Постанова
від 09.02.2015 по справі 922/4584/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" лютого 2015 р. Справа № 922/4584/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Білоусова Я.О., суддя Бородіна Л.І.,

при секретарі Катренко І.С.,

за участю представників:

від позивача - Настусенка Д.Д. - за довіреністю від 24.12.2014р. №08-11/4677/2-14;

від відповідача - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (вх.№4026Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 10.11.2014р. у справі № 922/4584/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС", м.Харків,

про внесення змін до договору,

ПОСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 10.11.2014р. у справі №922/4584/14 (суддя Лаврова Л.С.) позов задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за № 740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:

" ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за №740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"___"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14 договору оренди землі, зареєстрованого " 10" квітня 2006 року за № 740667100024 змінити, доповнити пункт 2 словами та пункт 28 підпунктом д) і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:10:001:0005."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 724 від 30.10.2013 становить 1111300 грн. (один мільйон сто одинадцять тисяч триста гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м.Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 411/14 від 07.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 93349,20 грн. (дев'яносто три тисячі триста сорок дев'ять гривень 20 копійок), або в місяць - 7779,10 грн. (сім тисяч сімсот сімдесят дев'ять гривень 10 копійок)."

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а)зміни умов господарювання, передбачених договором;

б)зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в)зміни нормативної грошової оцінки;

г)внаслідок інфляції - щорічно;

д)погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е)в інших випадках, передбачених законом."

"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."

"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за № 740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


/підпис/ Г.А. Кернес

ОРЕНДАР

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПЕТРОЛЬ-РЗС"

61120, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 77

код 21193658


/ підпис/ /ПІБ/ "

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛЬ-РЗС" (61120, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 77, код 21193658) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, пл. Конституції, 7, м.Харків, 61200, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку:851011) 1218,00 грн. судового збору.

На думку місцевого господарського суду, оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, яка за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, господарський суд першої інстанції дійшов висновку про наявність у позивача підстав та права вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України шляхом внесення відповідних змін, у зв'язку з чим задовольнив позовні вимоги Харківської міської ради

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду від 10.11.2014р., Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" звернулося до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення місцевим господарським судом при прийнятті оскаржуваного рішення норм матеріального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, просить скасувати в повному обсязі рішення господарського суду Харківської області від 10.11.2014р. у справі №922/4584/14 та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Харківської міської ради про внесення змін до договору оренди №7400667100024 від 10.04.2006р. земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Харків, вул. Велика Кільцева, 6-А, шляхом визнання укладеною додаткової угоди в запропонованій редакції; судові витрати покласти на позивача.

Обгрунтовуючи апеляційні вимоги, Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" зазначає про порушення місцевим господарським судом норм матеріального права, а саме - ст. 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст. 13, 30 Закону України "Про оренду землі", а також не застосування норм ст. 11, 525 Цивільного кодексу України, ст. 180,188 Господарського кодексу України, якими повинні бути врегульовані спірні правовідносини.

Зокрема, на думку апелянта, істотні умови зобов'язання з оренди земельної ділянки комунальної власності виникають для відповідача не лише на підставі договору, а й на підставі актів цивільного законодавства, і тому не потребують додаткового врегулювання договором шляхом внесення до нього змін. При цьому, орендна плата за договором оренди землі від 10.04.2006р. розрахована та сплачується відповідно до приписів ст. 12 Закону України «Про оренду землі» та ст. 288, 289 Податкового кодексу України своєчасно та в повному обсязі.

Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" зазначає, що запропонована позивачем додаткова угода в частині порядку перегляду розміру орендної плати також не відповідає положенням діючого законодавства України.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 26.11.2014р. у справі №922/4584/14 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" прийнято до провадження, справу призначено до розгляду.

Розпорядженням секретаря другої судової палати Харківського апеляційного господарського суду від 23.12.2014р., у зв'язку з відпусткою судді Гетьмана Р.А., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Білоусова Я.О., суддя Бородіна Л.І.

23.12.2014р. Харківською міською радою подано відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач заперечує проти вимог апеляційної скарги, вважає її незаконною та необґрунтованою(вх.№12826).

Зокрема, на думку позивача, оскільки зміна розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок є способом урегулювання уповноваженими органами плати за користування землею та не залежить від волевиявлення сторін договору, а також враховуючи, що сторони у договорі оренди землі від 10.04.2006р., серед іншого, передбачили можливість перегляду орендної плати у випадках, передбачених законом, таким чином, законодавча зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, позивач зазначає, що п.13, 18 додаткової угоди до договору оренди землі від 10.04.2006р. також пов'язані зі зміною розміру орендної плати, тому вони були включені до тексту додаткової угоди і цілком відповідають рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 та від 19.12.2012р. № 960/12.

03.12.2015р. Товариством з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" подано заяву, в якій апелянт підтримує апеляційну скаргу, просить її задовольнити, а також розглянути справу за відсутності його представника (вх.№1581).

У судовому засіданні Харківського апеляційного господарського суду 03.12.2015р. представник позивача заперечував проти вимог апеляційної скарги, просив рішення господарського суду Харківської області від 10.11.2014р. у справі №922/4584/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Враховуючи клопотання апелянта про розгляд справи за відсутності його представника, а також те, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги по суті, зважаючи на строк розгляду апеляційної скарги на рішення суду, передбачений статтею 102 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку про можливість розглянути апеляційну скаргу в даному судовому засіданні за відсутності представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС".

Дослідивши матеріали справи, а також доводи, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

10.04.2006р. між Харківською міською радою Харківської області (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (орендарем) укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель 10.04.2006р. за №740667100024 (а.с.13-15).

Відповідно до пункту 1 договору орендодавець на підставі рішення 41 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 14.10.2005р. №199/05 "Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Велика Кільцева, 6-А.

Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1000 га, у тому числі: під забудовою - 0,0157 га, інших угідь - 0,0843 га.

Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою №182/06 від 30.01.2006р. становить 404360 грн.

Згідно з пунктом 8 договір укладено строком до 01.09.2030р.

Відповідно до пункту 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить 1624,18 грн.

У пункті 13 договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Пункт 14 договору визначає, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Згідно пункту 28 договору, орендодавець має право вимагати:

а)використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;

б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;

в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

г) своєчасного внесення орендної плати.

Як вбачається з матеріалів справи, факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі від 10.04.2006р. (а.с.16).

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 даного рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м. землі у місті Харкові була затверджена та введена в дію з 01.03.2008 року рішеннями Харківської міської ради від 25.12.2007 №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2007" та від 27.02.2008 №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007".

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (пункти 2, 3 рішення).

Відповідно до пункту 5 зазначеного рішення від 25.09.2013р. Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно з пунктами 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської ради було:

- одержано витяг з державного кадастру про земельну ділянку;

- виконано розрахунок орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р.;

- одержано витяг від 30.10.2013р. № 724 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Пункти 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13, визначають, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Згідно з пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як вбачається із матеріалів справи, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено лист-пропозицію від 21.01.2014р. №417/0/225-14 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 10.04.2006р. за №740667100024 та розрахунком орендної плати. Вказаний лист містив вимогу підписати та скріпити печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 10.04.2006р. за №740667100024 та три примірника розрахунку орендної плати, а також повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку (а.с. 28).

Крім того, 27.01.2014р. на адресу апелянта було направлено лист-пропозицію від 27.01.2014р. №910/0/225-14 "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" з вимогою сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень в сумі 51,00 грн., сплатити плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав в сумі 120,00 грн., надати у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів (а.с. 29).

Проте, у встановлений термін відповідь на листи-пропозиції з необхідними документами до Харківської міської ради ТОВ "Петроль-РЗС" направлено не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 10.04.2006р. шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.

Перевіривши матеріали справи, правильність їх юридичної оцінки та застосування місцевим господарським судом норм законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до абзацу другого частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Також, згідно підпункту14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), -3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів-чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України в редакції, яка діяла на дату прийняття місцевим господарським судом оскаржуваного рішення, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3-х відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення № 1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2013" та від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", відповідно до яких розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, підготовку якої здійснює Департамент земельних відносин.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Вказаними приписами законодавства передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічного правового висновку дійшов Вищий господарський суд України в постанові від 23.12.2014р. у справі № 922/1430/14.

За змістом частин 4, 5 Господарського кодексу України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

З підстав та предмету поданого позову вбачається, що позивач звернувся до суду саме у зв'язку з необхідністю судового вирішення спору про внесення змін до договору, що відповідає способам захисту права, передбачених законодавством.

Колегія суддів також зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати за землю, слід виходити з розрахунків, складених Департаментом земельних відносин згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", на підставі даних, наданих Управлінням Держземагентства у м. Харкові, визначених згідно з чинним законодавством у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, місце розташування якої: Харків, вул. Велика Кільцева, 6-А; кадастровий номер 6310138200:10:001:0005. Доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку апелянт суду не надав.

Разом із цим, ватро зазначити, що позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди від 10.04.2006р. №740667100024 стосуються не тільки змін, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати, але й інших умов договору, а саме:

пункту 5: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки" ;

пункту 9: "Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки" - частково дублюються укладеними умовами договору.

пункту 13: "Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом."

пункту 14:"У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства";

пункту 28 д) : "В разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."

Колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що пункт 13 додаткової угоди до договору оренди землі не відповідає пункту 13 Типового договору оренди, затвердженого Постановою КМУ від 03.03.2004р. №220 та пункту 5.1. Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08, який визначає, що встановлений згідно з розділом II цього Положення розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду у разі: а) зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; б) внаслідок інфляції (щорічного уточнення на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки); в) зміни розміру земельного податку; г) перерахунку базової ставки орендної плати.

Враховуючи, що пункт 13 додаткової угоди до договору оренди землі від 22.03.2006 року №740667100013 не відповідає положенням наведених правових актів, не регулює питання розміру орендної плати, а обов'язковість його внесення в судовому порядку позивачем не доведено, пункт 13 додаткової угоди не підлягає визнанню укладеним, у зв'язку чим, його необхідно виключити із додаткової угоди до договору оренди землі від 10.04.2006р.

Щодо стосується позовних вимог решти наведених вище пунктів, то колегія суддів звертає увагу на те, що позивачем належним чином не було доведено та обґрунтовано необхідності внесення зазначених змін шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору.

Місцевий господарський суд також не встановив обставини, необхідні для внесення змін у договір оренди в цій частині.

При цьому, позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення відповідних змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.

Судова колегія відзначає, що за приписами статті 33, 34 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані довести обставини справи, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, належними та допустимими доказами.

Отже, перевіривши у відповідності до Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла висновку про те, що господарський суд першої інстанції всупереч статям 43, 82 Господарського процесуального кодексу України не надав належної правової оцінки взаємовідносинам сторін у даному спорі.

Згідно з ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Таким чином, у відповідності до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, сплачений судовий збір Харківською міською радою підлягає стягненню на її користь з Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" відповідно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 609,00 грн. Сплачений Товариством з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Харківської області від 21.05.2014р. підлягає стягненню на його користь з Харківської міської ради відповідно до розміру задоволених вимог у сумі 304,50 грн.

Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, п. 2 ч. 1 ст. 103, п. 4 ч 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 10.11.2014р. у справі №922/4584/14 скасувати.

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 10.04.2006р. за №740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА до договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за №740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9, договору оренди землі, зареєстрованого " 10" квітня 2006 року за № 740667100024 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:10:001:0005."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 724 від 30.10.2013 становить 1111300,00 грн. (один мільйон сто одинадцять тисяч триста гривень).

"9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №411/14 від 07.11.2013р. на рік становить 8,4% від її нормативної грошової оцінки і складає 93349,20грн. (дев'яносто три тисячі триста сорок дев'ять гривень 20 копійок), або в місяць - 7779,10грн. (сім тисяч сімсот сімдесят дев'ять гривень 10 копійок)."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за № 740667100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (код 21193658, адреса: 61120, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 77) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, адреса: 61200, м. Харків, пл. Конституції, 7, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011) 609,00 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позову.

Стягнути з Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н Конституції, 7) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Петроль-РЗС" (код 21193658; адреса: 61120, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 77) 304,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

В решті позовних вимог відмовити.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 09.02.2015 року.

Головуючий суддя Лакіза В.В.

Суддя Білоусова Я.О.

Суддя Бородіна Л.І.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.02.2015
Оприлюднено10.02.2015
Номер документу42613087
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4584/14

Ухвала від 28.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Постанова від 09.02.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Рішення від 10.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 26.11.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 17.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні