КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/17012/14 Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П. Суддя-доповідач: Василенко Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
10 лютого 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенка Я.М.,
суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,
при секретарі Зубрицькому Д.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Бонго-Актив» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2014 у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Бонго-Актив» до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ТОВ «Бонго-Актив» звернулось до суду першої інстанції із позовом, в якому просило: визнати протиправними дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міністерства доходів і зборів України у місті Києві по проведенню зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.01.2014 по 31.01.2014; визнати протиправними дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міністерства доходів і зборів України у місті Києві по проведенню зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.06.2014 по 30.06.2014; визнати протиправними дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міністерства доходів і зборів України у місті Києві, які полягають в зміні в електронній базі даних Автоматизована інформаційна система «Податковий блок»» показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, які задекларовані ТОВ «Бонго-Актив» за період 01.01.2014 по 31.01.2014, на підставі акту від 03.06.2014 № 1541/26-55-22-08/38449359; визнати протиправними дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міністерства доходів і зборів України у місті Києві, які полягають в зміні в електронній базі даних Автоматизована інформаційна система «Податковий блок»» показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, які задекларовані ТОВ «Бонго-Актив» за період 01.06.2014 по 30.06.2014 на підставі акту від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359; зобов'язати ДПІ у Печерському районі ГУ Міністерства доходів і зборів України у місті Києві відобразити в електронній базі даних Автоматизована інформаційна система «Податковий блок» показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, задекларованих ТОВ «Бонго-Актив» за період з 01.01.2014 по 31.01.2014 та з 01.06.2014 по 30.06.2014, та які були змінені на підставі актів від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359 та від 03.06.2014 № 1541/26-55-22-08/38449359.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2014 у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з зазначеним вище судовим рішенням позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову, як таку, що постановлена із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що зазначена апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи ДПІ у Печерському районі м. Києва на підставі службового посвідчення KB №099814 від 25.07.2012, згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, п. 4.4 наказу ДПА України від 22.04.2011 №236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» за період з 01.01.2014 по 31.01.2014.
В результаті проведених заходів складено акт від 03.06.2014 №1541/26-55-22-08/38449359 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» щодо підтвердження господарських взаємовідносин з платниками податків за період з 01.01.2014 по 31.01.2014».
Згідно з висновками, викладеними в акті, звіркою встановлено порушення ТОВ «Бонго-Актив»: п. 187.1 ст. 187, п.198.1, п.198.2, 198.3 та п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення податкових зобов'язань з податку на додану вартість за період січень 2014р. на суму 3 307 267 грн., та завищення податкового кредиту з податку на додану вартість за період січень 2014р. на суму 3 307 244 грн.
За результатами звірки ТОВ «Бонго-Актив» не підтверджено задекларовані податкові зобов'язання та податковий кредит з ПДВ за період січень 2014 року. Перевіркою встановлено, що правочини, укладені з контрагентами порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано з метою ухилення від сплати податків третіх осіб.
Крім того, ДПІ у Печерському районі м. Києва на підставі службового посвідчення KB №134045, згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, п. 4.4 наказу ДПА України від 22.04.2011 №236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» за період діяльності з 01.06.2014 по 30.06.2014.
В результаті проведених заходів складено акт від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Бонго-Актив» щодо підтвердження господарських взаємовідносин з платниками податків за період з 01.06.2014 по 30.06.2014».
Згідно з висновками, викладеними в акті, звіркою встановлено порушення ТОВ «Бонго-Актив»: п.187.1 ст.187, п.198.1, п.198.2, п.198.3 та п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення податкових зобов'язань з податку на додану вартість за період з 01.06.2014 по 30.06.2014 на загальну суму ПДВ 4 559 033 грн.
За результатами звірки не підтверджено задекларовані податкові зобов'язання з ПДВ за період з 01.06.2014 по 30.06.2014. Перевіркою встановлено, що правочини, укладені з контрагентами порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано з метою ухилення від сплати податків третіх осіб.
На підставі висновків актів від 03.06.2014 №1541/26-55-22-08/38449359 та від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359 відповідачем здійснено коригування податкових зобов'язань позивача та внесено відповідну інформацію до бази даних «Податковий Блок».
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що ДПІ у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Апелянт у своїй скарзі зазначає, що відповідачем безпідставно та за відсутності визначених законом повноважень винесено акти про неможливість проведення зустрічної звірки, що призвело до внесення до програмного забезпечення податкового органу вказаних висновків та подальшого відображення неправдивої інформації про господарську діяльність позивача та його податкові зобов`язання.
Колегія суддів вважає доводи апелянта необґрунтованими та погоджується з рішенням суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право, крім іншого, для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Згідно з п. 73.5. ст. 73 ПК України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою КМ України від 27.12.2010 № 1232 передбачено, що зустрічні зірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Згідно з п. 4 Порядку № 1232 орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Згідно з п. 2.2 розділу 2, п. 4.4 розділу 4 наказу Державної податкової адміністрації України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» від 22.04.2011 № 236 (далі - Методичні рекомендації) необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т.ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т.ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.
У разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - акт) (додаток 3), реєструє його у журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Таким чином, колегія суддів звертає увагу, що контролюючий орган проводить зустрічну звірку, зокрема, за результатами проведеного аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх або зовнішніх джерел, які свідчать (можуть свідчити) про порушення платником податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що зустрічна звірка позивача була ініційована у зв'язку із наявністю інформації щодо порушення контрагентом позивача вимог податкового законодавства.
Зокрема, згідно акту ДПІ у Печерському районі м. Києва «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «ІНТЕРЛАЙТ» щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.11.2012 по 28.02.2014» № 1165/26-55-22-07/37145049 від 17.04.2014 зазначено, що акт складено з урахуванням матеріалів отриманих від ОУ ДПІ у Печерському районі м. Києва службовою запискою №1423/26-55-07-03 від 11.04.2014 «Про результати відпрацювання ризикового платника податків оперативним підрозділом ГУ Міністерства доходів і зборів України».
Таким чином, оскільки у податкового органу виникли сумніви стосовно факту реальності здійснення операцій, вказані обставини стали підставою для вжиття ДПІ у Печерському районі м. Києва заходів для проведення зустрічної звірки позивача.
Оскільки ТОВ «Бонго-Актив» перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків ТОВ «ІНТЕРЛАЙТ», зустрічна звірка проведена ДПІ у Печерському районі м. Києва самостійно.
Колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта про протиправність проведення звірки у зв'язку відсутністю ініціатора та підстав її проведення з огляду на те, що відповідно до п. 3 Порядку № 1232 звірка може бути проведена контролюючим органом (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку у тому ж контролюючому органі, у якому перебуває платник податків або у межах одного населеного пункту.
Крім того, працівниками управління податкового аудиту ДПІ у Печерському районі м. Києва з метою вручення запиту від 03.06.2014 №25488/10/26-55-22-08-10 здійснено вихід на податкову адресу ТОВ «Бонго-Актив»: м. Київ, вул. Бастіонна, буд. 5/13, за результатами якого встановлено відсутність ТОВ «Бонго-Актив» та його посадових осіб за вищевказаною адресою, про що складено акт від 03.06.2014 №1083/26-55-22-08/38449359 та передано запит до Головного оперативного відділу ДПІ у Печерському районі м. Києва від 03.06.2014р. №924/9/26-55-22-08 на встановлення фактичного місцезнаходження позивача.
Також, з метою вручення запиту №35842/10/26-55-22-08-10 від 01.08.2014 про надання пояснень та їх документальних підтверджень, для проведення перевірки своєчасності відображення в обліку та звітності операцій по фінансово-господарським взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками та контрагентами-покупцями за період діяльності з 01.06.2014 по 30.06.2014 управлінням податкового аудиту ДПІ у Печерському районі м. Києва здійснено вихід на податкову адресу ТОВ «Бонго-Актив», в результаті чого встановлено відсутність даного підприємства за податковою адресою, про що складено акт №684/26-55-22-08/38449359 від 01.08.2014 та передано запит №1360/9/26-55-22-08 від 01.08.2014 до СУФР ДПІ у Печерському районі м. Києва на встановлення фактичного місцезнаходження підприємства та його посадових осіб.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем в процесі проведення звірки не вчинено дій, які виходили б за межі повноважень органів податкової служби чи порушували встановлений нормативними актами порядок її проведення.
Стосовно внесення відповідачем змін в електронну базу даних Автоматизована інформаційна система «Податковий блок» на підставі актів від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359 та від 03.06.2014 № 1541/26-55-22-08/38449359 колегія суддів зазначає наступне.
У пункті 61.1 статті 61 цього ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 ПК України).
Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
У пункті 74.1 статті 74 ПК України зазначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Як вбачається з матеріалів справи на підставі висновків актів від 03.06.2014 №1541/26-55-22-08/38449359 та від 01.08.2014 №2233/26-55-22-08/38449359 відповідачем здійснено коригування податкових зобов'язань позивача та внесено відповідну інформацію до бази даних «Податковий Блок».
Висновки, викладені у зазначених актах, є відображенням дій податкових інспекторів, не породжують правових наслідків для платника податків і, відповідно, такі акти не порушують прав останнього, а включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації, викладеної в таких актах не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
Більш того, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 09.12.2014 у справі № 21-511а14.
Згідно до ч. 2 ст. 161 КАС України при виборі правової норми, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, суд зобов'язаний враховувати висновки Верховного Суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 цього Кодексу.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки дії контролюючого органу по проведенню зустрічних звірок та складання актів про неможливість проведення зустрічної звірки відповідають вимогам закону, то й виключення з бази даних інформації, внесеної на підставі цих актів, є безпідставним, у зв'язку з чим позов задоволенню не підлягає.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції, а відповідач, як суб'єкт владних повноважень - довів правомірність своїх дій.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 200 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Бонго-Актив» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2014 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Василенко Я.М.
Судді: Кузьменко В.В.,
Шурко О.І.
Повний текст ухвали виготовлений 12.02.2015.
.
Головуючий суддя Василенко Я.М.
Судді: Кузьменко В. В.
Шурко О.І.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2015 |
Оприлюднено | 17.02.2015 |
Номер документу | 42722248 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Василенко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні