Рішення
від 12.02.2015 по справі 908/285/15-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 8/7/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.02.2015 Справа № 908/285/15-г

за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м.Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108)

до відповідача Публічного акціонерного товариства "Шахтоуправління "Донбас" (83059, м.Донецьк, Будьонівський район)

про стягнення 23880 грн. штрафу за невірно зазначену масу вантажу

Суддя І. А. Попова

Представники:

Позивача - не з'явився

Відповідача - не з'явився

Заявлено позовні вимоги про стягнення 23880 грн. штрафу за невірно зазначену масу вантажу.

Розпорядженням голови Вищого господарського суду України від 02.09.2014 р. №28-р "Про зміну територіальної підсудності господарських справ" визначено, що розгляд господарських справ, підсудних господарському суду Донецької області здійснюється господарським судом Запорізької області.

Рішення постановлено в судовому засіданні 12.02.2015 р.

Позовні вимоги заявлені з наступних підстав: у липні 2014 р. зі станції Нижньокринка Донецької залізниці відповідач здійснив відправлення вагонів №№ 68459460, 68750710 на станцію Лиман Південної залізниці. При проходженні вагонів через станцію Синельникове - 1 Придніпровської залізниці на підставі ст. 24 Статуту залізниць України проведено перевірку маси вантажу та виявлено, що маса вантажу у вищезазначених вагонах не відповідає масі вказаній відправником у накладній. По прибутті вагонів на станцію Синельникове - 1 Придніпровської залізниці, при переважуванні на вагонних вагах виявлено, що маса вантажу зазначена у накладній не відповідає фактичній масі вантажу у вагонах. Контрольне переважування спірних вагонів проводилось на 150-тонних вагах, про що складено комерційний акт АА № 009480/27/94 від 15.07.2014 р. Перевіркою виявлено, що в накладній № 50856558 у вагоні №68459460 вказана маса вантажу 69000 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 71350 кг, що на 2350 кг більше, ніж вказано у накладній та на 2350 кг більше, ніж вантажопідйомність вагону та у вагоні № 68750710 вказана маса вантажу 71000 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 73150 кг, що на 2150 кг більше, ніж вказано у накладній та на 2150 кг більше, ніж вантажопідйомність вагону. У зв'язку з виявленням факту неправильного зазначення у залізничній накладній №50856558 маси вантажів залізницею на підставі ст.ст. 122, 118 Статуту залізниць України нараховано штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати в загальній сумі 23880 грн. Позивач з посиланням на ст.ст. 24, 118, 122 Статуту залізниць України просить стягнути з ПАТ "Шахтоуправління "Донбас" 23880 грн. штрафу.

Відповідач заявлені позовні вимоги не спростував, представник відповідача в судове засідання за викликом не з'явився, правом надати відзив на позов не скористався. Згідно п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої ст. 64 та ст. 87 ГПК України. В разі, якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Згідно листа УДППЗ "Укрпошта" від 01.12.2014 р. № 04-16-1682 місто Донецьк входить до переліку населених пунктів, до яких не здійснюються поштові відправлення. Інформацію про час та місце судового засіданні розміщено на сторінці господарського суду Запорізької області на офіційному веб-порталі "Судова влада України". Також, ухвала господарського суду про порушення провадження від 17.01.2015 р. по даній справі направлялася на електронну адресу відповідача, про що свідчить витяг з журналу реєстрації вихідної кореспонденції електронною поштою. Таким чином, господарським судом Запорізької області вжито всіх заходів для належного повідомлення відповідача про час та місце розгляду справи відповідно до Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-06/1290/14 від 12.09.2014р. (за наступними змінами та доповненнями).

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. Оскільки всі учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час та місце розгляду, суд дійшов висновку про можливість розгляду позовної заяви по суті в судовому засіданні 12.02.2015 року.

Згідно до ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.

Вивчивши матеріали справи, суд встановив, що ПАТ "Шахтоуправління "Донбас" (відповідач по справі, вантажовідправник) 10.07.2014 р. зі станції відправлення Нижньокринка Донецької залізниці на станцію Лиман Південної залізниці на адресу ПАТ "Центренерго" Зміївська ТЕС за залізничною накладною № 50856558 відправлено вантаж навалом - вугілля кам'яне марки "т-тощий. 0-200" - у вагонах №№ 68459460, 68750710, вага яких визначена відправником , а саме: 69000 кг та 71000 кг.

Із даних залізничної накладної вбачається, що навантаження вагону здійснювалось засобами відправника (відповідача у справі), правильність внесених до накладної відомостей підтверджено підписом представника вантажовідправника у відповідності до п.2.3 Правил оформлення перевізних документів.

Після прибуття вагонів №№68459460, 68750710 на станцію Синельникове - 1 Придніпровської залізниці виявлено невідповідність відомостей, зазначених відповідачем в накладній № 50856558 фактичним параметрам, про що складений акт загальної форми №745 від 17.07.2014 р. У вказаному акті зазначено, що вагон № 60343902 завантажений надлишками вантажу вивантаженого з вагонів №№ 67161679, 67571778, 68719327, 68750710 , 68459460 , 60659307, 67872804 у кількості 15350 кг. При переважуванні на справних 150-тонних вагонних вагах виявилося: брутто 39850 кг, тара перевірена 24500 кг, нетто 15350 кг. Вагон технічно справний без дверей, люка закриті, просипання немає. Вантаж маркований крейдою.

У комерційному акті № АА 009480/27/94 зафіксовано, що у вагонах № 68459460 тара 21700 кг, нетто 69000 кг, № 68750710 тара 22000 кг, нетто 71000 кг. Фактично виявилось: навал, вугілля кам'яне; № 68459460 брутто 93050 кг, тара з документа 21700 кг, нетто 71350 кг, що перевищує зазначене у документі та вантажопідйомність на 2350 кг; №68750710 брутто 95150 кг, тара з документа 22000 кг, нетто 73150кг, що перевищує зазначене у документі та вантажопідйомність на 2150 кг. Загальна вага вантажу - нетто 144500 кг, що більше встановленого в документі та вантажопідйомності на 4500 кг. Завантаженість у вагоні нижче бортів 10-20 см, трапецевидна, укатано катком. Вантаж не маркований, у документі відомості про маркування відсутні. У вагонах не має дверей, у технічному відношенні справні, люка закриті. Просипання (течі) вантажу не має. Комерційний акт підписаний начальником станції, начальником вантажного району та прийомоздавальником.

В зв'язку з невірним визначенням відповідачем маси вантажу в накладній №50856558 на підставі ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України позивачем нарахований штраф у розмірі 5- ти кратної провізної плати, що складає 23880 грн.

Відповідно до ст. 909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно ст. 37 Статуту залізниць України, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно п. 2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів графи комплекту перевізних документів "Маса вантажу в кг, визначена відправником" - вказується маса вантажу у кілограмах, заповнюються вантажовідправником.

Статтею 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі неправильності, неточності відомостей зазначених ними в накладній.

Згідно з п. 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі статтею 122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Статтею 118 Статуту залізниць України встановлено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Як свідчать матеріали справи, правильність зазначення даних у залізничній накладній № 50856558 підтверджено представником відповідача, а комерційним актом АА № 009480/27/94 від 15.07.2014 р. засвідчено невідповідність маси вантажу у вагоні №68459460 на 2350 кг та у вагоні № 68750710 на 2150 кг даним, зазначеним у залізничній накладній.

Відповідно до п.9 Правил складання актів (затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002р. № 334) у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Згідно п.12 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за №567/6855, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається. При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявлялись під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

З огляду на зазначене, суд вважає комерційний акт таким, що складений відповідно до вимог, які ставляться до його складання, а перевірка маси вантажу здійснена у порядку, встановленому п. 22 Правил видачі вантажів, відповідно якого перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.

При надходженні вантажу у спірних вагонах на станцію призначення у розділі "Є" комерційного акта АА № 009480/27/94 від 15.07.2014 р. зроблено відмітку про те, що під час перевірки вантажів різниці проти цього акту не виявлено.

Відповідач не спростував фактів, встановлених у розділі "Д", "Є" комерційного акта АА № 009480/27/94 від 15.07.2014 р., суду не додано доказів, які б ставили під сумнів дані, зазначені у доданих до позову документах, зокрема у комерційному акті.

Провізна плата за перевезення вантажів у спірних вагонах складає 2388 грн. Позивачем за неправильно зазначені у залізничній накладній № 50856558 маси вантажів у вагонах №№ 68459460, 68750710 нарахований відповідачу штраф в розмірі 23880 грн. Розрахунок суми штрафу є арифметично вірним та відповідає ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України.

Таким чином, оскільки судом встановлено, що відповідачем допущено порушення Правил оформлення перевізних документів, яке полягає у неправильному зазначенні у накладній відомостей про кількість вантажу, суд вважає позовні вимоги про стягнення 23880 грн. штрафу обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Позовні вимоги задовольняються.

Судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, ст. 909 ЦК України, ст. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, керуючись ст. ст. 49, 75, 82-84 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Шахтоуправління "Донбас" (83059, м.Донецьк, Будьонівський район, ЄДРПОУ 00174668) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, ЄДРПОУ 01073828) 23880 (двадцять три тисячі вісімсот вісімдесят) грн. штрафу, 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. судового збору. Видати наказ.

Повне рішення складено 17 лютого 2015 року .

Суддя І.А. Попова

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення12.02.2015
Оприлюднено23.02.2015
Номер документу42784916
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/285/15-г

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Рішення від 12.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 17.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні