Постанова
від 20.01.2015 по справі 810/6682/14
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2015 року 810/6682/14

Київський окружний адміністративний суд в складі головуючого - судді Щавінського В.Р. розглянувши в порядку письмового провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, Селянського фермерського господарства «Фенікс» до Ставищенської районної державної адміністрації в Київській області, Відділу Державної земельного агентства у Ставищенському районі Київської області, Головного управління Державного земельного агентства Київської області про визнання розпорядження частково нечинним та зобовязанння вчинити певні дії, -

В С ТА Н О В И В:

ОСОБА_1, Селянське фермерське господарство «Фенікс» звернулися з вказаним позовом до суду. Просять визнати протиправним та скасувати розпорядження Ставищенської районної державної адміністрації Київської області №1162 від 20.11.2013 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Ставищенського району Київської області» в частині затвердження технічної документації земельної ділянки кадастровий номер 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту);

- визнати неправомірною відмову відділу Держземагенства в Ставищенському районі Київської області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером - 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га в Державному земельному кадастрі та зареєструвати земельну ділянку площею 47,0112 га, що знаходиться за адресою село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту) згідно поданої технічної документації із землеустрою щодо встановлення та відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення селянського (фермерського) господарства (згідно державного акту на право постійного користування) виданого гр. ОСОБА_2;

- зобов'язати Державного кадастрового реєстратора відділу Державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області внести зміни в земельно-облікові документи та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером - 3224287000:01:001:0153 площею 98,8115 га, за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту);

- зобов'язати Державного кадастрового реєстратора відділу Державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області внести відомості (зміни до них) та зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 47,0112 га, що знаходиться за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту) згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення та відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення селянського (фермерського) господарства (згідно державного акту на право постійного користування) виданого гр. ОСОБА_2;

- зобов'язати Головне управління Державного земельного агентства Київської області вчинити дії по переоформленню права постійного користування земельною ділянкою, наданої для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_2, у власність або довгострокову оренду Селянському фермерському господарству «Фенікс».

У обґрунтування свої вимог вказує, що вона звернулася до відділу державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області про державну реєстрацію вказаної земельної ділянки.

31.03.2014 р. листом №01-22/03-80/Д-133/62 мені відмовлено в реєстрації, оскільки земельна ділянка площею 47,0112 га знаходиться в межах проінвентаризованої та зареєстрованої 16.10.2013 р. земельної ділянки кадастровий номер 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га.

Вказує, що 13.09.2013 р. Ставищенська районна державна адміністрація прийняла розпорядження №830 «Про надання дозволу на проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Ставищенського району Київської області», яким надала дозвіл Держземагенству на проведення інвентаризації земель.

20.11.2013 р. Ставищенська районна державна адміністрація прийняла розпорядження №1162 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Ставищенського району Київської області», яким затвердила технічну документацію щодо інвентаризації земель загальною площею 3274,4319 га, яка включала і вказану земельну ділянку.

Вважає, що оскаржуване розпорядження винесено з порушенням чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню.

В судове засідання позивач не з'явився. Позивач надав до суду заяву про розгляд справи у письмовому провадженні та просила позов задовольнити.

Відповідач - Ставищенська районна державна адміністрація в Київській області в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Направив на адресу суду заяву про розгляд справи у їх відсутність та не заперечували проти задоволення позовних вимог.

Відповідач - Відділ Державної земельного агентства у Ставищенському районі Київської області в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позов не надав, будь-яких заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи не заявляв.

Відповідач - ГУ Державного земельного агентства Київської області в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позов не надав, будь-яких заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи не заявляв.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІІ-КВ № 007871 вид. 03.11.1999 р. батькові позивача - ОСОБА_2 належало право постійного користування земельною ділянкою площею 47,0 га для ведення селянського (фермерського) господарства.

Судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 р. ОСОБА_2 помер. Його спадкоємицею, яка прийняла спадщину та отримала 26.05.2014 р. в Ставищенській районній державній нотаріальній конторі за реєстром № 759 свідоцтво про право на спадщину за законом на майно померлого, в тому числі на СФГ «Фенікс» як цілісний майновий комплекс (майнові права), є позивач - ОСОБА_1

Добровільної відмови мого батька від вищезазначеної земельної ділянки та прийняття рішення щодо вилучення та зміну цільового призначення вказаної земельної ділянки у встановленому законодавством порядку не було.

Судом встановлено, що за життя ОСОБА_2 надав вказану земельну ділянку в користування СФГ «Фенікс», що підтверджується п.10.1 Статуту СФГ «Фенікс» в редакції від 01.12.2007 р.

28.12.2012 р. була прийнята нова редакція Статуту СФГ «Фенікс» згідно п.1.2 якого, головою та засновником СФГ «Фенікс» стала - ОСОБА_1

20.09.2013 р. позивач, як голова СФГ «Фенікс» звернулася до ГУ Держземагенста в Київській області з метою переоформлення права постійного користування земельною ділянкою, наданою для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_2, у власність або довгострокову оренду Селянському фермерському господарству «Фенікс».

Листом №08-0318497 від 17.10.2013 р. ГУ Держземагенста в Київській області відмовило посилаючись на необхідність проведення прилюдних торгів.

Як вбачається з матеріалів справи, 28.12.2013 р. позивач, як фізична особа, звернулася з метою оформлення договору оренди до ГУ Держземагенства у Київській області, проте 31.01.2014 р. їй була надана відповідь про неможливість розгляду питання до прийняття рішення про передачу цих ділянок до статутного капіталу ПАТ «Держзембанк».

20.03.2014 р. з метою внесення до Державного реєстру земель вказаної земельної ділянки позивач звернулася за виготовленням та виготовила в установі, що має відповідну ліцензію (в Приватному підприємстві «Кадастр»), технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

20.03.2014 р. позивач звернулася до відділу державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області про державну реєстрацію вказаної земельної ділянки.

Однак, 31.03.2014 р. листом №01-22/03-80/Д-133/62 позивачу відмовлено в реєстрації, оскільки земельна ділянка площею 47, 0112 га знаходиться в межах проінвентаризованої та зареєстрованої 16.10.2013 р. земельної ділянки кадастровий номер 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га.

Судом встановлено, що 13.09.2013 р. Ставищенська районна державна адміністрація прийняла розпорядження №830 «Про надання дозволу на проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Ставищенського району Київської області», яким надала дозвіл Держземагенству на проведення інвентаризації земель.

20.11.2013 р. Ставищенська районна державна адміністрація прийняла розпорядження №1162 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Ставищенського району Київської області», яким затвердила технічну документацію щодо інвентаризації земель загальною площею 3274,4319 га, яка включала і вказану земельну ділянку.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному розпорядженню суд вважає за необхідне вказати наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, СФГ «Фенікс» використовує земельну ділянку за цільовим призначенням та сплачує за неї всі платежі. Кадастровий номер земельній ділянці визначався, а саме 3224287000:01:001:0051, що підтверджується відповідною довідкою від 26.04.2011 р. №к/245.

Згідно ст.1218, ч,5 ст.1268 ЦК України, право постійного користування земельною ділянкою як і обов'язок його переоформлення увійшло до складу спадщини, яка відкрилася ІНФОРМАЦІЯ_1 р. внаслідок смерті ОСОБА_2, та в силу прийняття спадщини належало позивачу з часу її відкриття.

Розпорядження Ставищенської РДА від 20.11.2013 р. порушило права позивача в частині затвердження технічної документації земельної ділянки кадастровий номер 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га, оскільки проводилася інвентаризація земель запасу, не переданих у власність та користування, а сформована земельна ділянка мала в своєму складі землю, яка перебувала в постійному користуванні на підставі державного акта на право постійного користування.

Згідно ч. 10 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об'єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Судом встановлено, що 24.10.2014 р. позивач враховуючи, що речове право на земельну ділянку з кадастровим номером - 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно протягом року не було зареєстровано, та вимоги ч.10 ст.24 ЗУ "Про державний земельний кадастр", подала до відділу Держземагенства в Ставищенському районі заяву в якій просила скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером - 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га в Державному земельному кадастрі та зареєструвати земельну ділянку площею 47,0112 га, що знаходиться за адресою село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту) згідно поданої позивачем 21.03.2014 р. заяви та поданої технічної документації із землеустрою щодо встановлення та відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення селянського (фермерського) господарства (згідно державного акту на право постійного користування) виданого гр, ОСОБА_2

Витяг з Державного земельного кадастру про вказану земельну ділянку був необхідний для виконання вимог Закону щодо переоформлення у встановленому порядку право власності або право оренди на неї.

Так, згідно ч.2 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяджень» перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно п.43 «Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень» для проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку в разі, коли в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер, заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа; документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування; приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 202 Земельного Кодексу України (в редакції чинній з 01.01.2002 р.) державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Як видно із п. 4.5 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV) право власності та інші речові права на нерухоме майно, набуті згідно з діючими нормативно-правовими актами до набрання чинності цим Законом, визнаються державою.

Згідно п.1,2 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державний земельний кадастр", (в цій частині набрав чинності з опублікування) земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера, У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

Відповідно до пункту 7 розділу VII Закону України «Про державний земельний кадастр» ( в редакції 7 липня 2011 року №3613-VI) до розмежування земель державної та комунальної власності Формування земельних ділянок із земель запасу, не переданих у власність та користування, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певних категорій може здійснюватися на підставі матеріалів інвентаризації земель, проведеної за рішенням: у межах населених пунктів - сільських, селищних, міських рад, за їх межами - районних державних адміністрацій. Матеріали інвентаризації земель у такому разі підлягають погодженню комісіями з питань погодження документації із землеустрою та затверджуються органами, які прийняли рішення про проведення інвентаризації. Формування земельних ділянок у такому порядку може здійснюватися один раз. Порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, відповідачем при винесенні оскаржуваного розпорядження було перевищено надані йому Конституцією України та Законом № 586 повноваження.

Частиною 3 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Згідно ч. 2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на викладене, суд вважає, що виносячи оскаржуване розпорядження відповідач порушив принцип законності, встановлений ст. 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 69-71, 94, 97, 158-163 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Ставищенської районної державної адміністрації Київської області №1162 від 20.11.2013 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Ставищенського району Київської області» в частині затвердження технічної документації земельної ділянки кадастровий номер 3224287000:01:001:0153 загальною площею 98,8115 га за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту).

3. Зобов'язати Державного кадастрового реєстратора відділу Державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області розглянути питання щодо внесення змін в земельно-облікові документи в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером - 3224287000:01:001:0153 площею 98,8115 га, за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту).

4. Зобов'язати Державного кадастрового реєстратора відділу Державного земельного агентства у Ставищенському районі Київської області розглянути питання щодо внесення відомостей (змін до них) та реєстрації в Державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 47,0112 га, що знаходиться за адресою: село Сухий Яр Ставищенського району Київської області (за межами населеного пункту) згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення та відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення селянського (фермерського) господарства (згідно державного акту на право постійного користування) виданого гр. ОСОБА_2.

5. Зобов'язати Головне управління Державного земельного агентства Київської області розглянути питання щодо переоформленню права постійного користування земельною ділянкою, наданої для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_2, у власність або довгострокову оренду Селянському фермерському господарству «Фенікс».

6. У решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2015
Оприлюднено04.02.2015
Номер документу42541642
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/6682/14

Ухвала від 02.12.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Постанова від 20.01.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні