cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.02.2015 р. Справа №917/2094/14
за позовом Лубенського міжрайонного прокурора, адреса: вул.Старо-Троїцька, 13, м.Лубни, Полтавської області, 37500 в інтересах держави
до 1.Лубенської районної державної адміністрації, адреса: пл. Кузіна, 19, м.Лубни, Полтавської області, 37503;
2. Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко", адреса: вул.Матросова, 10, м.Червонозаводське, Лохвицького району, Полтавської області, 37240;
треті особи , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Головне управління Держземагенства у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36000), 2. Управління Держземагенства у Лубенському районі Полтавської області (пл. Кузіна, 19, м. Лубни, Полтавська область, 37000)
про визнання недійсними розпоряджень, договорів оренди землі та повернення земельних ділянок
Суддя Солодюк О.В.
Представники:
від позивача: Пальона О.О., посв. в протоколі
від відповідачів: 1.Литовка А.М., дов. в протоколі; 2. Пугач О.В., дов. в протоколі
від третіх осіб: 1. не з"явився; 2. Загребельний О.М., дов. в протоколі
Суть спору: Розглядається позовна заява про визнання недійсними: розпорядження № 90 від 17.02.2012р. "Про надання (поновлення договору оренди) земельної ділянки в оренду для сільськогосподрського використання із земель за межами населених пунктів", розпорядження № 607 від 12.11.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки"; визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, укладених між Лубенською районною державною адміністрацією та ПрАТ "Райз-Максимко" на території Хорошківської сільської ради Лубенського району від 28.11.2012р. площею 43,5004 га, вартістю 992 418,12 грн., кадастровий номер 5322887900:13:007:0009; площею 9,1984га, вартістю 64 756,74 грн, кадастровий номер 5322887900:11:001:0278; площею 0,5020 га, вартістю 3 534,08 грн., кадастровий номер 5322887900:11:001:0277;площею 28,8162 га, вартістю 657 412,79 грн., кадастровий номер 5322887900:08:008:0002; площею 0,9998 га, вартістю 7 038,59 грн., кадастровий номер 5322887900:08:001:0604; площею 0,2054 га, вартістю 1 446,02 грн., кадастровий номер 5322887900:08:009:0008; площею 39,3993 га, вартістю 277 371,07 грн., кадастровий номер 5322887900:02:007:0004; площею 1,1098 га, вартістю 7 812,99 грн., кадастровий номер 5322887900:08:001:0601; площею 54,5749 га, вартістю 1 245 071,77 грн., кадастровий номер 5322887900:08:009:0010; площею 23,4487 га, вартістю 165 078,85 грн., кадастровий номер 5322887900:02:016:0002; площею 63,001 га, вартістю 1 437 304,81 грн., кадастровий номер 5322887900:15:001:0800; площею 1,5532 га, вартістю 10 934,53 грн., кадастровий номер 5322887900:02:013:0023; площею 1,0011 га, вартістю 7 047,74 грн., кадастровий номер 5322887900:08:001:0603; площею 0,1949 га, вартістю 1 372,10 грн., кадастровий номер 5322887900:08:009:0007; площею 2, 4501 га, вартістю 13 642,16 грн., кадастровий номер 5322887900:02:014:0003; площею 54,7004 га, вартістю 385 090,82 грн., кадастровий номер 5322887900:02:014:0002; площею 99,6705 га, вартістю 554 965,34 грн., кадастровий номер 5322887900:02:012:0111; площею 55,7980 га, вартістю 392 817,92 грн., кадастровий номер 5322887900:02:015:0001; площею 22,200 га, вартістю 506 470,80 грн., кадастровий номер 5322887900:13:007:0010 та повернення земельних ділянок.
Від прокуратури надійшли для долучення до матеріалів справи супровідний лист з додатковими документами (вх. № 755 від 22.01.15р.), заперечення на відзиви (вх. № 756 від 22.01.15р.).
Від відповідача 1 надійшов супровідний лист з розпорядженням № 66 від 02.02.06р. (вх. 805 від 23.01.15р.) та супровідний лист з додатковими документами (вх. № 1203 від 30.01.15р.) для долучення до матеріалів справи.
Від відповідача 2 надійшли супровідні листи з додатковими документами (вх. № 773 від 23.01.15р.), (вх. № 1504 від 05.02.15р., вх. №1600 від 06.02.15р.), пояснення з додатковими документами (вх. № 889 від 27.01.15р.) для долучення до матеріалів справи.
Позивач на вимогах наполягає.
Відповідач 1 у відзиві позов не визнає, посилаючись зокрема на те, що позовна заява не містить обґрунтування порушення інтересів держави та необхідності їх захисту, оскільки міжрайонним прокурором не обґрунтовано, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, а також, чим викликана необхідність їх захисту. Натомість, зазначено лише орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах та повідомлено про відсутність у останнього повноважень на звернення до суду. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Відповідач 1 також зазначає, що відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок лише у разі формування нової земельної ділянки.
Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.09.2014р., як зазначає відповідач 1, складений державним інспектором сільського господарства в Полтавській області Адаменком К.М., на який посилається позивач в позовній заяві, являється нікчемним, оскільки складений в супереч постанови Кабінету Міністрів України № 408 від 13.08.2014 року, згідно якого запроваджуються обмеження щодо проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців без надання дозволу Кабінету Міністрів України.
Окрім того, як вказує відповідач 1, сам акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства складений з порушенням норм чинного законодавства, а саме, відсутні відомості про те, чи є в діях осіб, ознаки правопорушення, чи в наслідок бездіяльності таких осіб наявні ознаки адміністративного чи кримінального правопорушення та чи завдана суб'єктом господарювання або третім особам матеріальна шкода.
Відповідач 2 у відзиві позов не визнає, посилаючись зокрема на те, що обґрунтування позивача щодо відсутності у Держсільгоспінспекції України та її територіального підрозділу Державної інспекції сільського господарства в Полтавській області повноважень щодо звернення до суду самостійно, як позивача у справі, є необгрунтованим та таким, що не відповідає дійсності та нормам чинного законодавства.
Відповідач 2 зазначає, що позовна заява не містить належних доводів, в чому саме, та в який спосіб відбулося, чи могло б відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави. Позивач не надав обґрунтування необхідності їх захисту у відповідності до ст. 36 1 ЗУ «Про прокуратуру». А отже, позовні вимоги Лубенського міжрайонного прокурора є незаконними, необгрунтованими та безпідставними.
Відповідач 2 також зазначає, що підставою для звернення до суду Лубенського міжрайонного прокурора в якості позивача є виключно положення ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру», яка обмежує підстави звернення та яка кореспондує з положеннями ст. 29 ГПК України.
Стосовно вимоги позивача про визнання недійсним розпоряджень голови Лубенської районної державної адміністрації Полтавської області № 90 від 17.02.2012 року «Про надання (поновлення договору оренди) земельної ділянки в оренду для сільськогосподарського використання із земель за межами населених пунктів», та № 607 від 12.11.2012 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки» відповідач 2 зазначає, що така вимога є протиправною та такою, що не відповідає вимогам законодавства, оскільки розпорядження голови РДА за своєю правовою природою не є правочином, а отже, відповідно до норм чинного законодавства України не може бути визнане недійсним.
Таким чином, стверджує відповідач 2, позивач не має жодних правових підстав та повноважень на звернення до суду з вимогою, викладеною ним в позовній заяві щодо визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок. Перелік підстав звернення прокурора до суду у статусі позивача, визначений ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» і є вичерпним.
Відповідач 2 вказує, що в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.09.14р., складений державним інспектором Державної інспекції сільського господарства в Полтавській області зазначено, що спірні розпорядження прийняті з порушенням ст. 123 ЗК України, а саме, надання земельних ділянок повинно проводитися на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а не технічної документації, так як проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не розроблявся в попередні роки і земельні ділянки не були сформовані.
Проте, як зазначає, відповідач 2, земельні ділянки, які були надані йому на підставі спірних розпоряджень, були сформовані з моменту присвоєння їм кадастрових номерів.
В акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.09.2014 року, як зазначає відповідач 2, відсутні відомості про те, чи є в діях осіб, ознаки правопорушення, чи внаслідок бездіяльності таких осіб наявні ознаки адміністративного чи кримінального правопорушення, чи завдана суб'єктом господарювання або третіми особами матеріальна шкода.
Відповідач 2 зазначає, що долучені до позову копії діючих договорів оренди землі, (укладені, зареєстровані у встановленому порядку), відповідають всім вимогам чинного законодавства України та не мають жодних законних підстав для визнання їх недійсними.
Посилання Лубенського міжрайонного прокурора в своєму позові на відсутність проекту відведення земельної ділянки, як на підставу звернення з позовом про визнання договорів оренди землі недійсними, як зазначає відповідач 2, є неправомірними, оскільки суперечать нормам ст. 15 ЗУ «Про оренду землі», де вказано, що проект відведення земельної ділянки є невід'ємною частиною договору оренди землі лише у разі його розроблення згідно із законом. В цьому конкретному випадку, не має жодної потреби виготовляти проект відведення земельної ділянки, оскільки оспорювані позивачем орендовані земельні ділянки не є новосформованими, вони вже зареєстровані в Державному земельному кадастрі, та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та мають відповідні кадастрові номери.
Третя особа 1 пояснення на позов не надала, в судове засідання не з'явилась, причини неявки суду не повідомила, про дату, час та місце судового засідання повідомлена, що підтверджується розпискою від 30.01.15р.
Представник третьої особи 2 в судовому засіданні проти позову заперечує, посилаючись на їх безпідставність та необґрунтованість.
В письмових поясненнях (вх. № 780 від 23.01.15р.) та (вх. № 781 від 23.01.15р.) третя особа 2 посилається зокрема на те, що позов Лубенської міжрайонної прокуратури в частині визнання недійсними розпоряджень голови Лубенської райдержадміністрації від 17.02.12р. №90 та 12.11.12р. № 607 є законодавчо необґрунтований, а ґрунтується на доказах, що не відповідають законодавству, діючому на час прийняття оспорюваних розпоряджень.
Третя особа 2 вказує, що з 2006р. здійснювалось поновлення (продовження) орендних відносин, а не проводилось надання в оренду нових земельних ділянок.
Крім цього, третя особа 2 повідомляє, що органами прокуратури та іншими контролюючими органами за останні роки неодноразово здійснювались перевірки прийнятих рішень органів місцевого самоврядування та виконавчої влади на предмет відповідності їх нормам чинного законодавства, але порушень законодавства, зазначених в позові не було виявлено, хоча процедура поновлення договорів оренди земель державної власності проводилась Лубенською районною державною адміністрацією за єдиною законодавчо встановленою структурно-логічною схемою.
Третя особа 2 також зазначила, що згідно відомостей Державного земельного кадастру вказані земельні ділянки на даний час перебувають у власності держави України в особі Головного управління Держземагенства у Полтавській області відповідно до зареєстрованого Реєстраційною службою Лубенського міськрайонного управління юстиції права власності держави. Всього протягом останніх 5 років відповідачем 2 за користування земельними ділянками державної власності було сплачено до бюджету 3 112 143 грн.
В судових засіданнях оголошувались перерви: 23.01.15р. до 30.01.15р. до 11-30 годин, 30.01.15р. до 06.02.15р. до 11-30 годин.
Строк вирішення спору продовжено згідно ч.3 ст. 69 ГПК України.
В судовому засіданні 06.02.15р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення виготовлено та оформлено у відповідності до ст. 84 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін та третьої особи 2, суд встановив:
Розпорядженням голови Лубенської районної державної адміністрації «Про надання (поновлення договору оренди) земельної ділянки в оренду для сільськогосподарського використання із земель за межами населених пунктів» від 17.02.2012 року № 90 (а.с.22-23, том 1) ПрАТ «Райз-Максимко» надано згоду на поновлення договору оренди земельної ділянки запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради загальною площею 579,11 га (з них: ріллі - 283,23 га, сіножатей - 189,71 га, пасовищ - 102,12 га, полезахисних лісосмуг - 4,0 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ПрАТ «Райз-Максимко» терміном на 5 років починаючи з 13.01.12р., встановивши орендну плату в 2012 році в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить: 1 140,70 грн за 1 га ріллі в рік; 352,00 грн. за 1 га сіножатей в рік; 278,40 грн. за 1 га пасовищ в рік та 228,53 за 1 га земель під полезахисними лісосмугами, надано дозвіл ПрАТ «Райз-Максимко» на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку.
На підставі розпорядження № 90 від 17.02.2012 ПП «Меридіан» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 575,2321 га (а.с.1-113,том 2).
Розпорядженням голови Лубенської районної державної адміністрації «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки» від 12.11.2012 № 607 (а.с.24-25, том 1) затверджено вищезазначену технічну документацію із землеустрою і надано ПрАТ «Райз-Максимко» в оренду строком на 5 років земельні ділянки площею 575,2321 га (з них: ріллі - 273,2972 га; сіножатей -189,7132 га; пасовищ - 102,1206 га, полезахисних лісосмуг - 10,1011 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради, починаючи з 31.01.12р., встановивши орендну плату в 2012 році в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить: 1 140,70 грн. за 1 га ріллі в рік; 352,00 грн. за 1 га сіножатей в рік; 278,40 грн. за 1 га пасовищ в рік та 228,53 грн. за 1 га земель під полезахисними лісосмугами.
На підставі вказаних розпоряджень між Лубенською районною державною адміністрацією та ПрАТ «Райз-Максимко» 28.11.2012 р. укладено наступні договори оренди земельних ділянок земель запасу на загальну площу 502,3241 га (а.с.26-199, том 1), із яких рілля - 212,0925 га; сіножаті - 188,111 га; пасовища - 102,1206 га:
- договір оренди земельної ділянки площею 43,5004 га кадастровий № 5322887900:13:007:0009, нормативна грошова оцінка - 992 418,12 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 9,1984 га кадастровий № 5322887900:11:001:0278, нормативна грошова оцінка - 64756,74 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 0,5020 га кадастровий № 5322887900:11:001:0277, нормативна грошова оцінка - 3534,08 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 28,8162 га кадастровий № 5322887900:08:008:0002, нормативна грошова оцінка - 657412,79 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 0,9998 га кадастровий № 5322887900:08:001:0604, нормативна грошова оцінка - 7038,59 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 0,2054 га кадастровий № 5322887900:08:009:0008, нормативна грошова оцінка - 1446,02 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 39,3993 га кадастровий № 5322887900:02:007:0004, нормативна грошова оцінка - 277371,07 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 1,1098 га кадастровий № 5322887900:08:001:0601, нормативна грошова оцінка - 7812,99 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 54,5749 га кадастровий № 5322887900:08:009:0010, нормативна грошова оцінка - 1245071,77 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 23,4487 га кадастровий № 5322887900:02:016:0002, нормативна грошова оцінка - 165078,85 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 63,001 га кадастровий № 5322887900:15:001:0800, нормативна грошова оцінка - 1437304,81 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 1,5532 га кадастровий № 5322887900:02:013:0023, нормативна грошова оцінка - 10934,53 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 1,0011 га кадастровий № 5322887900:08:001:0603, нормативна грошова оцінка - 7047,74 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 0,1949 га кадастровий № 5322887900:08:009:0007, нормативна грошова оцінка - 1372,10 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 2,4501 га кадастровий № 5322887900:02:014:0003, нормативна грошова оцінка - 13642,16 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 54,7004 га кадастровий № 5322887900:02:014:0002, нормативна грошова оцінка - 385090,82 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 99,6705 га кадастровий № 5322887900:02:012:0111, нормативна грошова оцінка - 554965,34 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 55,7980 га кадастровий № 5322887900:02:015:0001, нормативна грошова оцінка - 392817,92 грн.;
- договір оренди земельної ділянки площею 22,200 га кадастровий № 5322887900:13:007:0010, нормативна грошова оцінка - 506470,80 грн.
Вищезазначені договори, як зазначає позивач та не заперечують відповідачі, зареєстровані в реєстраційній службі Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області.
Зазначені земельні ділянки надано у користування строком на 5 років.
Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що розпорядження голови Лубенської районної державної адміністрації № 90 від 17.02.2012р. та № 607 від 12.11.2012р. винесені з порушенням вимог земельного законодавства, зокрема, ст.21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.ст. 17,79-1,116,123, 124, 125 Земельного кодексу України, ст. 50, 55 Закону України «Про землеустрій», ст. 15 Закону України «Про оренду землі», посилаючись на те, що проект землеустрію щодо відведення земельних ділянок, наданих відповідачу 2 в користування, не виготовлявся, не погоджувався і не затверджувався відповідно до вимог чинного законодавства.
Позивач посилається на те, що згідно з вимогами статті 123 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України «Про землеустрій» у разі формування нових земельних ділянок повинен складатися проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Крім того, позивач зазначає, що відповідно до ст. 55 Закону України «Про землеустрій» встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Так, при укладенні договору оренди землі від 22.09.2006 року та наданні земельних ділянок в користування, в порушення вимог ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції від 31.03.2006 року), ст.ст. 50, 55 Закону України «Про землеустрій» (в редакції від 22.05.2003 року) землекористувачем не було виготовлено документацію із землеустрою.
Таким чином, як зазначає позивач, межі земельних ділянок не були встановлені в натурі (на місцевості). В подальшому, дані земельні ділянки усупереч вимог земельного законодавства були сформовані та зареєстровані на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками на умовах оренди від 2012 року та передані в користування ПрАТ «Райз-Максимко».
Позивач зазначає, що у зв'язку з тим, що відповідачем 1 не дотримано порядок передачі земель у користування, договори оренди землі, укладені 28.11.2012 року між Лубенською райдержадміністрацією та ПрАТ «Райз-Максимко», відповідно до ст.ст. 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, ст. 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 20, 207, 208 Господарського кодексу України підлягають визнанню недійсними, а земельні ділянки загальною площею 502,3241 га підлягають поверненню державі в особі розпорядника земель Головного управління держземагенства у Полтавській області.
Наведені вище порушення, як стверджує позивач, підтверджуються актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства в Полтавській області від 18.09.2014 року (а.с.150-151, том 2).
Вищезазначене змусило Лубенського міжрайонного прокурора звернутись з даним позовом до суду в порядку ст.ст. 2,29 Господарського процесуального кодексу України.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи 2, дослідивши та оцінивши додані докази, суд дійшов висновку, що в позові слід відмовити з наступних підстав.
22 березня 2005 року на виконання рішення загальних зборів учасників (протокол № 1 від 09.03.2005 року, а.с. 12, том 3) створене Товариство з обмеженою відповідальністю «Хорошківське» (копія статуту в мат. справи, а.с.13-16, том 3).
Згідно розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 249 від 06.09.2005 р. (а.с. 78, том 3) ТОВ «Хорошківське», ідент. код 33065211 надано в оренду землі державної власності на території Хорошківської сільської ради загальною площею 775,1174 га, із них: 473,2865 га ріллі, 172,3380 га сіножатей, 87,8574 га пасовищ, 9,9955 га - полезахисні лісосмуги, 4,01га - інших захисних насаджень, 27,63 га - болота для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік /2005 рік/, встановивши орендну плату 110 грн. за 1 га ріллі, 30 грн. за 1 га інших угідь, 15 грн. за 1 га лісосмуг.
На виконання вищезазначеного розпорядження 14.09.2005 р. між ТОВ «Хорошківське» та Лубенською державною адміністрацією укладено договір оренди землі (а.с. 79-80, том 3), відповідно до п,п.1, 2 якого Лубенська державна адміністрація передала в оренду ТОВ «Хорошківське» земельну ділянку на території Хорошківської сільської ради загальною площею 775,1174 га, із них: 473,2865 га ріллі, 172,3380 га сіножатей, 87,8574 га пасовищ, 9,9955 га - полезахисні лісосмуги, 4,01га - інших захисних насаджень, 27,63 га - болота для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік.
Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення.
Договір зареєстровано в Лубенському районному відділі ПРФ, про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 19.10.2005 р. за № 040555000532.
Додатком до договору є план (схеми) земельних ділянок (а.с. 81, 96-102, том 3), акт встановлення меж земельної ділянки в натурі (а.с. 94, том 3), акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с.95, том 3). ПП «Лубни - Райземпроектсервіс» було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку по угіддях (а.с. 82-93, том 3) з присвоєнням кадастрових номерів.
Розпорядженням голови Лубенської державної адміністрації № 66 від 20.02.2006 р. (а.с.249, том 2) ТОВ «Хорошківське», ідент. код 33065211 продовжено термін дії договору оренди № 040555000532 на земельні ділянки загальною площею 775,1174 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 5 років.
19.04.2006 р. на підставі загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Хорошківське» про прийняття рішення про зміну найменування Товариства з обмеженою відповідальністю «Хорошківське» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Максимко» (протокол № 2 від 07.02.2006 року, а.с.17, том 3) було зареєстровано ТОВ «Максимко», ідент. код 33065211 (копія статуту в мат. справи, а.с. 18-21, том 3).
На виконання Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 66 від 20.02.2006 р. між ТОВ «Максимко» та Лубенською державною адміністрацією був укладений договір оренди землі від 22.09.2006 р. (а.с.245-246, том 2), відповідно до п,п.1, 2 якого Лубенська державна адміністрація передала в оренду ТОВ «Максимко» земельну ділянку на території Хорошківської сільської ради загальною площею 775,12 га, із них: 473,28 га ріллі, 291,83 га сіножатей, 10,01 га полезахисних лісосмуг для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 5 років.
Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення.
Договір зареєстровано в Лубенському районному відділі ПРФ ДП ДЗК, про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 12.01.2007 р. за № 040755000595.
Додатком до договору є акт встановлення меж земельної ділянки від 12.01.2007 р. (а.с. 247, том 2) та акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с.248, том 2).
11 лютого 2009 року загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «Максимко» (протокол № 32 від 11.02.2009 року, а.с. 22-24, том 3) прийнято рішення про реорганізацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Максимко» шляхом його перетворення в Дочірне підприємство «Максимко», та припинення ТОВ «Максимко» в зв'язку з його реорганізацією шляхом його перетворення в ДП «Максимко», ідент. код 33065211 (статут ДП «Максимко» в мат. справи, а.с.25-28, том 3).
Дочірнє підприємство «Максимко» (зареєстроване Лохвицькою районною державною адміністрацією Полтавської області 7 травня 2009 року, реєстраційне свідоцтво № А01 430625, ідентифікаційний код у ЄДРПОУ 33065211) припинилось через реорганізацію шляхом приєднання в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків універсальному (повному) правонаступникові Закритому акціонерному товариству «Райз-Максимко», ідент. код 30382533 (наказ генерального директора ЗАТ «Райз-Максимко» № 252 від 02.09.09 р. статут ЗАТ «Райз-Максимко» в мат. справи, а.с.29-33, том 3).
Згідно рішення зборів акціонерів (протокол №10 від 12.07.2010 року, а.с. 34-37, том 3) найменування Закритого акціонерного товариства «Райз-Максимко» змінено на Приватне акціонерне товариство «Райз-Максимко» (відповідач 2).
Згідно статуту Приватного акціонерного товариства «Райз-Максимко», ідент. код 30382533 (а.с.38-45, том 3), товариство є повним (універсальним) правонаступником майнових прав та обов'язків реорганізованих юридичних осіб, в т.ч. шляхом приєднання ДП «Максимко», ідент. код 33065211.
Вищезазначене підтверджується також витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 04.02.2015 р. (а.с. 129-141, том 3).
Згідно Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 79 від 10.02.2012 р. (а.с. 251, том 2) ПрАТ «Райз-Максимко» надано згоду на поновлення договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради загальною площею 199, 93 га ріллі (невитребувані паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік починаючи з 13.01.2012 р. Надано дозвіл відповідачу 2 на розробку технічної документації з землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки.
Розпорядженням голови Лубенської районної державної адміністрації від 17.02.2012 року № 90 (а.с. 250, том 2) ПрАТ «Райз-Максимко» надано згоду на поновлення договору оренди земельної ділянки запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради загальною площею 579,11 га (з них: ріллі - 283,23 га , сіножатей - 189,71 га, пасовищ - 102,12 га, полезахисних лісосмуг - 4,0 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ПрАТ «Райз-Максимко» терміном на 5 років починаючи з 13.01.12р. та надано дозвіл ПрАТ «Райз-Максимко» на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку.
Таким чином, в зв'язку з прийняттям Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 79 від 10.02.2012 р. розмір земельної ділянки зменшився, про що зазначено в Розпорядженні голови Лубенської районної державної адміністрації від 17.02.2012 року № 90.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Розпорядження голів місцевих державну адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами за громадянами.
Згідно вимог ст.16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції станом на дату прийняття спірних розпоряджень) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Згідно ст. 17 Земельного кодексу України (в редакції на дату прийняття спірних розпоряджень) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;
надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Згідно ст. 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання , передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З матеріалів справи вбачається, що Розпорядженням голови Лубенської районної державної адміністрації від 17.02.2012 року № 90 ПрАТ «Райз-Максимко» поновлено договір оренди земельної ділянки від 22.09.2006 р. терміном на 5 років, починаючи з 13.01.12р. на загальну площею 579,11 га (з них: ріллі - 283,23 га, сіножатей - 189,71 га, пасовищ - 102,12 га, полезахисних лісосмуг - 4,0 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Хорошківської сільської ради.
Тобто, земельна ділянка на час прийняття розпорядження голови Лубенської районної державної адміністрації від 17.02.2012 року № 90 вже знаходилась в користуванні відповідача 2 на підставі розпорядження голови Лубенської районної державної адміністрації № 66 від 20.02.2006 р. та договору оренди землі від 22.09.2006 р., які були чинними, незаконними та недійсними в судовому порядку не визнавались.
Розмір земельної ділянки зменшився в зв'язку з прийняттям Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 79 від 10.02.2012 р. (а.с. 251, том 2), відповідно до якого відповідачу 2 поновлено договір оренди землі від 22.09.2006 р. на загальну площу 199, 93 га ріллі (невитребувані паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік, починаючи з 13.01.2012 р. та надано дозвіл на розробку технічної документації з землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки площею 199, 93 га (ріллі).
Вищезазначене розпорядження в судовому порядку незаконним (недійсним) не визнавалось.
Згідно Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 66 від 20.02.2006 р. (а.с. 249, том 2) відповідачу 2 було продовжено термін дії договору оренди землі № 040555000532 від 14.09.2005 р. (а.с. 46-49, том 3), укладеного на виконання розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 249 від 06.09.2005 р. (а.с. 78, том 3), згідно якого відповідачу 2 було надано в оренду земельну ділянку загальною площею 775,1174 га, із них: 473,2865 га ріллі, 172,3380 га сіножатей, 87,8574 га пасовищ, 9,9955 га - полезахисні лісосмуги, 4,01га - інших захисних насаджень, 27,63 га - болота для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік /2005 рік/.
Межі земельної ділянки загальною площею 775,1174 га встановлювались в натурі, що підтверджується актом встановлення меж земельної ділянки (а.с. 94, том 3).
ПП «Лубни - Райземпроектсервіс» було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку по угіддях (а.с. 82-93, том 3) з присвоєнням кадастрових номерів.
Розпорядження голови Лубенської державної адміністрації № 249 від 06.09.2005 р. незаконним в судовому порядку не визнавалось. Докази визнання недійсним договору оренди землі від 14.09.2005 р. (а.с. 46-49, том 3) в матеріалах справи відсутні.
Межі земельної ділянки загальною площею 775, 12 га встановлювались 12.01.2007 р., що підтверджується актом встановлення меж земельної ділянки від 12.01.2007 р. (а.с. 247, том 2).
Таким чином, межі вищезазначених земельних ділянок були встановлені в натурі і відповідач користувався ними на підставі договору оренди землі від 14.09.2005 р. та договору оренди від 22.09.2006 р.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання недійсним розпорядження № 90 від 17.02.2012р. "Про надання (поновлення договору оренди) земельної ділянки в оренду для сільськогосподарського використання із земель за межами населених пунктів" та розпорядження № 607 від 12.11.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки" є безпідставними, необґрунтованими і такими, що задоволенню не підлягають.
Суд вважає безпідставним посилання позивача на ст.15 Закону України «Про оренду землі», оскільки в ній зазначено, що невід'ємною частиною договору оренди землі є проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Суд вважає також безпідставним посилання позивача на порушення відповідачем 1 ст. 55 Закону України «Про землеустрій» та ст. 79-1 ЗК України, оскільки на дату прийняття спірних розпоряджень відповідач 2 вже користувався земельними ділянками, виготовив технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування (оренди) земельною ділянкою, межі земельних ділянок були встановлені в натурі, тобто, земельні ділянки були сформовані з присвоєнням їм кадастрових номерів.
З матеріалів справи вбачається, що між відповідачами були триваючі правовідносини, які не припинялися. Договори, що були підписані, починаючи з 2005 року, укладалися в порядку поновлення договору оренди, який визначається статтею 33 Закону України "Про оренду землі".
З матеріалів справи також вбачається, що відповідач 2 продовжував використовувати земельні ділянки на підставі договорів оренди землі від 14.09.2005 р. та від 22.09.2006 р., а відповідач 1 не заперечував проти поновлення договорів, а приймав розпорядження про їх поновлення на визначений термін.
Враховуючи те, що договори оренди землельних ділянок сільськогосподарського виробництва від 28.11.2012 р. укладені між відповідачами на підставі розпоряджень голови Лубенської державної адміністрації № 90 від 17.02.2012р. "Про надання (поновлення договору оренди) земельної ділянки в оренду для сільськогосподарського використання із земель за межами населених пунктів" та розпорядження № 607 від 12.11.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельної ділянки", сторони дійшли згоди з усіх істотних умов договорів, підписали та виконують їх умови, договори оренди земельних ділянок від 28.11.2012 р. зареєстровані, зміст договорів не суперечить вимогам чинного законодавства, суд дійшов висновку, що підстави для визнання недійсними договорів оренди землі від 28.11.2012 р. відсутні.
За таких обставин, відсутні підстави для задоволення вимоги позивача про зобов'язання відповідача 2 повернути земельні ділянки загальною площею 502,3241 га державі в особі розпорядника земель Головного управління держземагенства у Полтавській області.
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги безпідставні, необгрунтовані і задоволенню не підлягають.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 44, 49. 82-85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Текст рішення підписано 12 лютого 2015 року.
Суддя О.В. Солодюк
Примітка: Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 ГПК України та може бути оскаржене в порядку, визначеному ст. 93 ГПК України
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2015 |
Оприлюднено | 14.02.2015 |
Номер документу | 42686822 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні