Постанова
від 05.02.2015 по справі 809/2451/14
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" лютого 2015 р. Справа № 809/2451/14

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Суддя Остап'юк С.В.,

за участю секретаря: Гринчишин Х.І.,

представника позивача: Устінського А.Б.,

представника третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору:

Сікомаса С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Івано-Франківської міської ради, третя особа з самостійними вимогами на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Станіславська будівельна компанія" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської області, Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області про визнання дій, бездіяльності протиправними та скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, зобов'язання утриматися від вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

22.07.2014 року Івано-Франківська міська рада звернулася з даним адміністративним позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської області про визнання протиправними бездіяльність та дій щодо нездійснення перевірки повноти та достовірності включених даних до декларації про початок виконання будівельних робіт ІФ 082311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року та проведення реєстрації вказаної декларації про початок виконання будівельних робіт, скасування реєстрації цієї декларації про початок виконання будівельних робіт в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів.

Позивачем визначено третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» на права, свободи, інтереси або обов'язки якої може вплинути рішення у справі за його позовом.

Ухвалою суду від 31.07.2014 року відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до судового розгляду.

18.12.2014 року ухвалою суду залучено до даної адміністративної справи Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, як другого відповідача.

13.01.2015 року ухвалою суду до участі в справі в якості третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору залучено товариство з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія», якою подано в порядку частини 1 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України позовну заяву та пред'явлено адміністративний позов до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області про зобов'язання утриматися від вчинення дій щодо скасування Декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» (ідентифікаційний код 35765059) за № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року для будівництва будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16.

Заявлені Івано-Франківською міською радою позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач протиправно, та в порушення норм права, визначених Законами України «Про регулювання містобудівної діяльності», Земельного кодексу України, Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011 року, Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №553 від 23.05.2011 року, неналежно здійснював державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил при здійсненні реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» за № ІФ 08311021616 для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16.

Вважає, що внаслідок неналежного здійснення відповідачем своїх владних повноважень в сфері державного архітектурно-будівельного контролю ним, 25.07.2011 року здійснено реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» за № ІФ 08311021616, яка містить інформацію, що не відповідає дійсності в частині наявності містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, які не видавалися та в частині відомостей про наявність права оренди земельної ділянки, яка вказаній особі не виділялася та не передавалася в жодний, передбачений законом спосіб. Крім того, зазначає, що будівництво об'єкта нерухомості здійснюється без проектної документації на проведення такої забудови.

Третьою особою з самостійними вимогами на предмет спору заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що застосування статті 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 14 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 до спірних правовідносини у справі є таким, що суперечить статті 58 Конституції України та порушує принцип неприпустимості зворотної дії в часі нормативно-правових актів, оскільки правовідносини з приводу реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт виникли 25.07.2011 року, а станом на 25.07.2011 року пункт 14 Порядку виконання будівельних робіт, затверджених Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 не містив в собі норм, які передбачали скасування зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт.

Представник позивача, заявлені позовні вимоги підтримав з підстав вказаних в позовній заяві.

Представник третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору заявлений адміністративний позов підтримав з підстав вказаних в ньому.

Відповідач Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області свого представника в судові засідання з розгляду даної адміністративної справи не направляв, однак на адресу суду направив заперечення проти заявлених позовних вимог, мотивоване тим, що здійснено 25.07.2011 року реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт за № ІФ 08311021616 у відповідності до вимог чинного законодавства, відповідачем при реєстрації зазначеної декларації не було виявлено недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації підстави для повернення декларації на момент реєстрації чи її скасування в подальшому відсутні. Крім того, вказав, що відповідачем при здійсненні реєстрації зазначеної декларації не вчинялося будь-яких владних, управлінських дій, що порушили або могли порушити права позивача.

Відповідач - Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області свого представника в судові засідання не направляв, правом подання письмових заперечень проти заявленого позову не скористався.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника позивача та третьої особи, дослідивши докази, суд встановив наступне.

21.07.2011 року товариство з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» направило Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області декларацію про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16.

25.07.2011 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області здійснено державну реєстрацію вказаної декларації за №ІФ 08311021616 в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів.

У відповідності до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України за №439/2011 від 08.04.2011 року (чинного на час виникнення спірних правовідносин) Державна архітектурно-будівельна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Державна архітектурно-будівельна інспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі або міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька регіонів) територіальні органи.

Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Івано-Франківській області є територіальним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства в межах Івано-Франківської області.

Підпунктом 4 пункту 4 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України за №439/2011 від 08.04.2011 року до повноважень відповідача віднесена реєстрація повідомлення про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, декларації про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації та у визначених законодавством випадках відмова в реєстрації таких декларацій.

Постановою Кабінету Міністрів України за №150 від 23.04.2014 року прийнято рішення про ліквідацію як особи публічного права, в тому числі Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю у Івано-Франківській області.

Постановою Кабінету Міністрів України за №294 від 09.07.2014 року затверджено Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (далі - Положення).

Державній архітектурно-будівельній інспекції постановлено забезпечити здійснення її територіальними органами, що ліквідуються, функцій та повноважень, покладених на ці органи, до утворення її територіальних органів як структурних підрозділів апарату Державної архітектурно-будівельної інспекції в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

Відповідно даного Положення Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Згідно пункту 7 вказаного Положення Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Як встановлено судом, згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської області прийнято рішення про припинення, шляхом ліквідації, однак, на час розгляду справи Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської області не ліквідовано.

Згідно Положення про Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, затвердженої наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 01.10.2014 року за №224, Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області є територіальним органом - структурним підрозділом апарату Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

Підпунктом 2 пункту 4 вказаного положення до повноважень Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області віднесено здійснення реєстрації повідомлення та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення та декларації про початок виконання будівельних робіт та у визначених законодавством випадках скасування таких декларацій і повідомлень та повернення таких декларацій.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на виконання будівельних робіт у замовника виникає після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності, до яких, згідно поданої декларації, належить об'єкт будівництва на вулиці Мельничука, 14, 16 в місті Івано-Франківську.

Частина 5 статті 35 вказаного Закону встановлює, що форма декларації про початок виконання підготовчих робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються Кабінетом Міністрів України.

Процедуру виконання будівельних робіт визначає Порядок виконання будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011 року

Згідно з пунктом 8 Порядку виконання будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011 року реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Частиною 1 статті 1 вказаного Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено, що декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства - це документ, яким суб'єкт господарювання повідомляє державного адміністратора або представника відповідного дозвільного органу про відповідність своєї матеріально-технічної бази вимогам законодавства. У такий спосіб суб'єкт господарювання набуває права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання документа дозвільного характеру (абзац 7). Форма та порядок повідомлення державного адміністратора або відповідного дозвільного органу про відповідність матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства встановлюється Кабінетом Міністрів України (абзац 8).

У відповідності до Порядку виконання будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011 року (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції два примірники декларації за формою згідно з додатком 2.Один примірник після проведення реєстрації повертається замовнику, другий - залишається в Інспекції, яка її зареєструвала. Замовник згідно із законом відповідає за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації (пункт 9).

Інспекція протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації та реєструє її (пункт 10).

Суд зазначає, що повнота даних, це властивість, що характеризує якість інформації і визначає її достатність для ухвалення правильного та обґрунтованого рішення.

Замовник згідно із законом відповідає за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт. Таким чином, замовник має право самостійно вибирати спосіб для підтвердження достовірності даних, які він вносить у декларацію.

Разом з цим, відсутність у декларації даних або встановлення факту, що інформація, яка зазначалася в ній, не відповідає дійсності, а також виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації повинна розглядатися Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю, Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області як підстава для повернення декларації або підстава для проведення позапланової перевірки достовірності даних, наведених у декларації.

Реалізація відповідачами своїх владних повноважень на здійснення перевірки повноти даних, зазначених у декларації кореспондується з віднесенням нормами пункту 4 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України за №439/2011 від 08.04.2011 року до її компетенції питань організації та забезпечення виконання нормативно-правових актів щодо реалізації державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства (підпункт 2); проведення перевірок відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт, будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що застосовуються у будівництві, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічним умовам, затвердженим проектним вимогам, рішенням (підпункт 10) та наділенням нормами пункту 5 вказаного Положення правом одержувати (безоплатно) в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, а від органів державної статистики - статистичні дані (підпункт 3); одержувати від замовників, проектних та будівельних організацій нормативно-технічну, проектну та іншу документацію (підпункт 11).

Аналогічні положення містяться Положення про Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, затвердженої наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України за №224 від 01.10.2014 року, нормами якого до основних завдань віднесено виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві (пункт 3), надано повноваження щодо проведення перевірок відповідності підготовчих та будівельних робіт, будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що застосовуються під час будівництва об'єктів, вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, технічним умовам, затвердженим проектним вимогам, рішенням (підпункт 6 пункт 4), видання наказів про скасування реєстрації повідомлень про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, декларацій про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, декларацій про готовність об'єкта до експлуатації (підпункт 6 пункт 5), а також наділено правом одержання від замовників проектних та будівельних організацій нормативно-технічну, проектну та іншу документацію, необхідну для виконання покладених на нього функцій , одержувати від посадових осіб органів Державної влади та органів місцевого самоврядування, замовників, проектних, експертних та будівельних організацій, підприємств, що надають технічні умови, письмові пояснення щодо причин допущення порушень законодавства у відповідній сфері (підпункти 4, 5 пункту 6).

Суд, досліджуючи повноту та достовірність даних, зареєстрованої відповідачем 25.07.2011 року декларації про початок виконання будівельних робіт за № ІФ 08311021616 дійшов висновку про наявність розбіжностей між даними, зазначеними у декларації та внесення до неї інформації, що не відповідає дійсності.

Неповними даними та даними, які не відповідають дійсності, що внесені до Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16, зареєстрованої 25.07.2011 року за № ІФ 08311021616 є відомості внесені до розділу 13 «Інформація про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки». У вищевказаному розділі, зазначені відомості про орган що видав містобудівні умови та обмеження - Управління містобудування і архітектури Івано-Франківського міськвиконкому від 22.02.2011 р. №126.

Вказані відомості є такими, що не відповідають дійсності. Як встановлено судом та підтверджено в судовому засіданні, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки вулиці Мельничука 14, 16 в місті Івано-Франківську третій особі не видавалося взагалі, зазначених в 13 розділі декларації про початок виконання будівельних робіт містобудівних умов і обмежень не існує. Відомості про дату та номер, що зазначені третьою особою у 13 розділі декларації відповідають даті та номеру рішенню Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про надання дозволу Приватному вищому навчальному закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» на розроблення містобудівного обґрунтування для реконструкції навчального корпусу з добудовою на вулиці Мельничука 14, 16 в місті Івано-Франківську і не встановлює містобудівних умов та обмежень забудови вказаної земельної ділянки.

Крім того, у вказаному розділі Декларації про початок виконання будівельних робіт відсутні відомості про реєстраційний номер та дату видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Таким чином, судом встановлено, що відомості включені до розділу 13 Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16, зареєстрованої 25.07.2011 року за № ІФ 08311021616 є такими, що не відповідають дійсності, а заповнення відомостей розділу є неповним.

Також даними, які не відповідають дійсності, що внесені Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16, зареєстрованої 25.07.2011 року за № ІФ 08311021616 є відомості внесені до розділу 14 "Інформація про земельну ділянку", а саме відомості про цільове призначення земельної ділянки, форми користування та відомості про документ, що посвідчує право замовника на земельну ділянку.

У вищевказаному розділі, зазначене цільове призначення земельної ділянки, що розташована в м. Івано-Франківську, вул. Мельничукам, 14, 16, площею 0,336 гектарів - для будівництва навчального корпусу, форма власності або користування - орендована, документ, що посвідчує право замовника на земельну ділянку - договір оренди від 22.12.2009 №041029400131, також відсутні відомості про кадастровий номер земельної ділянки.

Як встановлено судом, договір оренди від 22.12.2009 №041029400131 припинив свою дію, внаслідок закінчення строку, на який він був укладеним, сторонами вказаного договору є позивач та Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет», предметом договору є передача в оренду земельної ділянки, площею 0,3360 для обслуговування орендованих адміністративно-навчальних будівель та споруд на вул. Мельничука, 14-16.

Третій особі - товариству з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» земельна ділянка по вулиці Мельничука 14, 16 не виділялася, право оренди на цю земельну ділянку в неї не виникло, цільове призначення земельної ділянки не змінювалося.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Станіславська будівельна компанія» для будівництва навчального корпусу на вул. Мельничука, 16-б в м.Івано-Франківську, що долучений до матеріалів справи та на який посилається представник третьої особи в своїх запереченнях проти позову, не затверджений у відповідності до статті 123 Земельного кодексу України та у відповідності до статті 1 Закону України «Про землеустрій» не складає документації із землеустрою.

Як наслідок, відомості розділу 14 "Інформація про земельну ділянку" Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16, зареєстрованої 25.07.2011 року за № ІФ 08311021616 щодо цільового призначення земельної ділянки, форми користування та документа, що посвідчує право замовника на земельну ділянку є такими, що не відповідають дійсності.

Таким чином, судом встановлено, що на дату реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16 інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та виявлено розбіжності між даними, зазначеними у цій декларації, а також встановлено, що здійснюються будівництво на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети та без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.

Здійснення відповідачем реєстрації в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих Декларації про початок виконання будівельних робіт для будівництва Приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16, зареєстрованої 25.07.2011 року за № ІФ 08311021616 є протиправним та порушує права позивача, до компетенції якого віднесено затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, здійснення повноважень власника щодо об'єктів комунальної власності громади міста.

Постановою Кабінету Міністрів України за № 918 від 30.10.2013 року пункт 14 Порядку виконання будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011 року доповнено абзацом 11, положенням якого встановлено, що у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.

Абзац 13 пункту 14 вказаного Порядку передбачає, що територіальні органи Держархбудінспекції скасовують реєстрацію декларації за рішенням суду про скасування реєстрації декларації, що набрало законної сили.

Враховуючи вищевикладене, та висновок про протиправність реєстрації відповідачем декларації про початок виконання будівельних робіт, суд дійшов висновку про наявності підстав для скасування реєстрації в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів Декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» (ідентифікаційний код 35765059) за № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року для будівництва будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16 та задоволення позовних вимог Івано-Франківської міської ради в цій частині.

Заявлені Івано-Франківською міською радою позовні вимог про визнання протиправними бездіяльність та дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області щодо нездійснення перевірки повноти та достовірності включених даних до декларації про початок виконання будівельних робіт № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року та проведення реєстрації вказаної декларації про початок виконання будівельних робіт до задоволення не підлягають, оскільки судовий захист порушеного права позивача в даних правовідносинах охоплюється заявленими позовними вимогами про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, а вчинені дії та допущена бездіяльність є невіддільними від здійснення такої державної реєстрації та не утворюють самостійних дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, спрямованих на виконання його владних управлінських функцій в розумінні статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позовні вимоги третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору - товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області про зобов'язання утриматися від вчинення дій щодо скасування Декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» (ідентифікаційний код 35765059) за № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року для будівництва будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16 до задоволення не підлягають, виходячи з наступного.

Правовідносини з приводу реєстрації декларації про початок виконання будівельних робі будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16 виникли 21.07.2011 року, в момент, коли товариство з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» направило Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області вказану декларацію.

Станом на 25.07.2011 року пункт 14 Порядку виконання будівельних робіт, затверджених Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 не містив в собі норм, які передбачали скасування зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт.

30.10.2013 року постановою Кабінету Міністрів України за №918 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року та пункт 14 Порядку виконання будівельних робіт доповнено абзацом, згідно якого у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.

Таким чином, правовідносини, що є у справі предметом спору виникли під час дії нормативно-правового акту (постанови Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року) в редакції чинній станом на 07.09.2011 року, а реалізація цих правовідносин здійснювалася під час дії нормативно-правового акту в редакції від 30.10.2013 року.

Вирішуючи питання, в якій із редакцій постанова Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року підлягає застосуванню до спірних правовідносин третя особа виходить з того, що правовідносини є одномоментними і припинили свою дію в момент здійснення реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.

Таке праворозуміння спірних правовідносин є звуженим, обмежує суть взаємозв'язків між їх учасниками та призводить до обмеження розуміння прав та законних інтересів, що підлягають судовому захисту, внаслідок їх порушень з боку відповідача.

Правовідносини з приводу реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт не є одномоментними, їх початком є звернення декларанта з відповідною декларацією, після реєстрації такої декларації сторони перебувають у правовідносинах, володіють обсягом певних прав та обов'язків (право подати уточнення до декларації, внесення до неї змін, повноваження на здійснення перевірок тощо), завершуються із припиненням будівельних робіт та прийняття об'єкта в експлуатацію.

Тобто правовідносини з приводу реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт є триваючими, виникають в момент звернення декларанта до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю з відповідною декларацією, тривають протягом всього часу виконання будівельних робіт, оскільки реєстрація вказаної декларації породжує право декларанта на провадження такого виду діяльності як будівництво, та завершуються із завершенням будівельних робіт та реєстрацією декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Використаний третьою особою із самостійними вимогами на предмет спору підхід до розуміння правовідносин реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт має наслідком неможливість вирішення питання про скасування реєстрації будь-яких декларацій про початок виконання будівельних робіт, що були зареєстровані до 30.10.2013 року і має наслідком відмову в поширенні юрисдикції судів на ці правовідносини, що суперечить статті 124 Конституції України.

За самим змістом норми, якою, 30.10.2013 року, було доповнено пункт 14 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року встановлено, що його дія поширюється на вже зареєстровані декларації про початок виконання будівельних робіт, а саме гіпотеза даної норми передбачає, що вона підлягає застосування у разі виявлення недостовірних даних та не обмежує таке виявлення моментом реєстрації.

Зміст гіпотези норми говорить наступне: «у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації) наведених у зареєстрованій декларації».

Таким чином, застосування пункту 14 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року в редакції від 30.10.2013 року є правомірним та таким, що не порушує принципу неприпустимості зворотної дії в часі нормативно-правових актів.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги Івано-Франківської міської ради в частині скасування в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів Декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» (ідентифікаційний код 35765059) за № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року для будівництва будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16 обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення, решта позовних вимог та адміністративний позов третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору - товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» є необґрунтованими такими, що до задоволення не підлягають.

Враховуючи висновки суду про задоволення частини позовних вимог про скасування реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт товариства з обмеженою відповідальністю «Станіславська будівельна компанія» (ідентифікаційний код 35765059) за № ІФ 08311021616, зареєстрованої 25.07.2011 року для будівництва будинку Приватний вищий навчальний заклад «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14,16, то суд вважає недоцільним, з набранням законної сили постановою суду збереження заходів забезпечення позову, вжитих в даній адміністративній справі, а тому у відповідності до пункту 7 частини 1 статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 01.10.2014 року підлягають скасуванню.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов Івано-Франківської міської ради задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області в єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робі, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів декларації за №ІФ 08311021616 зареєстрованої 25.07.2011 року про початок виконання будівельних робіт приватного вищого навчального закладу «Західноукраїнський економіко-правничий університет» в місті Івано-Франківську по вулиці Мельничука 14, 16.

В задоволенні решти позовних вимог Івано-Франківської міської ради відмовити.

В задоволенні позову третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору товариству з обмеженою відповідальністю "Станіславська будівельна компанія", відмовити.

Заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 01.10.2014 року, скасувати.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя: Остап'юк С.В.

Постанова складена в повному обсязі 10.02.2015 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2015
Оприлюднено25.02.2015
Номер документу42805639
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/2451/14

Постанова від 05.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 28.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 05.02.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Постанова від 05.02.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 13.01.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 18.12.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 24.12.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні