Постанова
від 24.02.2015 по справі 908/1181/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" лютого 2015 р. Справа № 908/1181/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Барбашова С.В. , суддя Білецька А.М. , суддя Тарасова І. В.

при секретарі Полубояриній Н.В.

за участю представників:

позивача - не з"явився

відповідача - не з"явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3", м. Запоріжжя (вх. № 350 З/2) на рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14

за позовом Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3", м. Запоріжжя

про внесення змін до договору, -

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14 (суддя Боєва О.С.) задоволено позов Запорізької міської ради та змінено 5 договору оренди землі від 26.06.2007р., укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Комета-3", щодо земельної ділянки площею 0,1669 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Запорізька, 38-а, для розташування комбінату побутового обслуговування населення з об'єктами торгівлі та оздоровчим комплексом, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.06.2007р. за № 040726100489, виклавши його в такій редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1748394 грн. 33 коп. (один мільйон сімсот сорок вісім тисяч триста дев'яносто чотири грн. 33 коп.) в цінах 2013 року".

Змінено 9 договору оренди землі від 26.06.2007р., укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Комета-3", щодо земельної ділянки площею 0,1669 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Запорізька, 38-а, для розташування комбінату побутового обслуговування населення з об'єктами торгівлі та оздоровчим комплексом, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.06.2007р. за № 040726100489, виклавши його в такій редакції:

"9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 52451 грн. 82 коп. (п'ятдесят дві тисячі чотириста п'ятдесят одна грн. 82 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3" на користь Запорізької міської ради суму 1218, 00 грн. витрат зі сплати судового збору.

Відповідач з даним рішенням господарського суду не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неповне з'ясування судом обставин справи, а також порушення та неправильне застосування норм матеріального і процесуального права, просить рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14 скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

18.06.2014р. у зв'язку із поданням апеляційної скарги ТОВ "Комета-3" справу № 908/1181/14 було направлено до Донецького апеляційного господарського суду.

Позивачем надано відзив на апеляційну скаргу від 21.07.2014р., в якому Запорізька міська рада просить залишити рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14 без змін, як законне та обґрунтоване, а апеляційну скаргу - без задоволення, як безпідставну.

Справа в апеляційному порядку Донецьким апеляційним господарським судом не переглядалась, у зв'язку із розташуванням суду в районі проведення антитерористичної операції та неможливістю здійснення правосуддя цим судом.

Згідно ухвали господарського суду Запорізької області від 29.12.2014р. по справі № 908/1181/14 розглянуто заяву Запорізької міської ради від 11.12.2014р. та задоволено її у повному обсязі, відновлено втрачену справу № 908/1181/14 повністю, а матеріали даної справи передано до Харківського апеляційного господарського суду для розгляду.

20.01.2015р. автоматизованою системою документообігу Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу по справі № 908/1181/14 призначено до розгляду судді-доповідачу Шутенко І.А.

21.01.2015р. автоматизованою системою документообігу Харківського апеляційного господарського суду під час повторного авторозподілу апеляційну скаргу по справі № 908/1181/14 призначено до розгляду судді-доповідачу Барбашовій С.В.

Розпорядженням секретаря третьої судової палати Харківського апеляційного господарського суду - Потапенка В.І. від 23.01.2015р., у зв'язку з відпусткою судді Білецької А.М. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Істоміна О.А., суддя Барбашова С.В., суддя Тарасова І.В.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 23.01.2015р. апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3", м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.14р. у справі № 908/1181/14 прийнято до провадження та призначено справу до розгляду на 03.02.2015р. о 14:30 год.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 03.02.2015р. розгляд справи відкладено на 24.02.2015р. о 12:30 год.

04.02.2013р. від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. № 1736) від 26.01.2015р., в якому Запорізька міська рада посилається на те, що приписами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін договору у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в Договорі від 07.05.2007р. (зареєстр. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», запис Державного реєстру земель від 26.06.2007р. № 040726100489) у пункті 12 передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, встановленої умовами Договору.

09.02.2015р. відповідач на виконання вимог ухвали суду апеляційної інстанції від 03.02.2015р. направив разом із супровідним листом копію рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14. Крім того, відповідач також просить розглянути справу в судовому засіданні 24.02.2015р. без участі його представника.

11.02.2015р. позивач на виконання вимог ухвали суду апеляційної інстанції від 03.02.2015р. направив разом із супровідним листом копію рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14.

11.02.2015р. позивач надіслав клопотання (вх. № 2225), в якому просить розглянути справу № 908/1181/14 без участі його представника, за наявними в матеріалах справи документами.

Розпорядженням секретаря третьої судової палати Харківського апеляційного господарського суду В.І. Потапенка від 24.02.2015р., у зв'язку з відпусткою судді Істоміної О.А. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Барбашова С.В., суддя Білецька А.М., суддя Тарасова І.В.

Враховуючи клопотання позивача та відповідача про розгляд апеляційної скарги без участі їх представників, а також те, що явку сторін у судове засідання не визнано обов'язковою, а неявка представників в судове засідання 24.02.2015р. не перешкоджає розгляду апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи у відповідності до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

Перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та наданих сторонами в підтвердження обставин справи доказів, надану в рішенні суду їх юридичну оцінку, дослідивши матеріали справи та правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає, а рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14 слід залишити без змін, виходячи з наступних обставин.

Згідно статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Як свідчать матеріали справи та обґрунтовано встановлено господарським судом першої інстанції, 07.05.2007р. між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Комета-3" укладено договір оренди землі (далі - Договір). Даний Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державного реєстру земель вчинено запис від 26.06.2007р. № 040726100489.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до умов Договору (пункт 1), орендодавець (позивач) відповідно до рішення шостої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 72/73 від 06.12.2006р. зобов'язався надати, а орендар (відповідач), в свою чергу, зобов'язався прийняти в строкове платне користування земельну ділянку для розташування комбінату побутового обслуговування населення з об'єктами торгівлі та оздоровчим комплексом, яка знаходиться у місті Запоріжжя, вул. Запорізька, 38а.

Згідно з пунктом 19 Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у Договору, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до Договору.

Із матеріалів справи вбачається, що на виконання пункту 19 Договору, позивачем було передано відповідачу вказану земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:01:007:0163, загальна площа 0,1669 га), що підтверджується підписаним та скріпленим печатками з обох сторін актом приймання-передачі земельної ділянки (аркуш справи 18, зворотна сторона).

Згідно пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1177479,50 грн. в цінах 2007 року.

Пунктом 8 Договору сторони передбачили його укладення на 10 років.

Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або оренду плату (стаття 96 Земельного кодексу України).

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

В статті 13 Закону України "Про оцінку земель" зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до пункту 9 Договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 17662,19 грн., що складає 1,5 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

З приписів частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" вбачається, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Жовтневого району 33219812700003 в управлінні Держказначейства у Жовтневому районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677124, код 13050200 (пункт 11 Договору).

Пунктом 12 Договору сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частинами 1, 2 статті 15 «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно положень статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.

Частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» унормовано, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

На вимогу статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Так, із матеріалів справи вбачається, що 03.03.2008р. Запорізькою міською радою на дев'ятнадцятій сесії п'ятого скликання було прийнято рішення за № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Дніпромісто»; затверджено базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р. (п.п. 1, 3, 7 рішення). Рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001р. № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів в місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.п. 8, 9 рішення).

Крім того, за наявними у справі матеріалами господарським судом правомірно встановлено, що 27.07.2011р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення за № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певною функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно з яким визначено коефіцієнт, згідно з яким розраховується розмір орендної плати за земельні ділянки.

Також, рішенням двадцять третьої сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 26.06.2012р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певною функціонального призначення у м. Запоріжжя» було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт « 3», відповідно до якого визначається розмір орендної плати на всі земельні ділянки в місті Запоріжжя, окрім тих категорій земель, які зазначені в пунктах 2-11 додатку до рішення.

Рішення за № 37 було оприлюднене 24.07.2012р. у газеті «Запорізька січ» та набрало чинності з 01.01.2013р.

Всі вказані вище рішення Запорізької міської ради є чинними та у встановленому порядку не скасовані.

Колегія суддів зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Отже, в даному випадку має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, а саме прийняття Запорізькою міською радою рішення № 37 від 26.06.2012р., що є правовою підставою для перегляду розміру орендної плати і потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний Договір оренди земельної ділянки.

Пунктом 32 Договору сторони узгодили можливість зміни умов Договору у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 1 статті 30 Закону України «Про оренду землі» унормовано, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються.

28.08.2013р. позивач на виконання вимог статті 30 Закону України «Про оренду землі» та пункту 32 Договору звернувся до відповідача з пропозицією вих. № 01/02-21/02560 про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 07.05.2007р., зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» (запис у Державного реєстру земель вчинено від 26.06.2007р. № 040726100489). До вказаної пропозиції позивачем було додано розрахунок орендної плати на земельну ділянку на 2-х аркушах та додатковий договір до договору оренди. В 2-х примірниках.

На підтвердження отримання пропозиції про внесення змін до договору оренди землі відповідачем, позивач надав суду рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання відповідачем даного листа 30.08.2013р. (аркуш справи 21).

Проте, пропозиція позивача залишена відповідачем без реагування. Запропоновані позивачем зміни до договору сторонами не внесені. Відповідну додаткову угоду також не укладено.

Частиною 2 статті 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 03.06.2008р. внесені зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008р.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Особливості нарахування та сплати орендної плати за землю передбачено Розділом XIII Податкового кодексу «Плата за землю».

Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками цього податку є власники земельних ділянок та землекористувачі.

Підпунктом 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;

Об'єктом оподаткування відповідно до статті 270 Податкового кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельних ділянок, що перебувають у власності або в користуванні, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податковою кодексу України визначено, що за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності орендар вносить орендодавцеві орендну плату, яка є однією з форм загальнодержавного податку - плати за землю.

В пункті 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за користування земельними ділянками державної і комунальної власності є загальнодержавним податком.

Орендна плата за користування земельними ділянками комунальної форми власності є регульованою ціною.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Крім цього, відповідно до пункту 274.1. Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача, призводить до збільшення розміру земельного податку який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Законодавець прямо вказує на те, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому у зв'язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки землі змінюється також і розмір земельного податку.

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно витягу від 15.02.2013р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим № 2310100000:01:007:0163 нормативно-грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою становить 1047,57 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою площею 1669 кв.м. становить 1748394,33 грн.

Колегія суддів зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Отже, в даному випадку має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, а саме прийняття Запорізькою міською радою рішення № 37 від 26.06.2012р., що є правовою підставою для перегляду розміру орендної плати і потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний Договір оренди земельної ділянки.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів зауважує, що оскільки сторонами в Договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами Договору. При цьому, оскільки згода сторін щодо внесення змін до договору оренди землі не була досягнута і на дату прийняття рішення судом першої інстанції зміни до договору оренди землі сторонами не внесено, тому позовні вимоги про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати цілком законно та обґрунтовано задоволені господарським судом, адже недоотримання коштів орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної форми власності є порушенням прав та законних інтересів територіальної громади м. Запоріжжя.

Таким чином, господарський суд Запорізької області під час прийняття рішення по справі № 908/1181/14 правильно застосував норми матеріального і процесуального права, належним чином з'ясував всі обставини, що мають значення для справи, в тому числі і щодо надіслання відповідачеві пропозиції про внесення змін до договору оренди землі. Всі обставини, що мають значення для справи № 908/1181/14, які судом першої інстанції визнано встановленими, були доведені позивачем під час судового розгляду справи, а висновки, викладені в рішенні господарського суду Запорізької області у справі № 908/1181/14, відповідають фактичним обставинам справи.

З урахуванням викладених обставин, колегія суддів зазначає, що відповідач ні під час вирішення спору у господарському суді Запорізької області, ні під час розгляду його апеляційної скарги не надав належного матеріального доказу обґрунтованості та правомірності його заперечень. Наведені ним в апеляційній скарзі доводи про порушення судом норм матеріального та процесуального права нічим не обґрунтовані та не узгоджуються з наявними у справі матеріалами, його позиція не підтверджена належними та допустимими доказами. Тому вимоги відповідача, що зазначені в апеляційній скарзі, не підлягають задоволенню, а наведені на їх підтвердження доводи не можуть бути прийнятими до уваги колегією суддів в якості підстав для скасування прийнятого у даній справі рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014 року у справі № 908/1181/14.

На підставі викладеного та керуючись статтями 32, 33, 34, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105, 110 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3", м. Запоріжжя залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014р. у справі № 908/1181/14 залишити без змін.

Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом 20-ти днів.

Повний текст постанови складено та підписано 02.03.15р.

Головуючий суддя Барбашова С.В.

Суддя Білецька А.М.

Суддя Тарасова І. В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.02.2015
Оприлюднено05.03.2015
Номер документу42909306
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1181/14

Ухвала від 13.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 29.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Постанова від 24.02.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 21.01.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 18.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 24.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 28.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 09.04.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні