Постанова
від 14.01.2015 по справі 810/6952/14
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 січня 2015 року (10:32) м. Київ 810/6952/14

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Луценко К.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Першого заступника прокурора Київської області

в інтересах держави в особі Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

до Відкритого акціонерного товариства "Управління механізації будівельних робіт"

про стягнення штрафу,

за участю представників сторін:

прокурор: Галась О.М., посвідчення від 02.10.2012;

від позивача: Коптюк Ю.А., довіреність 08-ЦД-1 від 14.01.2014;

від відповідача: не з'явився,

Суть спору: Перший заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відкритого акціонерного товариства "Управління механізації будівельних робіт" про стягнення в дохід державного бюджету 153000,00 грн. штрафних санкцій.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Центральним територіальним департаментом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку встановлено, що Відкритим акціонерним товариством "Управління механізації будівельних робіт" порушено вимоги ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства» та ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", а саме не здійснено переведення випуску акцій документарної форми існування в без документарну, у зв'язку з чим контролюючим органом прийнято розпорядження про усунення порушень закону про цінні папери № 3763-ЦД-1-Е від 23.12.2013 з терміном виконання до 24.02.2014 та інформування про виконання цього розпорядження до 24.02.2014. За невиконання розпорядження № 3763-ЦД-1-Е від 23.12.2013 позивачем на підставі акту № 1228-ЦД-1-Е від 05.08.2014 прийнято постанову №1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014 про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу у розмірі 9000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян в сумі 153 000 грн.

В судовому засіданні прокурор та представник позивача позов підтримали, просили його задовольнити.

Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно належним чином - на адресу, зазначену у позовній заяві та у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Судову повістку про виклик у судове засідання 14.01.2015 направлено відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, отримано уповноваженою особою відповідача 05.01.2015.

Відповідач заперечень на адміністративний позов не надав, про причини неявки суду не повідомив, клопотання про відкладення розгляду справи або про розгляд справи у відсутність його представника не надав.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представника відповідача.

Вислухавши пояснення прокурора та представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані докази в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» № 448/96-ВР від 30.10.1996. зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 448) державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

Нормами ст. 6 Закону № 448 визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України (ч. 1 ст.6 Закону № 448).

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку складається з Комісії як колегіального органу та центрального апарату (ч. 2 ст.6 Закону № 448).

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку може утворювати територіальні органи у випадках, передбачених у положенні про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку (ч. 3 ст.6 Закону № 448).

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи (ч. 4 ст.6 Закону № 448).

Указом Президента України «Про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку» від 23.11.2011 № 1063/2011 затверджено Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, пунктом 1 якого визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. НКЦПФР здійснює державне регулювання ринку цінних паперів.

Пунктом 1 Положення про Центральний територіальний департамент Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 209 від 31.01.2012, визначено, що Центральний територіальний департамент Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку входить до системи Комісії, а згідно п.15 вказаного Положення Департамент є юридичною особою.

Відповідно до п. 3 Положення про Центральний територіальний департамент Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Департамент реалізує у регіонах завдання, покладені на Комісію Законами України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні», «Про акціонерні товариства», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг», «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом або фінансування тероризму» та іншими законодавчими актами в межах повноважень, що визначені рішеннями Комісії та цим Положенням.

Отже, позивач є суб'єктом владних повноважень, який у правовідносинах з юридичними особами реалізує надані владні управлінські функції, а тому спори за участю Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є публічно-правовими і відносяться до юрисдикції адміністративних судів.

Судом встановлено, що в ході здійснення контролю Центральним територіальним департаментом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку за дотриманням вимог законодавства про цінні папери Відкритого акціонерного товариства "Управління механізації будівельних робіт" встановлено порушення ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства» та ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", а саме нездійснення емітентом до 30.04.2011 року переведення випуску акцій документарної форми існування в бездокументарну.

23.12.2013 уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку прийнято розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери № 3763-ДЦ-1-Е з терміном виконання до 24.02.2014 та інформування про виконання цього розпорядження до 24.02.2014 (а.с.15).

За невиконання відповідачем розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери № 3763-ДЦ-1-Е від 23.12.2013 позивачем прийнято постанову №1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014 відносно ВАТ "Управління механізації будівельних робіт" про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафної санкції у розмірі 9000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 153 000 грн. (а.с.9).

Судом встановлено, що постанова №1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014 направлена на адресу відповідача рекомендованим поштовим відправленням, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема, реєстром рекомендованих відправлень та чеком від 22.08.2014 (а.с.14).

Як зазначено в постанові № 1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014 дане порушення вчинене ВАТ "Управління механізації будівельних робіт" повторно протягом року з дати винесення Уповноваженою особою комісії постанов про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів № 181-ЦД-1-Е, № 182-ЦД-1-Е, № 183-ЦД-1-Е від 21.03.2013, № 438-ЦД-1-Е від 11.04.2013, № 2392-ЦД-1-Е від 02.10.2013, № 3310-ЦД-1-Е, № 3311-ЦД-1-Е, № 3312-ЦД-1-Е від 27.11.2013 за вчинення тих самих дій (невиконання розпоряджень Уповноважених осіб Комісії про усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів).

Судом встановлено, що у встановлений постановою строк штраф відповідачем в дохід Державного бюджету України не сплачений. Під час судового розгляду справи відповідачем також не надано суду доказів сплати штрафу або оскарження постанови.

Представник позивача в судовому засіданні підтвердив, що постанова №1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014 відповідачем не оскаржена, як не оскаржені і раніше прийняті відносно відповідача постанови про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів № 181-ЦД-1-Е, № 182-ЦД-1-Е, № 183-ЦД-1-Е від 21.03.2013, № 438-ЦД-1-Е від 11.04.2013, № 2392-ЦД-1-Е від 02.10.2013, № 3310-ЦД-1-Е, № 3311-ЦД-1-Е, № 3312-ЦД-1-Е від 27.11.2013, невиконання яких утворило повторність правопорушення, що своєю чергою вплинуло на визначення розміру застосованої штрафної санкцій при прийнятті постанови №1287-ДЦ-1-Е від 20.08.2014.

Перевіряючи правомірність накладення штрафних санкцій в загальному розмірі 153000,00 грн., судом встановлено наступне.

Відповідно до частини 1 ст. 20 Закону України "Про акціонерні товариства" № 514-VI від 17.09.2008 (зі змінами та доповненнями на час виникнення спірних правовідносин) акція товариства посвідчує корпоративні права акціонера щодо цього акціонерного товариства.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про акціонерні товариства" передбачено, що усі акції товариства є іменними. Акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.

Згідно з частиною 1 ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" №3480-IV від 23.02.2006 (зі змінами та доповненнями на час виникнення спірних правовідносин) акція - іменний цінний папір, який посвідчує майнові права його власника (акціонера), що стосуються акціонерного товариства, включаючи право на отримання частини прибутку акціонерного товариства у вигляді дивідендів та право на отримання частини майна акціонерного товариства у разі його ліквідації, право на управління акціонерним товариством, а також немайнові права, передбачені Цивільним кодексом України та законом, що регулює питання створення, діяльності та припинення акціонерних товариств.

Відповідно до частини 2 ст. 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" акція є неподільною. Порядок реалізації прав співвласників акції (акцій) визначається Цивільним кодексом України та законом, що регулює питання створення, діяльності та припинення акціонерних товариств.

Пунктом 5 розділу 17 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про акціонерні товариства" визначено, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Закон України "Про акціонерні товариства" набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через тридцять місяців з дня опублікування цього Закону.

Отже, вимоги Закону України "Про акціонерні товариства", передбачені другим реченням частини другої статті 20 цього Закону про те, що акції товариств існують виключно в бездокументарній формі, набирають чинності через тридцять місяців з дня його опублікування, а саме 30.04.2011.

Приведенням діяльності акціонерних товариств у відповідність із вимогами цього Закону в частині забезпечення існування акцій виключно у бездокументарній формі є здійснення таких дій: наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов'язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну (далі - рішення про дематеріалізацію) та забезпечити вчинення нижчезазначених дій у такій послідовності:

1) опублікування в офіційному друкованому органі повідомлення про прийняте рішення про дематеріалізацію цінних паперів та повідомлення про це персонально кожного акціонера, зареєстрованого в реєстрі власників іменних цінних паперів випуску, що дематеріалізується, у спосіб, визначений при прийнятті рішення про дематеріалізацію (крім випадку, коли акції товариства належать одній особі);

2) подання до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних акцій документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зобов'язана видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування протягом 10 робочих днів з дати подання емітентом належним чином оформлених документів відповідно до встановлених нею вимог;

3) припинення обслуговування випуску цінних паперів у документарній формі у реєстроутримувача в системі реєстру власників іменних цінних паперів за цим випуском. Реєстроутримувач припиняє ведення реєстру протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Датою закриття реєстру є дата припинення ведення реєстру;

4) укладення в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, договору про обслуговування емісії цінних паперів з обраним наглядовою радою депозитарієм, який буде обслуговувати випуск акцій, що дематеріалізується, з наступним відкриттям рахунку в цінних паперах емітента в цьому депозитарії та укладення договору про відкриття рахунків у цінних паперах власникам з обраним наглядовою радою зберігачем;

5) депонування глобального сертифіката в обраному депозитарії та надання йому необхідних розпоряджень та інших документів відповідно до вимог Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Депонування депозитарієм глобального сертифіката здійснюється протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування;

6) забезпечення передачі реєстру власників іменних цінних паперів та переведення обліку прав власності на акції у бездокументарній формі до зберігача. Передача реєстру власників іменних цінних паперів до зберігача здійснюється протягом трьох робочих днів з дати припинення ведення реєстру. Дата передачі реєстру власників іменних цінних паперів спільно визначається емітентом, реєстратором та зберігачем. Зберігач цінних паперів зобов'язаний відкрити рахунки в цінних паперах акціонерам та зарахувати на них акції на підставі договору з емітентом та переданого йому (зберігачу) реєстру власників іменних цінних паперів протягом двох місяців з дати передачі реєстру;

7) зберігання відповідно до законодавства реєстру власників іменних цінних паперів, складеного на дату припинення ведення системи реєстру, та інших документів.

Суд зазначає, що відповідачем до 30.04.2011 року не переведено випуск акцій у бездокументарну форму існування.

Відповідальність юридичних осіб на ринку цінних паперів передбачена статтею 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".

Пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" визначено, що за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів комісія застосовує до юридичних осіб фінансові санкції у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, - у розмірі від п'яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з частиною 3 статті 11 цього Закону у разі несплати штрафу протягом 15 днів примусове стягнення штрафів здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Порядок застосування санкцій до юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів визначений статтею 12 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в України", відповідно до якої уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов'язаними з таким правопорушенням документами протягом п'яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів.

Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.

Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.

Аналізуючи положення вищевказаних норм, суд приходить до висновку про правомірність накладення позивачем санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу у розмірі 9000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 153000,00 грн. за встановлене правопорушення на ринку цінних паперів, зокрема, за нездійснення емітентом до 30.04.2011 року переведення випуску акцій документарної форми існування в без документарну, вчинене повторно.

Оскільки відповідач не сплатив у добровільному порядку до Державного бюджету України накладений на нього штраф у розмірі 153000 грн., сума штрафу підлягає примусовому стягненню в судовому порядку.

Зважаючи на повноваження прокурора по представництву інтересів держави, передбачені ст.121 Конституції України, ст.ст. 60, 61 КАС України, ст.36-1 Закону України "Про прокуратуру", суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог даного адміністративного позову та про необхідність його задоволення.

Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

В судовому засіданні 14.01.2015 судом проголошено вступну та резолютивну частину постанови. В повному обсязі постанову складено 16.01.2015.

На підставі викладеного, керуючись статтями 60, 61, 158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Управління механізації будівельних робіт" (ЄДРПОУ 24214349; адреса місцезнаходження: 07400, Київська область, м.Бровари, вул.. Залізнична, буд. 8) в дохід Державного бюджету України 153000,00 грн. (сто п'ятдесят три тисячі грн. 00 коп.) штрафних санкцій.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2015
Оприлюднено05.02.2015
Номер документу42521990
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/6952/14

Постанова від 14.01.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.12.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні