Рішення
від 17.02.2015 по справі 923/49/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2015 р. Справа № 923/49/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену

за позовом Військового прокурора Херсонського гарнізону в інтересах держави в особі:

Позивача 1:Міністерства оборони України м. Київ

Позивача -2: квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя

до Верхньорогачицької районної державної адміністрації Херсонської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Бережанська сільська рада Верхньорогачицького районну Херсонської області

про визнання незаконним та скасування розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації Херсонської області від 04.04.2011р. № 142

За участю представників сторін:

- Уразовський В.І. посвідчення № 026872- заступник військового прокурора

Від позивача - не прибули

від відповідача - не прибули

від третьої особи - не прибули

в с т а н о в и в:

Військовий прокурор Херсонського гарнізону заявив позовов в інтересах держави в особі Міністерства оборони України м. Київ та квартирно-експлуатаційного відділу м.Запоріжжя (позивачі) та просить визнати незаконним та скасування розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації Херсонської області від 04.04.2011 № 142, яким надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне землекоритсування для розміщення полігонів твердих побутових відходів земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га з числа земель площею 25 га, що порушує права держави.

Провадження у справі порушено ухвалою від 17.01.2015р.,яка направлена всім учасникам провадження рекомендованим листом з повідомленням про вручення (поштові повідомлення про фактичне вручення ухвали долучені до матеріалів справи).

Відповідач Верхньорогачицька районна державна адміністрація Херсонської області надіслала клопотання від 31.01.2015р. № 01-20, яким заперечень проти позову не заявила, просить суд розглянути справу без участі відповідача, за наявними у справі доказами.

Суд вважає наявні документи достатніми для розгляду справи, та вирішує даний спір за наявними у справі документами, на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Розглядом матеріалів справи суд встановив наступне.

Відповідно до вимог ст.121 Конституції України у випадках, передбачених законом, на прокуратуру покладено представництво інтересів держави в суді. Ці повноваження прокурора закріплені також статтею 29 Господарського процесуального кодексу України та статтями 20 та 36і Закону України «Про прокуратуру», відповідно до яких підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Відповідно до резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. прокурори вправі звертатись до господарського суду з позовами в інтересах держави в особі органів державної влади.

Статтею 1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» визначено, що управління об'єктами державної власності - це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними у межах, визначених законодавством України.

Поряд із цим, відповідно до ст. З Закону України «Про Збройні Сили України», ст.ст. З, 4, 6 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» та п. п. 1, 4 «Положення про Міністерство оборони України», затвердженого Указом Президента України від 6.04.2011 №406/2011, п. 44 «Положення про порядок надання в користування земель земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями» і «Керівництва з обліку земель (земельних ділянок) в органах квартирно-експлуатаційної служби Збройних Сил України», затверджених наказом Міністра оборони України № 483 від 22.12.1997 (діючого на момент прийняття оскаржуваного розпорядження, далі - Положення), Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади, яке зокрема, здійснює в установленому порядку відчуження військового майна, передачу його до сфери управління центральних чи місцевих органів виконавчої влади, інших органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядним установам та організаціям, які провадять діяльність в інтересах національної безпеки і оборони, та в комунальну власність, готує пропозиції щодо зміни цільового призначення земельних ділянок Збройних Сил, надає згоду на вилучення земельних ділянок, які не використовуються Збройними Силами України, утворює, ліквідує, реорганізовує підприємства, установи та організації, затверджує їх положення (статути).

Як центральний орган виконавчої влади Міністерство оборони України є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

З огляду на викладене, виникла необхідність представництва військовим прокурором Херсонського гарнізону в господарському суді інтересів держави в особі Міністерства оборони України та у формі звернення до суду з цим позовом та участі в його розгляді.

Необхідність представництва викликана наступними обставинами:

Відповідно до Державного акту на право користування землею серії Б № 065553 від 1985 року квартирно-експлуатаційній частині Запорізького району виконавчим комітетом Верхньорогачицької районної ради народних депутатів трудящих у 1985 році надано у безстрокове та безоплатне користування земельну ділянку площею 25 га для використання за спеціальним призначенням.

Технічним звітом про встановлення окружного кордону земельної ділянки квартирно-експлуатаційної частини Запорізького району у Верхньорогачицькому районі Херсонської області та актом встановлення меж землекористування Запорізької КЕЧ району від 05.11.1985 Херсонським філіалом інституту "Укрземпроект" встановлені в натурі межі земельної ділянки Запорізької КЕЧ району площею 25 га.

Відповідно до вимог Земельного кодексу УРСР 1922 року (який регулював земельні відносини на час прийняття рішення виконавчим комітетом Верхньорогачицької районної ради депутатів трудящих у 1985 році) всі землі перебували в державній власності.

Згідно зі ст.ст. 77, 78, 84 ЗК України (2001 року), ст. 14 Закону України «Про Збройні Сили України», ст.ст. 1, 2 Закону України «Про використання земель оборони» вищевказані землі відносилися за формою власності до земель державної власності, за цільовим призначенням - до земель оборони та перебували на відповідному обліку в органах квартирно-експлуатаційної служби ЗС України.

На зазначеній земельній ділянці у подальшому розташовувалося військове містечко № 71 Повітряних Сил ЗС України.

Однак, 13 жовтня 2003 року Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією Херсонської області прийнято розпорядження від 13.10.2003 № 733 «Про переведення земель ліквідованого підприємства міністерства оборони до земель запасу», яким у зв'язку з ліквідацією військової частини та відсутністю землекористувача переведено до земель запасу Бережанської сільської ради земельну ділянку площею 25,3 га, що була надана у постійне користування військовій частині для розміщення інженерних споруд.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 23.12.2014 у справі № 923/1567/14, яке набрало законної сили, розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації від 13.10.2003 № 733 визнано незаконним та скасовано .

Наведеним розпорядженням земельна ділянка площею 25 га виведена з державної власності і виключена зі складу земель оборони та передана до комунальної власності, створені передумови для подальшого розпорядження нею з боку органів місцевого самоврядування.

Так, за повідомленням сільського голови Бережанської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області більша частина земельної ділянки площею 25 га, переведеної до земель запасу сільської ради на підставі розпорядження № 733 від 13.10.2003р., не використовується. При цьому Бережанській сільській раді надано дозвіл на відведення земельної ділянки площею 0,5 га з числа раніше вилучених у МО України земель в постійне користування для розміщення полігону твердих побутових відходів.

Зокрема, розпорядженням голови Верхньорогачицької районної державної адміністрації Херсонської області від 04.04.2011р. № 142 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для розміщення полігонів твердих побутових відходів на території Бережанської сільської ради» (далі - Розпорядження) Бережанській сільській раді надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування для розміщення полігону твердих побутових відходів земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га з числа земель площею 25 га, раніше вилучених у МО України на підставі розпорядження від 13.10.2003р. № 733

Проте вказане розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації прийнято з перевищенням наданих повноважень, порушує права держави як власника наведених земель в особі Міністерства оборони України як належного землекористувача, а тому є незаконним і підлягає скасуванню з огляду на наступне.

Частиною 1 статті 116 ЗК України закріплено правову норму, відповідно до якої підставою набуття права власності або права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, за умови, що такі рішення прийняті у межах їх повноважень та відповідно до закону ч. 5 ст. 116 ЗК України (у редакції, що діяла на той час) містила імперативну норму про те, що надання в користування земельної ділянки, яка перебуває в користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

На момент прийняття оскаржуваного Розпорядження земельна ділянка належала до земель оборони, а право на неї посвідчувалося державним актом 1985 року.

Підстави припинення права користування земельною ділянкою перераховані у ст. 141 ЗК України, серед яких - добровільна відмова від права постійного користування земельною ділянкою.

Проте під час прийняття Розпорядження Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією Херсонської області не враховано правові норми ст.ст. 116, 142 ЗК України та п. 44 Положення, відповідно до яких існує певний, передбачений законодавством порядок припинення права постійного користування землями оборони у зв'язку з добровільною відмовою від них землекористувача, а саме:

- добровільна відмова землекористувача, адресована власнику земельної ділянки;

- прийняття рішення власником земельної ділянки про припинення права постійного користування.

Отже, саме з моментом прийняття рішення власником земельної ділянки законодавець пов'язує момент припинення права постійного користування земельною ділянкою.

Встановлено, що Міністр оборони України відповідну згоду на припинення права користування спірною земельною ділянкою, її вилучення не надавав, жодної заяви про добровільну відмову від належного Міністерству оборони України права на вказану земельну ділянку власнику не адресував.

Водночас, правову позицію щодо необхідності надання згоди Міністерством оборони України на вилучення земель оборони викладено у п. 4.2. «Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами», прийнятого Вищим господарським судом України від 1 січня 2010 року, де зазначено, що «з аналізу судової практики вбачається, що ВСУ та господарськими судами переважно підтримується правова позиція, згідно з якою необхідною умовою передачі земель оборони є згода на це Міністра оборони України». Вказаний висновок цілком відповідає вимогам п. 44, 45 Положення.

До того ж квартирно-експлуатаційним відділом м. Запоріжжя відповідними листами роз'яснювався відповідачу у справі та третій особі зазначений порядок передачі спірної земельної ділянки від Міністерства оборони України іншому землекористувачу.

Однак, Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією Херсонської області вищевикладені обставини залишено поза увагою та всупереч вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. ч. 1, 5 ст. 116, ст.ст. 141, ч. З ст. 142 ЗК України, п. п. 44, 45 Положення прийнято оскаржуване Розпорядження.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 23.12.2014р. у справі № 923/1567/14, яке набрало законної сили, визнано незаконним та скасовано розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації від 13.10.2003р. № 733 «Про переведення земель ліквідованого підприємства Міністерства оборони до земель запасу», яким земельну ділянку площею 25 га з числа земель оборони переведено до земель запасу Бережанської сільської ради.

Верхньорогачицькою райдержадміністрацією, на порушення ст.ст. 84, 90, 140 ЗК України, не враховано під час прийняття оскаржуваного розпорядження від 04.04.2011р. № 142, що власником земель оборони, яким є держава в особі Кабінету Міністрів України (такої ж правової позиції дотримується Вищий господарський суд України, зокрема, в постановах від 28.02.2012р. у справі № 19/63 та від 28.05.2013 у справі № 922/127/13-г) рішення про відмову від права власності на спірну земельну ділянку площею 0,5 га не приймалося, а тому наведена земельна ділянка не могла бути зарахована до земель комунальної власності, а будь-які правові підстави для розпорядження нею органом місцевого самоврядування відсутні.

Оскільки землі оборони за законом належать до державної власності, то розпорядження Верхньорогачицької райдержадміністрації від 04.04.2011р. № 142 щодо надання дозволу Бережанській сільській раді на розроблення проекту землеустрою про відведення в постійне користування для розміщення полігону твердих побутових відходів земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га суперечить положенням ст.ст. 20, 21, 78 ЗК України, ст. 4 Закону України «Про оренду землі», відповідно до яких земельною ділянкою вправі будь-яким чином розпоряджатися уповноважений орган (власник) після зміни її цільового призначення.

Відповідно до п. 19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 24.10.2011р. № 10 «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам» у вирішенні питань, пов'язаних із підвідомчістю справ у спорах, що виникають із земельних відносин, господарським судам слід враховувати викладене в пункті 1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин».

Відповідно до пункту 1.2.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6, виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 ЦК України, статті 148 ГК України, земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Реалізуючі відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам (пункт 1.2.2. постанови пленуму ВГСУ від 17.05.2011 № 6).

Відповідно до ст. 172 ЦК України територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

При прийнятті оскаржуваних розпоряджень Верхньорогачицька райдержадміністрація виступає як суб'єкт цивільних правовідносин і має такий самий правовий статус, що й інші учасники цих відносин. Реалізуючі право розпорядження земельною ділянкою, яка перебуває у її власності, райдержадміністрація відповідно до статті 5 ЗК України має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Тобто при здійсненні повноважень власника землі відповідач є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею. У даному випадку відсутня підпорядкованість одних учасників земельних правовідносин іншим, яка має місце під час здійснення органом місцевого самоврядування владних управлінських функцій.

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів особи відповідно до положень п. 10 ч. 2 ст. 16, ст.ст. 21, 393 ЦК України, ч. З ст. 152, ч. 1 ст. 155 ЗК України є визнання незаконним та скасування правового акту індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Вищезазначені положення ЦК України кореспондуються з ч. З ст. 24, п. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», відповідно до яких органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Окільки оскаржувані розпорядження райдержадміністрації прийняті з перевищенням повноважень, що зачіпає охоронювані законом інтереси держави на землі, то вони підлягає скасуванню.

Таким чином звернення прокурором до господарського суду Херсонської області із цим позовом цілком відповідає вимогам законодавства щодо підсудності та способу захисту інтересів держави в особі Міністерства оборони України, КЕВ м. Запоріжжя на вищезазначену земельну ділянку.

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства» від 20.12.2011р. № 4176-УІ виключено п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України. Разом із тим, пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного Закону встановлено, що протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом особа має право звернутися до суду з позовом, зокрема, про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи. Наведений Закон набрав чинності 15 січня 2012 року, тому строк позовної давності щодо вказаних вимог спливає 15 січня 2015 року. Відтак, строк оскарження спірних розпоряджень райдержадміністрації прокурором не пропущено.

Під час подання позовної заяви прокурор заявляв припущення, що до вирішення спору по суті може бути здійснено відчуження зазначеної земельної ділянки в цілому або частинами, що може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення суду. Проте станом на день прийняття рішення такі сумніви відсутні, на цей час підстави для вжиття заходів до забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку площею 0,5 га, яка знаходиться за межами населеного пункту Бережанської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області (кадастровий номер 6521580600:08:029:0032).

Відповідно до частини 4 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Згідно ст.5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - У1, Позивач звільнений від сплати судового збору. За таких обставин суд, повністю задовольняючи заявлений позов, стягує з відповідача в доход бюджету судових збір пропорційно розміру задоволених вимог, тобто, у розмірі 100 %.

Мінімальний розмір судового збору при поданні заяви немайнового характеру до господарських судів України, відповідно до ст. 2 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - У1, становить розмір мінімальної заробітної плати , що складає 1218, 00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. 121 Конституції України, ст.ст. 20, 36і Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 16, 21, 203, 215, 386, 393 ЦК України, ст.ст. 20, 21, 116, 140-142, 152, 155 ЗК України, ст.ст. 1, 2, 15, 23, 29, 44-49, 54, 58, 82-85 ГПК України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Верхньорогачицької районної державної адміністрації Херсонської області від 04.04.2011р. № 142 «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для розміщення полігонів твердих побутових відходів на території Бережанської сільської ради» повністю.

3. Стягнути з Верхньорогачицької районної державної адміністрації Херсонської області (74402, Херсонська область смт.Верхній Рогачик, вул. Леніна, 48, код ЄДРПОУ 04060022) в доход спеціального фонду державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 37959779 одержувач УДКСУ у місті Херсоні., призначення платежу - судовий збір код 03500045 - судовий збір в сумі 1218 ( Одну тисячу двісті вісімнадцять ) гривень 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Херсонської області шляхом подачі в 10-денний строк з дня підписання даного рішення апеляційної скарги, згідно ст. 93 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили

Повний текст рішення виготовлено

23.02.2015р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення17.02.2015
Оприлюднено24.02.2015
Номер документу42806695
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/49/15

Рішення від 17.02.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Рішення від 17.02.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 17.01.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні