Рішення
від 03.02.2015 по справі 908/5011/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 9/136/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.02.2015 Справа № 908/5011/14

За позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Пролетарська" (86111, Донецька область, м. Макіївка, вул. Янки Купали, 1; тел. (06232) 7-39-16, (06232) 7-94-85)

про стягнення суми 55200 грн.

Суддя Боєва О.С.

За участю представників сторін:

Від позивача: Алєксєєв (дов. № 27 від 01.01.2015р.)

Від відповідача: не з'явився

СУТНІСТЬ СПОРУ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача суми 55200 грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 19.11.2014р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/5011/14, судове засідання призначено на 09.12.2014р. Ухвалою суду від 09.12.2014р. на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 13.01.2015р. Ухвалою суду від 13.01.2015р. на підставі ст.69 ГПК України строк розгляду спору у справі продовжено на 15 днів - до 03.02.2015р., цією ж ухвалою розгляд справи відкладено на 27.01.2015р., потім - на 03.02.2015р.

03.02.2015р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Справа розглянута без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.

Позивач підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позові та зазначив про наступне. За накладною № 49317167 зі станції Макіївка Донецької залізниці відповідач відправив на станцію Берегова (експорт) Одеської залізниці вантаж у ваганах № 61605416 та № 53607065. В процесі перевезення вантажу 13.06.2014р. на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці було виявлено різницю в масі вантажу у вагонах № 61605416, № 53607065 та встановлено, що вказана у накладній маса вантажу у вагоні № 61605416 складає 69000 кг., фактично маса вантажу складає 58300, що на 10700 кг. менше, ніж вказано у накладній; маса вантажу у вагоні № 53607065 складає 68000 кг., фактично маса вантажу складає 60250, що на 7750 кг. менше, ніж вказано у накладній. За наслідками контрольного зважування складено комерційний Акт РА № 003586/265 від 13.06.2014р. У зв'язку з виявленням факту неправильного зазначення у залізничній накладній № 49317167 маси вантажу, позивачем на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України було нараховано відповідачу штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати, що становить суму 55200 грн. На підставі ст. 307 ГК України, ст.ст. 3, 10 Закону України «Про залізничний транспорт», ст.ст. 23, 24, 37, 118, 122, 129 Статуту Залізниць України просить стягнути з відповідача суму 55200 грн. штрафу.

Відповідач у судові засідання не з'являвся, проте, направив на електронну адресу суду клопотання в якому зазначив, що у зв'язку з тяжким економічним становищем відповідача, відсутністю негативних наслідків від неправильного зазначення маси вантажу в накладній, неспіврозмірності нарахованого штрафу заподіяним правопорушенням в частині оформлення перевізних документів щодо неправильно зазначеної маси вантажу, а також те, що порушення зобов'язання у даній справі не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, просить зменшити суму штрафу за невірно вказану масу в залізничній накладній у розмірі однієї провізної плати на підставі п. 3 ст. 551 ЦК України, п. 2 ст. 233 ГК України, п. 3 ст. 83 ГПК України.

Згідно зі ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про залізничний транспорт» законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України «Про транспорт», цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Статтею 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998р. № 457 (надалі Статут) визначено, що Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під'їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Відповідно до абзацу 8 ст. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998р. № 457 (надалі Статут), накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

За приписами ст. 23 Статуту відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

У пункті 28 Правил приймання вантажів до перевезення зазначено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Як вбачається з матеріалів справи, 11.06.2014р. за залізничною накладною № 49317167 зі станції відправлення Макіївка Донецької залізниці до станції призначення Берегова (експорт) Одеської залізниці відповідачем було відправлено два вагони з вантажем - концентрат вугільний 137000 кг., а саме, у вагоні № 61605416: маса вантажу - 69000 кг., тара - 23400 кг., у вагоні № 53607065: маса вантажу - 68000 кг., тара - 22500 кг., вантаж навантажений навалом.

За приписами ст. 24 Статуту залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

13.06.2014р. на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці було проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вагонах № 61605416 та № 53607065 не відповідає масі вказаній відправником у накладній № 49317167, за даними обставинами було складено акт загальної форми № 819 від 13.06.2014р.

Згідно акту загальної форми № 819 від 13.06.2014р. вагони № 61605416 та № 53607065 були затримані для проведення контрольної перевірки, за наслідками якої було складено комерційний Акт РА № 003586/265 від 13.06.2014р.

Вказаним актом встановлено, що при перевантаженні вагонів у статистичному режимі на виправних 150 тн. вагонних електронно-тензометричних вагах виявилось: у вагоні № 61605416 маса брутто - 81700 кг., тара за документом - 23400 кг., нетто - 58300 кг., що менше ніж зазначено в документі на 10700 кг.; у вагоні № 53607065 маса брутто - 82750 кг., тара за документом - 22500 кг., маса нетто - 60250 кг., що менше ніж зазначено в документі на 7750 кг.

Статтею 24 Статуту встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

В накладній № 49317167 також зазначено, що вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, вказаних ним у накладній, відповідно до ст.ст. 24, 122 Статуту залізниць України.

Відповідно до п. 5.5. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.00 № 644, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Аналогічний припис містить ст. 122 Статуту залізниць України.

Стаття 118 Статуту визначає, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно зі ст. 129 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений відповідно до Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334. Таким чином, комерційний Акт РА № 003586/265 від 13.06.2014р. є підставою для покладання відповідальності, передбаченої ст. 122 Статуту, на відправника.

Із змісту накладної № 49317167 вбачається, що провізна плата вагонів № 61605416 та № 53607065 становить суму 11040 грн.

Згідно розрахунку позивача штраф за невірно зазначену масу вантажу у накладній № 49317167 складає суму 55200 грн. (11040 * 5 = 55200 грн.). Таким чином, розрахунок штрафу позивачем здійснено вірно, а вимоги про його стягнення, на підставі зазначеного вище, є законними та обґрунтованими.

Пункт 3 ст. 83 ГПК України надає право суду зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

Відповідно до ч. 3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Стаття 233 ГК України також встановлює, що у разі якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів

боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

У своєму клопотанні відповідач просить суд зменшити розмір штрафу до однієї провізної плати, до клопотання також додана копія звіту про фінансові результати товариства за січень-листопад 2014р.

Враховуючи те, що негативні наслідки від неправильного зазначення маси вантажу в накладній відсутні, збитків ДП "Придніпровська залізниця" не понесено, а навпаки відповідачем було сплачено за перевезення вантажу більше ніж фактично позивачем надано послуг. Також, беручи до уваги, що сума штрафу по співвідношенню з сумою оплати за перевезення вантажу є надмірно великою, суд вважає за можливе задовольнити клопотання відповідача частково та зменшити штраф до 27600 грн., що дорівнює 50% від суми штрафу, заявленої до стягнення.

За таких обставин з відповідача підлягає стягненню штраф в розмірі 27600 грн.

Згідно зі ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Пролетарська" (86111, Донецька область, м. Макіївка, вул. Янки Купали, 1; код ЄДРПОУ 00176451) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108; код ЄДРПОУ 01073828) суму 27600 (двадцять сім тисяч шістсот) грн. штрафу, суму 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

У задоволенні іншої частини позову - відмовити.

Суддя О.С. Боєва

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Повне рішення підписано 09.02.2015р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення03.02.2015
Оприлюднено10.02.2015
Номер документу42628107
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5011/14

Ухвала від 28.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Серкіз В.Г.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 27.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 13.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Судовий наказ від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Рішення від 03.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 19.11.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні