Постанова
від 24.02.2015 по справі 804/2619/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

копія ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2015 р. Справа № 804/2619/15

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Горбалінського В.В.

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Новомет-СМ» до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення , -

ВСТАНОВИВ:

13.02.2015 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом відкрито провадження в адміністративній справі за позовом приватного підприємства «Новомет-СМ» до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0000261502 від 30.01.2015 року, винесене Новомосковською ОДПІ ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що податковим органом проведено документальну позапланову невиїзну перевірку з питань своєчасності та повноти нарахування орендної плати земельної ділянки державної та комунальної власності за період з 01.01.2014 року по 31.10.2014 року, за результатами якої складено акт від 25.12.2014 року № 746/222/35595231, яким встановлено заниження орендної плати за землю на загальну суму 26 584,60 грн. В подальшому на підставі висновків вказаного акту 30.01.2015 року податковим органом винесено податкове повідомлення-рішення № 0000261502, яким підприємству визначено суму грошового зобов'язання в розмірі 33 230,75 грн. Позивач вважає вказане рішення безпідставними та таким, що підлягає скасуванню, оскільки розмір орендної плати за землю розраховувався відповідно до договору оренди земельної ділянки.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, надав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судовому засіданні 24.02.2015 року надала письмові заперечення проти позову та повідомила суд про відсутність додаткових пояснень та доказів по справі. В обґрунтування заперечень зазначено, що ході перевірки встановлено заниження позивачем грошового зобов'язання з орендної плати за землю, що було зафіксовано в акті перевірки, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення. Оскільки факт порушення вимог податкового законодавства відображено в акті перевірки, відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Отже, враховуючи зазначені вище підстави, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази суд встановив.

Приватне підприємство «Новомет-СМ» зареєстроване як юридична особа 06.02.2008 року та перебуває на податковому обліку в Новомосковській ОДПІ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області.

02.03.2009 року між позивачем (орендар) та Новомосковською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Новомосковському міському відділі Дніпропетровської регіональної філії Центру ДЗК 02.03.2009 року за № 04:09:126:00040.

За умовами вказаного договору позивачеві надано в оренду на 10 років земельну ділянку площею 1,3801 га., нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 634 590,40 грн.

Орендна плата вносить орендарем у грошовій формі, у розмірі « 3» від нормативної грошової оцінки землі згідно з розрахунком розміру орендної плати.

Відповідно до розрахунку орендної плати на 2009 рік розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1,3801 га. становить 49 037,72 грн.

Актом приймання-передачі земельної ділянки по договору оренди від 02.03.2009 року підтверджується прийняття в користування позивачем земельної ділянки.

03.03.2009 року між позивачем (орендар) та Новомосковською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Новомосковському міському відділі Дніпропетровської регіональної філії Центру ДЗК 03.03.2009 року за № 04:09:126:00041.

За умовами вказаного договору позивачеві надано в оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,2442 га., нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 156654,30 грн.

Орендна плата вносить орендарем у грошовій формі, у розмірі « 3» від нормативної грошової оцінки землі згідно з розрахунком розміру орендної плати.

Відповідно до розрахунку орендної плати на 2009 рік розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,2442 га. становить 4 699,63 грн.

Актом приймання-передачі земельної ділянки по договору оренди від 03.03.2009 року підтверджується прийняття в користування позивачем земельної ділянки.

12.02.2014 року позивачем подано до податкового органу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014 рік, в якій самостійно визначено розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1,3801 га. в сумі 51 930,94 грн. за рік та за земельну ділянку площею 0,2442 га. 4 976,91 грн. за рік., а всього за 2014 рік - 56 907,85 грн.

25.12.2014 року працівниками Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області складено акт № 746/222/35595231 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ПП «Новомет-СМ» (код ЄДРПОУ 35595231) з питань своєчасності та повноти нарахування орендної плати земельної ділянки державної та комунальної власності за період з 01.01.2014 року по 31.10.2014 року».

Відповідно до висновків вказаного акту перевіркою ПП «Новомет-СМ» встановлено порушення: ст. 271.1.1, п.288.1, п.288.5.1, п.288.7 ст. 288 Податкового кодексу України, платником не сплачено орендної плати за землю в сумі 26 584,60 грн. січень-жовтень 2014 року.

На підставі вищевказаних висновків податковим органом 30.01.2015 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000261502, яким підприємству збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в розмірі 33 230,75 грн. в т.ч. за основним зобов'язанням в розмірі 26 584,60 грн. та за штрафними санкціями - 6 646,15 грн.

Вирішуючи правомірність прийняття оскаржуваного податкового повідомлення - рішення суд виходить з наступного.

З 01.01.2011 року питання щодо визначення розмір орендної плати за землю регулюється Податковим кодексом України.

Відповідно до п.1.1 ст. 1 Податкового кодексу України визначено, що податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно статті 9 Податкового Кодексу України визначено, що плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів.

Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень Податкового кодексу України з урахуванням критеріїв, які визначені у розділі XIII «Плата за землю»

Відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктами 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України визначено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Водночас пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначається, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами

Статтею 13 вказаного Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до абзацу 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. (стаття 15 Закону України «Про оцінку земель»).

Згідно ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України

В ході судового розгляду справи встановлено та актом перевірки податкового органу також підтверджено, що 09.07.2013 року Новомосковською міською радою прийнято рішення № 855 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська», відповідно до якого затверджено технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковська, згідно з якою базова вартість одного кв. м земель міста становить 104,03 грн./кв.м, а зональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від ступеню містобудівної цінності території (економіко-планувальної зони) - від 0,59 до 2,5.

Пунктом 5 вказаного рішення зобов`язано землекористувачів до 01.01.2014 року внести зміни в договори оренди землі в частині розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

Рішення ради нормативно-правового характеру згідно з пунктом 5 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Відповідно до вимог ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації, зокрема на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет.

Згідно листа Новомосковської міської ради від 18.11.2014 року № 3339 встановлено, що рішення від 09.07.2013 року № 855 було оприлюднене на офіційному веб-сайті Новомосковської міської ради 12.07.2013 року. Судом встановлено, що станом на час розгляду даної справи вказане рішення можна переглянути в мережі Інтернет за адресою http://www.novomoskovsk-rada.gov.ua/document/pro-zatverdzhennya-tehnichnoyi-dokumentaciyi-z-normativnoyi-groshovoyi-ocinki-zemel-mista.

Таким чином, твердження позивача про те, що нормативно - грошова оцінка земельних ділянок не проводилась не відповідає дійсності, оскільки нормативно-грошова оцінка затверджена рішенням Новомосковської міської ради.

Відповідно до листа управління Держземагентства у Новомосковському районі Дніпропетровської області від 16.12.2014 року № 3128/01-06 та наданих витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення на 2014 рік від 15.12.2014 року № 17768/1 вбачається, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 2442 кв.м., яка знаходиться у користуванні ПП «Новомет-СМ», становить 241 928,94 грн., відповідно до витягу від 15.12.2014 року № 17768/2 нормативно грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1 3801 кв.м., яка знаходиться у користуванні ПП «Новомет-СМ» становить 2 718 382,97 грн., тобто орендна плата становить 99,07 грн. та 196,97 грн. за 1 кв. м. земельної ділянки відповідно.

Тобто з вказаного вбачається, що станом на час подання позивачем податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014 рік змінено розміри нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають в його користуванні.

Доводи позивача про те, що ним при обчисленні податкових зобов'язань використовувалась нормативна грошова оцінка на орендовані ділянки, яка відповідала умовам укладених договорів земельних ділянок та враховуючи те, що зміни до вказаних договорів з підстав збільшення нормативної грошової оцінки земельних ділянок не вносились, податковим органом неправомірно збільшено грошові зобов'язання судом вважаються безпідставними з огляду на наступне.

Суд погоджується з твердженням позивача про те, що орендна плата за землю встановлена сторонами договору оренди земельної ділянки та не може змінюватись без внесення змін до самого договору оренди, оскільки договір оренди земельної ділянки є цивільно-правовим, а отже йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов'язковість його виконання сторонами тощо. Суб'єкт владних повноважень (в даному випадку податковий орган), який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов вимогам чинного законодавства України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, на думку суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.

З аналізу укладених позивачем договорів оренди земельних ділянок вбачається, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у випадках і з моменту зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Відповідно до п. 36 договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Оскільки зміна розміру нормативної грошової оцінки не визначена сторонами договору як підстава для зміни умов укладених договорів, та її збільшення не вносить змін в умови укладених договорів, оскільки відповідно до них розмір орендної плати становить 3 % від нормативної грошової оцінки, доводи позивача є необґрунтованими.

Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок впливає лише на розмір грошових зобов'язань з орендної плати за землю та її зміна не впливає на умови визначені сторонами договору оренди землі та на їх права та обов'язки, не змінює їх.

Відповідно до пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України визначено, що контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Згідно до вимог п. 58.1 ст. 58 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.

Відповідно до вимог п.123.1 ст. 123 Податкового кодексу України визначено, що у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1,54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Оскільки в ході судового розгляду справи судом підтверджено висновки податкового органу про заниження підприємством грошового зобов'язання з орендної плати за землю на загальну суму 26 584,60 грн., суд вважає оскаржуване податкове повідомлення - рішення обґрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.

За змістом частин 4, 5 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з'ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів.

Таким чином, суд дійшов висновку, що поданих позивачем доказів достатньо для встановлення обставин справи та для ухвалення судового рішення.

Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги є необґрунтованими та таким, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.

Розміри ставок судового збору встановлюються статтею 4 Закону України «Про судовий збір», згідно якої за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру сплачується 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 4 розмірів мінімальної заробітної плати, а за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру сплачується 0,06 розміру мінімальної заробітної плати. Судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.

З огляду на те, що позовні вимоги в даному випадку є майновими, отже позивач повинен сплатити за подання до адміністративного суду адміністративного позову судовий збір у розмірі 1827,00 грн., а сплатив лише 182,70 грн., тому суд стягує з позивача 1644,30 грн. (1827 грн. - 182,70 грн.).

Керуючись ст.ст. 158-163, 167, 183-3, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «Новомет-СМ» до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити повністю.

Стягнути з приватного підприємства «Новомет-СМ» судові витрати у розмірі 1644,30 грн.

Копію постанови направити сторонам.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя (підпис) Постанова не набрала законної сили станом на 24.02.2015 року Суддя З оригіналом згідно Помічник судді В.В. Горбалінський В.В. Горбалінський А.О. Кошля

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2015
Оприлюднено13.03.2015
Номер документу43006874
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/2619/15

Постанова від 24.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні