Постанова
від 12.02.2015 по справі 804/12585/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 лютого 2015 рокусправа № 804/12585/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Кругового О.О.

суддів: Богданенка І.Ю. Уханенка С.А.

за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,

за участю:

представника позивача: Паплик С.А.,

представників відповідача: Панько Л.В., Кінарєва В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Приватного підприємства «Хімтекс-Д» на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2014 року по справі № 804/12585/14 за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездастності до Приватного підприємства «Хімтекс-Д» про стягнення заборгованості, -

ВСТАНОВИВ:

Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства «Хімтекс-Д» про стягнення заборгованості в сумі 4211.71 грн.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що правомірність винесення рішення 65/05 від 26.06.2012 року на суму 3770.55 була підтверджена рішенням Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, проте сума зазначеного грошового зобов'язання Відповідачем самостійно сплачена не була, що свідчить про обґрунтованість донарахування штрафних санкцій та пені за її несвоєчасну сплату та стягнення їх в примусовому порядку.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2014 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Відповідача на користь Позивача заборгованість у розмірі 4211.71 грн.

Приватне підприємство «Хімтекс-Д» не погодившись з рішенням суду першої інстанції, звернулося з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2014 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Також, заявник апеляційної скарги зазначив, що право на стягнення коштів мав лише суб'єкт владних повноважень, який їх донарахував, а саме Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Дніпропетровського обласного відділення Бабушкінської районної виконавчої дирекції, а не Позивач по справі.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено,що з 08.06.2012 року по 11.06.2012 року Бабушкінською районною виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності проведено планову перевірку правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати страхових внесків та цільового використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.12.2010 року по 31.12.2010 року та перевірку правильності обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам та правомірності заявлення і використання страхових коштів, які надійшли від Бабушкінської районної виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.01.2011 року по 31.03.2012 року.

За наслідками перевірки складено Акт від 11.06.2012 року, у якому встановлено наступні порушення, а саме: з порушенням діючого законодавства по розподілу санаторно-курортного лікування застрахованих осіб та членів сімей використано 2513,70 грн.

Крім того, до позивача було застосовано штраф у розмірі 50% неправомірно витраченої суми страхових коштів.

На підставі зазначеного акту перевірки, 26.06.2012 року позивачем було прийнято рішення № 65/05 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яким зобов'язано позивача повернути неправомірно витрачені кошти Фонду у розмірі 2513,70 грн. та накладено штраф у розмірі 1256,85 грн.

Законність рішення № 65/05 від 26.06.2012 року була підтверджена ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2014 року по справі № 2а/0470/12921/12.

Зазначене рішення № 65/05 від 26.06.2012 року отримав уповноважений представник відповідача під розписку 09.07.2012 року, що підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення, яке знаходиться у матеріалах справи.

Проте, кошти за зазначеним рішенням своєчасно сплачені не були, у зв'язку з чим. Позивачем було винесено рішення 65/05/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 09.04.2013 року на суму 441.16 грн., в тому числі: пеня - 64.10 грн. та штраф у розмірі 337.06 грн.

Проте, зазначені кошти Відповідачем сплачені не були, що на думку Позивача дає можливість їх стягнення в судовому порядку.

Правомірність стягнення заборгованості у розмірі 4211.71 грн. є предметом спору переданого на вирішення суду.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд апеляційної інстанції частково погоджується із зазначеною позицією суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється районними, міжрайонними, міськими виконавчими дирекціями відділень Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Приписами ч.1 ст.30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» передбачено, що страхувальники та інші отримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів відповідно до частини першої статті 21 та статті 22 цього Закону на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Згідно з ч.2 ст.22 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» страхувальники, інші отримувачі коштів Фонду зобов'язані у десятиденний строк після отримання рішення органу Фонду про повернення коштів перерахувати страхові кошти, використані з порушенням встановленого порядку використання, а також фінансові санкції, визначені у статті 30 цього Закону.

У відповідності до ч.3 ст.30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" своєчасно не сплачені та не відшкодовані страхові кошти відповідно до частини першої статті 21 та статті 22 цього Закону і фінансові санкції, передбачені частиною першою цієї статті, стягуються із страхувальника, іншого отримувача коштів Фонду у дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Зміст зазначених правових норм вказує на те, що страхувальники у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду неправомірно витрачену суму страхових коштів і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. Так, така сума коштів разом зі штрафними санкціями підлягають поверненню страхувальником протягом 10 днів з дня отримання рішення. При цьому, за несвоєчасне повернення а страхових коштів відповідно на страхувальників накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих страхових коштів та нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу. Але, у разі несвоєчасного повернення таких коштів, вони підлягають стягненню у встановленому законом порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, Бабушкінською районною виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності було винесено рішення № 65/05 від 26.06.2012 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства пор загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яким зобов'язано позивача повернути неправомірно витрачені кошти Фонду у розмірі 2513,70 грн. та накладено штраф у розмірі 1256,85 грн.

Зазначене рішення було отримано Відповідачем 09.07.2012 року, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією поштового повідомлення.

Не погодившись з правомірністю отриманого рішення № 65/05 від 26.06.2012 року Відповідач оскаржив його у судовому порядку.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.10.2012 року, залишеного без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2014 року в задоволенні адміністративного позову було відмовлено. Зазначені рішення набрали законної сили, що свідчить про правомірність винесеного позивачем рішення № 65/05 від 26.06.2012 року.

В свою чергу, рішення № 65/05 від 26.06.2012 року яким Відповідача було зобов'язано повернути неправомірно витрачені кошти Фонду у розмірі 2513,70 грн. та накладено штраф у розмірі 1256,85 грн. добровільно виконано не було, що за приписами Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" свідчить про можливість стягнення зазначених коштів у примусовому порядку.

Враховуючи зазначене, вимоги позивача в частині стягнення 2513,70 грн. та накладеного штрафу у розмірі 1256,85 гривень підлягають задоволенню, в зв'язку з чим, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про законність та обґрунтованість рішення суду першої станції в цій частині.

Однак, в іншій частині задоволених позовних вимог суд апеляційної інстанції не погоджується з позицією суду першої з наступних підстав.

Як регламентує п.4.2. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженого Постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, від 22.12.2010, № 29, у разі несвоєчасного виконання страхувальником рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій щодо повернення коштів Фонду та сплати фінансових санкцій або виконання його не в повному обсязі на страхувальників накладається штраф та нараховується пеня відповідно до статті 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Суми цих санкцій сплачуються страхувальниками за рахунок власних коштів. Розрахунок фінансових санкцій здійснюється після закінчення строку виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій на підставі копій платіжних документів про перерахування зазначених коштів, виписок банку про надходження коштів на рахунки органів Фонду, які є підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду, за формою, наведеною у додатку 4 до цієї Інструкції. Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду приймається та надсилається страхувальнику протягом 20 календарних днів з дня закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

Керуючись зазначеною нормою права, Позивачем було винесено рішення від 09.04.2013 року №65/05/1 яким Відповідачу було донараховано штрафні санкції у розмірі 377.06 грн. та нарахована пеня у розмірі 64.10 грн. за несвоєчасне повернення страхових коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 3770.55 грн. згідно з рішенням про повернення коштів фонду та застосування санкцій від 26.06.2012 року №65/05.

Отже, аналіз зазначеної правової норми свідчить про те, що рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності приймається протягом 20 календарних днів з дня закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій № 65/05 від 26.06.2012 року підлягало виконанню відповідачем у добровільному порядку із дня набрання його чинності, разом із постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.10.2012 року, залишеного без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, а саме 26.06.2014 року та повинно бути добровільно виконано до 07.07.2014 року.

Враховуючи положення п.4.2. Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Позивач саме з 08.07.2014 року мав право протягом 20 денного строку винести рішення про накладення фінансових санкцій за несвоєчасне виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

Всупереч зазначеному, Позивач прийняв рішення №65/05/1 від 09.04.2014 року про накладення фінансових санкцій за несвоєчасне виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій, що свідчить про його передчасність, а тому суми штрафних санкцій у розмірі 377.06 грн. та пені у розмірі 64.10 грн. за зазначеним рішенням стягненню в примусовому порядку не підлягають.

Зазначені обставини справи судом першої інстанції не були прийняті до уваги, в зв'язку з чим, суд апеляційної інстанції частково погоджується з висновками суду першої інстанції щодо правомірності стягнення заборгованості в сумі 4211.71 грн., оскільки сума фінансових санкцій у загальному розмірі 441.16 грн. в даному випадку до стягнення була заявлена необґрунтовано.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2014 року була прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, що свідчить про необхідність її часткового скасування.

На підставі наведеного, керуючись, ч.3 сь.160, ст. 196, ст. 198, ст. 202, ст. 205, ст. 207 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Хімтекс-Д» - задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2014 року по справі № 804/12585/14- скасувати в частині стягнення з Приватного підприємства «Хімтекс-Д» заборгованості в розмірі 441.16 грн.

В іншій частині постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2014 року - залишити без змін.

Постанова набирає чинності з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів шляхом подання касаційної скарги.

Головуючий: О.О. Круговий

Суддя: І.Ю. Богданенко

Суддя: С.А. Уханенко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2015
Оприлюднено12.03.2015
Номер документу42991650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/12585/14

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 06.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 06.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Амєлін С.Є.

Постанова від 12.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 12.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 17.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 11.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 19.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні