Рішення
від 02.03.2015 по справі 924/1945/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" березня 2015 р.Справа № 924/1945/14

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю. В., розглянувши матеріали справи

за позовом Прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі:

1) Кам'янець-Подільської районної державної адміністраціії, м. Кам'янець-Подільський

2) Головного управління Держземагенства в Хмельницькій області, м. Хмельницький

до фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, м. Кам'янець-Подільський

про внесення змін до договору оренди землі

за участю представників сторін:

від прокуратури - Ткачук Н.С. прокурор прокуратури м. Хмельницького

від позивача 1 - не з'явився

від позивача 2 - Парасин А.В. за довіреністю

від відповідача - ОСОБА_5 - за довіреністю

встановив:

Прокурор, в інтересах позивачів просить суд внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 21 травня 2007 року за № 0407755250001, а саме: п. 4 договору викласти у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок Думанівської сільської ради в розмірі трикратного розміру земельного податку. Річна орендна плата становить 15 445, 96 грн. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частках від річної суми на розрахунковий рахунок Думанівської сільської ради Кам'янець - Подільського району № 33219815700246, одержувач Кам'янець - Подільське УК (с. Думанів) 13050500, код одержувача 37971377, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код платежу 13050500 (орендна плата з фізичних осіб)".

Обгрунтовуючи позов, прокурор зазначає, що на підставі розпорядження голови Кам'янець - Подільської РДА від 23 лютого 2007 року № 116/2007 - р 19 квітня 2007 року між РДА та приватним підприємцем ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки с/г призначення площею 19, 5533 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Думанівської сільської ради для ведення товарного с/г виробництва. Договір зареєстрований у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП „Центр ДЗК" про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 21 травня 2007 року за № 0407755250001. Земельній ділянці присвоєно кадастровий № 6822482500:03:019:0001.

За п. 4 договору орендна плата становить 1 662, 03 грн. на рік. За Законом України „Про оренду землі" обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором. Податковим кодексом України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Ставка податку за земельні ділянки нормативно грошову оцінку яких проведено встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом встановлено мінімальний розмір орендної плати за вищевказану земельну ділянку (орендовану відповідачем) - не менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до довідки відділу Держземагенства у Кам'янець - Подільському районі нормативно грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки станом на час подання позову не проведена, проте, середньозважена вартість 1 га ріллі за межами населених пунктів Думанівської сільської ради становить 26 331, 38 грн. Отже, розмір мінімальної орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку становить 15 445, 96 грн.

В силу договору оренди розмір орендної плати переглядається щороку у випадках підвищення цін, тарифів тощо, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

ГУ Держземагенства у Хмельницькій області направило лист на адресу відповідача з пропозицією приведення договору у відповідність до вимог нових ставок орендної плати. Однак, відповідач жодних дій щодо внесення змін у договір не вчинив. Враховуючи зазначені обставини, прокурор звернувся з цим позовом, посилаючись на ст. ст. 651, 652 ЦК України, ст. 21 Закону України „Про оренду землі", ст. 122 Земельного кодексу України, ст. ст. 274, 288 Податкового кодексу.

У поясненнях від 27 лютого 2015 року прокурор додатково наводить, що відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є:

- нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта

індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

- площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Тобто, законодавець, залежно від того чи проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначив два види нарахування плати за землю, що прослідковується в ст. 274 та 277 Кодексу.

Зокрема, ст. 274 Кодексу встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Стаття 277 Кодексу (назва статті - ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено) встановлює, що ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Згідно ст.288 Кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, у вищевказаній нормі законодавець, визначаючи мінімально встановлений розмір орендної плати, не прив'язав її саме до нормативної грошової оцінки переданої в оренду земельної ділянки, а надав сторонам договору оренди можливість визначати її розмір відповідно до нормативної грошової оцінки площі ріллі по області.

Отже, визначений в спірному договорі оренди розмір орендної плати 1662 грн., з урахуванням довідки відділу Держземагенства у Кам'янець - Подільському районі (де вказана нормативно грошова оцінка 1 га ріллі) є в 9 разів меншим від мінімально встановленого Податковим кодексом України розміру для орендованої відповідачем землі, який має становити 15 445 грн.

Представники позивача - ГУ Держземагенства в Хмельницькій області та прокуратури в судовому засіданні позов підтримали, наполягали на його задоволенні.

Позивач - Кам'янець - Подільська РДА свого представника в судове засідання не направив, письмової позиції з приводу заявленого позову не подав, причин неявки суду не повідомив. Суд виходить з того, що даний позивач належним чином повідомлений про розгляд справи судом, оскільки в справі наявні докази (поштове повідомлення про отримання кореспонденції) отримання ним рекомендованої кореспонденції суду (ухвал з повідомленням про дати судового засідання) за адресою, вказаною у позові.

Представник відповідача в судовому засіданні та відповідач у письмовому відзиві проти позову заперечують, зазначають про необгрунтованість останнього. Так, у відзиві вказано, що в позовній заяві в обґрунтування позову прокурор зазначає, що відповідно до вимог ст. ст. 651, 652 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду і саме тому просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 19.04.2007р., виклавши його п.4 у новій редакції, шляхом збільшення розміру річної орендної плати до 15 445, 96 грн.

Проте, частиною 2 статті 651 ЦК України визначено, що - договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки відповідач у справі ОСОБА_2 ніколи не порушував будь-яких умов даного договору, а тим більше не допускав його істотного порушення, а умовами договору чи Законами України не встановлено ніяких підстав для судової зміни його умов, позовні вимоги прокурора Кам'янець-Подільського району про зміну умов даного договору оренди земельної ділянки задоволені бути не можуть.

Крім того, вказаною нормою Цивільного кодексу України передбачено, що договір

може бути змінено лише на вимогу однієї із сторін договору. Враховуючи, що прокурор Кам'янець - Подільського району а також Головне управління Держземагентства в Хмельницькій області не є сторонами договору оренди земельної ділянки від 19.04.2007 року вказані особи не можуть вимагати внесення змін до такого договору.

Безпідставним вбачається і порядок обчислення розміру орендної плати за вказаним договором в контексті позовних вимог, оскільки позивач обчислює розмір ставки орендної плати, виходячи з положень ст. 288.5.1 Податкового кодексу України, якою визначено, що розмір річної орендної плати не може бути меншим ніж 3 відсотки нормативної грошової оцінки землі.

В той же час, позивач зазначає у позовній заяві, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки не проведена. Однак, в обгрунтування позову посилається на довідку відділу Держземагентства у Кам'янець-Подільському районі якою визначено, що середньозважена вартість 1 га ріллі за межами населених пунктів Думанівської сільської ради становить 26331,38 грн.

Відповідач зазначає, що нормативна грошова оцінка землі та середньозважена вартість 1 га ріллі є речі далеко не тотожні, а навпаки, - зовсім різні. Адже відповідно до статті 1 Закону України „Про оцінку земель" вартість земельної ділянки - це еквівалент цінності земельної ділянки, виражений у ймовірній сумі грошей, яку може отримати продавець. Разом з тим статтею 1 Закону України „Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Таким чином застосовувати дані про середньозважену вартість 1 га ріллі по Думанівській сільській раді Кам'янець-Подільського району під час обчислення мінімального розміру орендної плати згідно ст.288.5.1. Податкового кодексу України у позивача підстав не було.

З матеріалів справи вбачається.

23 лютого 2007 року Кам'янець - Подільською РДА прийнято розпорядження № 116 / 2007 - р, за яким приватному підприємцю ОСОБА_2 надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку із земель запасу Думанівської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів загальною площею 19, 5533 га, для ведення товарного с/ г виробництва.

19 квітня 2007 року між Кам'янець - Подільською РДА (орендодавець) та ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі, яким обумовлено, що орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 23 лютого 2007 року № 116 / 2007 - р надає, а орендар приймає у платне користування земельну ділянку із земель запасу Думанівської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів для ведення товарного с / г виробництва. В оренду передається земельна ділянка площею 19, 5533 га. Договір укладається на строк 49 років починаючи з дати реєстрації.

Згідно розділу 4 договору грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок Думанівської сільської ради в розмірі 1 662, 03 грн. на рік. Періодичність плати - в рівних частках щомісячно до 30 числа наступного за звітний період. Розмір орендної плати переглядається щороку у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо; в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Договір підписаний обома сторонами та скріплений їх печатками. Також договір зареєстрований в Кам'янець - Подільському районному відділі регіональної філії ДП „Центр ДЗК при держкомземі України" про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис 21 травня 2007 року № 0407755250001. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6822482500:03:019:0001. Дані відомості містяться в договорі та підтверджені підписом реєстратора держкомзему та скріплені печаткою даної установи.

Додатками до договору сторони встановили: № 1 - план (схема) земельної ділянки, що передається в оренду; № 2 - кадастровий план землі; № 3 акт погодження та встановлення меж ділянки. Крім того, 19 квітня 2007 року сторони договору підписали та скріпили печатками акт прийому - передачі землі, в тім, що орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 19, 5533 га, що розташована на території Думанівської сільської ради за межами населених пунктів.

Крім того, у справу додано: лист ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 13 серпня 2014 року адресований відповідачу з вимогою не пізніше ніж в місячний термін звернутися до управління для укладення додаткової угоди до договору оренди (про розмір плати); лист ГУ Держземагенства від 3 грудня 2014 року, адресований прокурору Кам'янець - Подільського району з інформацією про середньозважену вартість 1 га землі за межами населених пунктів Думанівської сільської ради та те, що нормативно грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки (6822482500:03:019:0001) не проводилась; лист відділу Держземагенства у Кам'янець - Подільському районі від 11.02.2015 року з розрахунком розміру орендної плати за ділянку площею 19, 5533 га на території Думанівської с / р.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши додані докази та давши їм оцінку в сукупності, судом враховується таке.

З матеріалів справи вбачається, що між Кам'янець - Подільською РДА та відповідачем виникли договірні відносини, з приводу оренди земельної ділянки із земель запасу Думанівської сільської ради, розташованої за межами населених пунктів. Дані відносини виникли на підставі договору оренди від 19 квітня 2007 року. Договором встановлено, що грошова плата вноситься орендарем в розмірі 1 662, 03 грн. на рік за всю площу.

За ст. 1 ЗУ „Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону).

В силу ст. 21 Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно п. 288. 1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2 ст. 288 кодексу). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288. 4 ст. 288). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1.).

Отже, законодавством визначено, що річна сума орендних платежів за договором оренди землі не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. В свою чергу, з вищевказаних законодавчих положень випливає, що орендні платежі залежать від нормативної грошової оцінки.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий № 6822482500:03:019:0001, яка є об'єктом оренди за договором від 19 квітня 2007 року не проводилась, що вбачається з довідки відділу Держземагенства у Кам'янець - Подільському районі від 3 грудня 2014 року.

Проте, п. 277. 1 ст. 277 Податкового кодексу України встановлені ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено (до яких відноситься земельна ділянка орендована відповідачем) та вказано, що ставка податку (що враховується при розрахунку орендної плати) за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

За таких обставин, розмір орендної плати за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативно грошова оцінка яких не проведена розраховується на підставі нормативно грошової оцінки площі ріллі по області (в даному випадку місце розташування земельної ділянки є Хмельницька обл.).

Згідно довідки відділу Держземагенства у Кам'янець - Подільському районі від 11.02.1015 року нормативно грошова оцінка 1 га ріллі по Хмельницькій області станом на 1 січня 2014 року ( з урахуванням коефіцієнта індексації 3. 2. рілля 1, 756) становить 26 331, 38 грн.

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки, орендованої відповідачем, з урахуванням вищевказаної нормативної грошової оцінки ріллі становить 15 445, 96 грн. (інформація з цієї ж довідки).

Таким чином, Податковий кодекс України встановив мінімально допустимий розмір орендної плати за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, передбачивши нарахування такої плати з урахуванням нормативної грошової оцінки ріллі. Враховуючи вищевказане та площу орендованої земельної ділянки відповідачем, розмір орендної плати, станом на час розгляду справи має становити - 15 445. 96 грн.

Пунктом 2.19 постанови Пленуму ВГС України від 17.05.11 року № 6 визначено, що згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до п. 4 договору розмір орендної плати переглядається щороку, зокрема у випадку підвищення цін, тарифів, і у інших, передбачених законом випадках.

Таким чином, встановлені Податковим кодексом нові коефіцієнти складових для розрахунку орендної плати (нормативна грошова оцінка ріллі і 3 відсотки нормативної грошової оцінки) є підставою, що передбачена договором для перегляду (зміни) умов договору щодо розміру плати.

При цьому, доводи відповідача щодо відсутності істотного порушення умов договору з боку відповідача не беруться до уваги судом, оскільки судом встановлено наявність обставини, що є підставою зміни договору. Також судом відмічається, що відмова відповідача від пропозиції перегляду мов договору про зміну ціни (лист від 13 серпня 2014) є порушенням умов п. 4 договору.

Не враховується судом також і заперечення відповідача про те, що прокурор та ГУ Держземагенства у Хмельницькій області не є належними позивачами, оскільки вони не є стороною договору. Так, прокурор подав даний позов в силу повноважень наданих йому за Законом України „Про прокуратуру", а ГУ Держземагенства на даний час є органом, який уповноважений передавати земельні ділянки с / г призначення державної власності у власність чи користування для всіх потреб.

Судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 21 травня 2007 року за № 0407755250001, а саме: п. 4 договору викласти у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок Думанівської сільської ради в розмірі трикратного розміру земельного податку. Річна орендна плата становить 15 445, 96 грн. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частках від річної суми на розрахунковий рахунок Думанівської сільської ради Кам'янець - Подільського району № 33219815700246, одержувач Кам'янець - Подільське УК (с. Думанів) 13050500, код одержувача 37971377, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код платежу 13050500 (орендна плата з фізичних осіб)".

Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 (АДРЕСА_1) в дохід Державного бюджету України (отримувач - УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача - 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку - 815013, рахунок - 31218206783002, код класифікації - 22030001) 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять грн.) судового збору.

Повний текст складено 3 березня 2015 року.

Суддя Ю.В. Гладюк

Віддрук. 6 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу - Кам - Под. РДА м. Кам'янець-Подільський, вул. Троїцька, 4,

3 - позивачу Держземагенство,

4 - відповідачу ,

5,6 - прокуратурі району та міста Хмельницького.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення02.03.2015
Оприлюднено06.03.2015
Номер документу42929701
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1945/14

Рішення від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 23.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні