Рішення
від 20.01.2015 по справі 909/1284/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2015 р. Справа № 909/1284/14 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В. О. ,

при секретарі судового засідання Кричовський Р. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурора Косівського району

вул. Шевченка, 37, м. Косів, 78600, Івано-Франківської області

в інтересах держави в особі: Космацької сільської ради,

вул. Шевченка, 4, с. Космач, Косівський район, Івано-Франківська область, 78640

до відповідача: Державного підприємства "Кутське лісове господарство"

вул. С.Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська

область,78621

про стягнення збитків заподіяних навколишньому природному середовищу в сумі 465210,50грн.

за участю представників сторін:

Від прокуратури: Герасимик Т.О. - прокурор, (посвідчення №011571 від 26.10.12 )

Від відповідача: Бойчук І. М. - представник (довіреність № 01-3/361 від 05.08.14)

Від позивача представник не з'явився.

Встановив:

Прокурор Косівського району Івано-Франківської області звернувся до господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Космацької сільської ради про стягнення з відповідача, Державного підприємства "Кутське лісове господарство" збитків заподіяних навколишньому природному середовищу в сумі 465 210,50 грн.

Відповідачем, ДП "Кутське лісове господарство" 01.12.14 подано суду клопотання №01-3/522 від 26.11.14 про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Відповідача, Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства.

Розглянувши подане клопотання суд не вбачає підстав для його задоволення, оскільки винесене у даній справі рішення господарського суду жодним чином не може вплинути на права і обов'язки Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства щодо однієї з сторін.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області , була проведена перевірка на додержання Відповідачем, ДП "Кутське лісове господарство" вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

За наслідками перевірки складено акт від 17.02.2014, в якому зафіксовано факт незаконної порубки дерев в кварталі №6 на лісових ділянках №12, 23, 32, 33, 34 Космацького лісництва ДП "Кутське лісове господарство". Виявлено 126 необлікованих свіжозрубаних пнів від незаконної , самовільної рубки дерев породи ялина, різних діаметрів у кількості 151,61 м 3 . Розмір матеріальної шкоди, завданої лісу в наслідок незаконних рубок склав 465210,50грн.

Вироком Косівського районного суду від 29.08.2014, майстра лісу Климовича Д.М., який здійснював охорону лісу в кварталах 1-6 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України. Судом встановлено, що вказаний громадянин, працюючи на посаді майстра лісу Космацького лісництва ДП "Кутське лісове господарство", в порушення вимог ст. 19, 86, 89, 90, 91, 105 Лісового кодексу України, неналежно виконуючи свої службові обов'язки через несумлінне ставлення до них, не вживав жодних заходів по недопущенню незаконних (безбілетних) рубок лісу, не складав акти про виявлені порушення лісового законодавства, не виявляв осіб, винних у порушенні лісового законодавства, не здійснював їх затримання, не повідомляв про такі факти керівництво державного підприємства, чим створив умови, при яких упродовж жовтня 2013 - січня 2014 року невстановленими особами в кварталі №6 на лісових ділянках №12, 23, 32, 33, 34 вчинено самовільні рубки 126 дерев породи "Ялиця".

Оскільки відповідач, ДП "Кутське лісове господарство" в добровільному порядку невідшкодував шкоду заподіяну його працівником, прокурор Косівського району Івано-Франківської області звернувся до господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Космацької сільської ради до відповідача, Державного підприємства "Кутське лісове господарство" за захистом порушеного права позивача та просить суд стягнути збитки заподіяні навколишньому природному середовищу в сумі 465210,50 грн., які перерахувати на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Космацької сільської ради.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та просить суд позов задовольнити.

Відповідач відзив на позов не подав, представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги визнав, однак просив суд стягнути вказані збитки з винного працівника , а не з підприємства.

Представник позивача в судове засідання не з"явився, письмових пояснень по суті заявлених позовних вимог не подав.

Незважаючи на нез"явлення в судове засідання представника позивача, судом здійснено усі заходи щодо повідомлення учасників процесу про час та місце проведення судових засідань.

Абзацом першим пункту 3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" № 18 від 26.12.2011р. передбачено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Суд також дійшов висновку про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті за відсутності повноважного представника позивача.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення прокурора та представника відповідача , дослідивши обставини у справі і подані докази, оцінивши їх відповідно до ст.43 ГПК України, суд вважає позовні вимоги обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню із слідуючих підстав:

Відповідно до ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються у складі відповідного бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок, в тому числі: частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Статтею 68 цього Закону зобов'язано підприємства, установи, організації та громадян відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області , була проведена перевірка на додержання Відповідачем, ДП "Кутське лісове господарство" вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

За наслідками перевірки складено акт від 17.02.2014, в якому зафіксовано факт незаконної порубки дерев в кварталі №6 на лісових ділянках №12, 23, 32, 33, 34 Космацького лісництва ДП "Кутське лісове господарство". Виявлено 126 необлікованих свіжозрубаних пнів від незаконної , самовільної рубки дерев породи ялина, різних діаметрів у кількості 151,61 м 3 . Розмір матеріальної шкоди, завданої лісу в наслідок незаконних рубок склав 465210,50грн.

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008 року, акт перевірки - це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства та його дотримання, а відтак, зазначені акти слід розцінювати як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.

Статтею 1 Лісового кодексу України передбачено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

За змістом ст. 17 Лісового кодексу України, постійним лісокористувачем зазначеної ділянки лісу є ДП "Кутське лісове господарство" і саме це підприємство не забезпечило охорону і збереження закріплених лісів, допустило їх самовільну порубку, яку своєчасно не було виявлено, тобто в результаті господарської діяльності зазначеного підприємства порушено вимоги ст. 19 Лісового кодексу України, якою зобов'язано постійних лісокористувачів забезпечувати охорону лісових насаджень, вести лісове господарство, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

Порушення вимог лісового законодавства призвело до незаконної порубки лісу на території Космацького лісництва ДП "Кутське лісове господарство".

Згідно зі статтею 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Вироком Косівського районного суду від 29.08.2014, майстра лісу Климовича Д.М., який здійснював охорону лісу в кварталах 1-6 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України. Судом встановлено, що вказаний громадянин, працюючи на посаді майстра лісу Космацького лісництва ДП "Кутське лісове господарство", в порушення вимог ст. 19, 86, 89, 90, 91, 105 Лісового кодексу України, неналежно виконуючи свої службові обов'язки через несумлінне ставлення до них, не вживав жодних заходів по недопущенню незаконних (безбілетних) рубок лісу, не складав акти про виявлені порушення лісового законодавства, не виявляв осіб, винних у порушенні лісового законодавства, не здійснював їх затримання, не повідомляв про такі факти керівництво державного підприємства, чим створив умови, при яких упродовж жовтня 2013 - січня 2014 року невстановленими особами в кварталі №6 на лісових ділянках №12, 23, 32, 33, 34 вчинено самовільні рубки 126 дерев породи "Ялиця".

Згідно розрахунку, проведеного Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 року № 541, розмір шкоди, завданої незаконною рубкою дерев лісового фонду ДП "Кутське лісове господарство", а саме на території лісової ділянки в кварталі №6 на лісових ділянках №12, 23, 32, 33, 34 становить 465210,50грн., внаслідок чого державі завдано істотної шкоди.

Відповідно до ст. 16, ч. 1 ст. 17 Лісового кодексу України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 19, ч.ч. 1, 5 ст. 86 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень. Організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього кодексу.

В силу положень ст.ст. 86, 88, 89, 90 Лісового кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема, від незаконних рубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Згідно ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню на всій території України.

Статтею 40 наведеного Закону передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.

У статті 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" закріплені економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачено відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 4 ст. 68 вказаного Закону підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ч. 1 ст. 69 наведеного вище Закону).

Згідно ч. 1 ст. 105 Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону.

Відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев та чагарників (п. 1 ч. 2 ст. 105 ЛК України).

Відповідно до ст. 107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Статтею 1166 ЦК України визначені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, відповідно до якої, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ст. 1172 ЦК України юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.

Підставою для настання цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає в себе певні елементи: шкода; протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду; причинний зв'язок між ними; вина. Відсутність хоча б одного елемента складу правопорушення, за загальним правилом, виключає настання відповідальності.

Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 17.02.14, який є чинним на час вирішення спору та підписаний представником відповідача без жодних зауважень.

Поряд з цим, наведений факт підтверджується також вироком Косівського районного суду від 29.08.14 винесеного у справі №347/1836/14-к, відносно працівника відповідача Климовича Д.М. , якого визнано винним у вчинені злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України та діями якого завдано збитків навколишньому природному середовищу.

Відповідно до ч. 4 ст. 35 ГПК України, вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинено воно цією особою.

Системний аналіз змісту положень п. 1 ч. 2 ст. 19, п. 5 ст. 64, ч.ч. 1, 5 ст. 86, п. 5 ч. 2 ст. 105 та ст. 107 Лісового кодексу України свідчить про те, що відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.

Оскільки при вирішенні даного спору слід виходити з презумпції вини правопорушника, то саме відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Відповідач не подав доказів відсутні вини у вчиненні правопорушення - незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій йому території. При цьому, факт наявності вини відповідача у заподіянні шкоди, який пов'язаний з неналежним виконанням службових обов'язків його працівником, встановлений вищевказаним вироком суду і має преюдиційне значення.

Таким чином, відповідач, як постійний лісокористувач, допустив незаконну рубку лісу, що є підставою для стягнення з нього збитків, завданих навколишньому природному середовищу.

Вказаний розмір збитків в сумі 456210,50грн. підтверджується наявними у справі доказами, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.49 ГПК України, судові витрати слід стягнути з відповідача в дохід державного бюджету.

На підставі викладеного, керуючись ст. 124 Конституції України, ст. 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України, ст. 33, 43, 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов прокурора Косівського району Івано-Франківської області в інтересах держави в особі позивача, Космацької сільської ради до відповідача, Державного підприємства "Кутське лісове господарство" про стягнення збитків заподіяних навколишньому природному середовищу в сумі 465 210,50 грн.

Стягнути з Відповідача, державного підприємства "Кутське лісове господарство"( вул. Січових Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, код 20562608) на користь позивача, Космацької сільської ради (вул. Шевченка, 4, с. Космач, Косівський район, Івано-Франківська область, код 04354350) 465210,50 грн. збитків, завданих навколишньому природному середовищу внаслідок незаконної рубки дерев, шляхом перерахування їх на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Космацької сільської ради (р/р 31527056279908, код 04354350, МФО 836014).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити в прокуратуру м.Івано-Франківська.

Стягнути з відповідача, державного підприємства "Кутське лісове господарство"( вул. Січових Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, код 20562608) в дохід державного бюджету 9304,21грн. судового збору, які слід перерахувати за наступними реквізитами (одержувач: УДКСУ у м. Івано-Франківську; назва рахунку: Державний м. Івано-Франківськ 22030001; МФО одержувача: 836014; р/р 31219206783002; код ЄДРПОУ одержувача: 37952250; код класифікації доходів: 22030001; назва коду класифікації доходів: Судовий збір (державна судова адміністрація України, 050); назва суду: господарський суд Івано-Франківської області).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити ДПІ в Косівському районі.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 27.01.15

Суддя Калашник В. О.

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Попович В. В. 27.01.15

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення20.01.2015
Оприлюднено29.01.2015
Номер документу42442080
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1284/14

Ухвала від 23.12.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Рішення від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 14.11.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні