Постанова
від 06.07.2006 по справі 27/352/06-ап
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

27/352/06-АП

         

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

ПОСТАНОВА

Іменем України

              06.07.06                                                                             №   27/352/06-АП

суддя     Дроздова С.С.

              За позовом: Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, м. Запоріжжя  

  До: Приватної фірми “Аудит”, м. Запоріжжя

  про стягнення 2 850  грн. 00 коп.

                                                                                 Суддя        Дроздова С.С.

                                                           Секретар судового засідання Громова У.І.

Представники сторін:

Від позивача:  Воробйов Т.А., дов. № 05-22/1724 від 18.10.04р.

Від відповідача: Педак В.Ф., директор, паспорт СА 758831 від 07.05.98 р., Рощупкін В.І., дов.

              Відповідно до статті  167 ч. 4  Кодексу  адміністративного судочинства України  у судовому засіданні 06.07.2006 р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови. Суд повідомив сторонам час виготовлення постанови в повному обсязі –10.07.2006 року. На підставі статті 160 КАС України постанова складається у термін не більше ніж п'ять днів.

Суспільні відносини, що виникають при здійсненні адміністративного судочинства є специфічними і полягають у захисті прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Суспільні відносини у сфері здіснення правосуддя у  адміністративних справах виникають з метою розгляду  адміністративних справ за позовом зацікавленої особи та з метою захисту прав, свобод та охоронюваних правом інтересів фізичних  юридичних осіб та прав і інтересів юридичних осіб. Таким чином предметом адміністративного процесуального права у сфері здійснення адміністративного судочинства є правовідносини, що складаються у зв'язку з реалізацією зацікавленими особами права на судовий захист. Особливістю даних відносин є те, що вони пов'язані із реалізацією прав, свобод та інтересів суб'єктів у сфері публічно-правових відносин і спрямовані на захист від порушень з боку публічної влади при здійсненні нею владних управлінських функцій.

З 01.09.2005 року набрав чинності Кодекс адміністративного судочинства України, який визначає, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб,  прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку органів державної влади.

                 Відповідно до п. 7 р. VII “Прикінцеві та  перехідні  положення“ КАС України,  позовна заява розглядається в порядку,  встановленому цим Кодексом.

Господарським судом розглядається  позов Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, м. Запоріжжя   про  стягнення з  Приватної фірми “Аудит”, м. Запоріжжя штрафних санкцій у сумі 2 850 грн. 00 коп. за незайняті інвалідами робочі місця,  нарахованих за 2005р.

  13.06.06р. ухвалою господарського суду відкрито провадження у адміністративній справі № 27/352/06-АП та призначено судове засідання на 06.07.2006р., витребувані у сторін документи та докази необхідні для розгляду справи.

Перед початком судового засідання представником позивача та відповідача подано клопотання про відмову від здійснення фіксації судового процесу технічними засобами, яке судом задоволено.

У судовому засіданні, судом оголошено яка справа розглядається, склад суду, та роз'яснено представникам сторін, які  прибули в судове засідання, їх права, у тому числі право заявляти відводи.

Відводів складу суду і секретарю судового засідання не заявлено.

Головуючий у судовому засіданні доповів про зміст позовних вимог, після чого з'ясував: чи підтримує позивач адміністративний позов, чи визнає його відповідач.

У судовому засіданні,  позивач підтримав позовні вимоги з  підстав, викладених у позовній заяві, на суму 2 850 грн. 00 коп.

Представник відповідача надав письмові заперечення на адміністративний позов, в яких зазначив наступне:

ПФ “Аудит” зареєстрована розпорядженням № 467 від 23.06.94 р. виданим Ленінською рай адміністрацією м. Запоріжжя та є платником єдиного податку згідно Указу Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва” № 727/98 від 03.07.98 р. (свідоцтво № 0828019825 Серія 528577 від 20.12.04 р.).

Згідно п. 6 Указу Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва” суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником таких видів податків і зборів (обов'язкових платежів): внесків до Фонду соціального захисту інвалідів.

За результатами фінансово-господарської діяльності за 2005 рік підприємство має збиток у сумі 5,9 тис.грн.

Згідно статті 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” № 875-ХІІ від 21.03.91 р. у редакції, яка діяла на дату прийняття Указу Президента “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва” підприємства (об'єднання), установи і організації (незалежно від форм власності та господарювання), на яких працює інвалідів менше, ніж встановлено нормативом, зобов'язані щорічно відраховувати до відділень Фонду України соціального захисту інвалідів у АРК Крим, областях, містах Києві та Севастополі цільові кошти на створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, і на здійснення заходів щодо їх соціально-трудової та професійної реабілітації. Розмір відрахувань визначається середньою річною заробітною платою на відповідному підприємстві, установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

05.07.01 р. редакція статті 20 була змінена та має вигляд: “Підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим частиною першою статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (об'єднанні), установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Суми штрафних санкцій, що надійшли до Фонду соціального захисту інвалідів, використовуються на: фінансування Фондом заходів щодо соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної та професійної реабілітації інвалідів і надання цільової позики на створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.

Входячи з наведеного вище можна зробити висновок:

- щорічні відрахування до Фонду та штрафні санкції не змінили природи та суті відрахувань, а також напрямку їх використання.

Цю думку підтримав і Фонд України соціального захисту інвалідів у своєму листі № 06-318/1551-468/2 від 22.11.01 р.

Пункт 2.3 Наказу Фонду соціального захисту інвалідів “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо надання та заповнення статистичної звітності за формою № 10-ПІ поштова-річні “Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів” від 28.01.03 р. № 15 відокремлює підприємства, що сплачують єдиний податок вимагаючи від них одночасно з поданням звіту надавати документи, які підтверджують їх статус. У тому числі копію свідоцтва про реєстраці підприємства державною податковою інспекцією як платника такого податку.

Цієї ж думки Державний Комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва.

Згідно статті 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” джерелом сплати штрафних санкцій підприємств, установ і організацій є прибуток, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків, зборів, що формуються у розумінні Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”. Підприємства, що обрали спрощену систему оподаткування згідно Указу Президента № 727/98 від 03.07.98 р. не мають у своєму розпорядженні оподатковуваного прибутку у розумінні закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” тому звітність щодо підтвердження наявності оподатковуваного прибутку у 2005 році до державної податкової адміністрації не надає. ДО ДПА платник єдиного податку надає розрахунок сплати єдиного податку, який обчислюється виходячи з загального доходу без урахування понесених витрат.

 

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення сторін, суддя встановив:

- як свідчать статутні документи та довідка про включення  до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України № 24/3346 відповідача, підприємство є  юридичною особою та відноситься до категорії суб'єктів підприємницької діяльності, яким, відповідно до ст. 19 Закону “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів;

Як вбачається з матеріалів справи, довідка підприємства, середньооблікова чисельність працюючих на ньому у 2005р. складала 9 осіб.

Відповідно до ст. 19 Закону “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” у редакції від 01.08.2001р. норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів на підприємстві  у 2005 р. повинен складати 1 інвалід;

-середньоспискова чисельність інвалідів, що  працювали у відповідача у 2005р., склала 0 осіб-інвалідів, що підтверджується довідкою відповідача, наданою до органів Фонду України соціального захисту інвалідів;

-як свідчать матеріали справи, розмір середньої річної заробітної плати на підприємстві у 2005 складав 2 850 грн. 00 коп.

Представник відповідача  пояснив, що за звітний період підприємство працювало збитково, що  підтверджується звітом про фінансові результати. Збиток складає 5 тис. 900 грн.

Згідно частини третьої ст. 20 Закону, сплату штрафних санкцій підприємства (об'єднання), установи і організації провадять відповідно до Закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).

Таким чином, підприємства повинні нести відповідальність у вигляді сплати штрафних санкцій. Відповідно до п. 4 Порядку, затвердженого Постановою КМУ від 28.12.2001р. № 1767 “Про затвердження порядку сплати підприємствами, (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів” штрафні санкції сплачуються підприємствами самостійно в доход державного бюджету на рахунки органів Державного казначейства. А в п.6 цього Порядку зазначено, що штрафні санкції сплачуються підприємствами відповідно до законодавства за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів).

Крім того, статтею 16 Закону України “Про систему оподаткування від 25 червня 1991 року  № 1251-ХП із змінами і доповненнями встановлено, що джерела сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) встановлюються  відповідними законами про податки та збори (обов'язкові платежі). При цьому, державні та інші цільові фонди, які не передбачені цим Законом, мають своїм джерелом виключно прибуток підприємств, який залишається після сплати всіх податків і зборів  (обов'язкових платежів), передбачених статтями 14 і 15 цього Закону. Відрахування до цих фондів здійснюються на добровільних засадах.

Посилання відповідача на те, що він не повинен сплачувати штрафні санкції у зв'язку  з відсутністю прибутку в 2002 році, господарський суд вважає безпідставним, виходячи з наступного:

Статтею 3 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств та організацій” визначено, що прибуток, який є об'єктом  оподаткування визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з пунктом 4.3 цього Закону на суму валових витрат платника податку, визначених ст.5 цього Закону, та суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно із ст. ст. 8 і 9 цього Закону.

З зазначених норм законів не вбачається, що законодавець ставить сплату відповідних штрафних санкцій у залежність від наявності чи відсутності у підприємства прибутку.

Тобто, визначення, згідно з яким “сплату штрафних санкцій підприємства проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, означає, що кошти, сплачені як відповідні штрафні санкції, підприємство відносить у своєму бухгалтерському обліку не на витрати виробництва, а за рахунок свого прибутку. У разі відсутності прибутку суми сплачених штрафних санкцій відносяться до збитків підприємства.

Таким чином, посилання відповідача на відсутність прибутку не може бути підставою звільнення від сплати штрафних санкцій, нарахованих позивачем у відповідності до ст.20 Закону.

Крім того, статтею  20 Закону не передбачено, що якщо підприємство у 2002 році працювало збитково, воно звільняється від сплати штрафних санкцій.

Ст.18 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в України” № 875-ХП передбачено, що працевлаштування інвалідів здійснюється органами Міністерства праці України, Міністерства соціального захисту населення України, місцевими Радами народних депутатів, громадськими організаціями інвалідів.

Суд вважає, що нормативно-правові акти щодо повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування дозволяє зробити висновок, про те, що суб'єкти зазначені в ст. 18 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” лише сприяють у працевлаштуванні інвалідів, а безпосередньо працевлаштування інвалідів здійснюються суб'єктами господарювання. Результатом працевлаштування є укладення трудового договору між працівником, в даному випадку інвалідом, та власником або уповноваженим ним органом ( ст.21 Кодексу законів про працю України), тому безпосереднє працевлаштування здійснює власник або уповноважений ним орган підприємства, організації незалежно від форм власності та господарювання.

Пункт 12 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів встановлює, що державна служба зайнятості веде облік робочих місць підприємств, на які можуть бути працевлаштовані інваліди.

В свою чергу, підприємства повинні інформувати державну службу зайнятості та місцеві органи соціального захисту населення про вільні робочі місця та вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів.

В  2005 році інваліди для працевлаштування до Приватної фірми “Аудит” центром зайнятості не направлялися, оскільки впродовж 2005 року відповідач не надавав на адресу ЦЗ інформацію щодо наявності вільних та вакантних посад, на яких використовується праця інвалідів.

Таким чином, обов'язок вищезазначених органів, щодо працевлаштування інвалідів виникає лише після виконання підприємствами обов'язку надання інформації про наявні робочі місця. Із матеріалів справи не вбачається, що відповідач у повному обсязі та  належним чином повідомив службу зайнятості про готовність та наявність можливості працевлаштування інвалідів на своєму підприємстві.

Крім того, відносини відповідача по даній справі  та органів служби зайнятості та соціального захисту населення не є предметом розгляду по цій справі. При наявності правових підстав, відповідач був би не позбавлений можливості у судовому порядку стягнути з зазначених органів збитки ( у тому числі і сплачені ним штрафні санкції),  заподіяні внаслідок їхньої протиправної бездіяльності.

Твердження відповідача відносно того, що він не повинен сплачувати суму штрафних санкцій, оскільки він є платником єдиного податку (свідоцтво № 829005530 серія А № 711512 від 21 грудня 2005 року про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва –юридичною особою) не приймаються до уваги, виходячи з наступного: Указ Президента України № 727 розповсюджується на правовідносини, що  виникають відповідно до вимог ст. ст. 19,20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.91р. № 875-ХП між обласними відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів та підприємствами, що обрали спрощену систему оподаткування. Указ Президента України № 727 не містить норм щодо звільнення підприємств від обов'язку виконання нормативу створення робочих місць для інвалідів, встановленого Законом № 875, а  внески до Фонду України соціального захисту інвалідів( про які йде мова в пункті 6 Указу №727) не є штрафними санкціями (про які йде мова у частині 1 статті 20 Закону № 875).

В статті 92 Конституції зазначено, що система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України. Частиною 6 статті 1 Закону України “Про систему оподаткування” від 25.06.91 р. № 1251-Х11 (далі Закон № 1251) встановлено, що “податки і збори (обов'язкові платежі), справляння яких не передбачено цим Законом, крім визначених Законом України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України”, сплаті не підлягають”. В частині 1 статті Закону № 1251 зазначено, що “під податком і збором (обов'язковим платежем) до бюджетів та до державних цільових фондів слід розуміти обов'язковий внесок до бюджету відповідного рівня або державного цільового фонду, здійснюваний платниками у порядку і на умовах, що визначаються законами України про оподаткування”.

Однак, статті 14 та 15 Закону № 1251 не містять такого податку чи збору (обов'язкового платежу), як внесок до Фонду України соціального захисту інвалідів, а Закон № 875 не є Законом України про оподаткування.

Спрощена система запроваджена Указом і закріплена в Законі “Про підтримку малого підприємництва”, суть якої відповідно до статті 11 цього Закону полягає в заміні сплати передбачених звичайною системою оподаткування податків сплатою єдиного податку.

Запровадження спрощеної системи оподаткування є економічним питанням, яке до цього не було врегульоване законами України. Заміна сплати звичайних податків сплатою єдиного податку відповідно до ст. 5 Закону України “Про підтримку малого підприємництва” є одним з напрямків державної підтримки малого підприємництва поряд, зокрема, з встановленням системи пільг для зазначених платників податків.”

З урахуванням викладеного вище, підприємства, що обрали спрощену систему оподаткування (платники єдиного податку) зобов'язані виконувати норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, встановлений Законом № 875, а в разі його невиконання –сплачувати штрафні санкції до обласних відділень Фонду соціального захисту інвалідів в порядку, передбаченому постановою Кабінету міністрів України від 28.12.01 р. № 1767 “Про затвердження Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів”.

Про викладене свідчить судова практика Верховного Суду України та Вищого господарського суду України при перегляді аналогічних справ у касаційному порядку у справі № 27/340; 6/324 від 14.06.05р.

Тому, з матеріалів справи вбачається що відповідач не довів, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим частиною першою статті 19  Закону “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у  розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

Сплату штрафних санкцій підприємства (об'єднання), установи і організації провадять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). У разі відсутності коштів штрафні санкції можуть бути застосовані шляхом звернення стягнення на майно підприємства.

        Пунктом 4 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затвердженого постановою КМ України від 28.12.01р. № 1767, передбачено, що штрафні санкції сплачуються підприємствами самостійно не пізніше 15 квітня року, що настає за звітним.

Доказів сплати штрафних санкцій відповідач не надав.

У цьому ж засіданні, на підставі статті 151 КАС України суд закінчив з'ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів –ст.152 КАС України.

Судові дебати –частина судового розгляду, що складаються з промов осіб, які беруть участь у справі.

Позивач обґрунтовуючи  свою правову позицію –посилався лише на обставини і докази, які були досліджені у судових засіданнях.

Відповідач під час судових дебатів, заперечив проти адміністративного позову.

Після закінчення судових дебатів, суд надав дозвіл сторонам обмінятися репліками. Промовці від реплік  відмовились.

Після судових дебатів, суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення у справі, оголосивши орієнтовний час його проголошення.

На підставі статті 167 ч. 4 КАС України –суд має право проголосити лише вступну та резолютивну частини постанови суду. Суд повідомив усіх учасників адміністративного процесу про час виготовлення постанови суду в повному обсязі –10 липня 2006року. Частина 4 ст. 167 КАС України має вагоме значення для обчислення початку перебігу строку апеляційного оскарження відповідно до ст.186 КАС України.

На підставі викладеного вище, суд дійшов висновку щодо задоволення  адміністративного  позову.

У справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем –фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються стаття 94 КАС України.

Керуючись статтями 94, 158-167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

       Стягнути з Приватної фірми “Аудит” (69032 м. Запоріжжя вул. Рекордна, 11/9, ЄДРПОУ 20506718, р/р 26008301220462 Філія Лівобережного відділення “Промінвестбанку” МФО 313786) на користь Запорізького  обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, (м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 147, одержувач Державний бюджет Ленінського району р/р 31213230600006, банк: УДК у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014152, 50070000 платежі до Фонду соціального захисту інвалідів за 2005р.) 2 850 (дві тисячі вісімсот п'ятдесят) грн. 00 коп. штрафних санкцій.

        Видати виконавчий лист.

          Постанову підписано  10 липня 2006 року

Суддя                                                                                 С.С. Дроздова

Згідно з оригіналом:

Спеціаліст 1 категорії                              О.М. Камаєва        

Дата ухвалення рішення06.07.2006
Оприлюднено23.08.2007
Номер документу42485
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —27/352/06-ап

Постанова від 06.07.2006

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні