cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26 РІШЕННЯ
Іменем України
"10" лютого 2015 р. Справа № 911/4803/14
Суддя господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., розглянувши справу
за позовом Прокурора Богуславського району Київської області в інтересах держави в особі Богуславської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» про розірвання договору оренди, скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку та повернення земельної ділянки за участю представників:
прокурора:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином позивача:Кордюкова Я.О. - дов. від 12.01.2015р. № 8 відповідача:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином суть спору:
До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Прокурора Богуславського району Київської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Богуславської міської ради (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» (далі - відповідач) про розірвання договору оренди земельної ділянки від 29.04.2013р., укладеного між сторонами; скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку за адресою м. Богуслав, вул. Богуславська, 154 за відповідачем та зобов'язання відповідача повернути позивачу земельну ділянку загальною площею 40,0000 га, кадастровий номер 3220610100:01:016:0607 для будівництва електростанції на сонячних батареях (розміщення, будівництво, експлуатація та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій) в м. Богуслав, вул. Богуславська, 154, нормативно грошова оцінка якої становить 10920000 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на порушення відповідачем умов договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами, що полягає у несплаті відповідачем орендної плати, у зв'язку з чим прокурор, спираючись на приписи ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України та п. «д» ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, якими передбачено, що однією із підстав припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати та договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі порушення істотних умов договору другою стороною, просить суд розірвати вказаний договір оренди земельної ділянки і за наслідками його розірвання, відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про оренду землі» зобов'язати відповідача повернути позивачу зазначену земельну ділянку.
В процесі розгляду справи прокурор подав до суду заяву про зменшення позовних вимог від 05.01.2015р. № 1вих-15, в якій прокурор просить суд виключити п. 3 позовних вимог, а саме: «скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку за адресою м. Богуслав, вул. Богуславська, 154 за відповідачем».
Розглянувши подану заяву про зменшення позовних вимог суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ГПК України позивач вправі до прийняття рішення по справі, зокрема, зменшити розмір позовних вимог.
Згідно п. 3.10 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011р. № 18 передбачені частиною четвертою статті 22 ГПК України права позивача збільшити або зменшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову можуть бути реалізовані до прийняття рішення судом першої інстанції. Під збільшенням або зменшенням розміру позовних вимог слід розуміти відповідно збільшення або зменшення кількісних показників за тією ж самою вимогою, яку було заявлено в позовній заяві.
Зменшено може бути лише розмір вимог майнового характеру. (абз. 3 п. 3.11 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011р. № 18).
Разом з тим, прокурором в даному позові заявлені вимоги немайнового характеру, у зв'язку з чим подана прокурором вищезазначена заяви про зменшення позовних вимог, в якій прокурор просить суд виключити п. 3 позовних вимог не є зменшенням розміру кількісних показників за тією ж самою вимогою, яку було заявлено в позовній заяві.
Крім того, нормами Господарського процесуального кодексу Україна взагалі не передбачено зменшення розміру позовних вимог шляхом виключення з позовної заяви пунктів позовних вимог.
З огляду на зазначене, суд відхиляє подану прокурором заяву про зменшення позовних вимог від 05.01.2015р. № 1вих-15.
За вказаних обставин в даному провадженні суд здійснює розгляд позовних вимог викладених в позовній заяві, а саме про: розірвання договору оренди земельної ділянки від 29.04.2013р., укладеного між сторонами; скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку за адресою м. Богуслав, вул. Богуславська, 154 за відповідачем та зобов'язання відповідача повернути позивачу земельну ділянку загальною площею 40,0000 га, кадастровий номер 3220610100:01:016:0607 для будівництва електростанції на сонячних батареях (розміщення, будівництво, експлуатація та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій) в м. Богуслав, вул. Богуславська, 154, нормативно грошова оцінка якої становить 10920000 грн.
Прокурор, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.
Присутній в судовому засіданні представник позивача повністю підтримав позовні вимоги та просить суд їх задовольнити з мотивів викладених в позові.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, відзиву на позовну заяву не надіслав, про причини неявки суд не повідомив. Проте, в матеріалах справи міститься лист відповідача від 06.11.2014р. вих. № 6, в якому відповідач позовні вимоги визнає в повному обсязі та просить суд розглянути справу без його участі.
Враховуючи, що неявка прокурора та відповідача в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи відповідно до ст. 75 ГПК України за відсутності прокурора та представника відповідача за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, присутнього в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд -
встановив:
Між сторонами у справі був укладений договір оренди земельної ділянки від 29.04.2013р. (далі - договір), відповідно до умов якого позивач - орендодавець відповідно до рішення двадцять сьомої сесії Богуславської міської ради шостого скликання № 574-27-VI від 27.12.2012р., надає, а відповідач - орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 40,0000 га для будівництва, експлуатації та обслуговування електростанції на сонячних батареях, що розташована на території Богуславської міської ради в місті Богуславі Київської області по вул. Богуславська, 154, іменована надалі - земельна ділянка. Кадастровий номер земельної ділянки: 3220610100:01:016:0607 (п.п. 1, 2 договору).
Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 10920000 грн.
Договір укладено строком на 49 років (п. 8 договору).
Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на відповідний рахунок Богуславської міської ради в розмірі 3% за рік від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в грошовому еквіваленті становить 327600 грн.
У відповідності до п. 10 договору орендна плата нараховується з дня укладення та підписання сторонами цього договору та вноситься частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Земельна ділянка передається в оренду для будівництва, експлуатації та обслуговування електростанції на сонячних батареях в м. Богуславі по вул. Богуславська, 154. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (п.п. 15, 16 договору).
Згідно п. 20 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у семиденний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Орендар зобов'язаний, зокрема, у відповідності з п. 9, 10, 11 договору своєчасно вносити орендну плату (п. 31 договору).
Пунктом 35 договору передбачено, що дія договору припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; переходу права власності на весь об'єкт нерухомого майна, тобто на усі будівлі та споруди, що знаходяться на орендованій земельній ділянці, до іншої особи; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 36 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадку невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке суттєво перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом та цим договором.
Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 44 договору).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, завірена копія якого залучена до матеріалів справи за відповідачем зареєстровано право оренди земельної ділянки за вказаним договором.
На виконання умов договору позивач передав, а відповідач прийняв земельну ділянку загальною площею 40,0000 га, про що свідчить акт-приймання - передачі земельної ділянки від 2013р., який підписаний в двосторонньому порядку повноваженими представниками сторін та скріплений печатками позивача та відповідача, завірена копія якого залучена до матеріалів справи.
Прокурор, звертаючись з даним позовом до суду зазначає, що відповідач в порушення своїх договірних зобов'язань не сплачує передбачену договором орендну плату, в результаті чого за ним станом на 01.10.2014р. рахується заборгованість в розмірі 218400 грн. та станом на 30.10.2014р. рахується заборгованість в розмірі 245700 грн., на підтвердження чого прокурор та позивач надають лист Богуславського відділення Миронівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Київській області від 23.10.2014 № 569/9/10-03, який наданий на вимогу Прокуратури Богуславського району Київської області від 16.10.2014р. № 1792 вих-14 та лист Богуславського відділення Миронівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Київській області від 28.11.2014р. № 669/9/10-03, який наданий на вимогу позивача від 21.11.2014р. № 2397, що в свою чергу, на думку прокурора, відповідно до приписів ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України та п. «д» ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України є підставою для розірвання, укладеного між сторонами у справі, договору оренди земельної ділянки від 29.04.2013р. в судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, що кореспондується зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України).
Положеннями ст. 15 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди та орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов'язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою (п. 2.23 Постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011р. № 6).
Відповідно до ч. 3, 4 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 названого Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Згідно п. «д» ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Відповідно до ч. 2 ст. ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Отже, враховуючи перелічені норми законодавства та беручи до уваги те, що відповідно до умов договору оренди земельної ділянки від 29.04.2013р. земельна ділянка загальною площею 40,0000 га, що розташована на території Богуславської міської ради в місті Богуславі Київської області по вул. Богуславська, 154 була передана відповідачу в строкове платне користування, проте, орендна плата останнім в порушення п. 11 договору не сплачена, суд приходить до висновку про допущення відповідачем істотних порушень умов договору, що відповідно до вимог ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України є підставою для його розірвання за рішенням суду за вимогою наймодавця.
За таких обставин, вимога прокурора про розірвання договору оренди земельної ділянки від 29.04.2013р., укладеного сторонами у справі є доведеною, обґрунтованою та правомірною, а відтак підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 6 ст. 283 Господарського кодексу України до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. Якщо договір розривається у судовому порядку, зобов`язання припиняється з моменту набрання рішенням суду про розірвання договору законної сили.
Відповідно до п. 4 ст. 291 Господарського кодексу України правові наслідки припинення договору оренди визначаються відповідно до умов регулювання договору найму Цивільним кодексом України.
Відповідно до ст. 785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Згідно ч. 1 ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі, орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Відповідно до п. 21 договору після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку з урахуванням господарської діяльності орендаря у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду, а саме без зміни фізико-хімічних властивостей ґрунтів.
Враховуючи вищенаведені вимоги ст. 785 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 34 Закону України «Про оренду землі» і той факт, що договір оренди земельної ділянки від 29.04.2013р., укладений між сторонами у справі, на підставі якого відповідач користується земельною ділянкою площею 40,0000 га, що розташована на території Богуславської міської ради в місті Богуславі Київської області по вул. Богуславська, 154, розривається за рішенням суду, то за наслідками його припинення відповідач зобов'язаний негайно повернути орендовану земельну ділянку орендодавцю - Богуславській міській раді.
З огляду на зазначене та враховуючи вказані норми права, вимога прокурора щодо зобов'язання відповідача повернути позивачу земельну ділянку загальною площею 40,0000 га, кадастровий номер 3220610100:01:016:0607 для будівництва електростанції на сонячних батареях (розміщення, будівництво, експлуатація та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій) в м. Богуслав, вул. Богуславська, 154, нормативно грошова оцінка якої становить 10920000 грн. є доведеною, обґрунтованою, відповідачем не спростованою, а відтак підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку за адресою м. Богуслав, вул. Богуславська, 154 за відповідачем, то суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
Згідно ч. 5 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом. Державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в порядку черговості надходження заяв. Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія. Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.
Систему органів державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Відповідач у справі не є органом, який проводить державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а відтак і не є уповноваженим органом щодо проведення скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
За вказаних обставин, позовна вимога до відповідача у справі - Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» про скасування державної реєстрації речового права на земельну ділянку за відповідачем є безпідставною, у зв'язку з чим суд відмовляє в її задоволенні.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд враховує таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно пп. 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру встановлюються у таких розмірах: 1 розмір мінімальної заробітної плати.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 цього ж Закону органи прокуратури - при здійсненні своїх повноважень звільняються від сплати судового збору.
Згідно п 4.6 Постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» від 21.02.2013р. № 7 приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.
Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на відповідача, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій. Доказів протилежного відповідач суду не надав.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 4 3 , 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити частково.
2. Розірвати договір оренди земельної ділянки від 29.04.2013р., укладений між Богуславською міською радою (09700, Київська обл., Богуславський район, м. Богуслав, вул. Шевченка, 40, ідентифікаційний код 25299709) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» (09700, Київська обл., Богуславський район, м. Богуслав, вул. Миколаївська, 123, ідентифікаційний код 37964218).
3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» (09700, Київська обл., Богуславський район, м. Богуслав, вул. Миколаївська, 123, ідентифікаційний код 37964218) повернути Богуславській міській раді (09700, Київська обл., Богуславський район, м. Богуслав, вул. Шевченка, 40, ідентифікаційний код 25299709) земельну ділянку загальною площею 40,0000 га, що розташована на території Богуславської міської ради в місті Богуславі Київської області по вул. Богуславська, 154, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, нормативно грошова оцінка якої становить 10920000 грн., кадастровий номер земельної ділянки 3220610100:01:016:0607.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Екотехнік Богуслав 2» (09700, Київська обл., Богуславський район, м. Богуслав, вул. Миколаївська, 123, ідентифікаційний код 37964218) в доход Державного бюджету України 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. витрат по сплаті судового збору.
5. В решті позову відмовити.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.
Суддя Ю.В. Подоляк
Дата підписання рішення 16.02.2015р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2015 |
Оприлюднено | 24.02.2015 |
Номер документу | 42804940 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Подоляк Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні