Постанова
від 12.02.2015 по справі 803/81/15-а
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2015 року Справа № 803/81/15-a

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Дмитрука В.В.,

при секретарі судового засідання Приходай Я.О.,

з участю представників позивача Сороки В.Г., Даниліка Ф.Я.,

представника відповідача Михалевича М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку справу за адміністративним позовом Камінь-Каширської районної спілки споживчих товариств до Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Камінь-Каширська районна спілка споживчих товариств (далі - Камінь-Каширська райспоживспілка, позивач) звернулася з позовом до Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області (далі - Камінь-Каширське відділення Ратнівської ОДПІ, відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 22.12.2014 року службовою особою Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ проведено камеральну перевірку платника єдиного податку - Камінь-Каширської райспоживспілки. Перевіркою встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 22.12.2014 року №663/03-12/15-01/01744317 порушення позивачем пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України (далі - ПК України). За результатами перевірки начальником Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ 20.01.2015 року винесено рішення №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку. Оскаржуване рішення позивач вважає протиправним та просить його скасувати, оскільки нормами ПК України не передбачено, що у разі відсутності відомостей щодо розміру часток засновників (учасників) в статутному фонді така особа не може перебувати на спрощеній системі оподаткування. Установчі документи Камінь-Каширської райспоживспілки не містять відомостей про те, що споживчі товариства є засновниками райспоживспілки, а в статутному капіталі є їх частки. Оскільки підтверджуючих документів, які б свідчили про те, що у споживчого товариства наявна частка в статутному капіталі не існує, тому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.

В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві, та просили позов задовольнити.

Відповідач в поданих суду запереченнях та його представник в судовому засіданні позов не визнав, посилаючись на правомірність висновків контролюючого органу, зроблених при проведенні камеральної перевірки. Зазначив, що не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків. Крім того, суб'єкт господарювання, у якого статутний фонд не сформовано і який має одного або декілька засновників - юридичних осіб, що не є платниками єдиного податку, та/або неприбуткові організації (громадські, благодійні), не може застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності. Крім того, відповідачем зазначено, що Статут позивача у попередній редакції визначав, що неподільне майно райспоживспілки визначається розміром не менше 25% загальної вартості основних засобів і становить неподільний фонд. Контролюючим органом анулювання реєстрації платника єдиного податку проведено у відповідності до вимог пункту 299.11 статті 299 ПК України, тому просив в задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Камінь-Каширська райспоживспілка з 1 липня 2014 року перебувала на спрощеній системі оподаткування на підставі витягу з Реєстру платників єдиного податку від 01.07.2014р. №1403043400027.

22 грудня 2014 року відповідачем була проведена камеральна перевірка Камінь-Каширської райспоживспілки щодо правомірності перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку звітності за період з 01.07.2012 року по 22.12.2014 року, за результатами якої 22 грудня 2014 року складено акт №663/03-12/15-01/01744317, яким встановлено порушення позивачем пункту 291.5 статті 291 ПК України.

На підставі акта перевірки начальником Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ 20 січня 2015 року прийнято рішення за №2, яким Камінь-Каширській райспоживспілці анульовано реєстрацію платника єдиного податку.

Висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог пункту 291.5 статті 291 ПК України ґрунтуються на тому, що згідно статутних документів засновниками Камінь-Каширської райспоживспілки є члени райспоживспілки - юридичні особи, що перебувають на загальній системі оподаткування, а саме: Пнівненське, Бузаківське, Полицівське, Сошичненське сільські споживчі товариства та Камінь-Каширське міське споживче товариство. В акті перевірки зазначено, що статутний фонд райспоживспілки не сформований, у зв'язку з цим частки, що належать засновникам (учасникам), у статуті визначити неможливо, відповідно суб'єкт господарювання, у якого статутний фонд не сформований, який має одного або декілька засновників - юридичних осіб, що не є платниками єдиного податку, не може застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Однак, суд не погоджується з такими висновками Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ, враховуючи наступне.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку визначено Главою 1 Розділу 4 Податкового кодексу України - «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності».

Відповідно до пункту 291.2. статті 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Пунктом 291.3. статті 291 ПК України передбачено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Згідно із підпунктом 291.5.5. пункту 291.5 статті 291 ПК України не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків.

Враховуючи дані правові норми, судом при розгляді справи підлягали з'ясуванню обставини щодо наявності (відсутності) визначених законом підстав для перебування позивача на спрощеній системі оподаткування, зокрема, наявність (відсутність) в статутному капіталі позивача часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, в розмірі, що дорівнює або перевищує 25 відсотків.

Відносини, пов'язані зі створенням і діяльністю райспоживспілки регулюються Законом України «Про споживчу кооперацію», Законом України «Про кооперацію», іншими законодавчими актами України та нормативними актами Укркоопспілки.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про кооперацію» споживчий кооператив (споживче товариство) - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для організації торговельного обслуговування, заготівель сільськогосподарської продукції, сировини, виробництва продукції та надання інших послуг з метою задоволення споживчих потреб його членів.

Згідно із статтею 8 Закону України «Про споживчу кооперацію» споживчі товариства можуть на добровільних засадах об'єднуватися в місцеві спілки, Центральну спілку споживчих товариств України, і мають право вільного виходу з них.

Взаємовідносини між споживчими товариствами та їх спілками будуються на договірних засадах. Товариства можуть делегувати спілкам частину своїх повноважень та виконання окремих функцій.

Спілки споживчих товариств, виходячи з делегованих їм прав, можуть представляти і захищати інтереси споживчих товариств, їх членів та обслуговуваного населення у відповідних державних та інших органах, а також у міжнародних організаціях; подавати споживчим товариствам практичну допомогу в здійсненні господарської діяльності, впровадженні в практику досягнень науково-технічного прогресу, передового досвіду; проводити науково-дослідні і дослідно-конструкторські роботи, підготовку та підвищення кваліфікації кадрів; вирішувати господарські спори між організаціями і підприємствами споживчої кооперації; вести власну господарську діяльність, спрямовану на створення необхідної виробничої та соціальної інфраструктури споживчої кооперації.

Вищим органом управління спілки є з'їзд (конференція), який приймає статут, обирає розпорядчі, виконавчі та контрольні органи, вирішує інші питання діяльності спілки. Взаємодія і підпорядкованість розпорядчих, виконавчих та контрольних органів спілки визначається статутом.

Спілка визнається юридичною особою і може здійснювати господарську та іншу не заборонену чинним законодавством діяльність з дня її державної реєстрації. Вона не відповідає за зобов'язаннями споживчих товариств і не має щодо них розпорядчих функцій.

Законом України «Про споживчу кооперацію» не встановлено обов'язку формувати та визначати в установчих документах споживчої спілки розмір статутного капіталу та виділяти розмір часток її засновників (учасників).

Судом встановлено, що Камінь-Каширська районна спілка споживчих товариств зареєстрована як юридична особа 22.04.1994 року, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та діє на підставі статуту, викладеному в новій редакції, державна реєстрація якого проведена 28.02.2012 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі 11831050017000176 (з врахуванням змін та доповнень до статуту зареєстрованих 29.03.2013р., номер запису 11831050021000176).

До моменту набрання чинності Господарським кодексом України юридичні особи могли створюватись із формуванням статутного фонду або без його формування згідно із законодавством.

Відповідно пунктів 1 та 2 Статуту Камінь-Каширська райспоживспілка об'єднує на добровільних засадах членів райспоживспілки, а саме: Пнівненське, Бузаківське, Полицівське, Сошичненське споживчі товариства та Камінь-Каширське міське споживче товариство.

В чинному статуті позивача розмір статутного капіталу та частки засновників (учасників) в статутному капіталі не визначені.

Крім того, в статуті позивача відсутні норми, які ставлять в залежність формування та компетенцію органів управління і контролю райспоживспілки від частки учасників райспоживспілки в її статутному фонді.

Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 11 лютого 2015 року «Дані про розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) та дата закінчення його формування» - наявний запис: «0,00 грн., 10.11.2006 року»; в графі «Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, якщо засновник - фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник - юридична особа» міститься запис з переліком членів райспоживспілки, їх адрес та розмір внеску до статутного фонду - «0,00 грн.».

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

За таких обставин твердження відповідача про правомірність визначення контролюючим органом часток споживчих товариств - учасників райспоживспілки у відсотковому співвідношенні до несформованого статутного фонду суд вважає безпідставними та необґрунтованими, оскільки такі твердження Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ спростовуються відомостями з Єдиного державного реєстру.

На думку суду, оскільки відсутні реєстраційні відомості щодо розміру статутного фонду юридичної особи та розміру часток засновників (учасників) в статутному фонді, які перебувають на загальній системі оподаткування, обліку та звітності, обмеження щодо перебування на спрощеній системі оподаткування, встановлені підпунктом 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 ПК України, на таку юридичну особу не поширюються.

Крім того, судом також не взято до уваги посилання податкового органу на п.40 попередньої редакції Статуту Камінь-Каширської райспоживспілки, який встановлював, що неподільне майно райспоживспілки визначається розміром не менше 25% загальної вартості основних засобів і становить неподільний фонд, оскільки згідно зі змінами та доповненнями до Статуту від 29.03.2013р. даний пункт викладено в іншій редакції, яка не містить даних про подільне (неподільне) майно позивача. При цьому, суд також зазначає, що при розгляді питання щодо переведення позивача на спрощену систему оподаткування, податковому органу надавався Статут райспоживспілки саме в редакції від 29.03.2013р.

Аналізуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Камінь-Каширської райспоживспілки підлягають задоволенню, а оскаржуване рішення Камінь-Каширського відділення Ратнівської ОДПІ від 20.01.2015р. №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку підлягає скасуванню як протиправне.

Частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено: якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Враховуючи наведене, з Державного бюджету України слід присудити на користь позивача 73 грн. 08 коп. судового збору, сплаченого при поданні адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 2, 69-72, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Камінь-Каширського відділення Ратнівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області від 20 січня 2015 року №2 про анулювання реєстрації платників єдиного податку.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Камінь-Каширської районної спілки споживчих товариств (44500, Волинська обл., м.Камінь-Каширський, вул.Шевченка, 5, код ЄДРПОУ 01744317) 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. витрат по сплаті судового збору.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої буде виготовлено 17 лютого 2015 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В.Дмитрук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2015
Оприлюднено20.02.2015
Номер документу42765127
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/81/15-а

Ухвала від 29.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голубєва Г.К.

Ухвала від 22.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голубєва Г.К.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голубєва Г.К.

Ухвала від 11.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Постанова від 06.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Ухвала від 26.01.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Ухвала від 21.04.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Улицький В.З.

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Улицький В.З.

Ухвала від 18.03.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Р.М.

Постанова від 12.02.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні