Рішення
від 24.02.2015 по справі 911/5214/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 239-72-81

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" лютого 2015 р. Справа № 911/5214/14

Господарський суд Київської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Бориспільської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз»

про розірвання договору та зобов'язання повернути земельну ділянку

секретар судового засідання (пом. судді): Новікова І.С.

за участю представників:

від позивача : Жарий О.К., довір. № 12-27-1268 від 29.03.2013 р.

від відповідача : Болюх Р.В., довір. б/н від 29.12.2014 р.

Обставини справи:

Бориспільська міська рада (далі - позивач) звернулась до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» (далі - відповідач) про розірвання договору та зобов'язання повернути земельну ділянку.

Предметом позовних вимог Бориспільської міської ради є розірвання укладеного Бориспільською міською радою з відповідачем договору оренди землі від 19.08.2005 р., відповідно до умов якого відповідачеві в строкове платне користування передано земельну ділянку загальною площею 13,7160 га, що знаходяться в межах Бориспільської міської ради Київської області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем систематично не виконувались зобов'язання в частині внесення сплати земельного податку та орендної плати за користування землею, у зв'язку з чим позивач просить суд розірвати договір оренди землі від 19.08.2005 р., укладений між Бориспільською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» під будівництво індивідуальних котеджів в мікрорайоні № 28А в м. Борисполі, площею 13,7160 га, терміном на 25 років, а також зобов'язати відповідача повернути позивачу земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому було одержано її в оренду.

Розгляд справи відкладався.

29.01.2015 р. до господарського суду Київської області ТОВ «Еконафтогаз» було подано клопотання б/н від 29.01.2015 р. про витребування доказів, яке було залишено судом без задоволення.

Також 29.01.2015 р. до господарського суду Київської області ТОВ «Еконафтогаз» було подано клопотання б/н від 29.01.2015 р. про залучення третьої особи, відповідно до якого відповідач просив суд залучити Управління Держземагенства у Бориспільському районі до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача.

Зазначене клопотання залишено судом без задоволення з огляду на наступне.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 27 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора.

Оскільки рішення суду у даній справі прямо не зачіпатиме права та законні інтереси Управління Держземагенства у Бориспільському районі та не впливатиме на її права й обов'язки щодо будь-якої із сторін справи, зазначене клопотання задоволенню не підлягає.

29.01.2015 р. до господарського суду Київської області ТОВ «Еконафтогаз» було подано відзив на позовну заяву б/н від 29.01.2015 р., відповідно до якого відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи це наступним.

Повноваження Бориспільської міської ради на укладення оспорюваного договору оренди землі від 19.08.2005 р. були передбачені пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, який на даний час втратив чинність. З тексту оспорюваного договору або з будь-яких інших документів, що знаходяться в матеріалах справи, не вбачається чи є оспорювані земельні ділянки на даний час землями державної або ж землями комунальної власності. Таким чином, у разі, якщо спірні земельні ділянки не перебувають у комунальній власності, а перебувають у державній власності, то Бориспільська міська рада на даний час не є орендодавцем спірних земельних ділянок.

Крім того, відповідно до пункту 32 спірного договору оренди землі (з урахуванням договору від 14.04.2007 р. про внесення змін № 2 до спірного договору) перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря, при умові, якщо реорганізована юридична особа є правонаступником орендаря, не є підставою для зміни умов або розірвання договору. На даний час орендодавцями земельних ділянок державної власності в межах міст районного значення є районні державні адміністрації, а в межах міст обласного значення, обласні державні адміністрації, а не міська рада.

Як зазначив відповідач, можливо також, що оспорювані земельні ділянки ніколи не перебували у комунальній власності, а завжди перебували у державній власності (а Бориспільська міська рада з 01.01.2013 р. втратила свої повноваження щодо розпорядження землями державної власності) або також можливо, що відбувся перехід права власності на орендовані земельні ділянки із комунальної у державну власність.

Враховуючи викладене, відповідач вважає, що позивач не довів, що оспорювані землі є землями комунальної власності, і що Бориспільська міська рада є на момент звернення до суду орендодавцем земельних ділянок у відповідності до чинного законодавства України, а, отже, позивач не має права на звернення до суду за захистом свого права із позовною вимогою про розірвання договору оренди землі, укладеного з відповідачем.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача повернути земельну ділянку позивачу, відповідач зазначив, що позивач заявив до суду вимогу про зобов'язання ТОВ «Еконафтогаз» повернути земельну ділянку Бориспільській міській раді у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому воно одержало її в оренду, не надавши до суду доказів того, що оспорювані земельні ділянки на даний час є землями комунальної власності. Таким чином, відповідач вважає, що підстави для задоволення вимоги позивача про повернення спірних земельних ділянок Бориспільській міській раді є відсутніми у зв'язку із недоведеністю позивачем належності спірних земельних ділянок до земель комунальної (а не державної) власності.

У судовому засіданні 29.01.2015 р. представником відповідача було подано клопотання б/н від 12.01.2015 р. про продовження строку розгляду справи на 15 днів понад строк, встановлений ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою господарського суду Київської області від 29.01.2015 р. було продовжено строк розгляду справи на 15 днів.

24.02.2015 р. до господарського суду Київської області Бориспільською міською радою було подано пояснення на відзив б/н, б/д (вх. № 4123/15 від 24.02.2015 р.), відповідно до яких позивач зазначив наступне.

Відповідач обґрунтовує свій відзив тим, що на його думку, позивач не має права на звернення до суду за захистом свого права. Проте, відповідне право позивача виникло на підставі договору від 19.08.2005 р. як у сторони договору.

У той же час, згідно з ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Таким чином, Бориспільска міська рада, як сторона договору оренди землі від 19.08.2005 р., є повноцінним позивачем у справі про його розірвання.

Факт перебування спірної земельної ділянки у комунальній власності підтверджується тим, що орендована ТОВ «Еконафтогаз» земельна ділянка розташована в межах міста Бориспіль і не перебуває у приватній власності, на ній не розташовані об'єкти нерухомого майна державної власності, не перебуває у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств установ та організацій, не належить до земель оборони та не використовується Чорноморським флотом Російської Федерації.

З моменту укладення договору і по даний час земельна ділянка, орендована відповідачем, перебуває у межах міста Борисполя.

Крім того, відповідно до інформації начальника Управління містобудування та архітектури Бориспільської міської ради від 20.02.2015 р. №178/04-08 земельна ділянка площею 13,7160 га, що орендується ТОВ «Еконафтогаз» складається з трьох окремих ділянок; відповідно до генерального плану міста Бориспіль, затвердженого рішенням міської ради від 11.07.2007 р. земельна ділянка загальною площею 13,7160 га, що орендується ТОВ «Еконафтогаз», розташована у межах міста; на вказаній земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна; земельна ділянка не відноситься до земель оборони; з часу укладення вказаного вище договору оренди вказана земельна ділянка Бориспільською міською радою у власність та користування не передавалась.

24.02.2015 р. до господарського суду Київської області ТОВ «Еконафтогаз» було подано клопотання про призначення судової експертизи б/н від 24.02.2015 р., відповідно до якого відповідач просив суд призначити у даній справі судову земельно-технічну експертизу і винести на розгляд експертів питання чи знаходилися (перебували) земельні ділянки загальною площею 13,1760 га, вказані в п. 2 договору оренди землі, укладеного 19.08.2005 р. між Бориспільською міською радою та ТОВ «Еконафтогаз», в межах міста Бориспіль в період з 01.01.2013 р. і до дня проведення судової експертизи. Оплату витрат з проведення судової земельно-технічної експертизи відповідач просив покласти на Бориспільську міську раду.

Клопотання відповідача про призначення у даній справі судової земельно-технічної експертизи залишено судом без задоволення з огляду на таке.

Згідно з п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 р. № 4 «Про деякі питання практики призначення судової експертизи», відповідно до статті 1 Закону України «Про судову експертизу» судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду. Водночас, згідно з частиною першою статті 41 ГПК експертиза призначається для з'ясування питань, що потребують спеціальних знань.

Із сукупності наведених норм матеріального і процесуального права вбачається, що неприпустимо ставити перед судовими експертами правові питання, вирішення яких чинним законодавством віднесено до компетенції суду, зокрема, питання правової оцінки дій сторін чи наявних у матеріалах справи доказів.

Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

У даному випадку, потреба у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних відсутня, у зв'язку з чим клопотання відповідача про призначення судової експертизи б/н від 24.02.2015 р. залишено судом без задоволення.

У судовому засіданні 24.02.2015 р. представник позивача позовні вимоги підтримав; представник відповідача проти позову заперечував.

У судовому засіданні 24.02.2015 р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

встановив:

19.05.2005 р. між Бориспільською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка належить до земель несільськогосподарського призначення, під будівництво індивідуальних котеджів в мікрорайоні № 28А в м. Бориспіль Київської області.

У відповідності з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,7160 га, в тому числі - ділянка № 1 площею 6,2967 га, ділянка № 2 площею 5,5953 га, ділянка № 3 площею 1,8240 га.

Пунктом 4 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2901327,19 грн.

Договір укладено строком на 25 (двадцять п'ять) років (п. 5 договору).

Відповідно до п. 6 договору орендна плата вноситься відповідачем у грошовій формі в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з п. 7 договору розмір річної орендної плати становить 29013,27 грн. Орендна плата сплачується щомісячно в розмірі 2417,77 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 8 договору передбачено, що орендна плата вноситься відповідачем до 15 числа місяця, наступного за звітним, на розрахунковий рахунок орендодавця.

Відповідно до п. 9 договору розмір орендної плати переглядається один раз на 2 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини відповідача, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п.п. 11, 12 договору земельна ділянка передається в оренду під будівництво індивідуальних котеджів. Цільове призначення земельної ділянки - комерційне використання.

Пунктом 16 договору передбачено, що після припинення дії договору відповідач повертає позивачу земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Відповідно до п. 23 договору позивач має право вимагати від відповідача своєчасного внесення орендної плати.

Пунктом 29 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Відповідно до п. 31 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення або пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Згідно з п. 36 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та нотаріального посвідчення і державної реєстрації у відповідності зі ст. 202 Земельного кодексу України та з вимогами Закону України «Про оренду землі».

Невід'ємними частинами договору є план або схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів (при їх наявності), акт визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що долучені до матеріалів справи.

Даний договір посвідчений державним нотаріусом Бориспільського міського нотаріального округу Київської області Савицькою Т.В. та зареєстрований у Бориспільському міському відділенні Київської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 серпня 2005 року за № 040533700086.

На виконання умов договору позивач передав відповідачу земельну ділянку загальною площею 13,7160 га, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки, копію якого долучено до матеріалів справи.

Договором про внесення змін № 1 від 19.12.2005 р. до договору оренди землі від 19.08.2005 р. сторони вирішили внести певні зміни, зокрема, пункт 12 договору викласти у такій редакції: «цільове призначення земельної ділянки - для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва».

Договором про внесення змін № 2 від 14.04.2007 р. до договору оренди землі від 19.08.2005 р. сторони вирішили внести наступні зміни:

пункт 4 договору викласти у такій редакції: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3007346,74 грн.»;

пункт 6 договору викласти у такій редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 2 % від нормативних грошових оцінок даної земельної ділянки, відповідно до рішення Бориспільської міської ради від 09.06.2006 р. № 24-III-V «Про затвердження відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок для встановлення розмірів орендної плати в межах м. Бориспіль», та рішення Бориспільської міської ради від 25.01.2007 р. № 1043 «Про зміну відсотку орендної плати від нормативної грошової оцінки земельної ділянки»;

пункт 7 договору викласти у такій редакції: «розмір річної орендної плати становить 60146,93 грн. Орендна плата сплачується щомісячно в розмірі 5012,24 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції»;

пункт 8 договору викласти у такій редакції: «орендна плата вноситься орендарем протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на рахунок орендодавця»;

пункт 9 договору викласти у такій редакції: «розмір орендної плати переглядається один раз на 1 рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру процентної ставки орендної плати на відповідну категорію земель за цільовим призначенням; зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки; зміни ставки земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини відповідача, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законодавством».

Договором про внесення змін № 3 від 24.04.2008 р. до договору оренди землі від 19.08.2005 р. сторони вирішили внести наступні зміни:

пункт 4 договору викласти у такій редакції: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3050990,88 грн.: земельна ділянка № 1 площею 6,2967 га - 1411720,14 грн., яка виготовлена Бориспільським міським відділом земельних ресурсів Київської області від 28.03.2008 р. № 314. Земельна ділянка № 2 площею 1,8240 га - 420614,40 грн., яка виготовлена Бориспільським міським відділом земельних ресурсів Київської області від 28.03.2008 р. № 315. Земельна ділянка № 3 площею 5,5953 га - 1218656,34 грн., яка виготовлена Бориспільським міським відділом земельних ресурсів Київської області від 28.03.2008 р. № 316. Орендар земельної ділянки самостійно обчислює розмір плати щороку станом на 01 січня і до 01 лютого поточного року, подає відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом. Кожного року орендна плата обчислюється з урахуванням нормативної грошової оцінки поточного року. Про нову нормативну грошову оцінку орендар письмово повідомляє орендодавця до 15 лютого кожного року»;

пункт 6 договору викласти у такій редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативних грошових оцінок даної земельної ділянки, відповідно до рішення Бориспільської міської ради від 07.02.2008 р. № 3322-28-V «Про приведення договорів оренди у відповідність до чинного законодавства»;

пункт 7 договору викласти у такій редакції: «розмір річної орендної плати на 2008 рік становить 91529,73 грн. Орендна плата сплачується щомісячно в рівних частках, з урахуванням плати за день. Розмір щомісячної орендної плати становить 7627,48 грн. На наступні роки орендна плата обчислюється з урахуванням пункту 4 цього додаткового договору. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції».

Бориспільською міською радою було направлено на адресу ТОВ «Еконафтогаз» лист № 12-31-290 від 22.01.2014 р. про припинення договору оренди, відповідно до якого орендодавець повідомив орендаря про те, що в разі несплати заборгованості з орендної плати, договір оренди буде припинено.

Відповідно до листа № 274/9/10-28-25-36-10 від 18.08.2014 р. Бориспільської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ Міністерства доходів у Київській області, за ТОВ «Еконафтогаз» рахується заборгованість зі сплати орендної плати за землю в сумі 138936,94 грн.

Внаслідок неналежного виконання відповідачем умов договору оренди землі від 19.08.2005 р. із змінами та доповненнями щодо внесення орендних платежів, Бориспільською міською радою було направлено на адресу ТОВ «Еконафтогаз» претензію № 12-31-3921 від 17.10.2014 р., відповідно до якої позивач повідомив відповідача, що Бориспільською міською радою було прийнято рішення від 07.10.2014 р. № 4577-56-VI «Про розірвання договору оренди землі від 19.08.2005 р., укладеного між міською радою та ТОВ «Еконафтогаз» під будівництво індивідуальних котеджів в мікрорайоні 28-а у м. Бориспіль», у зв'язку чим орендодавець пропонував орендареві сплатити заборгованість та укласти угоду про розірвання договору оренди за згодою сторін.

Відповідь на претензію отримано не було.

Обґрунтовуючи позов, позивач посилається на те, що відповідач не виконує умови договору оренди землі від 19.08.2005 р. щодо сплати орендної плати.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Пунктом 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

У відповідності зі ст. 41 Податкового кодексу України органи державної податкової служби є контролюючим органом щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.

Як встановлено судом, у порушення умов договору оренди землі від 19.08.2005 р. із змінами та доповненнями, відповідач має заборгованість зі сплати щомісячного розміру орендної плати за користування землею в розмірі 138936,94 грн., що підтверджується долученим до матеріалів справи листом Бориспільської ОДПІ ГУ Міністерства доходів у Київській області № 274/9/10-28-25-36-10 від 18.08.2014 р.

Таким чином, твердження позивача щодо несплати відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою за договором оренди землі від 19.08.2005 р. підтверджується матеріалами справи.

Поряд з цим слід зазначити, що згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Статтею 141 Земельного кодексу України передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Згідно зі ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Отже, відповідно до чинного законодавства розірвання договору оренди в судовому порядку може бути здійснено тільки у встановленому законом порядку.

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Пунктом 2.20 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» передбачено, що у вирішенні спорів про розірвання договору оренди земельної ділянки судам слід враховувати, що відповідно до статті 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених умовами договору, та з підстав, визначених статтями 24 і 25 Закону України «Про оренду землі», у разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також з підстав, визначених ЗК України та іншими законами України.

Згідно з п. 2.23 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем істотно порушено умови договору оренди землі від 19.08.2005 р., у зв'язку з чим зазначений договір підлягає розірванню в судовому порядку на підставі ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Згідно зі ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідач, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, посилався на те, що на момент укладення спірного договору оренди землі до повноважень Бориспільської міської ради входило право розпорядження землями державної та комунальної власності в межах міста Бориспіль, однак у зв'язку із змінами в законодавстві України на даний час до повноважень Бориспільської міської ради належать лише повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності. На переконання відповідача, позивачем не було надано суду доказів того, що оспорювані земельні ділянки на сьогоднішній день належать до земель комунальної власності та входять в межі м. Бориспіль, і, відповідно, що Бориспільська міська рада на момент звернення до суду є орендодавцем земельних ділянок відповідно до чинного законодавства України.

Наведені заперечення відповідача не беруться судом до уваги з огляду на таке.

Згідно з п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 р., з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу.

Водночас, відповідно до п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» у державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу.

Відповідно до п. 3 договору оренди землі від 19.08.2005 р. на земельній ділянці об'єкти нерухомого майна не знаходяться, тобто відсутні будь-які об'єкти нерухомого майна, у тому числі - державної власності.

Відповідно до листа заступника начальника Управління Держземагенства у Бориспільському районі Київської області № 18-1006-0.2-269/2-15 від 12.02.2015 р. проект встановлення меж м. Бориспіль затверджений Постановою Верховної Ради України від 07.03.2002 р. № 3094-ІІІ і після 07.03.2002 р. межі міста Бориспіль не змінювались. Земельні ділянки ТОВ «Еконафтогаз», загальною площею 13,716 га, відповідно до картографічних матеріалів знаходяться в адміністративних межах м. Бориспіль та перебувають в оренді зазначеного товариства.

Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Бориспільської міської ради Київської області № 178/04-08 від 20.02.2015 р. земельна ділянка площею 13,7160 га, що орендується ТОВ «Еконафтогаз», складається з трьох окремих ділянок, які мають різне цільове призначення. Відповідно до генерального плану міста Бориспіль, затвердженого рішенням міської ради від 11.07.2007 р. № 1339-17-V, земельна ділянка загальною площею 13,7160 га, що орендується ТОВ «Еконафтогаз», розташована у межах міста. На вказаній земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна. Земельна ділянка не відноситься до земель оборони.

З урахуванням викладеного, судом встановлено факт перебування спірної земельної ділянки у комунальній власності, що підтверджується розташуванням орендованої ТОВ «Еконафтогаз» земельної ділянки в межах міста Бориспіль, а також тим, що вказана земельна ділянка не перебуває у приватній чи державній власності, на ній не розташовані об'єкти нерухомого майна державної власності, вона не перебуває у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств установ та організацій, не належить до земель оборони та не використовується Чорноморським флотом Російської Федерації.

За таких обставин, вимога позивача про розірвання договору оренди землі від 19.08.2005 р., укладеного між Бориспільською міською радою Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз», підлягає задоволенню.

Також позивач просить суд зобов'язати відповідача повернути Бориспільській міській раді Київської області земельну ділянку площею 13,7160 га у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому було одержано її в оренду.

Частиною 2 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі розірвання договору зобов'язання сторін припиняються.

Як зазначалось вище, відповідно до умов п. 21 договору орендар в разі припинення дії договору повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

З огляду на викладене, вимога позивача про зобов'язання відповідача повернути Бориспільській міській раді земельну ділянку площею 13,7160 га, яка була передана за договором оренди землі 19 серпня 2005 року (з урахуванням внесених до нього змін і доповнень), є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Бориспільської міської ради Київської області у повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 32-34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Розірвати договір оренди землі від 19.08.2005 р., укладений між Бориспільською міською радою Київської області (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Київський шлях, 72, код 04054903) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Островського, 2А, оф. 2, код 31175371).

3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Островського, 2А, оф. 2, код 31175371) повернути Бориспільській міській раді Київської області (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Київський шлях, 72, код 04054903) земельну ділянку площею 13,7160 га, розташовану в мікрорайоні № 28А в м. Бориспіль Київської області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Еконафтогаз» (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Островського, 2А, оф. 2, код 31175371) на користь Бориспільської міської ради Київської області (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Київський шлях, 72, код 04054903) - 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) грн. 00 коп. судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Повне рішення підписане 02.03.2015 р.

Суддя В.М. Бабкіна

Дата ухвалення рішення24.02.2015
Оприлюднено06.03.2015
Номер документу42946857
СудочинствоГосподарське
Сутьрозірвання договору та зобов'язання повернути земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —911/5214/14

Ухвала від 19.03.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Новіков М.М.

Рішення від 24.02.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 29.01.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 12.01.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні