Постанова
від 04.03.2015 по справі 922/2690/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" березня 2015 р. Справа № 922/2690/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Слободін М.М. , суддя Гончар Т. В. , суддя Гребенюк Н. В.

при секретарі Томіній І.В.

за участю представників:

позивача - не з'явився

відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "ОМНІ" м. Харків (вх. №172 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 22.12.14 р. у справі № 922/2690/14

за позовом Харківської міської ради

до Приватного підприємства "ОМНІ"

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 22.12.14 р. по справі № 922/2690/14 ( головуючий суддя П.В. Хотенець, суддя Р.М. Аюпова, суддя І.П. Жигалкін) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року № 040567100024 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "31" серпня 2005 року за № 040567100024

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного

земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"__"


20 року

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ОМНІ" (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

I. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користуання в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9 договору оренди землі, зареєстрованого "31" серпня 2005 року за № 040567100024 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:07:010:0006".

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 534 від 30.10.2013 становить 2986710 грн. (два мільйони дев*ятсот вісімдесят шість тисяч сімсот десять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 63/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 167255,76 грн. (сто шістдесят сім тисяч двісті п'ятдесят п'ять гривень 76 копійки), або в місяць - 13937,98 грн. (тринадцять тисяч дев'яносто тридцять сім гривень 98 копійок).

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земелі, зареєстрованого "31" серпня 2005 року за № 040567100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонами по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ОМНІ"

Харківської області 61145, м. Харків

м. Харків, м-н Конституції, 7 вул. Новгородська, буд. 76

код 04059243 код 23322077

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. Кернес

/ підпис/ /підпис/ /ПІБ/

Стягнуто з Приватного підприємства "ОМНІ" на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору. В решті заявлених позовних вимог відмовлено.

Відповідач з рішенням господарського суду Харківської області не погодився, звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення господарського суду Харківської області по справі № 922/2690/14 від 22.12.14 р. частково, а саме в частині задоволення вимог позивача про внесення змін п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 31 серпня 2005 р. за № 040567100024.

Апеляційна скарга обґрунтована посиланням не неправомірність ставки орендної плати, а також невірне застосування коефіцієнту для визначення нормативної грошової оцінки. Також, відповідач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою відповідно до закону для зміни орендної плати. Крім того, відповідач стверджує про порушення порядку позивачем внесення змін до договору, а також вважає, що відповідно до п. 29 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові від 19.12.2012 № 960/12 даний Порядок не поширюється на договори оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним порядком. Відповідач також вважає, що судом першої інстанції було необґрунтовано відмовлено в задоволенні клопотання про призначення експертизи.

Позивач 09.02.15 р. через канцелярію суду ( вх. № 1944) надав відзив на апеляційну скаргу. В запереченні на апеляційну скаргу позивач не підтримує заявлені в апеляційній скарзі вимоги та просить рішення господарського суду Харківської області від 22.12.14 р. у справі № 922/2690/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу залишити без задоволення. При цьому позивач зазначає, оскільки сторонами в договорі зазначено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата є регульованою ціною, то вчинена у встановленому чинним порядку зміна граничного розміру цієї ставки (плати) є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Позивач, посилаючись на Інструкцію з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, а також Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, зазначає про правомірність застосування коефіцієнту для визначення нормативної грошової оцінки землі, оскільки вся земельна ділянка булла надана для одного виду економічної діяльності - вулканізації та кафе з літнім майданчиком, який відноситься до забудованих земель комерційного використання.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 09.02.2015 розгляд апеляційної скарги відповідача відкладено на 04.03.2015.

Відповідач в призначені судові засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується зворотним повідомленням за № 000898/2 про вручення поштового відправлення 27.01.2015 уповноваженій особі ПП "ОМНІ".

Крім того, в матеріалах справи міститься копія ухвали про відкладення розгляду справи від 09.02.2015, що була направлена відповідачеві за його юридичною адресою, яка повернута до господарського суду Харківської області у зв'язку "зі спливом строку зберігання".

Відповідно до ст. 64 ГПК України ухвала про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином".

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач був належним чином повідомлений про час та місце слухання справи, в зв'язку з чим вважає можливим розглянути справу № 922/2690/14 в судовому засіданні 04.03.2015 за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали справи, 31 серпня 2005 року між Харківською міською радою (позивачем, орендодавцем) та Приватним підприємством "ОМНІ" (відповідачем, орендарем) було укладено договір оренди землі, зареєстрований 31 серпня 2005 року за № 040567100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".

Відповідно до пункту 1 договору орендодавець на підставі рішення XXXV сесії Харківської міської ради IV скликання від 27 квітня 2005 року № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, землі транспорту, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Новгородська, 76.

Згідно пункту 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1370 га.

Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період реконструкції згідно з довідкою № 1327/05 від 01 червня 2005 року становить 273786 грн., на період експлуатації згідно з довідкою № 1328/05 від 01 червня 2005 року становить 1368928 грн.

Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на період реконструкції до 01 грудня 2007 року (але не пізніше прийняття до експлуатації) та на період експлуатації до 01 серпня 2030 року.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.; одержано витяг № 534 від 30.10.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 07 грудня 2013 року за № 4377/0/225-13 направив Приватному підприємству "ОМНІ" три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, які просив підписати, скріпити печаткою та повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач відповіді на вказаний лист-пропозицію не надав, примірник додаткової угоди не підписав та не повернув до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради.

Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З урахуванням наведених обставин позивач, посилаючись на норми на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України, звернувся до суду із даним позовом, в якому просив суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року, зареєстрований 31 серпня 2005 року за № 040567100024 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.

Вирішуючи даний господарський спір, суд першої інстанції виходив із обставин, за якими встановив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок є основною для визначення розміру орендної плати, вона не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. В зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищенаведене, керуючись ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", а також зважаючи на те, що рішення Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" станом на 01 січня 2013 є чинними на момент розгляду справи та обов'язковим в силу закону, суд першої інстанції визнав позовні вимоги в частині внесення змін до договору (п. п. 5, 9) що стосується визначення розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати, обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Разом з цим, місцевий господарський суд вважав, що пункти 13, 14 та 28 д) додаткової угоди до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року № 040567100024, не підлягають визнанню укладеними, в зв'язку чим, дійшов висновку про те, що їх необхідно виключити із додаткової угоди до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року № 040567100024, оскільки зазначені пункти не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи з урахуванням підстав та предмету позову, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 654 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата. За приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 03.06.08р. внесені зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.08р.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.11р. Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, збільшення нормативної грошової оцінки землі, яка перебуває у користуванні відповідача призводить до збільшення розміру земельного податку, який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так, розмір земельного податку на момент укладання цього договору складав 13689,28 грн. на рік, тобто 1% від нормативної грошової оцінки землі, як зазначено в п. 5 договору оренди землі.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 № 534, розмір нормативної грошової оцінки землі збільшився до 2986710, в зв'язку з чим розмір земельного податку збільшився до 29867,10 грн.

За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Конституція України (ст.144) встановлює, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. 2 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у господарських судах, що виникають із земельних відносин", у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, яке прийнято Харківською міською радою в межах наданих їй повноважень та є обов'язковими в силу закону, затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Оскільки, як зазначалось вище укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, отже законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Рішення Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" станом на 01 січня 2013 є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять. В Зв'язку з чим, в силу положень ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" вказані рішення є обов'язковими для відповідача.

На підставі викладеного, колегія суддів зазначає, що зміна умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, є обов'язковими, що прямо випливає із норм податкового законодавства та умов договору оренди землі від 31.08.2005.

Посилання відповідача на порушення позивачем порядку внесення змін до договору, в зв'язку з тим, що відповідно до п. 29 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові від 19.12.2012 № 960/12 даний Порядок не поширюється на договори оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним порядком, колегія суддів вважає безпідставними.

Вказаний пункт 29 Порядку необхідно розуміти так, що договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком немає необхідності приводити у відповідність зі змістом нової форми типового договору оренди землі, або надавати додаткові документи передбачені Порядком. Тобто мова йде про договори, як документи які були підписані на момент набрання чинності цим порядком, а не правовідносини які виникають у майбутньому з інших юридичних фактів (розірвання договору, внесення до нього змін). Отже, вказаний порядок стосується питань, пов'язаних з регулюванням договірних відносин, які виникли на підставі договорів, що були укладені до набрання ним чинності, у випадках внесенням змін до договорів оренди землі або його припинення.

Крім цього, слід зазначити, що дія зазначеного Порядку на правовідносини пов'язані із внесенням змін до договорів оренди землі була прямо розповсюджена рішенням пунктом 3 рішення сесії Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, відповідно до якого зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові від 19.12.2012 № 960/12.

Також, колегія суддів вважає помилковими твердження відповідача про неналежне оформлення додаткової угоди, оскільки матеріали справи свідчать про те, що дії позивача з підготовки додаткової угоди та її направлення відповідачу відповідають Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 960/12.

Доводи відповідача про те, що в даному випадку мав бути застосований змішаний коефіцієнт функціонального використання не відповідає нормам матеріального права, оскільки уся земельна ділянка була надана для одного виду економічної діяльності -вулканізації та кафе з літнім майданчиком, який згідно Державного комітету статистики України "Про затвердження форм статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, бб-зем, 2-зем)" від 05.11.98 N 377 та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів відноситься до забудованих земель комерційного використання.

Так, відповідно до витягу з Єдиного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців, який було додано до позовної заяви, основним видом економічної діяльності ПП «ОМНІ» є технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, неспеціалізована оптова торгівля, роздрібна торгівля напоями.

Відповідно до п. 133 Додатку до рішення Харківської міської ради ХХХV скликання «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» від 27.04.2005 № 78/05 ПП «ОМНІ» надано земельну ділянку загальною площею 1370 кв.м. в оренду, строком до 01.08.2030 для реконструкції та подальшої експлуатації існуючого пункту вулканізації та кафе з літнім майданчиком з розширенням, прибудовою банкетного залу, офісних і допоміжних приміщень та влаштування мийки і магазину супутних товарів по вул. Новгородській, 76.

Відповідно до Державного класифікатору України «Класифікації видів економічної діяльності», який затверджено і введено в дію Наказом Держстандарту України від 22.10.1996 № 441, кафе є видом економічної діяльності з кодом КВЕД 55.30.0 та знаходиться в секції Н Г отелі та ресторани.

Згідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів землі, землі кафе та авто мийок віднесені до категорії земель комерційного використання за функцією використання щодо яких застосовується коефіцієнт функціонального використання 2.5.

Таким чином, Управлінням Держземагенства цілком правомірно використано коефіцієнт цільового використання 2.5.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача на неправомірність збільшення відсоткової ставки розміру орендної плати в зв'язку зі збільшення нормативної грошової оцінки землі.

Так, рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (зі змінами та доповненнями).

Відповідно до п. 1.1. вказану Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

На підставі п. 4.1. до земель які використовуються для експлуатації та обслуговування АЗС та АГЗС застосовується ставка річної орендної плати у розмірі 12 %.

Відповідно до пункту 2.6 Порядок визначення розміру орендної плати Орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати:

Строк оренди, роки Відсоток від орендної плати

1-10 років 100%

11-15 років 90%

16-20 років 80%

21-25 років 70%

26-50 років 60%

Розмір поточної базової ставки становить 0,08.

Оскільки термін оренди за договором позивача є значним, та підпадає під дію п.2.6. Порядку визначення розміру орендної плати, його базова ставка знижується та становить 70% від базової ставки, тобто 5,6% від нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки.

Відповідно до пункту 6.1. Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08, із наступними змінами розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.

Відповідно до пункту 6.4. це Положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:

а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням;

б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.

Таким чином, оскільки рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08, яким затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати є чинним, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні, а розрахунок розміру орендної плати здійснюється після набрання чинності вказаним Положенням, тому воно підлягає застосування для визначення ставки орендної плати у спірних правовідносинах.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому, нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 03 липня 2014 року №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20 серпня 2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03 грудня 2013 року у справі №5009/3430/12.

З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року № 040567100024 в редакції позивача щодо визначення нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати є обгрунтованими та такими, що правомірно задоволені судом першої інстанції.

Що стосується внесення змін до пунктів 13, 14 та 28 д) додаткової угоди до договору оренди землі від 31 серпня 2005 року № 040567100024, колегія суддів вважає, що зазначені пункти не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено, в зв'язку з чим позовні вимоги в зазначеній частині задоволенню не підлягають.

Щодо посилань відповідача на те, що судом першої інстанції було необґрунтовано відмовлено в задоволенні клопотання про призначення земельно-технічної експертизи, колегія суддів вважає наведені відповідачем доводи з цього приводу безпідставними..

Так, матеріали справи свідчать про те, що ухвалою господарського суду Харківської області від 10 вересня 2014 року клопотання відповідача про призначення по справі земельно-технічної експертизи розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 534 від 30 жовтня 2013 року було задоволено, призначено по справі земельно-технічну експертизу розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 534 від 30 жовтня 2013 року та провадження у справі 922/2690/14 зупинено до вирішення питань, поставлених господарським судом судовому експерту.

27 жовтня 2014 року Харківським Науково-дослідним інститутом судових експертиз імені засл. проф. М.С. Бокаріуса справу № 922/2690/14 було повернуто до господарського суду Харківської області з повідомленням про неможливість проведення судової оціночної експертизи № 10507, в зв'язку з відсутністю технічної документації з нормативно - грошової оцінки земельних ділянок в м. Харкові, а також з посиланням на те, що в інституті відсутня ліцензія на проведення робіт із землеустрою у відповідності до п. 1.7 спільного наказу Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Мін буду України та Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006.

Таким чином, відповідач реалізував своє право при розгляді справи в суді першої інстанції, а господарський суд, задовольнивши клопотання про проведення експертизи, сприяв всебічному і повному з'ясуванню обставин справи.

Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив в повторному клопотанні відповідача про призначення по справі земельно-технічної експертизи розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 534 від 30 жовтня 2013 року, не вбачаючи правових підстав для його задоволення.

Отже, судом першої інстанції було вжито всіх необхідних заходів для встановлення обставин справи, а спірні питання були досліджені та оцінені судом безпосередньо на підставі представлених документів, що узгоджується з нормами процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем доведено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість примусового внесення зміни у спірний договір, та правові підстави існування обов'язку відповідача щодо укладення спірної додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, а також відповідність пропонованої додаткової угоди вимогам Закону.

Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновку господарського суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, у зв'язку з чим оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

Зважаючи на наведене, керуючись статтями 33, 43, 99, 101, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "ОМНІ" м. Харків залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 22.12.14 р. у справі № 922/2690/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складено та підписано 10.03.2015.

Головуючий суддя Слободін М.М.

Суддя Гончар Т. В.

Суддя Гребенюк Н. В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.03.2015
Оприлюднено16.03.2015
Номер документу43032767
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2690/14

Ухвала від 10.02.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 03.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 01.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 19.08.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 06.08.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Постанова від 04.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Ухвала від 15.01.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гребенюк Н. В.

Рішення від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні