Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
18 лютого 2015 р. справа № 820/19488/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Біленського О.О.
при секретарі судового засідання Рябченко Є.А.
за участю:
представника позивача - Сивак А.Ю.,
представника відповідача - Коваленко С.М.,
представника 3-ої особи - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз" до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, третя особа - Харківська міська рада, про визнання дій протиправними та скасування витягу,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Союз" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області при складанні витягу №314 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року вих.№3811/08 щодо земельної ділянки 6310136300:07:006:0002 загальною площею 1792,00 кв.м., розташованої у м. Харкові, вул. Культури, 20-Б;
- скасувати витяг Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області №314 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року вих.№3811/08 щодо земельної ділянки 6310136300:07:006:0002 загальною площею 1792,00 кв.м., розташованої у м, Харкові, вул. Культури, 20-Б.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області було видано Харківській міській раді витяг №4314 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року вих.№3811/08 щодо земельної ділянки 6310136300:07:006:0002 загальною площею 1792,00 кв.м., розташованої у м, Харкові, вул. Культури, 20-Б, користувачем якої є ТОВ «Союз». На підставі вказаного витягу органом місцевого самоврядування здійснено новий розрахунок орендної плати та збільшено її річний розмір. Позивач вважає, що спірний витяг складений та оформлений з порушенням приписів додатку №2 до розділу 4 «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262.
Зокрема, витяг не містить обов'язкових реквізитів «Назва земельної ділянки», «Середня вартість земельної ділянки, грн/кв.м» з відповідними відомостями, не підписаний повноважними особами відповідача, та скріплений печаткою «Для документів» замість печатки із зображенням Державного герба України. Окрім цього, позивач зазначив, що Витяг належно не перевірявся уповноваженою посадовою особою відповідача, про що свідчить відсутність підпису, зазначення посади та прізвище особи, що його перевірила, отже він не відповідає додатку 2 Порядку, яким визначені обов'язкові реквізити, які повинні бути в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд у його задоволенні відмовити через те, що вимоги позивача не базуються на діючому законодавстві та є необґрунтованими. При цьому зазначив, що відповідач наділений повноваженнями лише видавати витяг з наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, яку, в свою чергу, затверджує відповідний орган місцевого самоврядування. Тобто відповідач не наділений необхідними повноваженнями щодо зміни нормативно грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають у його користуванні, та зміни коефіцієнта, який враховується під час визначення цієї нормативно грошової оцінки.
Представник третьої особи в судове засідання не прибув, в матеріалах справи містяться заперечення проти адміністративного позову, відповідно до яких представник третьої особи просив суд розглянути справу без його участі та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Суд вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши, надані сторонами докази у їх сукупності, встановив наступне.
Відповідно до Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, ТОВ "Союз" зареєстровано в якості юридичної особи 26.09.2002 року Виконавчим комітетом Харківської міської ради.
Як вбачається з матеріалів справи та усних пояснень представника позивача, ТОВ "Союз" є орендарем земельної ділянки, що розташований за адресою: м. Харків, вул. Культури, 20-Б.
В межах вирішення питання щодо зміни договору оренди в частині перегляду розміру орендної плати, Харківська міська рада 13.08.2014 року звернулась до Господарського суду Харківської області. Про існування витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року №314, виконаний Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області на запит Департаменту земельних відносин, стосовно земельних ділянок, який знаходиться у користуванні позивача, та виконаний на його основі розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, дізналося у серпні 2014 року після отримання поштою копії позовної заяви Харківської міської ради №9221/9-14 від 13.08.2014 року до Господарського суду Харківської області.
Згідно з ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до Закону.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 року №1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
У відповідності до положень статті 5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Стосовно тверджень позивача про те, що у спірному витязі не вказано назву земельної ділянки, суд зазначає, що земельне законодавство України не містить такого поняття, як "назва земельної ділянки".
Натомість, для ідентифікації земельних ділянок використовується поняття "кадастровий номер земельної ділянки".
Так, ст.1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з ч.2 ст.16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
З огляду на викладене, земельна ділянка не має назви, а для її ідентифікації використовується кадастровий номер земельної ділянки, який і зазначений у спірному витязі.
Стосовно доводів позивача з приводу не зазначення у спірних витягах середньої вартості земельної ділянки, грн./кв.м., суд зазначає наступне.
Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з вимогами ст.73 цього Закону, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Відповідно до п.1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 вказаного Рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01.01.2014 року (п. 2).
Відповідно до пункту 2.2 "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 Порядку).
Згідно з "Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (розділ 3) її розробником була визначена середня (базова) вартість 1 кв.м. земель м. Харкова.
Тотожність понять "середня вартість одного квадратного метра земель" та "базова вартість одного квадратного метра земель" підтверджується також п.3.8 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за №388/12262, у якому зазначено, що у межах населеного пункту базова вартість одного квадратного метра земель диференціюється за економіко-планувальними зонами, які встановлюються на основі економічної оцінки території населеного пункту з урахуванням таких факторів:
- неоднорідності функціонально-планувальних якостей території;
- доступності до центру населеного пункту, місць концентрації трудової діяльності, центрів громадського обслуговування, масового відпочинку;
- рівня інженерного забезпечення та благоустрою території;
- рівня розвитку сфери обслуговування населення;
- екологічної якості території;
- привабливості середовища: різноманітність місць докладання праці, наявність історико-культурних та природних пам'яток тощо.
Середня вартість одного квадратного метра земель не диференціюється для:
- смуги відводу магістральної залізниці, за винятком економіко-планувальних зон, які включають вокзали та привокзальні площі;
- смуги відводу магістральних нафто-, газо- та продуктопроводів, які проходять через територію населеного пункту і виходять за його межі;
- смуги відводу ліній електропостачання високої напруги і виходять за його межі.
Таким чином, поняття "середня вартість одного квадратного метра земель" має те саме значення, що й поняття "базова вартість одного квадратного метра земель", що й було відображено у спірних витягах.
Щодо тверджень позивача про те, що спірний витяг не підписаний двома повноважними особами відповідача - одна з яких мала скласти, а інша перевірити витяг та не відповідає приписам п.14 «Положення про Управління (Відділ) Держземагентства в місті» затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 3258 від 10.05.2012 року та зареєстрованового в Міністерстві юстиції України від 30 травня 2012 року за №855/21167, суд зазначає наступне.
Так, з змісту витягу вбачається, що вказаний витяг був підписаний заступником начальника Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області - начальником відділу державного земельного кадастру - Кованьовой Ю.В. та скріплений печаткою Управління, а також містить прізвище, ініціали та номер телефону посадової особи, яка склала витяг. Відповідно до Положення про відділ державного земельного кадастру Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, затверджено Наказом Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області від 15.01.2013 року - відділ очолює заступник начальника Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області - начальник відділу державного земельного кадастру - Кованьова Ю.В..
Відповідно до п. 73 Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року №1242, на документах, що засвідчують права громадян і юридичних осіб, на яких фіксується факт витрати коштів і проведення операцій з матеріальними цінностями, підпис посадової (відповідальної) особи скріплюється гербовою печаткою установи.
Перелік інших документів, підписи на яких необхідно скріплювати гербовою печаткою, визначається установою на підставі нормативно-правових актів та примірного переліку документів, підписи на яких скріплюються гербовою печаткою (додаток 7), в інструкції установи.
При цьому ані нормативно-правовими актами, ані Додатком 7 до Інструкції витяг як документ не включений до Примірного переліку документів, підписи на яких скріплюються гербовою печаткою.
Таким чином, вищевказаний витяг був підписаний та перевірений відповідною уповноваженою посадовою особою, містить прізвище, ініціали та номер телефону посадової особи, яка склала витяг, печатку відповідно до приписів п.4 "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів".
Стосовно тверджень позивача, що Управлінням було видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із встановленням його чинності на майбутнє, суд зазначає наступне.
Зі змісту оскаржуваного витягу, він як документ набрав чинності з моменту його створення. Натомість, у Примітці до витягу вказано, що витяг застосовується з 1 січня 2014 року, оскільки відповідно до п.2 рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 1 січня 2014 року.
З огляду на викладене, суд не вбачає порушень щодо встановлення чинності витягу нормативної грошової оцінки земель міста Харкова.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що дії Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області при складанні витягу №314 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року вих.№3811/08 щодо земельної ділянки 6310136300:07:006:0002 загальною площею 1792,00 кв.м., розташованої у м. Харкові, вул. Культури, 20-Б є правомірними, вказаний витяг сформований відповідачем без порушення вимог чинного законодавства, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені законодавством України, з використанням повноважень, з метою, якою це повноваження надано та обґрунтовано, тобто з урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ "Союз" є нормативно та документально необґрунтованими та такими, що не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз" до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, третя особа - Харківська міська рада, про визнання дій протиправними та скасування витягу - відмовити у повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 23.02.2015 року.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2015 |
Оприлюднено | 25.02.2015 |
Номер документу | 42807391 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні