Рішення
від 10.02.2015 по справі 914/2540/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.02.2015 р. Справа № 914/2540/13

За позовом: прокурора Сколівського району в інтересах держави в особі позивача 1:Сколівської міської ради, м. Сколе, позивача 2:Державної екологічної інспекції у Львівській області, м. Львів, до відповідача:товариства з обмеженою відповідальністю "БІРД", м. Сколе, про: стягнення шкоди на суму 292.893,75 грн. Суддя Т. Рим За участю представників: прокурора:Куцик В.Б. - прокурор, позивача 1:Кохан Н.В. - довіреність №09-36 від 12.01.2015 р., позивача 2:не з'явився, відповідача:не з'явився. На розгляд господарського суду Львівської області подано позов прокурора Сколівського району в інтересах держави в особі Сколівської міської ради та Державної екологічної інспекції у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю "БІРД" про стягнення 292.893,75 грн. Ухвалою від 01.07.2013 р. провадження у справі порушено, позовну заяву прийнято до розгляду, розгляд справи призначено на 24.07.2013 р. Рух справи відображено у попередніх ухвалах суду.

Позовні вимоги обґрунтовуються наступним. Позивачем 2 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства товариством з обмеженою відповідальністю "Бірд". В ході перевірки встановлено, що відповідачем здійснено засмічення земельної ділянки відходами виробництва (тирсою). Це стало підставою для нарахування відповідачу 292.893,75 грн. шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства. В судове засідання 24.07.2013 р. позивачем 2 подано уточнення до позовних вимог, в яких просить стягнути з відповідача на користь державного бюджету України, обласного бюджету Львівської області, місцевого бюджету м. Сколе 292' 893,75 грн. завданої шкоди, зарахувавши до спеціального фонду місцевого бюджету м. Сколе - 50% стягнутої суми в розмірі 146' 446,88 грн., до спеціального Фонду обласного бюджету Львівської області - 20% стягнутої суми в розмірі 58' 578,74 грн., спеціального фонду Державного бюджету України 30% стягнутої суми в розмірі 87' 868,12 грн.

Відповідач у судове засідання не з'явився, причин неприбуття не повідомив, хоча був належно повідомлений про час та місце судового розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення від 10.02.2015 р., долученим до матеріалів справи. За таких обставин відповідачу було створено усі можливості для висловлення власної позиції з приводу предмета спору та подання доказів на свій захист. У поданих поясненнях в ході розгляду справи повідомив, що підприємство не здійснює діяльності на земельній ділянці, де виявлено засмічення. Нежитлові приміщення були передані в оренду третій особі.

Суд, керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України, вважає за можливе розглянути справу за відсутності пояснень (заперечень) відповідача щодо заявлених позовних вимог та представника відповідача у судовому засіданні, за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для встановлення обставин і вирішення спору по суті. При цьому суд враховує ту обставину, що відповідачу було створено всі належні умови для реалізації власного права на захист, однак відповідач таким правом не скористався, своїх заперечень суду не надав ні в письмовому вигляді, ні шляхом скерування повноважного представника в судове засідання.

Вислухавши представників сторін, проаналізувавши матеріали справи, суд установив таке.

Товариству з обмеженою відповідальністю "Бірд" 01.04.1996 р. видано Сколівською міською радою (відповідно до рішення сесії Сколівської міської ради №5 від 20.10.1995 р. народних депутатів Львівської області) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 1,07 га. Земельна ділянка надана у користування для виробничих потреб.

Державною екологічною інспекцію у Львівській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ "Бірд". За результатами проведеної перевірки складено акт №1477/06/1487 від 25.09-15.10.2012 р. при обстеженні був присутній директор ТзОВ "Бірд" - І.В. Ільницький.

Результати обстеження зафіксовані в акті обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ "Бірд") від 25.09.2012 р. Згідно з цим актом встановлено засмічення земельної ділянки відходами виробництва (тирсою) на земельній ділянці, яка знаходиться біля бітумного сховища зі сторони адміністративного корпусу. Площа засмічення 75 м 2 , товщина шару відходів 0,80 м. об'єм відходів становить 60 м 3 . Держінспектором з охорони навколишнього природного середовища винесено припис №291 від 17.10.2012 р. про усунення виявлених недоліків та порушень природоохоронного законодавства.

Як убачається із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №366 від 28.12.2012 р., виданого відділом Держземагенства у Сколівському районі Львівської області, ціна кв. м. земельної ділянки під забудовою становить 260,35 грн., оцінка земельної ділянки - 2.374.392,00 грн.

Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України (затверджена наказом Мінприроди України від 04.04.2007 р. №149) проведено розрахунок заподіяної шкоди на суму 292.893,75 грн.

Позивачем 2 на адресу відповідача скеровано претензію №810 від 01.02.2013 р., докази надіслання долучено до матеріалів справи, про відшкодування шкоди у сумі 292.893,75 грн., заподіяної державі порушенням вимог природоохоронного законодавства. Відповідач не надав суду доказів відшкодування 292.893,75 грн. шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

При ухваленні рішення суд виходив з такого.

Відносини, які виникли між сторонами, регулюються нормами Цивільного кодексу України та спеціальними нормативно-правовими актами у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Так, частиною 1, пунктом 3 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є завдання майнової (матеріальної) шкоди іншій особі. Глава 82 Цивільного кодексу України присвячена деліктним зобов'язанням, тобто зобов'язанням з відшкодування шкоди. Стаття 1166 Цивільного кодексу України встановлює загальні правила та підстави відшкодування шкоди в рамках позадоговірних (деліктних) зобов'язань. Зокрема, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Загальною підставою цивільно-правової відповідальності у формі відшкодування шкоди, є вчинення винною особою цивільного правопорушення, до складу якого включаються протиправна поведінка (дія або бездіяльність) особи, настання шкоди, причинний зв'язок між поведінкою та шкодою, вина особи. Наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення дає правові підстави для відповідальності. При цьому відсутність своєї вини доводить особа, яка завдала шкоди (частина друга статті 1166 Цивільного кодексу України).

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля. Охорона земель включає: а) обґрунтування і забезпечення досягнення раціонального землекористування; б) захист сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб; в) захист земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами та від інших несприятливих природних і техногенних процесів; г) збереження природних водно-болотних угідь; ґ) попередження погіршення естетичного стану та екологічної ролі антропогенних ландшафтів; д) консервацію деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь (стаття 164 Земельного кодексу України).

Згідно зі статтею 46 Закону України "Про охорону земель" при здійсненні господарської діяльності, пов'язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються: виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; максимальне збереження ґрунтового покриву на основі обраного оптимального варіанта територіального розміщення об'єктів поводження з відходами; зняття родючого шару ґрунту, його складування, збереження та використання при рекультивації земель, покращенні малопродуктивних земель і благоустрої населених пунктів; запобігання негативному впливу об'єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій; рекультивація земельних ділянок після ліквідації об'єктів поводження з відходами. Підприємства, установи та організації, а також громадяни, діяльність яких пов'язана з накопиченням відходів, зобов'язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об'єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок (стаття 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

Згідно з статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, між іншим, мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Інспекторами з охорони навколишнього природного середовища проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ "Бірд". Судом встановлено, що відповідачем розміщено відходи виробництва (тирса) на земельній ділянці площею 1,07 га на, що знаходиться в межах міста Сколе по вулиці Кн. Святослава, 21, та перебуває в постійному користуванні відповідача.

Враховуючи ту обставину, що відповідач порушив вимоги наведених вище нормативно-правових актів в частині охорони земель, в його діях убачається перший елемент складу цивільного правопорушення - протиправна поведінка. Факту протиправності поведінки відповідачем не спростовано.

Здійснення засмічення земельної ділянки виробничими відходами завдало державі шкоди, яка полягає у завданні шкідливого впливу на стан земель та родючість грунтів. Відповідачем не спростовано факту завдання шкоди, не надано доказів протилежного.

Заподіяння шкідливого впливу на стан земель завдало державі шкоди в сумі 292' 893,75 грн., що свідчить про наявність причинного зв'язку. Розмір шкоди визначено на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України (затверджена наказом Мінприроди України від 04.04.2007 р. №149).

Відповідно до частини другої статті 1166 Цивільного кодексу України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Відповідачем не надано суду доказів, які б спростували факт вчинення ним цивільного правопорушення чи підтвердили відсутність вини. При цьому суд не бере до уваги відповідача про перебування на цій земельній ділянці третьої особи та здійснення нею господарської діяльності, оскільки такі твердження не підтверджено жодними доказами.

Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Згідно зі статтями 33, 38 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів. У разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує необхідні докази.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 4 3 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачем не спростовано доводів позовної заяви, крім того судом не виявлено на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору.

Судові витрати покладаються на відповідача на підставі статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 11, 1166 Цивільного кодексу України, статтями 96, 164 Земельного кодексу України, статтею 33 Закону України "Про відходи", статтею 46 Закону України "Про охорону земель", статтями 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", статтями 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Бірд" (адреса: вулиця Гайдамацька, будинок 78, місто Сколе, Сколівський район, Львівська область, 82600; ідентифікаційний код 20800027 ) на користь державного бюджету України, обласного бюджету Львівської області, місцевого бюджету м. Сколе 292.893,75 грн. шкоди, завданої державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державного казначейства України у Львівській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" План розрахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій", зарахувавши до спеціального фонду місцевого бюджету м. Сколе - 50% стягнутої суми в розмірі 146.446,88 грн., до спеціального Фонду обласного бюджету Львівської області - 20% стягнутої суми в розмірі 58.578,74 грн., спеціального фонду Державного бюджету України 30% стягнутої суми в розмірі 87.868,12 грн.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "БІРД" (адреса: вулиця Гайдамацька, будинок 78, місто Сколе, Сколівський район, Львівська область, 82600; ідентифікаційний код 20800027 ) в доход Державного бюджету України 5.857,88 грн. судового збору.

Повне рішення складено 12.02.2015 р.

Суддя Рим Т.Я.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення10.02.2015
Оприлюднено13.02.2015
Номер документу42668763
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2540/13

Ухвала від 24.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 05.08.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 04.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Рішення від 10.02.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 12.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні