ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 січня 2015 рокусправа № 872/2а-4/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Богданенка І.Ю.,
суддів: Уханенка С.А. Дадим Ю.М. ,
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську
справу № 872/2а-4/14
за позовом Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області
до ОСОБА_1,
третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору публічне акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат»
про примусове відчуження земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2014 року Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області звернулася в порядку статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України в Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд з позовом до ОСОБА_1, третя особа публічне акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» про примусове відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки площею 0,75 га, що належить на праві власності ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ№572781 від 07 листопада 2006 року (місцезнаходження на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1222985500:04:001:0580, цільове призначення: ведення особистого селянського господарства, категорія: землі сільськогосподарського призначення) за ціною 13224,11 гривень під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення (розширення кар'єру публічного акціонерного товариства «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення); зобов'язання звільнити земельну ділянку протягом 5 днів з дня набрання постановою суду законної сили.
В обґрунтування позовних вимог, Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області, зазначила, що вилучення земельної ділянки необхідно для розширення меж кар'єрів з видобування корисних копалин загальнодержавного значення (марганцевої руди) публічним акціонерним товариством «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат», що обумовлено загальнодержавними інтересами та інтересами територіальної громади Нікопольського району.
Представник Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області у судовому засіданні наполягає на задоволенні позовних вимог.
ОСОБА_1 у судовому засіданні заперечує проти задоволення позовних вимог.
Представники публічного акціонерного товариства «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» у судовому засіданні просять задовольнити позовні вимоги.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши та оцінивши докази по справі судова колегія дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об'єкти для суспільних потреб.
Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначені правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Положеннями абзацу 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об'єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб'єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об'єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Положеннями частини 1 статті 8 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин.
Статтею 4 Кодексу України про надра передбачено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Таким чином, з визначення закону вбачається, що добування корисних копалин відбувається виключно в інтересах держави.
Згідно зі статтею 15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема, об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначений у статті 16 Закону, в якій вказано про те, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.
Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до державного акту серії ЯГ№572781 від 07 листопада 2006 року, у власності ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка площею 0,75 га, що розташована на території Покровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (а.с. 25).
Земельна ділянка має наступні характеристики: кадастровий номер 1222985500:04:001:0580, цільове призначення - ведення особистого селянського господарства; категорія - землі сільськогосподарського призначення, рілля.
Указана земельна ділянка знаходиться в межах гірничого відводу, наданого публічному акціонерному товариству «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» відповідно до акту, виданого Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України 26 грудня 2011 року №1921 та за змістом якого, у межах гірничого відводу підлягають використанню поклади марганцевих руд.
Марганцева руда, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року №827 «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» віднесена до корисних копалин загальнодержавного значення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року №1734 «Про затвердження переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави», відкрите акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» (код ЄДРПОУ 00190928) віднесено до підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.
На підставі спеціального дозволу на користування надрами №597 від 06 серпня 1996 року, публічне акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» наділене правом видобування марганцевих руд західної частини Нікопольського родовища, розташованого на території Нікопольського району Дніпропетровської області (а.с. 41).
Розпорядженням голови Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 23 квітня 2014 року №Р-157/0/321-14 розпочато процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб та затверджено попередні заходи (а.с. 137-140).
Згідно змісту протоколу №1 засідання комісії з визначення розміру викупної ціни земельних ділянок, які відчужуються шляхом викупу та перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин) від 23 травня 2014 року, зокрема, ОСОБА_1 відмовилася від пропозиції отримання іншої земельної ділянки (а.с. 114).
За ініціативою публічного акціонерного товариства «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат», головою Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області прийнято розпорядження №Р-322/321 від 08 липня 2014 року «Про відчуження шляхом викупу земельної ділянки загальною площею 0,75 га для суспільних потреб», пунктами 1, 2 якого, затверджений розмір викупної ціни земельної ділянки у сумі 13224,11 гривень та вирішено викупити земельну ділянку (а.с. 7).
Викупна ціна визначена на підставі звіту про експертну оцінку земельної ділянки суб'єкта оціночної діяльності - оцінювача товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес-Експерт» та рецензії на звіт рецензента державного підприємства «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», визначеного публічним акціонерним товариством «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат», як ініціатором відчуження об'єкту нерухомого майна (а.с. 9-35).
Статтею 10 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» передбачено, що орган виконавчої влади, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення.
Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому (їм) особисто під розписку.
Орган виконавчої влади зобов'язаний забезпечити отримання власником (власниками) земельної ділянки, щодо яких прийнято рішення про їх викуп, письмового повідомлення в обсязі, передбаченому цією статтею.
У письмовому повідомленні, що надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, які підлягають викупу для суспільних потреб, зазначається інформація щодо: об'єктів викупу, їх місцезнаходження, а для земельних ділянок додатково - площі, кадастрового номера (за наявності), категорії земель; мети викупу; умов викупу (орієнтовна викупна ціна, строк викупу, джерело фінансування витрат, пов'язаних з викупом), а також відомостей про земельну ділянку, прав і обов'язків власника (власників) земельної ділянки, які виникли у зв'язку з їх викупом відповідно до закону.
Нікопольською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області на адресу ОСОБА_1 направлено письмове повідомлення від 10 липня 2014 року про земельну ділянку, що підлягає викупу за ціною 13224,11 гривень (а.с. 36, 37).
Заявою від 24 липня 2014 року ОСОБА_1 повідомила Нікопольську районну державну адміністрацію Дніпропетровської області про відмову на проведення переговорів щодо умов викупу (а.с. 39).
Заперечуючи проти відчуження земельної ділянки за оцінкою оцінювача товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес-Експерт», ОСОБА_1 не залучила іншого суб'єкта оціночної діяльності.
Нікопольської районною державною адміністрацією Дніпропетровської області дотримано вимоги законодавства України при прийняття розпоряджень та при вжитті заходів щодо досудового врегулювання питання викупу земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Враховуючи наведене, позивачем доведено, що розширення меж кар'єрів з видобування корисних копалин загальнодержавного значення (марганцевої руди) публічним акціонерним товариством «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» є неможливим без припинення права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку.
Таким чином, з урахуванням встановлених обставин, наявності суспільної необхідності примусового відчуження земельної ділянки відповідача та загальнодержавних інтересів територіальної громади, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 2, 8-14, 71, 160-163, 167, 183-1, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, статтями 3, 147, 152 Земельного Кодексу, Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги - задовольнити.
Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - земельну ділянку, площею 0,75 га, кадастровий номер 1222985500:04:001:0580, цільове призначення ведення особистого селянського господарства, категорія: землі сільськогосподарського призначення, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності на земельну ділянку за ціною 13224,11 гривень шляхом перерахування коштів на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або готівкового розрахунку.
Зобов'язати ОСОБА_1 звільнити об'єкт нерухомості протягом 5 (п'яти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України через Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд шляхом подачі в 10 денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Вищого адміністративного суду України, як суду апеляційної інстанції.
Головуючий: І.Ю. Богданенко
Суддя: С.А. Уханенко
Суддя: Ю.М. Дадим
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2015 |
Оприлюднено | 02.02.2015 |
Номер документу | 42494449 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Богданенко І.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Богданенко І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні