Постанова
від 24.02.2015 по справі 907/951/14
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" лютого 2015 р. Справа № 907/951/14

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

Головуючого - судді Скрипчук О.С.

Суддів Дубник О.П.

Зварич О.В.

При секретарі судового засідання Лагутіні В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Успіх» б/н від 19.12.2014 року

на рішення Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року

у справі № 907/951/14

за позовом: прокурора Тячівського району в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради, смт. Тересва Тячівського району

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Успіх», с. Руська Мокра Тячівського району

про зміну пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: «нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1 602 701,80 грн.»; зміну пункту 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48 081,05 грн. в рік».

за участю представників:

прокурора: не з'явився;

від позивача: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

Прокурором Тячівського району в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради звернувся до Господарського суду Закарпатської області із позовом до ТзОВ «Успіх» про внесення змін до п.п. 5, 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення їх у наступній редакції: п. 5 «нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1 602 701,80 грн.»; п. 8: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48 081,05 грн. в рік».

Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14 (суддя Мокану В.В.) позов прокурора Тячівського району задоволено. Суд виніс рішення, яким вніс зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року, укладеного між Тересвянською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Успіх», виклавши пункт 5 у наступній редакції: «нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1602701,80 грн.»; пункт 8 у наступній редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48081,05 грн. в рік».

Не погоджуючись з даним рішенням ТзОВ «Успіх» подало апеляційну скаргу б/н від 19.12.2014 року, в якій просить рішення Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що позивачем не надано доказів, що останнім в особі Тересвянської селищної ради ухвалювалось рішення про зміну існуючих правовідносин з оренди землі внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земель, що робить висновок господарського суду першої інстанції про задоволення позову передчасним.

Прокурором було подано до суду відзив на апеляційну скаргу № 201-15вих.15 (15) від 05.01.2015 року, в якому просить рішення Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року залишити без змін.

Сторони та прокурор явку уповноважених представників у судове засідання, яке відбулось 24.02.2015 року не забезпечили, незважаючи на те, що про час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені.

Відповідачем було подано до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю забезпечити явку уповноваженого представника у судове засідання. Дане клопотання колегією суддів відхилене, оскільки не є документально обґрунтованим.

Розпорядженням в.о голови Львівського апеляційного господарського суду від 03.02.2015 року було змінено склад колегії суддів.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи 17.03.2006 року Між Тересвянською селищною радою (орендодавцем) та ТзОВ «Успіх» (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер: 2124456200:03:005:0042 загальною площею 2,6810 га, розташованої за адресою: смт. Тересва Тячівського району Закарпатської області, вул. Миру, 8/г для здійснення підприємницької діяльності (обслуговування виробничої бази). Договір зареєстровано у Тячівському відділі ЗРФДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2006 року за № 2124456200-0406070900004.

Відповідно до п. 7 договору строк його дії складає 49 років. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 671322,30 грн.

Пунктом 8 договору визначено, що орендна плата за користування об'єктом оренди вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, що становить 20139,67 грн. в рік.

Сторонами погоджено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 31).

Умовами п. 11 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, які передбачені законом, за сталих соціально - економічних умов розмір орендної плати переглядається раз у два роки.

Рішенням Тересвянської селищної ради від 26.06.2012 року № 275 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель селища Тересва, якою було передбачено створення трьох економіко - планувальних зон в селищі Тересва; визначено, що вартість одного квадратного метра забудови території в розрізі економіко - планувальних зонах становить: І зона - 66,38 грн. /м кв., ІІ зона - 58,60 грн. /м кв., ІІІ зона - 46,05 грн. /м кв.; затверджено локальні коефіцієнти на місце розташування земельних ділянок згідно додатку та грошові оцінки сільськогосподарських угідь та земель різного функціонального призначення у розрізі економіко - планувальних зон.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 19-708-0.6-1045/2-14 від 27.06.2014 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, загальною площею 2,6810 га, розташованої за адресою: смт. Тересва Тячівського району Закарпатської області, вул. Миру, 8/г, складає 1602701,80 грн.

Листом від 25.11.2013 року № 380/02-27 Тересвянська селищна рада запропонувала відповідачу переглянути договір оренди у зв'язку з проведеною нормативно - грошовою оцінкою земель смт. Тересва. Проте, даний лист був залишений без відповіді та належного реагування.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного:

За приписами статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Положеннями ст. 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Положеннями ст. ст. 126, 206 Земельного ЗК України передбачено, що використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» закріплено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року внесені зміни до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008 року.

01.11.2011 року, у зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно Податковим кодексом України.

Приписами пункту 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, водночас, згідно п. 288.5.2. така сума не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України «Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Разом з тим, слід зазначити, що п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" передбачено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Враховуючи вищенаведене, судом першої інстанції обґрунтовано задоволено позов щодо внесення змін до пунктів 5 та 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення їх у запропонованій позивачем редакції.

Необґрунтованим є твердження апелянта про те, що позов у даній справі є передчасним, оскільки Тересвянською селищною радою не ухвалювалось рішення про зміну існуючих правовідносин з оренди землі внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земель, колегією суддів оцінюється критично. Адже, в п. 24 договору оренди сторони погодили, що орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення розмірів земельного податку.

Отже, колегія суддів прийшла до висновку, що рішення Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105, Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

1.Рішення Господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

2. Достягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Успіх» (с. Руська Мокра Тячівського району, вул. Миру, 182, код ЄДРПОУ 20447523) в доход Державного бюджету України 509,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

3. Доручити Господарському суду Закарпатської області видати наказ.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

5. Справу направити в Господарський суд Закарпатської області.

Повний текст постанови складено та підписано 02.03.2015 року

Головуючий - суддя Скрипчук О.С.

Суддів Дубник О.П.

Зварич О.В.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.02.2015
Оприлюднено10.03.2015
Номер документу42983197
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/951/14

Постанова від 24.02.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 12.01.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 10.12.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 26.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 29.09.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні