Рішення
від 10.02.2015 по справі 924/1853/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" лютого 2015 р.Справа № 924/1853/14

за позовом Хмельницького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у прородоохоронній сфері, м. Нетішин Хмельницької області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

до товариства з обмеженою відповідальністю "Заготівельник", с. Велика Калинівка Хмельницького району Хмельницької області

про стягнення 6956,04 грн. шкоди

Суддя Смаровоз М.В.

Представники:

позивача: Сліпчук О.П. - за довіреністю від 05.01.2015р.;

відповідача: не з'явився;

прокуратури: Василенко Д.М.

У судовому засіданні 10.02.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Представники прокуратури та позивача, з урахуванням прийнятої судом заяви від 10.02.2015р., просять суд стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Заготівельник" 6956,04 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, на користь Державного бюджету України, місцевих бюджетів Хмельницької обласної ради та Олешинської сільської ради, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Хмельницькій області за балансовим рахунком 3311 „Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій за наступними реквізитами: розрахунковий рахунок 33116331700511, код бюджетної класифікації доходів 24062100, код одержувача 38045535, МОФ 815013, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області.

В обгрунтування позовних вимог, зокрема, відзначається, що 11.06.2014р. Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено перевірку дотримання товариством з обмеженою відповідальністю "Заготівельник" вимог природоохоронного законодавства, під час якої виявлено факт самовільного використання підземних прісних вод за відсутності спеціального дозволу органу виконавчої влади, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами № 172/02 від 11.06.2014р. Так, ТОВ „Заготівельник" при здійсненні господарської діяльності із виробництва м'яса та м'ясних продуктів для виробничих потреб використовує підземні прісні води шахтного колодязя, за відсутності дозволу на спеціальне водокористування. Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 44 Кодексу водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу. Також, 16.01.2012р. та 15.03.2012р. Державною екологічною інспекцією в Хмельницькій області проведено перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ „Заготівельник", за результатами яких директора підприємства ОСОБА_3 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 850 грн. за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 82, 82-1, 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також прийнято рішення № 13/12 від 16.03.2012р. про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності підприємства та покладено обов'язок на директора отримати дозвіл на спеціальне водокористування. 11.06.2014р. Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ „Заготівельник", за результатами якої встановлено, що підприємство не виконало рішення про призупинення господарської діяльності та не отримало дозвіл на спеціальне водокористування. За невиконання рішення про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності директора підприємства ОСОБА_3 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу розміром 510 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а підприємству внесено припис № 172/02 від 16.06.2014р. про усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства. Згідно із довідкою, наданою ТОВ „Заготівельник", у період з 14.01.2012р. по 10.06.2014р. підприємством з шахтного колодязя видобуто 156 м 3 підземних прісних вод. Необхідною умовою видобування ТОВ „Заготівельник" підземних прісних вод є наявність дозволу на спеціальне водокористування.

З огляду на вищевикладене, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 389 від 20.07.2009р., спеціалістами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області розраховано розмір шкоди, заподіяної підприємством в період з 14.01.2012р. по 10.06.2014р., в результаті самовільного водокористування, яка становить 6956,04 грн. Також, як стверджує прокурор, результати перевірки Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області ТОВ „Заготівельник" не оскаржувалися, постанови про накладення адміністративних стягнень № 9/02 від 17.01.2012р. та № 210/02 від 17.06.2014р., у встановленому законодавством порядку не скасовувалися. Тому, як вважає прокурор, вина відповідача у самовільному спеціальному водокористуванні є доведеною.

Враховуючи вищевикладене, представники прокуратури та позивача просять задовольнити позов у повному обсязі.

Незважаючи на те, що відповідач, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, відзив на позов не подав, позовні вимоги за суттю та розміром не оспорив, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами згідно зі ст. 75 ГПК України.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

16.01.2012р. за підписом директора ТОВ „Заготівельник" та державного інспектора Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 1/02, в якому, зокрема, встановлено, що підприємство отримало дозвіл № 6825085101-3 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів. Термін дії дозволу з 19.08.2010р. по 19.08.2015р. Дозвіл видано Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області. Також, перевіркою встановлено, що підприємство здійснює забір води із шахтного колодязя без отримання дозволу на спеціальне водокористування в порушення вимог ст.ст. 44, 48 Водного кодексу України. Крім того, встановлено, що підприємство не отримало дозвіл на розміщення відходів на 2012 рік та ліміт на утворення та розміщення відходів на 2012 рік, в порушення вимог Закону України „Про відходи".

17.01.2012р. державним інспектором Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 9/02, якою встановлено, що гр. ОСОБА_3 вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 82,82-1,48 КУпАП. Цією постановою встановлено, що 16.01.2012р. ТОВ „Заготівельник" в особі директора ОСОБА_3 при здійсненні господарської діяльності порушено вимоги щодо поводження з відходами під час їх збирання, зберігання. Також встановлено, що порушено правила ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами або неподання чи подання звітності щодо утворення, використання, знешкодження та видалення відходів та право державної власності на води (здійснюється забір підземної води із штатного колодязя для забезпечення господарсько-питних потреб без дозволу на спеціальне водокористування). Враховуючи вищевикладене, державним інспектором постановлено визнати винним гр. ОСОБА_3 у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст. 82,82-1,48 КУпАП та накласти адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850 грн.

16.03.2012р. головним державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області винесено рішення про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності ТОВ „Заготівельник" № 13/12, в якому встановлено, що в результаті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ „Заготівельник" встановлено порушення природоохоронного законодавства, а саме: підприємство здійснює спеціальне водокористування із шахтного колодязя, який розташований на території підприємства за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог ст.ст. 44,49 Водного кодексу України; господарська діяльність здійснюється у відсутності дозволу на розміщення відходів та ліміту на розміщення та утворення відходів, що є порушенням ст.ст. 17,32 Закону України „Про відходи". Таким чином, зазначено, що господарська діяльність ТОВ „Заготівельник" за адресою: с. Велика Калинівка Хмельницького району відповідно до чинного законодавства України підлягає зупиненню. Враховуючи вищевикладене, зокрема, вирішено: тимчасово заборонити (зупинити) з 23.03.2012р. господарську діяльність ТОВ „Заготівельник" за адресою: с. Велика Калинівка Хмельницького району до усунення виявлених порушень; директору ТОВ „Заготівельник" ОСОБА_4 отримати дозвіл на спеціальне водокористування та дозвіл на розміщення, ліміт на розміщення та утворення відходів.

16.07.2012р. державним інспектором Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 9, в якому зазначено, що гр. ОСОБА_3 здійснив адміністративне правопорушення за ст. 48 КУпАП, в якому встановлено, що ТОВ „Заготівельник" в особі директора ОСОБА_3 порушено право державної власності на воду (здійснював спеціальне водокористування водою із шахтного колодязя для забезпечення господарських потреб без дозволу на спеціальне водокористування), що є порушенням ст.ст. 44,48,49,440 Водного кодексу України.

Працівниками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області була проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами відповідачем, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 172/02. При проведенні перевірки 11.06.2014р. встановлено, що ТОВ „Заготівельник" за наслідками проведеної перевірки винесено рішення про призупинення господарської діяльності (відсутності дозволу на спеціальне водокористування), однак, перевіркою встановлено, що підприємство не виконало рішення про призупинення господарської діяльності, чим не виконані законні вимоги чи приписи посадових осіб органів, що здійснюють державний нагляд контроль у галузі охорони природних ресурсів.

Державним інспектором Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області Михайловим В.Е. винесено припис № 172/02 від 16.06.2014р. щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства з метою усунення виявлених недоліків та порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки, проведеної 11.06.2014р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області Михайловим В.Е.

11.06.2014р. державним інспектором Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 210, в якому зазначено, що 11.06.2014р. о 14 год. 00 хв. ТОВ „Заготівельник" в особі директора ОСОБА_3 не виконано рішення про тимчасову заборону зупинення господарської діяльності № 13/12 від 16.03.2012р. , не отримано дозвіл на спеціальне водокористування, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності".

17.06.2014р. державним інспектором Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 210/02, якою встановлено, що Гр. ОСОБА_3 вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст. 188-5 КУпАП, а саме 11.06.2014р. ТОВ „Заготівельник" в особі ОСОБА_3 не виконано рішення № 13/12 від 16.03.2012р. „Про тимчасову заборону (зупинення господарської діяльності ТОВ „Заготівельник"), чим не виконано законні розпорядження чи приписи посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів.

Цією постановою постановлено: визнати винним гр. ОСОБА_3 у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 КУпАП та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Як вбачається з розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів обумовлених самовільним використання водних ресурсів ТОВ „Заготівельник", проведеного 01.07.2014р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області Михайловим В.Е. розмір шкоди, заподіяної підприємством в період з 14.01.2012р. по 10.06.2014р., в результаті самовільного водокористування, становить 6956,04 грн.

У листі Департаменту екології та природних ресурсів № 05/1-4692 від 27.11.2014р., адресованому Хмельницькому міжрайонному прокурору з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері повідомлено про те, що документи на отримання дозволу на спеціальне водокористування ТОВ „Заготівельник" до Департаменту на розгляд не надходили та відповідно дозвіл на спеціальне водокористування не видавався.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке.

Частиною 1 ст. 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що природні ресурси України є власністю народу України, який має право на володіння, використання та розпорядження природними багатствами республіки. Статтею 5 Закону визначено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Згідно зі ст. 20 Закону до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Як передбачено ст.1 Водного кодексу України, використання води - це процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб; водокористування - використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів); забір води - вилучення води з водного об'єкта для використання за допомогою технічних пристроїв або без них. Цією статтею визначено, що водний об'єкт - це природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт); а водні ресурси - обсяги поверхневих, підземних і морських вод відповідної території, водоносний горизонт - однорідна пластова товща гірських порід, де постійно знаходяться води.

Відповідно до ст. 6 Водного кодексу України води (водні об'єкти) є виключно власністю народу України і надаються тільки у користування. Статтею 46 цього кодексу визначено, що водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Загальне водокористування, як визначено статтею 47 зазначеного кодексу, здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, водопій тварин, забір води з водних об'єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць) безкоштовно, без закріплення водних об'єктів за окремими особами та без надання відповідних дозволів. На водних об'єктах, наданих в оренду, загальне водокористування допускається на умовах, встановлених водокористувачем, за погодженням з органом, який надав водний об'єкт в оренду (ч.4). Водокористувач, який узяв водний об'єкт у користування на умовах оренди, зобов'язаний доводити до відома населення умови водокористування, а також про заборону загального водокористування на водному об'єкті, наданому в оренду (ч.5).

Як визначено статтею 42 Водного кодексу України, водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства. Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України відносить до обов'язків водокористувачів здійснення спеціального водокористування лише за наявності дозволу.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб (ч.ч. 1, 2 ст. 48 Водного кодексу України). Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування є платним (ч.ч. 1, 5 ст. 49 Водного кодексу України).

Згідно з ч.1, п.6 ч.3 ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у: недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків (ст. 111 Водного кодексу України).

Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Частиною 1 ст.1166 ЦК України встановлено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Означена стаття визначає загальне правило щодо відшкодування шкоди внаслідок наявності складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка особи; настання шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою особи та настанням шкоди; вина завдавача шкоди.

Як встановлено судом, факт здійснення відповідачем спеціального водокористування за відсутності дозволу на спеціальне водокористування підтверджено матеріалами справи, позивачем зафіксовано здійснення відповідачем спеціального водокористування за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, в результаті чого завдано шкоду в розмірі 6956,04 грн., розраховану відповідно до Методики розрахунку відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009р.

Судом також відзначається, що відповідно до п.7 ч.3 ст. 69 Бюджетного кодексу України джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів, зокрема, належить 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності. Згідно з п.4 ч.1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів, зокрема, належить 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

З огляду на наведене, завдана шкода навколишньому природному середовищу підлягає стягненню до Державного бюджету України та місцевих бюджетів (аналогічна позиція викладена в постановах Вищого господарського суду України № 5017/2376/2012 від 06.03.2013р. № 19/5005/9294/2012 від 03.06.2013р.).

Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги щодо стягнення з відповідача 6956,04 грн. шкоди.

За таких обставин, позовні вимоги обґрунтовані матеріалами справи та підлягають задоволенню із стягненням з відповідача судових витрат по справі згідно зі ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43-49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Заготівельник" (с. Велика Калинівка Хмельницького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 21342147) 6956,04 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, на користь Державного бюджету України, місцевих бюджетів Хмельницької обласної ради та Олешинської сільської ради, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Хмельницькій області за балансовим рахунком 3311 „Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій за наступними реквізитами: розрахунковий рахунок 33116331700511, код бюджетної класифікації доходів 24062100, код одержувача 38045535, МОФ 815013, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Заготівельник" (с. Велика Калинівка Хмельницького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 21342147) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 1827 грн. судового збору.

Видати наказ.

Повний текст рішення складено 16.02.2015р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддрук. 2 прим.: 1 - до справи; 2 - відповідачу (31312, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Велика Калинівка).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення10.02.2015
Оприлюднено23.02.2015
Номер документу42786941
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1853/14

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Рішення від 10.02.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні