Постанова
від 22.01.2015 по справі 826/20767/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 січня 2015 року 14:12 № 826/20767/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Аблова Є.В.

при секретарі Мальчик І.Ю.,

за участю:

представника позивача: Москаленко Т.М.,

представника відповідача-1: Білоуса Ю.О,

представника відповідача-2: Голуб`ятникової Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Київського міжрайонного відділу Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в м. Києві до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, публічного акціонерного товариства «БРОКБІЗНЕСБАНК» про зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, публічного акціонерного товариства «БРОКБІЗНЕСБАНК» про зобов'язання Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (01032, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 33-Б, код ЄДРПОУ 21708016) та Публічного акціонерного товариства "Брокбізнесбанк" (03057, м. Київ-57, пр. Перемоги, 41, код банку 300249, код ЄДРПОУ 19357489) повернути Київському міжрайонному відділу УДСО при ГУМВС України в м. Києві (04050, м.Київ, вул. Студентська, 9, код ЄДРПОУ 36281774) безпідставно отримані грошові кошти в сумі 220482,28 (двісті двадцять тисяч чотириста вісімдесят дві гривні 28 коп.) шляхом їх позачергового переказу на банківський рахунок Київського міжрайонного відділу УДСО при ГУМВС України в м. Києві № 26001014058390 в філії AT «Укрексімбанк» в м. Києві, МФО 380333 протягом процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Брокбізнесбанк".

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.01.2015 року, закрито провадження у справі №826/20767/14 в частині позовних вимог заявлених до ПАТ «БРОКБІЗНЕСБАНК».

Адміністративний позов мотивовано тим, що під час здійснення процедури тимчасової адміністрації та ліквідації ПАТ "Брокбізнесбанк", відбулися грубі порушення законодавства України, які призвели до неправомірного заволодіння державними грошовими коштами, що спричинило порушення прав та інтересів позивача.

В судовому засіданні, представник позивача, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача, в судовому засіданні, проти позову заперечував, посилаючись на те, що у разі ліквідації неплатоспроможного банку, законодавством визначена черговість та встановлений порядок задоволення вимог кредиторів до банку, після прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку. Таким чином, у відповідності ст.45 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», кредитори банку мають право заявити уповноваженій особі Фонду на ліквідацію банку про свої вимоги до банку, що є єдино можливим способом захисту свого права, що свідчить про безпідставність та невідповідність чинному законодавству позовних вимог.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши представника позивача, представника відповідача, суд дійшов наступних висновків:

Судом встановлено, що на підставі договорів від 19.05.2010р. №5166 та від 16.04.2011р. №5166/11 "Про відкриття банківського рахунку та здійснення розрахунково-касового обслуговування", укладених між Відділом Державної Служби охорони «Захист» Управління Державної служби України при ГУМВС України в м. Києві та ПАТ "Брокбізнесбанк", банком відкрито поточні рахунки УДСО та здійснювалось їх розрахункове касове обслуговування.

Наказом Департаменту Державної служби охорони від 25.12.13р. №262, змінено назву Відділу Державної служби охорони «Захист» Управління Державної служби охорони при ГУ МВС України в м. Києві на Київський міжрайонний відділ УДСО при ГУМВС України в м.Києві.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач, звернувся до ПАТ "Брокбізнесбанк" з листом від 13.03.14р. №24/22-45Мв, у якому просить надати інформацію щодо несвоєчасності перерахування за призначенням на рахунок ГУДКСУ у м. Києві, платежів від 21.02.2014 року: №4705 на суму 56170,80 грн.; №4707 на суму 43669,00 грн.; №4709 на суму 44,40 грн.; 26.02.2014 року: №4714 на суму 19000,00 грн.; №4713 на суму 4100,00 грн, на загальну суму 122984,20грн., а також про можливість їх використання, в кількості 209961,51 грн. та 370,75 грн, які станом на 13.03.2014 року обліковуються як залишки на рахунках №26002735051660 та №26042735051664, закріплених за ВДСО «Захист» УДСО при ГУМВС України в м. Києві.

Згідно із постановою Правління Національного банку України від 28.02.2014р. №107 "Про віднесення ПАТ "Брокбізнесбанк" до категорії неплатоспроможних", 28.02.2014р. виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів прийнято рішення №9 щодо запровадження на період з 03.03.2014р. по 02.06.2014р. тимчасової адміністрації та призначення уповноваженої особи Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ "Брокбізнесбанк".

Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 10.06.2014р. №339 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ"Брокбізнесбанк" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів прийнято рішення від 11.06.2014р. №45 про початок здійснення процедури ліквідації ПАТ "Брокбізнесбанк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Брокбізнесбанк" на період з 11.06.2014р. до 10.06.2015р. включно, про що 14.06.2014р. у газеті "Голос України" № 113 та у газеті "Урядовий Кур'єр" №106 розміщені оголошення.

ПАТ "Брокбізнесбанк" листом від 24.05.14р. №2837/005-04 повідомило УДСО про відкликання банківської ліцензії та запровадження процедури ліквідації Банку.

Як вбачається з Виписок по особовому рахунку №260027350516660 від 25.06.14р., ВДСО «Захист» в м.Києві, залишок складає 220111,53грн. та по особовому рахунку №26042735051664 від 25.06.14р. залишок складає - 370,75грн.

Проте відповідачем на момент розгляду справи по суті кошти на рахунок УДСО не повернуті.

Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків, регулюється Законом України від 23.02.2012, № 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

Відповідно до ч.1 ст.44 Закону №4452 передбачено, що НБУ приймає рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку за пропозицією Фонду та з інших підстав, передбачених Законом України «Про банки і банківську діяльність».

Відповідно до ч.3 та ч.4 ст.44 Закону №4452 передбачено, що НБУ зобов'язаний прийняти рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку протягом п'яти днів з дня отримання пропозиції Фонду про ліквідацію банку. НБУ інформує Фонд про прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку не пізніше дня, наступного за днем прийняття такого рішення.

Фонд призначає уповноважену особу Фонду та розпочинає процедуру ліквідації банку в день отримання рішення НБУ про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, за виключенням випадку, коли ліквідація здійснюється за ініціативою власників банків.

За змістом ч.3 ст.26 Закону №4452 визначено, що вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Частина 1 та ч.5 ст.27 Закону №4452 передбачає, що уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку. Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.

Водночас, в ч.1 ст.26 Закону №4452 передбачені, Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200 000 гривень.

Таким чином, виконавча дирекція ФГВФО затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат, та саме на підставі даного реєстру в подальшому проводиться відшкодування коштів за вкладами.

Водночас, під вкладом розуміють кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або шляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти (п.3 ч.1 ст.1 Закон №4452).

Згідно з частиною першою статті 3 Закону №4452 Фонд гарантування вкладів фізичних осіб є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 34 Закону №4452 Фонд розпочинає процедуру здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.

Згідно ч. 5 ст. 34 Закону №4452 під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.

В абзаці першому частини першої статті 36 Закону, встановлено, що уповноважена особа Фонду від імені Фонду набуває всі повноваження органів правління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.

Згідно статті 37 Закону №4452 уповноважена особа Фонду діє від імені Фонду відповідно до Закону і нормативно-правових актів Фонду. Уповноважена особа Фонду, зокрема, має право вчиняти будь-які дії та приймати рішення, що належали до повноважень органів управління і органів контролю банку, продовжувати, обмежувати або припиняти здійснення банком будь-яких операцій.

Відповідно до частини 5 статті 36 Закону №4452, під час тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку, зокрема не здійснюється: задоволення вимог вкладників та інших кредиторів банку, примусове стягнення коштів та майна банку, звернення стягнення на майно банку, накладення арешту на кошти та майно банку, нарахування неустойки (штрафів, пені), інших фінансових (економічних) санкцій за невиконання чи неналежне виконання зобов'язань перед кредиторами та зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), зарахування зустрічних однорідних вимог, якщо це може призвести до порушення порядку погашення вимог кредиторів, встановленого Законом.

Також, відповідно до абзацу восьмого пункту 1.25 глави 1 розділу III Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку, затвердженого Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 05.07.2012р. № 2, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.09.2012р. за № 1581/21893, уповноважена особа Фонду на тимчасову адміністрацію не пізніше п'ятого робочого дня, починаючи з дня свого призначення, має повернути клієнтам, з якими укладені договори про касово-розрахункове обслуговування, розрахункові документи, що не сплачені в строк з вини неплатоспроможного банку. Дана норма є складовою частиною вимог до неплатоспроможного банку щодо припинення (заборони) здійснення будь-яких видаткових банківських операції окрім передбачених Законом та нормативно-правовими актами Фонду.

В той же час, обмежень щодо зарахування коштів які надходять на рахунки клієнтів неплатоспроможного банку, або зобов'язання неплатоспроможного банку повертати відправникам (ініціаторам переказу) кошти, законодавством не встановлено.

Враховуючи зазначене, а також беручи до уваги, що ПAT "Брокбізнесбанк" згідно згаданої вище постанови Правління Національного банку України віднесено до категорії неплатоспроможних, суд приходить до висновку, що за даних обставин Фонд не може виконати платіжне доручення УДСО по списанню коштів з рахунків даної установи, у тому числі й кошти, які обліковуються на даних рахунках працівників УДСО, виходячи з обмежень, встановлених Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" та нормативно-правовими актами Фонду.

Окрім того, як зазначає Фонд, згідно частини другої статті 44 Закону №4452 зобов'язаний внести Національному банку України пропозицію про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, зокрема, відповідно до затвердженого виконавчою дирекцією Фонду плану врегулювання, у зв'язку з чим, а також, враховуючи, що в результаті проведеного пошуку потенційних інвесторів, жодним потенційним інвестором не було виявлено намір взяти участь у виведенні ПAT "Брокбізнесбанк" з ринку, тому Фондом прийнято рішення направити Національному банку України пропозицію про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПAT "Брокбізнесбанк".

Національний банк України на виконання вищезазначеної норми Закону прийняв постанову від 10.06.2014р. № 339 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Брокбізнесбанк".

В той же час, у разі ліквідації неплатоспроможного банку, законодавством визначена черговість та встановлений порядок задоволення вимог кредиторів до банку, у зв'язку з чим, після прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Зокрема, відповідно до частини п'ятої статті 45 Закону, кредитори банку протягом 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку, мають право заявити уповноваженій особі Фонду на ліквідацію банку про свої вимоги до банку.

Згідно ст.27 Закону №4452-VI, Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.

Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.

Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до Витягу із Переліку (реєстру)вимог кредиторів Публічного акціонерного товариства "Брокбізнесбанк", акцептованих уповноваженою особою Фонду №226/14 від 16.10.14р., користуючись своїм правом, позивач звернувся до уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Брокбізнесбанк" із вимогою кредитора та був внесений до Переліку вимог кредиторів ПАТ «Уркбізнесбанк».

Таким чином, заявлення позивачем до ПАТ "Брокбізнесбанк" своїх вимог є належним способом захисту його прав, а вимога позивача щодо повернення грошових коштів у сумі 220482,20 грн. шляхом їх позачергового переказу на банківський рахунок є безпідставною, оскільки Законом не передбачено такого способу задоволення вимог кредиторів.

За таких обставин, Окружний адміністративний суд міста Києва, за правилами, встановленими ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази та заслухавши пояснення представників сторін, вважає заявлені позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Київського міжрайонного відділу Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в м. Києві - відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилаються особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Повний текст постанови складений та підписаний суддею 27.01.2015р.

Суддя Є.В. Аблов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.01.2015
Оприлюднено10.02.2015
Номер документу42612904
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/20767/14

Ухвала від 02.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Постанова від 22.01.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні