cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" березня 2015 р. Справа № 922/4846/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Плахов О.В., суддя Шутенко І.А.,
при секретарі Міракові Г.А.,
за участю представників сторін:
позивача - Каденко Н.М. на підставі довіреності №08-11/4640/2-14 від 24.12.2014р.,
відповідача - Любич В.О. на підставі довіреності від 23.01.2015р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" (вх.№824Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 15.12.2014р. у справі № 922/4846/14
за позовом Харківської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА", м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИЛА:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА", просить внести зміни до договору оренди землі від 13.10.2004р. №8592/04 шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, укладеної у редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом
Харківського міського нотаріального округу Глуховцевою Н.В.
09 "серпня" 2004 року в реєстрі за №1-2092
зареєстрованого "13" жовтня 2004 року за №8592/04
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
"___"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" (Орендар) в особі керівника
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012р. № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "13" жовтня 2004 року за № 8592/04 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:13:002:0015."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 249 від 08.11.2013 року становить 549338 грн. (п'ятсот сорок дев'ять тисяч триста тридцять вісім гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1047/14 від 02.12.2013р. на рік становить 8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 30 762, 93 грн. (тридцять тисяч сімсот шістдесят дві гривні 93 копійки), або в місяць - 2 563, 58 грн. (дві тисячі п'ятсот шістдесят три гривні 58 копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "13" жовтня 2004 року за № 8592/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ
Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
"Д'АННА"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61099, м. Харків, пр. Московський,
код 04059243 буд. 273; код 31733678
В особі міського голови В особі керівника
/ підпис/ /підпис/
Рішенням господарського суду Харківської області від 15.12.2014р. у справі №922/4846/14 (суддя Калініченко Н.В.) позов задоволено частково; внесено зміни до пункту 5 та пункту 9 договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Глуховцевою Н.В. (реєстровий № 1-2097), зареєстрованого 13.10.2004 р. за № 8592/04, виклавши пункти 5 та 9 в наступній редакції:
"5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 249 від 08.11.2013 року становить 549 338 грн. (п'ятсот сорок дев'ять тисяч триста тридцять вісім гривень)".
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківська область. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1047/14 від 02.12.2013 на рік становить 8% від її нормативної грошової оцінки і складає 30 762,93грн. (тридцять тисяч сімсот шістдесят дві гривні дев'яносто три копійки), або в місяць - 2 563,58 грн. (дві тисячі п'ятсот шістдесят три гривні п'ятдесят вісім копійок)".
В решті позову відмовлено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" на користь Харківської міської ради 1 218 грн. витрат на сплату судового збору.
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване рішення в частині задоволення позовних вимог щодо внесення змін до пункту 5 та пункту 9 договору оренди землі скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог у зазначеній частині відмовити у повному обсязі, в частині відмови у задоволенні позову рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Свої вимоги апелянт обгрунтовує тим, що позивач, окрім зміни розміру орендної плати у зв'язку зі зміною нормативно-грошової оцінки землі, заявив вимогу про застосування іншої ставки для визначення розміру орендної плати; визначений позивачем відсоток від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки не підпадає під визначення "законодавча зміна граничного розміру орендної плати".
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 05.02.2015р. у справі №922/4846/14 прийнято апеляційну скаргу до провадження, розгляд скарги призначено на 02.03.2015р.
18.02.2015р. Харківською міською радою подано заперечення на апеляційну скаргу (вх.№2707), зазначає, що кадастровий план земельної ділянки є невід'ємною частиною договору оренди землі; у протоколі розбіжностей орендар погодився із встановленою нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки у розмірі 549 338, 00грн. та розміром орендної платиза земельну ділянку, що становить 5, 6% від її нормативної грошової оцінки і складає 30 762, 93грн. або в місяць - 2 563, 58грн. Також позивач зазначає, що в позовній заяві та рішенні місцевого господарського суду допущена описка, а саме замість 5, 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки вказано, що розмір орендної плати на рік становить 8% від її нормативної грошової оцінки; позивачем не застосовувалась інша ставка для визначення розміру орендної плати, ніж та, з якою погодився відповідач у протоколі розбіжностей.
У судовому засіданні Харківського апеляційного господарського суду 02.03.2015р. представник апелянта підтримав апеляційну скаргу, просить оскаржуване рішення в частині задоволення позовних вимог щодо внесення змін до пункту 5 та пункту 9 договору оренди землі скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог у зазначеній частині відмовити у повному обсязі, в частині відмови у задоволенні позову рішення суду першої інстанції залишити без змін. Представник позивача проти задоволення апеляційної скарги заперечує, просить рішення господарського суду Харківської області від 15.12.2014р. у справі №922/4846/14 залишити без змін.
Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги по суті, що сторони у справі з'явились в судове засідання та надали пояснення щодо своїх вимог і заперечень стосовно апеляційної скарги, та зважаючи на строки розгляду апеляційної скарги на рішення суду, у відповідності до приписів статті 102 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.
Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.
09.08.2004р. між Харківською міською радою Харківської області (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" (орендарем) укладено договір оренди землі (а.с.14-18), який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга №4) від 13.10.2004р. за №8592/04.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3 даного договору орендодавець на підставі рішення 21 сесії Харківської міської ради 24 скликання від 28.04.2004р. №54/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: місто Харків, пр. Московський, 273, загальною площею 0, 0242га. На земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна, який належить орендарю на праві колективної власності - нежитлова будівля літ "А-3" (51/100 частини), а також інші об'єкти інфраструктури.
Пунктом 8 договору визначено, що договір укладено строком до 01.04.2029р.
Пункт 9 закріплює, що орендна плата за землю вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку з 2007 року становить 987, 11грн.
У пункті 13 договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно пункту 28 договору, орендодавець має право вимагати: а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; г) своєчасного внесення орендної плати.
Договір оренди земельної ділянки набирає чинності після підписання сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації. Невід'ємними частинами цього договору є план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.
До договору оренди позивачем доданий план земельної ділянки (кадастровий номер 6310138500:13:002:0015, площа 0, 0242га) (а.с.19) та акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості за адресою: пр. Московський, 273 (Фрунзенський район) (а.с.22-23).
Факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі від 13.10.2004р. (а.с.20).
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.
Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291, 18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з пунктами 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Пункти 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 визначають, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Як вбачається із матеріалів справи, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено лист-пропозицію від 19.12.2013р. №5846/0/225-13 "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" (а.с.32) з вимогою сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень в сумі 51, 00грн., сплатити плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав в сумі 120, 00грн., надати у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів, а також лист-пропозицію від 19.12.2013р. №5890/0/225-13 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 13.10.2004р. за №8592/04 та розрахунком орендної плати (а.с.31, 33) з вимогою підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 13.10.2004р. за №8592/04 та три примірника розрахунку орендної плати повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
На зазначені листи-пропозиції ТОВ "Д'АННА" надало відповідь (а.с.36-40), що додаткова угода стосується не тільки нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати, але й інших змін (пункти 2, 5, 13, 14, 28), внесення яких не передбачено законом, та направило на адресу Харківської міської ради протокол розбіжностей до додаткової угоди.
11.06.2014р. Харківською міською радою на адресу ТОВ "Д'АННА" надіслано лист №4904/0/225-14 (а.с.34), зазначає, що редакція додаткової угоди є типовою, просить повернути підписані та скріплені печаткою нотаріально посвідчені три примірника додаткової угоди до договору оренди землі №8592/04 від 13.10.2004р.
Як зазначає позивач, додаткова угода до договору оренди землі укладена між сторонами не була.
Згідно із частиною 2 статті 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Згідно із пунктом 9 договору, плата за землю вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку з 2007р. становить 987, 11грн.
Умовами укладеного між сторонами договору оренди землі, а саме пунктом 13, передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, сторони в договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у разі зміни ставки земельного податку.
Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Пункт 274.1 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно із частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
У відповідності до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Попередня вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була затверджена та введена в дію з 01.03.2008 року рішеннями Харківської міської ради від 25.12.2007р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та від 27.02.2008 року №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року".
Враховуючи норми статті 18 Закону України "Про оцінку земель", позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно із пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 23.12.2014р. у справі №922/1430/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.
З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційного господарського суду приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Проте, колегія суддів зазначає, що позивачем у пункті 9 додаткової угоди, доданої до позовної заяви, зазначено, що розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1047/14 від 02.12.2013 на рік становить 8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 30 762, 93 грн., або в місяць - 2 563, 58 грн."
Як вбачається із наданого позивачем розрахунку № 1047/14 від 02.12.2013р., прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсоток від нормативної грошової оцінки становить 5, 6%, розмір орендної плати становить 30 762, 93 грн., або в місяць - 2 563, 58 грн.
Як зазначено вище, у запереченні на апеляційну скаргу позивач вказує, що ним було допущену описку, а саме замість 5, 6% від нормативної грошової оцінки помилково вказано 8%.
Судова колегія апеляційного господарського суду зазначає, що рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008р. № 41/08 затверджено Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова
Відповідно до пункту 2.4. Порядку, орендної плати річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою:
О = Ц * Б * К1 * К2, де:
Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.;
Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці);
К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення:
К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно додатком до цього Положення.
Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об'єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).
Відповідно до пункту 2.5. Порядку розмір поточної базової ставки орендної плати становить 0,08.
Відповідно до пункту 2.6 Порядку визначення розміру орендної плати орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати:
Строк оренди, роки Відсоток від орендної плати
1-10 років 100%
1-15 років 90%
16-20 років 80%
21-25 років 70%
26-50 років 60%
Таким чином, відповідно до вказаного рішення сесії Харківської міської ради базовою річною ставкою орендної плати визначено 0,08 тобто, 8% від нормативної грошової оцінки земель.
Як вбачається із матеріалів справи, термін оренди за договором позивача є значним, та підпадає під дію пункту 2.6. Порядку визначення розміру орендної плати, йому базова ставка знижується та становить 70% від базової ставки (8%х70%=5,6%), тобто 5,6% від нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки.
Досліджуючи наданий позивачем розрахунок та умови пункту 9 додаткової угоди до договору оренди землі, судова колегія зазначає, що зазначена описка не вплинула на розмір орендної плати, оскільки розмір орендної плати було розраховано вірно, виходячи з відсотку від нормативної грошової оцінки - 5, 6%.
Судом першої інстанції розмір відсотку від нормативної грошової оцінки досліджений не був, що призвело до неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, отже, в додатковій угоді до договору оренди землі має бути зазначений вірний розмір відсотку від нормативної грошової оцінки землі - 5, 6%.
Разом з тим, досліджуючи надану Харківською міською радою додаткову угоду до договору оренду, колегія суддів приходить до висновку, що умови додаткової угоди стосуються не тільки змін, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати, але й інших умов договору, а саме, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9, пункти 13, 14, 28д) додаткової угоди до договору оренди землі, яких немає у Типовому договорі оренди землі, що затверджений постановою КМУ від 03.03.2004р. №220.
При цьому, позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
Судова колегія відзначає, що за приписами статті 33, 34 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані довести обставини справи, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, належними та допустимими доказами.
Враховуючи, що наведені пункти додаткової угоди до договору оренди землі від 13.10.2004 року №8592/04 не відповідають положенням наведених правових актів, не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9, пункти 13, 14, 28д) додаткової угоди не підлягають визнанню укладеними.
Такої правової позиції дотримується Вищий господарський суд України у постанові від 23.12.2014р. у справі №922/1430/14.
Колегія суддів також зазначає, що згідно з пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі від 13.10.2004р. №8592/04 шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, укладеної у редакції, викладеної у позовній заяві.
Проте, судом першої інстанції зазначеного враховано не було та в резолютивній частині оскаржуваного рішення внесено зміни до пунктів 5 та 9 договору оренди землі.
Щодо позовних вимог в частині доповнення пункту 2 словами: "кадастровий номер земельної ділянки - 6310138500:13:002:0015", колегія суддів зазначає наступне.
Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає, що істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Як вбачається із матеріалів справи, невід'ємною частиною договору оренди від 13.10.2004р. за №8592/04 є кадастровий план земельної ділянки, про що зазначено у договорі оренди.
Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки - 6310138500:13:002:0015 та площа - 0, 0242га.
За наведених підстав, судова колегія вважає обґрунтованими вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди в частині зазначення в пункті 2 додаткової угоди кадастрового номеру земельної ділянки.
З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд не забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та не надав належну правову оцінку всім наявним у матеріалах справи доказам, колегія суддів приходить до висновку апеляційну скаргу ТОВ "Д'АННА" задовольнити частково, рішення господарського суду Харківської області від 15.12.2014р. у справі № 922/4846/14 скасувати частково та прийняти нове рішення, яким позов Харківської міської ради задовольнити частково, внести зміни до договору оренди земельної ділянки шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в частині доповнення пункту 2 та викладення пунктів 5, 9 в новій редакції.
Враховуючи, що вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди землі суд визнає частково обґрунтованими, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне відповідно до приписів частини другої статті 49 Господарського процесуального кодексу України покласти судові витрати за розгляд позовної заяви пропорційно на позивача та відповідача, за розгляд апеляційної скарги - судові витрати покласти на апелянта.
Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, п. 2 ч. 1 ст. 103, п. 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 15.12.2014р. у справі № 922/4846/14 скасувати частково та прийняти нове рішення, яким позов Харківської міської ради задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого 13.10.2004р. за №8592/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого 13.10.2004р. за №8592/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012р. № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "13" жовтня 2004 року за № 8592/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:13:002:0015."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 249 від 08.11.2013 року становить 549 338 грн. (п'ятсот сорок дев'ять тисяч триста тридцять вісім гривень)".
"9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1047/14 від 02.12.2013р. на рік становить 5, 6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 30 762, 93 грн. (тридцять тисяч сімсот шістдесят дві гривні 93 копійки), або в місяць - 2 563, 58 грн. (дві тисячі п'ятсот шістдесят три гривні 58 копійок."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "13" жовтня 2004 року за № 8592/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ
Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
"Д'АННА"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61099, м. Харків, пр. Московський,
код 04059243 буд. 273; код 31733678
В особі міського голови В особі керівника
/ підпис/ /підпис/
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Д'АННА" (61099, м. Харків, пр. Московський, буд. 273, код ЄДРПОУ 31733678) на користь Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) 609, 00грн. витрат на сплату судового збору за подання позову.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 10.03.2015р. (07.03.-09.03.2015р. - вихідні дні).
Головуючий суддя Здоровко Л.М.
Суддя Плахов О.В.
Суддя Шутенко І.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2015 |
Оприлюднено | 16.03.2015 |
Номер документу | 43018569 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Здоровко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні