Рішення
від 12.02.2015 по справі 925/26/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2015 року Справа № 925/26/15

Господарський суд Черкаської області в складі: головуючого - судді Скиби Г.М., за участю секретаря судового засідання Кенкеч О.С., в приміщенні суду розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом приватного акціонерного товариства «Жашківська рибоводно-меліоративна станція», Черкаська область, м. Жашків, вул. Ленінградська, 4

до Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області, Черкаська область, м. Жашків, вул. Костромська, 19

про зобов'язання укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди землі,

за участю представників сторін:

від позивача: Вікторук О.М. - за довіреністю;

від відповідача: участі не брав.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «Жашківська рибоводно-меліоративна станція» звернулось в господарський суд Черкаської області з позовом до Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області, в якому просить суд зобов'язати Жашківську районну державну адміністрацію Черкаської області в особі уповноваженого керівника - голови Жашківської районної державної адміністрації укласти та підписати з ПАТ «Жашківська рибоводно-меліоративна станція» додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004p., посвідченого приватним нотаріусом Жашківського районного нотаріального округу Шелудько В.П., № за реєстром 1375, зареєстрованого у Жашківському районному відділі Черкаської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2005р. № 0405782100003, та відшкодування судових витрат.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві, та просив позов задовольнити. Вказав, що відмовляючи в підписанні додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р., відповідач порушує вимоги ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та права позивача на користування земельною ділянкою під водою в адмінмежах Сорокотязької сільської ради.

Представник відповідача у судове засідання не прибув. Проти позову письмово заперечив повністю, просив в задоволенні позову відмовити. Мотиви тривалого ухилення РДА від продовження договору оренди землі під водою - не наведені.

Нез'явлення представника відповідача у судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними доказами відповідно до вимог ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.

Судом встановлено такі взаємовідносини сторін:

17.05.2004р. між Жашківською районною державною адміністрацією (Орендодавцем - Відповідач по справі), в особі голови Гончарова Михайла Івановича, що діє на підставі Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та розпорядження від 16.02.2004р. №29, та приватним акціонерним товариством «Жашківська рибоводно-меліоративна станція» (Орендарем - Позивач по справі), в особі голови правління Саранюка Віктора Васильовича, що діє на підставі Статуту, було укладено договір оренди землі (Далі - Договір, а.с. 30-31), за умовами якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку під водою, яка знаходиться в адмінмежах Сорокотязької сільської ради, Жашківського району Черкаської області.

Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка під водою загальною площею 93,7 га, у тому числі ставки 57,7 га, та заболочені землі - 36,0 га.

Відповідно до п. 3 Договору на земельній ділянці об'єктів нерухомого майна немає, а також інші об'єкти інфраструктури - гідротехнічні споруди, в кількості - 1 шт., які знаходяться в задовільному стані. На земельній ділянці знаходиться водойма площею 57,7 га та болота площею 36,0 га.

Відповідно до п. 4 Договору земельна ділянка передається в оренду разом з гідротехнічними спорудами, водоймами та болотами.

Відповідно до п. 8 Договору договір укладено терміном до 01.01.2014р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за шістдесят днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про вжити його дію.

Відповідно до п. 20 Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у триденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Державна реєстрація Договору проведена Жашківським районним відділом Черкаської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2005р. за №0405782100003.

Згідно акту приймання-передачі земельна ділянка передана в користування Орендарю і назад не витребувана.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998р. №161-XIV (із змінами) по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.

Орендар відповідно до вимог Договору та Закону України «Про оренду землі» звернувся за 90 днів до закінчення терміну дії договору до Жашківської районної державної адміністрації із клопотанням від 07.08.2013р. №30 про поновлення терміну дії договору оренди землі від 17.05.2004р. реєстраційний №0405782100003 терміном на 10 років (а.с. 33).

Розглянувши вказане клопотання, Жашківською районною державною адміністрацією було 05.09.2013р. було прийнято Розпорядження №166 «Про надання дозволу на підготовку землевпорядною організацією проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за межами населеного пункту» відповідно до п. 1 якого, поновлено з 01.01.2014р. до 01.01.2024р. приватному акціонерному товариству «Жашківська рибоводно-меліоративна станція» договір оренди землі від 17.05.2004p., який укладений на земельні ділянки під водою загальною площею 93,7 га, з них під ставком - 57,7 га та заболочені землі - 36,0 га в адмінмежах Сорокотязької сільської ради, за межами населеного пункту, та зареєстрований у Жашківському районному відділі Черкаської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2005р. за №0405782100003 (а.с. 34).

Після закінчення строку Договору Орендар продовжує користуватися земельною ділянкою. Відповідно до довідки №752/01-01-30 від 17.12.2014р., виданої Жашківською районною державною адміністрацією, при використанні земельної ділянки під водою в адміністративних межах Сорокотязької сільської ради Орендарем дотримуються істотні умови договору оренди землі, укладеного 17.05.2004р. (а.с. 35).

Орендарем своєчасно сплачується орендна плата за користування вищевказаною земельною ділянкою, що підтверджується актом №4269-20 від 12.12.2014р., виданого Жашківським відділенням Уманської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Черкаській області, згідно якого заборгованість Орендаря зі сплати орендної плати за землю за період з 01.01.2014р. по 30.11.2014р. відсутня, позитивне сальдо розрахунків складає 241,48 грн. (а.с. 36).

Протягом одного місяця після закінчення строку дії договору жодних заперечень у поновленні договору оренди землі від Орендодавця - Жашківської районної державної адміністрації не надходило.

Таким чином, згідно ст. 33 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі від 17.05.2004р. є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Незважаючи на вказане, Жашківська РДА тривалий час ухиляється від виконання обов'язків в сфері землекористування та землеупорядкування, проявляючи протиправну бездіяльність, додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення між Жашківською районною державною адміністрацією та Орендарем до цього часу не підписана, що не відповідає вимогам ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та порушує права Позивача на користування земельною ділянкою.

Листом від 28.11.2014р. №27 Орендар повторно звернувся до Орендодавця з проханням підписати додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. з проектом додаткової угоди (а.с. 37-38).

Однак, вказаний проект додаткової угоди, в порушення Закону України «Про оренду землі» Жашківською районною державною адміністрацією на сьогодні не розглянутий. Суд зазначає, що державною адміністрацією проявлена бездіяльність у дотриманні норм земельного законодавства для продовження договірних відносин з добросовісним користувачем по оплатному використанню земельної ділянки державної власності.

10.12.2014р. Орендарем отриманий витяг з протоколу №5 від 05.12.2014р. засідання Комісії Жашківської районної державної адміністрації з питань набуття права власності та права користування земельними ділянками за межами населених пунктів району. Згідно вказаного протоколу вирішено відмовити Орендарю у підписанні райдержадміністрацією додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. в зв'язку з тим, що відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України та положень Закону України «Про аквакультуру» дане питання не належить до повноважень райдержадміністрації (а.с. 39-40).

Позивач свої вимоги обґрунтовує тим, що від підписання зазначеної додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. відповідач неправомірно ухилився та його твердження не відповідають нормам чинного законодавства.

Відповідач, в порушення вимог ст. 19 Конституції України, не заявив претензій до користувача спірною земельною ділянкою та не назвав вагомих та законних підстав не продовжити використання ним земельної ділянки. Не подано також і можливих способів використання в РДА спірної водойми.

Інших доказів не подано. Не заявлено також клопотань про витребування додаткових доказів від сторін.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності та за внутрішнім переконанням, враховуючи пояснення представника позивача та відзив відповідача, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

Згідно положень Пленуму ВГСУ від 23.03.2012р. №6 «Про судове рішення» при прийнятті рішення суд має врахувати майнові інтереси сторін, не надаючи переваги одному учаснику над іншим. Рішення має ґрунтуватися на повній та всебічній оцінці доказів у конкретній справі.

Сторони у справі є суб'єктами господарювання та самостійними юридичними особами, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Місце проведення господарської діяльності сторін відповідає місцю їх реєстрації згідно даних ЄДРПОУ - положення ст. 93 ЦК України.

Діяльність відповідача також регламентована положеннями Конституції України (ст. 19) та ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999р., нормами ЗК України, ГК України та ЦК України в частині укладання та продовження договорів оренди, ЗУ «Про аквакультуру» (ст. 11).

Між сторонами наявні продовжувані договірні відносини з оплатного користування земельною ділянкою під водою, яка знаходиться в адмінмежах Сорокотязької сільської ради, Жашківського району Черкаської області загальною площею 93,7 га, у тому числі ставки 57,7 га, та заболочені землі - 36,0 га, що виникли з письмового двостороннього строкового консенсуального оплатного договору.

Орендодавцем та власником земельної ділянки виступає Жашківська районна державна адміністрація на підставі положень ЗУ «Про місцеві державні адміністрації», Земельного кодексу України, ЗУ «Про аквакультуру» як уповноважений орган держави у спірних правовідносинах.

Використання землі в Україні є платним та врегульоване положеннями Конституції України, Земельним кодексом України, ЗУ «Про оренду землі», Податковим кодексом України в частині внесення плати за користування землею тощо.

Статтею 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

За приписами частини першої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, в тому числі, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 Земельного кодексу України, відповідно до частини 4 якої (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) обласним державним адміністраціям надано право передавати земельні ділянки на їх території із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Водночас, згідно з приписами частини 3 статті 122 вказаного Кодексу (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення лісового і водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

З матеріалів справи вбачається, що 17.05.2004р. між сторонами у справі укладений договір оренди землі, відповідно до якого позивач отримав у користування земельну ділянку під водою, яка знаходиться в адмінмежах Сорокотязької сільської ради, Жашківського району Черкаської області загальною площею 93,7 га, у тому числі ставки 57,7 га, та заболочені землі - 36,0 га.

Згідно з пунктом 8 Договору він укладений строком на десять років.

Згідно ст. 20 Закону України «Про оренду землі» укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Державна реєстрація наведеного правочину здійснена 01.02.2005р.

Статтею 31 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно з частиною 1 статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Тобто, з урахуванням положень статті 18 Закону України «Про оренду землі», відповідно до якої договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації, строк спірного договору закінчився 01.02.2014р.

Пунктом 8 Договору встановлено, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за шістдесят днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про вжити його дію.

Згідно ст. 33 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161-XTV (із змінами) у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

З матеріалів справи вбачається, що клопотанням від 07.08.2013р. №30 позивач запропонував відповідачу поновити терміну дії договору оренди землі від 17.05.2004р. реєстраційний №0405782100003 терміном на 10 років (а.с. 33).

Як слідує з клопотання від 07.08.2013р., позивач наполягав саме на поновленні договору оренди землі від 17.05.2004р. на той же термін і на тих же умовах.

Порядок поновлення договорів оренди передбачений частинами 3-6 статті 33 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до частин 3-4 статті 33 Закону України «Про оренду землі» до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Виходячи зі змісту наведених норм матеріального права, реалізація орендарем його права саме на поновлення договору оренди земельної ділянки вимагає від нього надіслання про це на адресу листа-повідомлення разом із примірником відповідної додаткової угоди, що було дотримано позивачем і це підтверджується матеріалами справи (а.с. 33, 37-38) та не спростовано сторонами протягом вирішення спору.

При цьому, частиною 6 статті 33 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Як роз'яснено у пункті 2.17. постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011р. № 6 (далі - Постанова), у вирішенні спорів, пов'язаних з поновленням (пролонгацією) договорів оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, судам слід враховувати положення статті 33 Закону України «Про оренду землі» (в редакції Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», який набрав чинності з 12.03.2011р.).

Частиною шостою зазначеної статті передбачено, що договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою і за відсутності протягом місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі.

Відтак господарським судам у вирішенні відповідних спорів необхідно з'ясовувати, зокрема, чи повідомляв орендар орендодавця у встановленому порядку про намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк та чи заперечував орендодавець у строк, визначений законом, проти поновлення договору.

Одночасно, згідно з приведеними вище положеннями статті 33 Закону України «Про оренду землі» та роз'ясненнями Постанови від 17.05.2011р. № 6 для поновлення договору оренди земельної ділянки, належної до комунальної або державної власності, не є необхідним прийняття її власником відповідного рішення.

Господарському суду необхідно встановити, чи висловлювалися власником земельної ділянки заперечення щодо продовження орендних відносин шляхом надсилання орендареві відповідного листа-повідомлення та фактичного користування орендарем спірною земельною ділянкою після припинення строку дії договору оренди.

Листом від 28.11.2014р. №27 Орендар повторно звернувся до Орендодавця з проханням підписати додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. з проектом додаткової угоди (а.с. 37-38).

Доказів скеровування Жашківською районною державною адміністрацією на адресу позивача листа-повідомлення про незгоду у продовженні спірного договору у строк до 01.02.2024р., всупереч приписів статей 33,34 Господарського процесуального кодексу України, відповідач суду не надав.

Згідно протоколу №5 від 05.12.2014р. засідання комісії Жашківської районної державної адміністрації з питань набуття права власності та права користування земельними ділянками за межами населених пунктів району вирішено відмовити Орендарю у підписанні райдержадміністрацією додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. в зв'язку з тим, що відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України та положень Закону України «Про аквакультуру» дане питання не належить до повноважень райдержадміністрації (а.с. 39-40).

Закон України «Про аквакультуру», що вступив у силу з 01.07.3013р., визначає принципи державної політики, основні засади розвитку і функціонування аквакультури, правові основи діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у сфері аквакультури.

Згідно вимог статті 11 ЗУ «Про аквакультуру» до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері аквакультури належать:

- участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних програм розвитку аквакультури;

- надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об'єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України;

- здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Згідно статті 1 ЗУ «Про аквакультуру» аквакультура (рибництво) - це сільськогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування об'єктів аквакультури у повністю або частково контрольованих умовах для одержання сільськогосподарської продукції (продукції аквакультури) та її реалізації.

Згідно вимог статті 14 ЗУ «Про аквакультуру», рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі (земель водного фонду).

Об'єктом користування на умовах оренди рибогосподарської технологічної водойми є земельна ділянка під водою, в межах якої здійснюється аквакультура, та вода (водний простір), які в комплексі одночасно надаються в користування одній і тій самій юридичній чи фізичній особі.

Плата за користування на умовах оренди рибогосподарською технологічною водоймою складається з орендної плати за використання земельних ділянок під водним об'єктом та орендної плати за рибогосподарську технологічну водойму (водний простір) та розраховується згідно Методики, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013р. №236.

Типовий договір оренди водних об'єктів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2013р. № 420.

При цьому, суд критично ставиться до заперечень відповідача про те, що не підписання райдержадміністрацією додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004р. не належить до повноважень райдержадміністрації відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України та положень Закону України «Про аквакультуру», оскільки така форма виявлення волі орендодавця щодо незгоди з продовженням орендних відносин не відповідає положенням пункту 6 статті 33 Закону України «Про оренду землі».

Відповідач не довів суду правомірності своїх дій, незважаючи на те, що обов'язок доказування лежить саме на Жашківській РДА.

Суд вважає неприпустимим зловживання Жашківською районною державною адміністрацією правом на продовження чи не продовження орендних відносин з сумлінним Орендарем, про що прямо застережено п.п. 2 та 5 ст. 13 ЦК України.

Суд зазначає, що не знайшли свого підтвердження доводи відповідача щодо висловлення ним у встановленому законом порядку незгоди з продовженням спірного договору.

Крім того, з урахуванням ненадання відповідачем підписаного сторонами акту приймання-передачі з користування спірної земельної ділянки після закінчення строку дії спірного договору, суд вважає доведеним фактичне користування позивачем об'єктом оренди за договором від 17.05.2004р. до даного часу, що підтвердив представник позивача в судовому засіданні.

Слід також звернути увагу на те, що після припинення строку дії договору оренди землі від 17.05.2004р. у зв'язку з закінченням строку, на який його було укладено, позивач здійснював сплату орендних платежів, які приймалися і приймаються орендодавцем без заперечень.

Отже, сукупність встановлених обставин справи вказує на правомірність доводів позивача, що фактично спірний договір оренди землі, укладений між сторонами, є поновленим, а укладення між сторонами додаткової угоди до зазначеного правочину є лише документальним оформлення цього факту, яке не потребує прийняття відповідного рішення Жашківською районною державною адміністрацією.

Згідно з частиною 5 статті 33 Закону України «Про оренду землі» орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Як встановлено судом, до даного часу запропонована позивачем до укладення додаткова угода відповідачем не підписана. Жодні заперечення щодо її умов, змісту, тощо Жашківською районною державною адміністрацією у встановленому діючим законодавством порядку - не висловлені.

Дослідивши умови наведеної додаткової угоди, судом встановлено, що вони відповідають приписам діючого законодавства та фактично зводяться виключно до продовження дії спірного договору на тих же самих умовах. Тобто її укладення між сторонами є тільки документальним оформленням вже існуючого факту продовження спірних орендних правовідносин з 01.01.2014р.

Запропонована позивачем форма захисту порушеного права відповідає частині 2 ст. 16 ЦК України та ст. 33 ЗУ «Про оренду землі».

З огляду на викладене, та приймаючи до уваги порядок укладення господарських договорів, встановлений статтею 188 Господарського кодексу України, суд визнав позовні вимоги приватного акціонерного товариства «Жашківська рибоводно-меліоративна станція» такими, що є обґрунтованими, а тому вимоги підлягають до задоволення.

Аналогічні правові позиції викладені в постанові Вищого господарського суду України від 12.02.2013р. у справі №5002-20/1965-2012.

Керуючись ст.ст. 82, 84, 85 ГПК України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Зобов'язати Жашківську районну державну адміністрацію Черкаської області в особі уповноваженого керівника - голови Жашківської районної державної адміністрації укласти та підписати з приватним акціонерним товариством «Жашківська рибоводно-меліоративна станція», Черкаська область, м. Жашків, вул. Ленінградська, 4, код ЄДРПОУ 05453634, додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 17.05.2004p., посвідченого приватним нотаріусом Жашківського районного нотаріального округу Шелудько В.П., № за реєстром 1375, зареєстрованого у Жашківському районному відділі Черкаської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2005р. № 0405782100003 на тих же умовах на строк до 01.01.2024р.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду є невід'ємною частиною договору оренди землі від 17.05.2004р., який зареєстрований у Жашківському районному відділі Черкаської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2005р. за №0405782100003.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня прийняття рішення. Сторони у справі протягом цього строку мають право подати апеляційну скаргу до апеляційного суду на вказане рішення через Господарський суд Черкаської області.

Повне рішення складено 12.02.2015р.

Суддя Г.М. Скиба

Дата ухвалення рішення12.02.2015
Оприлюднено13.02.2015
Номер документу42666095
СудочинствоГосподарське
Сутьпоновлення договору оренди землі

Судовий реєстр по справі —925/26/15

Рішення від 12.02.2015

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 06.01.2015

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні