Рішення
від 11.02.2015 по справі 908/5290/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 12/139/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.02.2015 Справа № 908/5290/14

Суддя Господарського суду Запорізької області Смірнов О.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні господарського суду справу № 908/5290/14

за позовом: Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

до відповідача: Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильовича, м. Запоріжжя

про внесення змін до п. п. 5, 9 Договору оренди землі за № 040626101059 від 29.11.06 р.

за участю представників сторін:

від позивача - Сосновська А.Ю., довіреність № 01-38/01772 від 12.07.12 р.

від відповідача - Завіров О.Ю., довіреність № ВТІ 222119 від 03.06.13 р.

від Департаменту Державної Архітектурно-будівельної інспекції - Антоненко Є.В., довіреність № 40-17/8-5446 від 03.11.14 р.

З метою усунення суперечностей у доводах та доказах сторін, у судових засіданнях з 16.12.2014 року по 22.01.2014 року згідно вимог ст. 77 ГПК України було оголошено перерву, без винесення процесуального документа суду, за наслідком якого було складено протокол відповідно до вимог ст. 81 1 ГПК України.

За клопотанням сторін, з урахуванням виняткових обставин справи, строк слухання спору по даній справі було продовжено додатково на 15 (п'ятнадцять днів), що відповідає вимогам частини 3 статті 69 ГПК України і знайшло своє відображення у процесуальних документах суду згідно вимог ст. 81-1 ГПК України.

СУТЬ СПОРУ: Запорізька міська рада звернулася до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильовича про:

- зміну п. 5 договору оренди землі від 29.11.06 р. за № 040626101059, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, виклавши його в такій редакції: " 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1101039 грн. 54 коп. (один мільйон сто одна тисяча тридцять дев'ять грн. 54 коп.) в цінах 2014 року.";

- зміну п. 9 договору оренди землі від 29.11.06 р. за № 040626101059, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, виклавши його в такій редакції: " 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 33031 грн. 19 коп. (тридцять три тисячі тридцять одна гривня 19 коп.), що складає три відсотки нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2014 року".

Відповідач у справі - Приватний підприємець Черкашин Микола Васильович правом на надання письмового відзиву, в порядку ст. 59 ГПК України, не скористався. Проте в судових засіданнях усно представник відповідача проти позову заперечував у зв'язку із тим, що в наданому йому Головним управлінням Держземагенства в Запорізькій області витягу № 2033/05/04 від 31.07.2014 року з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:031:0120 вбачається що її нормативна грошова оцінка становить 220205, 04 грн., а в графі коефіцієнт зазначено 0,5, тоді як у наявному в матеріалах справи витягу, який надано позивачем нормативна грошова оцінка землі становить 11010389, 54 грн., та в графі коефіцієнт зазначено 2,5. На думку відповідача вказані розбіжності виникли внаслідок того, що при підготовці витягу з боку позивача не враховано що будівництво на спірній земельній ділянці не введено в експлуатацію.

Ухвалою Господарського суду запорізької області від 04.02. 2015 року, в порядку ст. 30 ГПК України викликано в судове засідання для дачі пояснень уповноважених представників Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області та зобов'язано надати письмові пояснення з питання чи введено об'єкт "Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська" в експлуатацію.

Безпосередньо в судовому засіданні представник Департаменту Державної Архітектурно-будівельної інспекції повідомив суд, що вказаний оберт будівництва в експлуатацію не введений в підтвердження чого надав суду декларацію про початок виконання підготовчих робіт.

До прийняття рішення по справі , позивач звернувся до суду, в порядку ст. 22 ГПК України, із заявою відповідно до якої просить суд:

- зміну п. 5 договору оренди землі від 29.11.06 р. за № 040626101059, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, виклавши його в такій редакції: " 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 220205, 04 грн. (двісті двадцять тисяч двісті п'ять грн.. 04 коп.) в цінах 2014 року.";

- зміну п. 9 договору оренди землі від 29.11.06 р. за № 040626101059, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, виклавши його в такій редакції: " 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6606, 15 грн. (шість тисяч шістсот шість грн. 15 коп.), що складає три відсотки нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2014 року". Таким чином спір вирішується з урахуванням вказаної заяви .

При цьому судом враховано, що безпосередньо в судовому засіданні представник відповідача підтримав подану позивачем заяву.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, приймаючи до уваги доводи позивача та заперечення відповідача, суд встановив:

Позов мотивовано тим, що 21.11.2006 року між Запорізькою міською радою, далі Орендодавець, та Приватним підприємцем Черкашиним М.В., далі Орендар, був укладений Договір оренди землі № 040626101059, далі Договір, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.11.2006 року за № 040626101059.

Відповідно до п. 1. Договору Орендодавець, відповідно до рішення четвертої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради №6/207 від 20.09.20006 року, надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська.

Пунктами 2, 3 Договору передбачено, що в оренду передається вільна від забудови земельна ділянка загальною площею 0,1434 га.

Згідно з п. 5. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 394034, 52 (в цінах 2006 року).

Умовами п. п. 9, 10, 11 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 788, 13 грн. на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 3940, 35 грн. з дня введення об'єкта до експлуатації за календарний рік в цінах 2006 року. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33216815600006 в відділенні Держказначейства у Ленінському районі, МФО 813015, ЕДРПОУ 26014152 , код 13050500.

Пунктом 12 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;

- в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 19. Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені в договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Пунктом 32 Договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відповідно до п. 8 Договору, договір укладається на 10 (десять) років.

Отже, на час розгляду судом даної справи умови договору оренди землі є чинними.

Так, відповідно до акту прийому-передачі від 02.10.2006 року, позивач передав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку кадастровий № 2310100000:04:031:0120, загальною площею 0, 1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська. .

З матеріалів справи вбачається, що Запорізькою міською радою 26.06.2012 року було прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", яке було оприлюднене 24.07.2012 року в газеті "Запорізька Січ" та набрало чинності 01.01.2013 року згідно з п. 5 цього рішення.

Вказаним рішенням був затверджений коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати, зокрема для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче, встановлений коефіцієнт 3. Зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений у договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008 року № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати.

У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу в оренду земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору оренди землі від 21.11.2006 року, не відповідає встановленому рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року та вимогам діючого законодавства, позивач звернувся до відповідача з пропозицією № 01/02-32/01666 від 03.06.2014 року "Про внесення змін до договору оренди землі" шляхом викладення п. 5 Договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1101039, 54 грн.», а п. 9 Договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 33031, 19 грн., що складає три відсотки від нормативної грошової оцінки земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". До пропозиції було додано розрахунок орендної плати на земельну ділянку на 2 аркушах та додатковий договір до договору оренди землі від 02.10.2006 року за № 040626100864 в 2-х примірниках. Вказані документи відповідач отримав 14.07.2014 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням № 6910500686500. Однак, відповідач відповідь на вказану пропозицію не надав.

Судом дана належна правова оцінка правовідносинам сторін. За своєю правовою природою між сторонами укладено договір оренди землі. Фактичні обставини справи підтверджують, що сторони досягли всіх суттєвих умов передбачених законом для договорів оренди: зокрема щодо ціни, строку його дії, об'єкту оренди, за його індивідуально - визначеними ознаками тощо, а тому він вважається укладеним згідно п. п. 1, 2 ст. 180, п. 1 ст. 181 ГК України та ст. ст. 627, 628, 638, 759 ЦК України.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" № 161-ХІV від 06.10.1998 року визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17).

Як визначено у п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Виходячи з положень п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (ч. 288.5.1).

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є формою плати за землю, яка є загальнодержавним податком, мінімальний граничний розмір якого регулюється Податковим кодексом України. Відтак, розмір річної орендної плати не може бути меншим трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Тому, встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річних платежів з орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Аналогічну позицію викладено в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012.

Відповідно до ст. 274.1. Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" № 1378-ІV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Враховуючи вищенаведені положення законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі.

Так, рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 року № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 року, значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року.

Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя" було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.

В подальшому, рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", змінено коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати, зокрема для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче, він встановлений в розмірі 3.

Зокрема, цим рішенням встановлено, що розмір орендної плати визначається згідно формули О = П*К*Кі , де О - розмір орендної плати, П - розмір земельного податку, визначений згідно вимог Податкового кодексу України, К - коефіцієнт, визначений даним рішенням, Кі - коефіцієнт індексації.

Виходячи з положень чинного законодавства мінімальний граничний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється Податковим кодексом України, при цьому затвердження ставок земельного податку, а отже і розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки, відноситься до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. Тому прийняття радою рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог цього рішення в частині визначення розміру орендної плати.

Так, в матеріалах справи міститься Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 2033/05/04, виданий Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, щодо земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. вул. Товариська, площею 1434 м 2 за кадастровим номером 2310100000:04:031:01209, відповідно до якого станом на 31.07.2014 року нормативна грошова оцінка вказаної ділянки становить 220205, 04 грн.

Таким чином, розмір земельного податку для вказаної земельної ділянки складає 220205,04 грн. х 1% (нормативна грошова оцінка помножена на ставку податку згідно приписів ст. 274.1 Податкового кодексу України), а орендна плата складає 6606, 15 грн. = 220205,04 грн. х 1% х 3, де 220205,04 грн. х 1% - розмір земельного податку, 3 - коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати.

Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, з аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким встановлено орендну плату за земельну ділянку, що є предметом договору оренди землі від 09.08.2006 року, в розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.

Згідно п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Станом на час вирішення спору судом згадане рішення в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання на відповідній території.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Загальною нормою, викладеною у ч. 4 ст. 188 ГК України визначено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі», як нормою спеціальною, передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку, про що сторони диспозитивно домовились у п. 32 Договору оренди землі.

Разом з тим, судом у п. 2.19 вищезазначеної постанови Пленуму Вищого господарського суду України, зазначено, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Попри цьому судом враховано, що обов'язкове досудове врегулювання спорів, яке виключає можливість прийняття позовної заяви до розгляду і здійснення за нею правосуддя, порушує право особи на судовий захист, як визначено рішенням Конституційного Суду України № 15-рп/2002 від 09.07.2002 року по справі 1-2/2002.

Таким чином, обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Встановлення законом обов'язкового досудового врегулювання спору обмежує можливість реалізації права на судовий захист.

Виходячи з наведеного недотримання вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України, не позбавляє особу права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до контрагента про зміну або розірвання оспорюваного договору.

Так, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення розміру орендної плати (п. 12 договору оренди землі), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, прийнятим на підставі норм Податкового кодексу України, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Відтак, оскільки розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає розміру орендної плати, затвердженому вищевказаним рішенням Запорізької міської ради, а умовами Договору оренди землі від 09.08.2006 року передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру орендної плати, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору у частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позивач довів суду, що розмір орендної плати за договором не відповідає затвердженому Запорізькою міською радою згідно рішення № 37 від 26.06.2012 року розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету міста, а також обґрунтував підстави для внесення змін до договору оренди землі в цій частині. Відповідач позовні вимоги визнав, проти задоволення позову не заперечив.

Крім того, суд звертає увагу сторін, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким змінено розмір орендної плати, як вже зазначалось не оскаржене, а отже є чинним та в силу приписів ст. 144 Конституції України повинно виконуватись всіма суб'єктами господарювання.

За таких обставин, позовні вимоги Запорізької міської ради до Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильовича про внесення змін до п. п. 5, 9 договору оренди землі від 21.11.2006 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, обґрунтовані та підлягають задоволенню, у зв'язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:

- 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 220205, 04 грн. (двісті двадцять тисяч двісті п'ять грн. 04 коп.) в цінах 2014 року;

- 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6606, 15 грн. (шість тисяч шістсот шість грн. 15 коп.), що складає три відсотки нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2014 року.

Витрати по сплаті судового збору в сумі 1218,00 грн. покладаються на відповідача у справі - Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильовича, відповідно до вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 11.02.2015 року, згідно частини 2 статті 85 ГПК України було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 144 Конституції України, ст. ст. 10, 25, 26, 35, 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. ст. 1, 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 1, 5, 13, 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 627, 628, 638, 651, 653 ЦК України, ст. ст. 179, 180, 181, 188 ГК України, ст. 14 ЗК України, ст. ст. 9, 12, 14, 270, 271, 274.1, 288 ПК України, ст. ст. 44, 49, 81 1 , 82, 84, ч. 2 ст. 85 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги Запорізької міської ради до Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильовича задовольнити.

2. Внести зміни до п. 5 Договору оренди землі від 21.11.2006 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.11.2006 року за № 040626101059, виклавши його в такій редакції:

- "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 220205, 04 грн. (двісті двадцять тисяч двісті п'ять грн. 04 коп.) в цінах 2014 року ".

3. Внести зміни до п. 9 Договору оренди землі від 21.11.2006 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Черкашиним Миколою Васильовичем щодо земельної ділянки площею 0,1434 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Товариська, для розташування станції технічного обслуговування автомобілів, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.11.2006 року за № 040626101059, виклавши його в такій редакції:

- "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6606, 15 грн. (шість тисяч шістсот шість грн. 15 коп.), що складає три відсотки нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2014 року".

4. Стягнути з Приватного підприємця Черкашина Миколи Васильович, 69096, м. Запоріжжя, вул. Маршала Чуйкова, буд. 21, кв. 127, ідентифікаційний код 1751603999, на користь:

- Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, проспект Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915, витрати по сплаті судового збору в сумі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп., видавши наказ.

Повне рішення складено - 16.02.2015 року

Суддя О.Г. Смірнов

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.02.2015
Оприлюднено25.02.2015
Номер документу42822988
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5290/14

Судовий наказ від 03.03.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 04.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 22.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Рішення від 11.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 27.11.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні