Рішення
від 20.01.2015 по справі 924/1768/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" січня 2015 р. Справа № 924/1768/14 Господарський суд Хмельницької області у складі:

суддя Гладій С.В., розглянувши матеріали справи

За позовом: прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації смт. Віньківці, Хмельницької області

до селянського фермерського господарства "Наталі" с. Адамівка Віньковецького району, Хмельницької області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №38 від 17.10.2006р.

За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Держземагенства в Хмельницькій області м. Хмельницький

Представники сторін:

позивач не з'явився

відповідач Савіцький С.С. - представник за довіреністю від 03.12.14.

прокуратури Ткачук Н.С.- прокурор прокуратури м. Хмельницького

третя особа: Халавчук О.М. - за довіреністю №9-22-0.8-2091/2-14 від 13.05.2014р.

Відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України, в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: прокурор Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації смт. Віньківці, Хмельницької області звернувся до господарського суду з позовною заявою до селянського фермерського господарства "Наталі" с. Адамівка, Віньковецького району, Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №38 від 17.10.2006р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією смт. Віньківці, Хмельницької області та селянським фермерським господарством "Наталі" с. Адамівка, Віньковецького району, а саме: пункт 8 договору викласти у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 411,84 грн. за 1 га, за 45,98 га - 18936,40 грн. в рік".

В обґрунтування позовних вимог представники прокуратури та позивач посилаються, зокрема, на те, що 17.10.2006р. між Віньковецькою районною державною адміністрацією смт. Віньківці, Хмельницької області та селянським фермерським господарством "Наталі" с. Адамівка, Віньковецького району укладено договір оренди землі, згідно з п. 8 якого визначено розмір орендної плати в рік. Відповідно до ст. 274-1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 2 % від їх нормативної грошової оцінки. Також, як вказує прокурор, ст. 288.5.1 Податкового кодексу України передбачає, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Третя особа пояснення по справі не подала, її представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Відповідач в судовому засіданні проти заявленого позову не заперечує.

Суд, оцінивши подані сторонами по справі докази вважає за можливе прийняти рішення по суті.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

Між Віньковецькою районною державною адміністрацією смт. Віньківці, Хмельницької області (орендодавцем) та селянським фермерським господарством "Наталі" с. Адамівка, Віньковецького району (орендарем) укладено договір оренди землі від 17.10.2006р. (зареєстрованого в Віньковецькому районному відділі „Хмельницькій Регіональній філії Державного підприємства Центрального Державного Земельного Кадастру" від 13.04.2007р. за № 040774900007).

Відповідно до п.1 договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходиться на території Адамівської сільської ради.

Згідно п.п. 2,3,4,5,6 договору, в оренду передається земельна ділянка площею 45,9800 га, яка знаходиться в задовільному стані. На земельній ділянці об'єктів нерухомого майна, а також інших об'єктів інфраструктури немає. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 10943,79 грн. На земельних ділянках, які передаються в оренду, недоліків, що можуть перешкоджати їх ефективному використанню - не виявлено. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - не виявлено.

Відповідно до п.7 договору, договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно п.п.9,10 договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі у вигляді сплати грошової суми в розмірі 2516,00 грн. щорічно на р/р Адамівської сільської ради №33213812500036, МФО 815013, код 23565182. Орендна плата вноситься в такі строки - до 30 числа наступного місяця після закінчення календарного року за який вноситься орендна плата.

Згідно з п. 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз в три роки у разі, зокрема, зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених договором.

Пунктом 15 договору, передбачено, що цільове призначення земельних ділянок - землі сільськогосподарського призначення.

Відповідно до п. 35 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Між сторонами складено та підписано акт передачі - прийому земельних ділянок, згідно якого власник земельних ділянок „Орендодавець" - Віньковецька районна державна адміністрація, в особі голови Гаванського Михайла Казимировича, який діє на підставі Закону України „Про місцеві державні адміністрації" передає згідно договору оренди та проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою надання їх в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Адамівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, а „орендар" - СФГ „Наталі" в особі голови Савицького Віктора Степановича, який діє на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи СФГ „Наталі" №16531200000000095 від 30.11.2001 року та статуту приймає в користування вищезгадані земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 45,9800 га терміном на 10 років.

31.07.2014р. відділом Держземагенства у Віньковецькому районі Хмельницької області надіслано СФГ „Наталі" лист №11-04-19/828 щодо перегляду договору оренди земельних ділянок, а саме про внесення змін в частині розміру орендної плати, встановивши річну суму відповідно до Податкового кодексу України.

28.10.2014р. відділ Держземагенства у Віньковецькому районі Хмельницької області повторно надіслав СФГ „Наталі" лист №11-04-19/1213 щодо перегляду договору оренди земельних ділянок, а саме про внесення змін в частині розміру орендної плати, встановивши річну суму відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідачем дані листи бели залишені без відповіді.

У зв'язку з не внесенням змін в договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, прокурор та позивач звернулись до суду з даним позовом.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно зі ст. 23 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 21 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України

Податковим кодексом України, зокрема п. 288.5 ст. 288, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. При цьому статтею 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Отже, встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Відповідно до п. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Сторони у договорі (п. 12) передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз в три роки у разі, зокрема, зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених договором.

Згідно договору №38 оренди земельних ділянок грошова оцінка зазначених земельних ділянок становить 10943,79 грн. Використання зазначеної оцінки передбачено ст. 289.1 Податкового кодексу України, згідно з якою для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

З метою приведення укладеного договору земельної ділянки у відповідність до вимог Податкового кодексу України, враховуючи зміни розміру земельного податку для відповідної земельної ділянки, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки, відділом Держземагенства у Віньковецькому районі 31.07.2014р.та 28.10.2014р. були направлені листи відповідачу щодо перегляду договору оренди земельних ділянок, а саме внести зміни в частині розміру орендної плати, встановивши річну суму відповідно до Податкового кодексу України.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

За приписами ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або; законом. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору; оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору.

Пунктом 35 договору оренди землі від 17.10.2006р. передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Наявні в матеріалах справи докази свідчать, що позивач скористався правом досудового врегулювання питання про внесення змін до договору, однак, згоди на зміну умов договору не отримав.

Пунктом 3 ст. 3, ст. 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору, який передбачає, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

В силу ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Суд враховує, що зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки зміна розміру земельного податку, який входить в розмір орендної плати, змінювався на законодавчому рівні, і орендар не міг не виконати вимогу закону.

Враховуючи законодавче обумовлення та документальне підтвердження зміни ставки орендної плати в нормативному порядку, вимоги про зміну її розміру та обчислення розміру в договорі є обґрунтованими.

На підставі зазначеного, суд вважає правомірними вимоги щодо внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі від 17.10.2006р. щодо збільшення розміру орендної плати.

Положеннями ст.ст. 33,34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджуються поданими доказами, а тому підлягають задоволенню.

Згідно ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 1, 2, 4-4, 4-5, 4-7, 12, 13, 33, 34 44, 49, 82-85, 87, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації смт. Віньківці, Хмельницької області до селянського фермерського господарства "Наталі" с. Адамівка Віньковецького району, Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Держземагенства в Хмельницькій області м. Хмельницький про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №38 від 17.10.2006р. задовольнити .

Внести зміни до п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Адамівської сільської ради від 17.10.2006 року, укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гавінького М.К. та СФГ „Наталі" в особі голови Савицького Віктора Степановича, (код 31265009), п.8 викласти в такій редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 411,84 грн. за 1 га, за 45,98 га - 18936,40 грн. в рік".

Стягнути з селянського фермерського господарства "Наталі" (с. Адамівка Віньковецького району, Хмельницької області, код 31265009) в дохід державного бюджету України (по коду бюджетної класифікації 22030001, р/р 31218206783002 отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код ОКРО 38045529, банк отримувача- ГУ ДКУ у Хмельницькій області, МФО 815013, призначення платежу: "Судовий збір, код 03500128") судовий збір у розмірі 1218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень).

Видати наказ.

Повний текст складено 26.01.2015р.

Суддя С.В. Гладій

1 - до справи,

2 - позивачу, (32500, смт. Віньківці, Хмельницької обл., вул. Соборної України,15) (простим.)

3 - відповідачу.(32511, с. Адамівка, Віньковецького р-ну, Хмельницької обл.,)

4 - прокуратуру (32500, смт. Віньківці, Хмельницької обл., вул. Л. Українки,3)

5- головному управлінню Держземагенства у Хмельницькій області.(29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1.)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.01.2015
Оприлюднено27.01.2015
Номер документу42423640
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1768/14

Рішення від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні