Постанова
від 29.01.2015 по справі 826/19455/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 січня 2015 року м. Київ № 826/19455/14

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., при секретарі Хрімлі К.О., за участю представників сторін:

від позивача: Єфіменко К.В. (дов. №65/12/632 від 28.01.2015р.)

Нижника І.М. (дов. №65/12/632 від 28.01.2015р.)

від відповідача: Біжінари Р.В. (дов. від 29.01.2015р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова Рада" про застосування заходів реагування.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 29 січня 2015 року о 16 год. 47 хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено, про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням вимог ч.2 ст. 167 КАС України.

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова Рада" (далі - відповідач), в якому просить суд: - застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи торгівельних приміщень підземного пішохідного переходу ТОВ «Торгова Рада», за адресою: м. Київ, пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний» (код: 37269145); - визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом МНС України від 21.10.2004 №130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 08 листопада 2004 за №1416/10015, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощитки та вхідні двері торгівельних приміщень підземного пішохідного переходу ТОВ «Торгова Рада», за адресою: м. Київ, пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний»; - судові витрати покласти на ТОВ «Торгова Рада» (код: 37269145).

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 грудня 2014 року у справі №826/19455/14 відкрито скорочене провадження та надано можливість відповідачу до 19 січня 2015 року або у десятиденний строк з дня одержання копії ухвали надати суду письмові заперечення проти позову та всі докази на їх підтвердження.

13 січня 2015 року від ТОВ "Торгова Рада" через канцелярію до Окружного адміністративного суду міста Києва надійшли письмові заперечення проти позову та клопотання про зупинення провадження у справі. З огляду на це, суд відповідно до ст. 183 2 КАС України призначив справу до судового розгляду у судовому засіданні 29 січня 2015 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної позапланової перевірки відповідача на виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлені численні порушення, які створюють загрозу життю та здоровлю людей, а тому до ТОВ "Торгова Рада" повинні бути застосовані заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи торгівельних приміщень підземного переходу ТОВ "Торгова Рада".

Відповідач проти задоволення позову заперечив з мотивів його необґрунтованості. Крім того, на думку відповідача, позивач не є належним суб'єктом звернення до адміністративного суду з позовом щодо застосування заходів реагування.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов задоволенню підлягає з огляду на наступне.

Як слідує із матеріалів справи, на підставі наказу Деснянського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі - Деснянське РУ ГУ ДСНС України у м. Києві) від 24.11.2014 №135, та з метою виконання звернення Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю МВС України стосовно виконання доручення у рамках досудового розслідування в кримінальному провадженні від 13.04.2014 № 12014100100003597, провідному інспектору відділу ДНК та ЦЗ Деснянського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві майору служби цивільного захисту Піщуру Роману Михайловичу доручено в період 24.11.2014 - 05.12.2014 здійснити перевірку торгівельних приміщень ТОВ «Торгова Рада», розташованих за адресою: м. Київ, підземний перехід пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний» з додержання вимог чинного законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки.

На підставі наказу Деснянського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві від 24.11.2014 №135 та посвідчення від 24.11.2014 №29/712 в період 25.11.2014 - 26.11.2014 позивачем здійснено позапланову перевірку суб'єкта господарювання.

В ході перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту було встановлено, що торгівельні приміщення підземного пішохідного переходу ТОВ «Торгова рада», за адресою: м. Київ, пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний» функціонує з порушеннями правил та норм пожежної і техногенної безпеки, а саме: - п. 6.1.2, п. 6.1.28 табл. В.1, п. 4.8.1.1, п. 4.9, п.8.18 НАПБА.01.001-2004, ДБНВ.2.5-56:2010 Інженерного обладнання будинків і споруд «Системи протипожежного захисту», ДБН В.2.2-23:2009 «Підприємства торгівлі - торгівельні павільйони (кіоски) не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від контрольно-приймального приладу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони; - п. 4.2.4, п. 2.9 п.2.14, табл.1,2, п.9.3.6 НАПБА.01.001-2004, ДБН В. 1.1-7-2002 «Пожежна безпека об'єктів будівництва», ДБН В.2.2-9-2009 «Громадські будинки та споруди. Основні положення» - в приміщені електрощитової та складських приміщеннях не встановлені сертифіковані протипожежні двері з класом вогнестійкості 30 хв. (ЕІ 30); - п. 3.19 НАПБА.01.001-2004 - посадові особи, що відповідають за протипожежний стан приміщень та орендарі не пройшли навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки; - п. 6.4.8, п.6.4.9 НАПБА.01.001-2004 - приміщення кіосків не забезпечені первинними засобами пожежегасіння (вогнегасниками), згідно норм належності; - п. 5.1.34 НАПБА.01.001-2004 - не проведено замір опору ізоляції електричних мереж та електроустановок; - п. 5.1.20 НАПБА.01.001-2004 - не проведені розрахунки допустимого струмового навантаження електричних мереж; - п. 5.1.15 НАПБА.01.001-2004 відсутні акти проведення схованих робіт на прокладання електропроводки за підвісними стелями; - п. 5.1.9 НАПБА.01.001-2004 - в приміщеннях кіосків допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж; - п. 5.1.7 НАПБА.01.001-2004 - з'єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів і кабелів в торгівельних приміщеннях не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; - п. 5.1.29 НАПБА.01.001-2004 - опускається складування горючих матеріалів на відстані менш 1 метру до електрообладнання; - п. 5.1.27 НАПБА.01.001-2004 - електричні розетки встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити електроприладу не менш як на 0,01 м з кожного боку; - п. 5.1.15 НАПБА.01.001-2004 - електрична проводка в торгівельних павільйонах прокладена по горючим конструкціям; - п. 5.1.29 НАПБА.01.001-2004 - в приміщеннях кіосків допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах; - п. 3.5.1.29 НАПБА.01.001-2004 - електросвітильники з лампами розжарення не обладнані захисними плафонами; - п.3.8 НАПБА.01.001-2004 - павільйони, кіоски не забезпечені знаками безпеки згідно ГОСТ 12.4.026-76 та ДСТУ 130 6309:2007 „Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форми та колір"; - ч. 2 ст. 57 Кодексу цивільного захисту України - орендарі здійснюють господарчу діяльність без декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається суб'єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).

За результатами позапланової перевірки провідним інспектором відділу ДНК та ЦЗ Деснянського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві майором служби цивільного захисту Піщуром Р.М. було складено акт від 26.11.2014 № 29/509 перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб (далі - Акт № 29/509), який підписаний посадовою особою ТОВ «Торгова Рада» 26.11.2014, про що свідчить підпис останньої в акті перевірки.

Як вбачається з Акту № 29/509, відповідач функціонує із порушеннями правил та норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.

В той же час суд зазначає, що у запереченнях проти позову відповідач звертав увагу суду на неналежного позивача по справі. Згідно з твердженнями відповідача, звертатися до суду із позовом про застосування заходів реагування у сфері техногенної та пожежної безпеки може лише центральний орган виконавчої влади. В той же час Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві не є органом центральної виконавчої влади, а тому не має повноважень звертатися до суду з таким позовом.

Суд не погоджується з даним твердженням відповідача з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регламентовані положеннями Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, а також повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності врегульовані Кодексом цивільного захисту України.

Суд встановлено, що відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

З огляду на те, що позивач входить до системи територіальних органів та реалізує повноваження Державної служби України з надзвичайних ситуацій України на території міста Києва, суд приходить до висновку про наявність у позивача повноважень на звернення до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив із наступного.

Згідно з ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до абзацу 3 пункту 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підставою для здійснення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органу державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч. 1 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Фактичні обставини справи свідчать, що в ході перевірки встановлені наступні порушення: - торгівельні павільйони (кіоски) не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від контрольно-приймального приладу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони; - в приміщені електрощитової та складських приміщеннях не встановлені сертифіковані протипожежні двері з класом вогнестійкості 30 хв. (ЕІ 30); - посадові особи, що відповідають за протипожежний стан приміщень та орендарі не пройшли навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки; - приміщення кіосків не забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), згідно норм належності; - не проведено замір опору ізоляції електричних мереж та електроустановок; - не проведені розрахунки допустимого струмового навантаження електричних мереж; - відсутні акти проведення схованих робіт на прокладання електропроводки за підвісними стелями; - в приміщеннях кіосків допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж; - з'єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів і кабелів в торгівельних приміщеннях не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; - допускається складування горючих матеріалів на відстані менш 1 метру до електрообладнання; - електричні розетки встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити електроприладу не менш як на 0,01 м з кожного боку; - електрична проводка в торгівельних павільйонах прокладена по горючим конструкціям; - в приміщеннях кіосків допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах; - електросвітильники з лампами розжарення не обладнані захисними плафонами; - павільйони, кіоски не забезпечені знаками безпеки; - орендарі здійснюють господарчу діяльність без декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають у приміщеннях відповідача, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Пунктом 12 частини 1 статі 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей;

Згідно з ч. 2. ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до п.п. 1, 10 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.

Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з вимог ст.ст. 67, 68, 70 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до пунктів 6.2., 6.4. Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів (затвердженої наказом МНС України від 21.10.2004р. № 130, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.11.2004р. за № 1416/10015), постанова про застосування запобіжних заходів підлягає виконанню шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо) з дати приведення її в дію.

Зупинення роботи підприємства, окремого виробництва, експлуатації будівель, споруд, випуску пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного призначення шляхом знеструмлення може здійснюватися в присутності спеціаліста служби енергонагляду району (міста), а відключення виробничих дільниць, агрегатів, опалювальних приладів, дільниць електромережі - за присутності енергетика (електрика) відповідного об'єкта, на якому застосовується запобіжний захід. При залученні спеціаліста служби енергонагляду району (міста) посадова особа органу держпожнагляду, якій доручено приведення постанови в дію, направляє на адресу керівництва, де працює спеціаліст, відповідний лист із зазначенням дати та часу приведення постанови в дію.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд прийшов до висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб'єктів владних повноважень можуть бути покладені обов'язки щодо забезпечення виконання рішення. Судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.

Окрім того, суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в порядку, встановленому ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст. 69-71, 160-165, 167, 254, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи торгівельних приміщень підземного пішохідного переходу ТОВ «Торгова Рада», за адресою: м. Київ, пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний» (код: 37269145).

Визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом МНС України від 21.10.2004р. №130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 08 листопада 2004р. за №1416/10015, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощитки та вхідні двері торгівельних приміщень підземного пішохідного переходу ТОВ «Торгова Рада», за адресою: м. Київ, пр. Маяковського, 45 - універсам «Фестивальний».

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.А. Качур

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.01.2015
Оприлюднено10.02.2015
Номер документу42593679
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/19455/14

Ухвала від 29.01.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 20.01.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 19.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Коротких А. Ю.

Постанова від 29.01.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 15.12.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні