cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "10" лютого 2015 р. Справа № 906/1575/14
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Кудряшової Ю.В.
за участю представників сторін:
прокурор: Кравчук О.А., посвідчення №019372 від 07.08.2013 року (Наказ №42а від 17 січня 2015 року);
від відповідача-1: Хрустицький А.В., довіреність №16/58 від 13.01.2015 року;
- від відповідача-2: 1) Сьомко О.В., довіреність від 29.12.2014 року;
2) Бородій С.С., паспорт серії ВМ №363971.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Прокурора Чуднівського району в інтересах держави
до 1) Чуднівської районної державної адміністрації
2) Приватної агрофірми "Обрій"
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки
Прокурор звернувся до суду з позовом про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Чуднівської районної державної адміністрації від 15.06.2010 №186 «Про затвердження ПАФ «Обрій» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 52,9506 га, розташованої за межами с. Бурківці на землях запасу Бурковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області». Також прокурор просив визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 10.12.2010, укладений між відповідачами, згідно яких ПАФ «Обрій» надано у платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 52,9506 га на якій знаходяться ґрунти, які відносяться до особливо цінних агровиробничих груп та зобов'язати ПАФ «Обрій» в особі Бородія С.С. повернути спірну земельну ділянку кадастровий номер 1825881200:05:000:0460 вартістю 734530,72 грн. до земель запасу Бурковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області, шляхом підписання акту прийому-передачі.
Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що за даними відділу Держземагентства у Чуднівському районі (довідка від 25.09.2014 за №8-1644/10/4-14) ґрунти, які містяться у вказаному проекті землеустрою, на земельній ділянці, наданій в оренду ПАФ «Обрій» у відповідності до наказу Держкомзему України від 14.08.2012 №365 відносяться до особливо цінних агровиробничих груп 41д (чорноземи опідзолені і слабореградовані та темно-сірі сильнореградовані середньосуглинкові ґрунти) та 53д (чорноземи типові малогумусні та чорноземи сильнореградовані середньосуглинкові). Але сторонами не було дотримано вимог Постанови Кабінету міністрів України від 26.05.2004 №677 "Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" та Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації, в результаті чого проект землеустрою, на підставі якого укладено оспорюваний договір оренди землі від 10.12.2010, не пройшов державної експертизи землевпорядної документації.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача-1 в судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав, зазначених у письмових поясненнях, просив відмовити в його задоволенні.
Представники відповідача-2 в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, просив відмовити в його задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Чуднівської районної державної адміністрації від 26.06.2007 №275 надано ПАФ "Обрій" дозвіл на розробку проекту із земелеустрою щодо відводу земельної ділянки орієнтовною площею 50 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Бурківці, також зобов'язано ПАФ "Обрій" після розроблення проекту із землеустрою щодо відводу земельної ділянки подати його на затвердження Чуднівській районній державній адміністрації.
Розпорядженням голови Чуднівської районної державної адміністрації від 15.06.2010 № 186 (а.с. 13) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 52,9506 га, розташованої за межами с. Бурківці на землях запасу Бурковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області та надано земельну ділянку в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва Приватній агрофірмі «Обрій».
На підставі вказаного вище розпорядження 10.12.2010 (а.с. 14-15) між Чуднівською районною державною адміністрацією та ПАФ "Обрій" укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого Чуднівська районна державна адміністрація надала ПАФ «Обрій» в оренду на 40 років земельну ділянку загальною площею 52,9506 га із земель, розташовану за межами с. Бурківці на землях запасу Бурковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
В свою чергу прокуратурою Чуднівського району було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства в частині законності укладення договорів оренди земельних ділянок, якою встановлено, що розпорядження голови Чуднівської райдержадміністрації від 15.06.2010 № 186 є незаконним, а договір оренди землі від 10.12.2010 підлягає визнанню недійсним.
На думку прокуратури, рішення про надання земельної ділянки прийнято з порушенням чинного законодавства, оскільки за даними відділу Держземагентства у Чуднівському районі (довідка від 25.09.2014 за №8-1644/10/4-14) ґрунти, які містяться у вказаному проекті землеустрою, на земельній ділянці, наданій в оренду ПАФ «Обрій» у відповідності до наказу Держкомзему України від 14.08.2012 №365 відносяться до особливо цінних агровиробничих груп 41д (чорноземи опідзолені і слабореградовані та темно-сірі сильнореградовані середньосуглинкові ґрунти) та 53д (чорноземи типові малогумусні та чорноземи сильнореградовані середньосуглинкові).
Згідно положень ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», Методики проведення землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України № 391 від 03 грудня 2004 року та Постанови Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року №677 "Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" (була чинна на момент видання оскаржуваного розпорядження та укладення оспорюваного договору) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель підлягають обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації. Лише позитивний висновок експертизи є підставою для прийняття рішення уповноваженим органом про передачу земельної ділянки в оренду.
Однак, проект землеустрою, на підставі якого укладено договір оренди землі від 10.12.2010, не пройшов державної експертизи землевпорядної документації, на підтвердження чого до матеріалів справи прокурором додано письмову відповідь ГУ Держземагентства у Житомирській області від 03.10.2014 за № 10-6-0.5-5639/2-14.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши подані сторонами докази, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги прокурора Чуднівського району необґрунтовані та не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності (частина 1 статті 3 Закону).
Частиною 4 статті 4 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Статтею 122 Земельного кодексу України визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування та частиною 3 вказаної норми (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення спірного договору) встановлено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті, якою в свою чергу передбачені повноваження Кабінету Міністрів України відносно земельних ділянок державної власності.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Статтею 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що на виконання власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, які є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Цим же Законом до повноважень місцевих державних адміністрацій віднесено розпорядження землями державної власності, про що йдеться в пункті 2 статті 21 цього Закону.
Відповідно до п. а) ч.3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції станом на 2010 рік) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Згідно з ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції чинній на 2010 рік) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Частиною 2 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції чинній на 2010 рік) передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Також частиною 4 ст. 123 ЗК України (в редакції чинній на 2010 рік) встановлено, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.
При вивченні матеріалів справи судом встановлено, що при винесенні оспорюваного розпорядження та укладенні оспорюваного договору оренди Чуднівською районною держадміністрацією дотримано встановленої нормативними актами процедури попередніх погоджувальних дій.
Згідно акту вибору та обстеження земельної ділянки загальною орієнтовною площею 50 га, яка передається ПАФ "Обрій" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва від 16.12.2008 (а.с.50-51) комісією з питань вибору земельних ділянок (в склад якої входив і начальник відділу Держкомзему у Чуднівському районі) вибрана земельна ділянка знаходиться за межами с. Бурківці і відноситься до земель запасу Бурковецької сільської ради. Раніше дана земельна ділянка використовувалась для вирощування сільгосппродукції. Дана земельна ділянка з обох боків межує з розпайованою землею.
Також п. 6 вищезгаданого акту також встановлено, що вибрані землі не відносяться до особливо цінних.
Крім цього, висновками Державного управління охорони навколишнього середовища в Житомирській області за вих. №6686/Г-6/1-4-6540 від 18.12.2008 (а.с. 56) та за вих. №4284/Г-6/1-4-3890 від 17.08.2009 (а.с. 57) підтвердженого, що вибрані землі не відносяться до особливо цінних.
За винятком інших обов'язкових документів, Чуднівською райдержадміністрацією подано висновок комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 22.03.2010, згідно п. 3.3. даного висновку про необхідність проведення державної І експертизи землевпорядної документації нічного не вказано. Висновок від 22.03.2010 №6 (а.с. 61-63) підписано і заступником начальника відділу держкомзему у Чуднівському районі.
Також комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою Чуднівської райдержадміністрації не було вчинено жодних дій щодо подання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПАФ "Обрій" до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації.
Крім цього, суд звертає увагу, що на підтвердження позовних вимог прокурором подано лист відділу держземагентства у Чуднівському районі за вих. №8-1644/10/3-14, датований 25.09.2014, що не є належним доказом того, що станом на дату прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору 10.12.2010 на земельній ділянці, переданій в оренду відповідачу-2 знаходились особливо цінні грунти.
За таких обставин проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПАФ "Обрій" не підлягав обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, а розпорядження Чуднівської районної державної адміністрації від 15.06.2010 №186 є таким, що прийнято з дотриманням законодавства.
Враховуючи відсутність підстав для визнання недійсним оспорюваного розпорядження, підстав для визнання договору договір оренди земельної ділянки від 10.12.2010 недійсним господарський суд не вбачає.
Як визначає ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 33,43,44,49,82-85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 16.02.15
Суддя Кудряшова Ю.В.
Віддрукувати:
1 - в справу;
2 - прокурору (направити згідно заяви)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2015 |
Оприлюднено | 19.02.2015 |
Номер документу | 42746167 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кудряшова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні