cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.03.2015Справа №910/22067/14
За позовом Заступника прокурора Житомирської області
до Житомирської обласної державної адміністрації (відповідач -1)
Головного управління Держземагенства у Житомирській області (відповідач-2)
Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинська СЕС" (відповідач-3)
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства у Житомирській області
про визнання недійсним розпорядження, визнання недійсними наказів, визнання недійсними договорів, скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок
Суддя Трофименко Т.Ю.
В засіданні приймали участь:
Від прокуратури: Скляр Д.Ю., посвідчення № 029382 від 01.10.14 р.
Від відповідача-1: не з'явились
Від відповідача-2: Бондар О.О. по довіреності № 445/06 від 05.01.2015 р.
Від відповідача-3: Джуринська І.В. по довіреності № б/н від 14.10.14 р.
Від Третьої особи: не з'явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Заступника прокурора Житомирської області до Житомирської обласної державної адміністрації (відповідач -1), Головного управління Держземагенства у Житомирській області (відповідач-2), Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинська СЕС" (відповідач-3) про:
1) визнання недійсним розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 01.03.2013 №62, яким внесено зміни у розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 18.12.2012 №434, а саме: ТОВ "Волинська СЕС" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 38,0 га, 15 га та 2 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції).
2) визнання недійсними накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду:
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000309 від 29.08.2013;
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000308 від 29.08.2013;
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000307 від 29.08.2013
3) визнання недійсними договори оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ТОВ "Волинська СЕС" терміном на 49 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на території Чуднівського району за межами Дубищенської сільської ради:
- №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га, вартістю 4796062,18 гривень;
- №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,0315 га, вартістю 1895472,15 гривень;
- №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га, вартістю 252200,00 гривень.
4) скасування рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ "Волинська СЕС":
- №2604033 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га;
- №2616474 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,03 1 5 га;
- №2618437 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га.
5) зобов'язання ТОВ "Волинська СЕС" повернути Головному управлінню Держземагентства в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 55,0653 га, вартістю 6943734,33грн. (шість мільйонів дев'ятсот сорок три тисячі сімсот тридцять чотири гривні 33 коп.), які знаходяться на території Дубицької сільської ради Чуднівського району Житомирської області за межами населеного пункту з кадастровими номерами: 1825882400:04:000:0630, 1825882400:04:000:0631, 1825882400:04:000:0632.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.12.2014 р. порушено провадження у справі № 910/22067/14р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства у Житомирській області та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 21.01.2015р. за участю представників прокуратури, сторін та третьої особи.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 21.01.2015р., відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи було відкладено на 09.02.2015р.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 09.02.2015р., відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, було відкладено розгляд справи на 02.03.2015р.
В процесі провадження від Державної інспекції сільського господарства у Житомирській області надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника та заяву про підтримання позовних вимог заступника прокурора Житомирської області.
09.02.2015р., через загальний відділ діловодства господарського суду міста Києва від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинська СЕС" надійшов письмовий відзив на позов, відповідно до якого просить відмовити в позові в повному обсязі з огляду на наступне.
Тобто, процедура відведення земельної ділянки в оренду шляхом формування нової земельної ділянки складається з наступних етапів:
1. надання компетентним органом дозволу на розроблення документації із землеустрою;
2. розроблення документації із землеустрою;
3. погодження розробленої документації із землеустрою та отримання у випадках, встановлених законом, висновку державної землевпорядної експертизи;
4. затвердження компетентним органом проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду шляхом укладення договору оренди землі.
З огляду на викладене вище, розпорядження земельними ділянками, які передаються в оренду, уповноважений на це орган здійснює тільки реалізувавши четвертий етап, а саме: прийняттям рішення про затвердження документації із землеустрою та надання ділянки в оренду шляхом укладення договору оренди землі.
Згідно ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України уповноважений на розпорядження земельною ділянкою орган наділений правом відмовити у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі його невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. В такому випадку, земельна ділянка не буде передана в оренду, а відтак, не відбудеться і розпорядження землею уповноваженим органом.
Отже, прийняття уповноваженим на те органом рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду не має наслідком розпорядження цією земельною ділянкою в розумінні ст. 123 і 124 земельного кодексу України, а дає лише право особі, зацікавленій отримати земельну ділянку в оренду, замовити документацію із землеустрою, на підставі якої в майбутньому, за наявності позитивних висновків про її погодження, може бути прийнято уповноваженим на те органом рішення про надання її в оренду.
18.02.2012 року головою Житомирської ОДА, в межах повноважень, передбачених на той час ст. 122 Земельного кодексу України, було прийнято розпорядження № 434 «Про надання в постійне користування та оренду земельних ділянок, зміну цільового призначення, надання дозволів на розробку проектів землеустрою, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельних ділянок», пунктом 5 Додатку № 3 якого ТОВ «Волинська СЕС» надано дозвіл на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 53 га в оренду для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі в межах території Тютюнниківської сільської ради Чуднівського району.
Розпорядженням № 62 від 01.03.2013 року «Про внесення змін до розпорядження голови обладміністрації від 18.12.2012 №434» пункт 5 Додатку № 3 було уточнено загальну площу земельних ділянок щодо яких має бути розроблено документацію із землеустрою щодо відведення їх в оренду та територію, в межах якої вони знаходяться, а саме: Дубищенської сільської ради Чуднівського району.
На підставі наведених вище розпоряджень Відповідач 3 уклав з юридичною особою, яка має право на розроблення документації із землеустрою, договір на розроблення трьох проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду орієнтовною площею 38 га, 15 га, 2 га для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району.
Розроблені проекти землеустрою пройшли процедуру погодження у порядку, визначеному ст. 186-1 Земельного кодексу України, та були передані на затвердження до уповноваженого на той час згідно ст. 122 Земельного кодексу України органу - ГУ Держземагенства у Житомирській області.
29.03.2013р. ГУ Держземагенства у Житомирській області прийнято:
- наказ №ЖТ/1825882700:04:000/00000309, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 38,0338 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0631, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі;
- наказ № ЖТ/1825882700:04:000/00000308, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 15,0315 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0632, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі;
- наказ №ЖТ/1825882700:04:000/00000307, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 2,0000 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0630, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі.
На підставі зазначених вище наказів між ГУ Держземагенства у Житомирській області та ТОВ «Волинська СЕС» було, відповідно, укладено договори оренди землі від 29.08.2013 року № 7/13, 8/13, 9/3, які у відповідності до вимог чинного законодавства були зареєстровані реєстраційною службою Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Таким чином, реалізуючи свої повноваження з розпорядження земельними ділянками, Відповідачем 1 і Відповідачем 2 було дотримано вимоги діючого на той момент земельного законодавства.
В процесі провадження від представника Головного управління Держземагенства у Житомирській області надійшов письмовий відзив на позов, відповідно до якого, відповідач-3 заперечує проти позову в повному обсязі з наступних підстав.
Законом № 586-ХІУ, Земельним кодексом України чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом України не визначено, що розпорядження голів місцевих державних адміністрацій мають термін дії, обмежений конкретними часовими рамками, тобто, що вони приймаються на чітко визначений строк.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій є ненормативними правовими актами одноразового застосування і вичерпують свою дію лише фактом їх виконання.
Відтак, твердження про незаконність розпорядження голови Житомирської ОДА від 01.03.2013 року №62, яким внесено зміни у розпорядження голови Житомирської ОДА від 18.12.2012 року №434 є помилковим, оскільки ним лише внесено зміни до первинного розпорядження, а не надано дозволи на розробку проекту землеустрою.
При цьому також вважаємо за необхідне зазначити, що чинне законодавство, зокрема Закон № 586-ХІУ, не містить заборони для голів місцевих державних адміністрацій вносити до своїх розпоряджень зміни.
Згідно ч. 10 ст. 123 ЗК України рішення про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється затвердженням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно ч. 13 ст. 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відтак, оскільки на момент затвердження документації із землеустрою, розпорядження голови Житомирської ОДА було чинне, проект був розроблений належним чином, то у Головного управління Держземагентства були відсутні всі підстави для відмови у його затвердженні та передачі земельних ділянок в оренду.
Оспорювані договори оренди земельних ділянки зареєстровані в порядку визначеному законом та виконуються сторонами. Таким чином, відсутні підстави для визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок, скасування рішень про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок, так як договори було укладено з дотриманням вимог Земельного кодексу України, ЗУ «Про оренду землі» та іншим нормам чинного законодавства України і відповідно заявлений позов є безпідставний.
09.02.2015р., через загальний відділ діловодства господарського суду міста Києва від представника Державної інспекції сільського господарства у Житомирській області надійшли письмові пояснення по справі відповідно до яких зазначає наступне.
Згідно ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції на момент прийняття розпорядження від 01.03.2013) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
В той же час, земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб передають центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті. Тому Житомирською облдержадміністрацією фактично здійснено розпорядження землями сільськогосподарського призначення, що свідчить про порушення положень ст. 122 Земельного кодексу України.
02.03.2015р., через загальний відділ діловодства господарського суду міста Києва від представника Державної інспекції сільського господарства у Житомирській області надійшли додаткові письмові пояснення по справі відповідно до яких третя особа зазначає наступне.
Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 року № 963-ІУ (далі - Закон України № 963-ІУ) встановлено державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Статтею 6 Закону України № 963-ІУ визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім іншого, належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині - додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, тощо.
Статтею 9 Закону України № 963-ІУ встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється шляхом: розгляду звернень юридичних та фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень та інше;розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Також пунктом в статті 6 Закону України № 963-IV передбачено одержання у встановленому порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених завдань.
Так з огляду на вказані вище норми законодавства, спеціалістами управління контролю за використанням та охороною земель Держсільгоспінспекції в Житомирській області розглянуто заяву громадянина Машталяр В.А. стосовно порушень вимог земельного законодавства на території Чуднівського району Житомирської області, яка надійшла з прокуратури Житомирської області за вихідним 05/3-270-04 від 28.03.2014 року.
З метою повного, всебічного розгляду вказаної заяви, інспекцією були витребувані та досліджені накази Головного управління Держземагентства у Житомирській області від 29.08.2013 року про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок ТОВ «Волинська СЕС» та відповідно сам проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Волинська СЕС» на території Чуднівського району за межами населеного пункту Дубищенської сільської ради.
В подальшому про виявлені порушення земельного законодавства було інформовано заявника та прокуратуру Житомирської області листом від 17.04.2014 № 03/1932.
Тому Держсільгоспінспекція в Житомирській області, під час розгляду звернення громадянина Машталяр В.А., діяла у спосіб і порядок визначений законодавством, здійснюючи державний контроль за використанням та охороню земель шляхом розгляду документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Волинська СЕС» (шляхом здійснення документальної перевірки).
02.03.2015р., через загальний відділ діловодства господарського суду міста Києва від представника Житомирської обласної державної адміністрації надійшло клопотання про долучення додаткових документів до матеріалів справи, відповідно до якого відповідач-1 зазначає, що головою Житомирської облдержадміністрації видано розпорядження від 26.02.2015 року №57 «Про відміну п.5 додатка 3 розпорядження голови облдержадміністрації від 18.12.2012 № 434 та розпорядження голови облдержадміністрації від 01.03.2013 № 62». У зв'язку з цим предмет спору в частині позовних вимог прокурора до олблдержадміністрації є вичерпаним, оскільки останньою дане питання врегульовано самостійно.
Також в даному судовому засіданні представником відповідача-2 подано письмове доповнення до відзиву на позовну заяву, відповідно до яких зазначає те, що Головне управління Держземагенства у Житомирській області не порушило жодних прав позивача станом на момент звернення до суду та порушення провадження у справі, то це дає всі підстави стверджувати, о воно є неналежним відповідачем у цій справі, крім того за приписами Господарського процесуального кодексу України не визначений такий спосіб захисту, як визнання недійсними рішення органів державної влади.
В даному судовому засіданні представник прокуратури Житомирської області підтримав заявлені позовні вимоги.
Представники позивача-1 та третьої особи в судове засідання не з'явились.
Відповідач належним чином повідомлений про призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду, про час і місце його проведення.
За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, судом були вжиті усі належні заходи для повідомлення відповідача-1 про місце, дату та час проведення судового засідання, шляхом надсилання поштової кореспонденції на адресу визначену за матеріалами справи.
Проаналізувавши зібрані по справі докази, суд дійшов висновку про достатність матеріалів справи для її розгляду по суті за відсутності представників відповідача-1 та третьої особи.
У судовому засіданні 02.03.2015р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 18.12.2012 № 434 пунктом 5 Додатку 3 надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ "Волинська СЕС") надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 53,0 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі в межах Тютюнниківської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції).
В подальшому, розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 01.03.2013 № 62 внесено зміни у вищевказане розпорядження, а саме: ТОВ "Волинська СЕС" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 38,0 га, 15 га та 2 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції).
На підставі розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 01.03.2013 №62 ТОВ "Волинська СЕС замовлено та виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду площами 2,0000 га, 38,0338 га та 15,0315 га на території Дубищенської сільської ради Чуднівського району.
Наказами Головного управління Держземагентства в Житомирській області: № ЖТ/1825882400:04:000/00000309 від 29.08.2013; № ЖТ/1825882400:04:000/00000308 від 29.08.2013;№ ЖТ/1 825882400:04:000/00000307 від 29.08.2013 - затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для розміщення, будівництва та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій ТОВ "'Волинська СЕС" на території Чуднівського району.
На підставі наказів Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проектів землеустрою 29.08.2013 між Головним управлінням Держземагентства в області та ТОВ "Волинська СЕС" укладено договори оренди землі на загальну площу 55,0653 га, зокрема: договір №7/13 на площу 38,0338 га, договір №8/13 на площу 15,0315 га, договір №9/13 на площу 2,0000 га.
Реєстраційною службою Чуднівського районного управління юстиції 14.09.2013 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (право оренди земельних ділянок):
- №2604033 на земельну ділянку площею 38,0338 га (договір №7/13);
- №2616474 на земельну ділянку площею 15,03 15 га (договір №8/13);
- №2618437 на земельну ділянку площею 2,0000 га (договір №9/13).
В обґрунтування своїх позовних вимог, прокуратура зазначає те, що розпорядження голови Житомирської ОДА від 01.03.2013 № 62, яким внесено зміни у розпорядження голови Житомирської ОДА від 18.12.2012 № 434, а саме: ТОВ "Волинська СЕС" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 38,0 га, 15 га та 2 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції), прийнято в порушення вимог законодавства, а тому є незаконним, накази Головного управління Держземагентства в області, які є похідними від вищевказаного розпорядження є також незаконними, а договори оренди земельних ділянок укладені безпідставно, тому розпорядження голови Житомирської ОДА, накази Головного управління Держземагентства в області та договори оренди підлягають визнанню недійсними, рішення про державну реєстрацію договорів підлягає скасуванню, а земельні ділянки - поверненню до державної власності з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Відповідно до ст. 6 вказаного Закону на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Згідно ст.41 зазначеного Закону акти місцевих державних адміністрацій ненормативного характеру, прийняті в межах їх повноважень, набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо самими актами не встановлено пізніший термін введення їх у дію. Ці акти доводяться до їх виконавців, а при потребі - оприлюднюються.
Відповідно до ст. 43 вищевказаного Закону акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду. Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Аналіз наведених норм дає підстави зробити висновок, що розпорядження голови місцевої державної адміністрації може бути скасоване чи змінено органом виконавчої влади вищого рівня або в судовому порядку у випадку невідповідності такого розпорядження нормам чинного законодавства.
Тобто, розпорядженням голови Житомирської ОДА від 18.12.2012 №434 пунктом 5 Додатку 3 надано дозвіл ТОВ "Волинська СЕС" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 53.0 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі в межах Тютюнниківської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції).
В подальшому, розпорядженням голови Житомирської ОДА від 01.03.2013 №62 внесено зміни у вищевказане розпорядження, а саме: ТОВ "Волинська СЕС" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 38,0 га, 15 га та 2 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції).
Згідно з ч.1 ст. 148 Господарського кодексу України, відповідно до Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до Земельного кодексу України та інших законів.
Правовий режим використання окремих видів природних ресурсів (землі, вод, лісів, надр, атмосферного повітря, тваринного світу) встановлюється законами.
Природні ресурси можуть надаватися суб'єктам господарювання для використання або придбаватися ними у власність лише у випадках та порядку, передбачених законом.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 18 Земельного кодексу України, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Статтею 19 Земельного кодексу України закріплено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України, кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В даному випадку головою Житомирської ОДА розпорядженням №62 від 01.03.2013 фактично здійснено розпорядження землями сільськогосподарського призначення в межах Дубищенської сільської ради.
Прийнятим розпорядженням голова Житомирської ОДА вийшов за межі повноважень, оскільки Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 №5245-УІ, який набрав чинності 01.01.2013, внесено зміни до статті 122 Земельного кодексу України в частині повноважень щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Зокрема, пунктом 4 статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Наказом Держземагентства України від 28.02.2013 №72 "Про деякі питання реалізації повноважень з питань передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб" доведено до відома головних управлінь Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі і рекомендовано для використання в роботі Методичні рекомендації щодо порядку реалізації головними управліннями Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі, повноважень з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб.
Вказані факти підтверджуються розпорядженням голови Житомирської ОДА №62 від 01.03.2013, листом Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області №03/1932 від 17.04.2014 про розгляд звернення Машталяр В.А.
Відтак, позовна вимога прокурора про визнання недійсним розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 01.03.2013 №62, яким внесено зміни у розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 18.12.2012 №434, а саме: ТОВ "Волинська СЕС" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 38,0 га, 15 га та 2 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції) є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
На підставі наведених вище розпоряджень Відповідач 3 уклав з юридичною особою, яка має право на розроблення документації із землеустрою, договір на розроблення трьох проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду орієнтовною площею 38 га, 15 га, 2 га для будівництва та обслуговування об'єкта альтернативної енергетики (сонячної електростанції) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі в межах Дубищенської сільської ради Чуднівського району.
Розроблені проекти землеустрою пройшли процедуру погодження у порядку, визначеному ст. 186-1 Земельного кодексу України, та були передані на затвердження до уповноваженого на той час згідно ст. 122 Земельного кодексу України органу - ГУ Держземагенства у Житомирській області.
29.03.2013р. ГУ Держземагенства у Житомирській області прийнято:
- наказ №ЖТ/1825882700:04:000/00000309, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 38,0338 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0631, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі;
- наказ № ЖТ/1825882700:04:000/00000308, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 15,0315 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0632, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі;
- наказ №ЖТ/1825882700:04:000/00000307, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ та організацій, площею 2,0000 га, кадастровий номер 1825882700:04:000:0630, строком на 49 років шляхом укладення договору оренди землі.
Враховуючи вищевикладене, та те, що накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду: № ЖТ/1825882400:04:000/00000309 від 29.08.2013; № ЖТ/1825882400:04:000/00000308 від 29.08.2013; № ЖТ/1825882400:04:000/00000307 від 29.08.2013 прийнято на підставі розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації прийнятого з порушенням встановленої законом компетенції, тому вимога прокурора про визнання недійсними накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду- № ЖТ/1825882400:04:000/00000309 від 29.08.2013;- № ЖТ/1825882400:04:00000000308 від 29.08.2013; № ЖТ/1825882400:04:000/00000307 від 29.08.2013 є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Крім визнання недійсними вищевказаного розпорядження та наказів, прокурор просив визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ТОВ "Волинська СЕС" терміном на 49 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на території Чуднівського району за межами Дубищенської сільської ради:
- №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га, вартістю 4796062,18 гривень;
- №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,0315 га, вартістю 1895472,15 гривень;
- №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га, вартістю 252200,00 гривень.
Відповідно до ч.3 п.2.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.2013 загальні підстави і наслідки недійсності правочинів встановлені статтями 215, 216 Цивільного кодексу України, статтями 207,208 Господарського кодексу України. Правила, встановлені цими нормами, повинні застосовуватись господарськими судами в усіх випадках, коли правочин вчинений з порушенням загальних вимог частини 1-3,5,6 статті 203 Цивільного кодексу України.
Як зазначалось вище, пунктом 2 ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України закріплено захист прав і законних інтересів осіб шляхом визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
Крім цього, згідно з ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Частиною 7 ст. 179 Господарського кодексу України закріплено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування -орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі").
Оскільки договір оренди був укладений сторонами на підставі розпорядження, прийнятиого Житомирською обласною державною адміністрацією з порушенням встановленої законом компетенції, правові підстави для користування відповідачем-3 земельною ділянкою на умовах оренди, розташованою в адмінмежах Чуднівського району, відсутні.
Відтак, позовна вимога прокурора про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ТОВ "Волинська СЕС" терміном на 49 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на території Чуднівського району за межами Дубищенської сільської ради: №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га, вартістю 4796062,18 гривень;№8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,0315 га, вартістю 1895472,15 гривень; №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га, вартістю 252200,00 гривень., зареєстрований у реєстраційній службі Чуднівського районного управління юстиції у Житомирській області, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Також, прокуратурою заявлено вимоги про скасування рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ "Волинська СЕС":
- №2604033 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га;
- №2616474 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,03 1 5 га;
- №2618437 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га. та зобов'язання ТОВ "Волинська СЕС" повернути Головному управлінню Держземагентства в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 55,0653 га, вартістю 6943734,33грн. (шість мільйонів дев'ятсот сорок три тисячі сімсот тридцять чотири гривні 33 коп.), які знаходяться на території Дубицької сільської ради Чуднівського району Житомирської області за межами населеного пункту з кадастровими номерами: 1825882400:04:000:0630, 1825882400:04:000:0631, 1825882400:04:000:0632.
Відповідно до п. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
Господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 статті 80 ГПК зокрема у таких випадках: припинення існування предмета спору, якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань; спір врегульовано самими сторонами шляхом перерахування боргу (передачі майна чи усунення перешкод у користуванні ним) після звернення кредитора з позовом за умови подання доказів такого врегулювання (п. 3 роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 23.08.1994 р. № 02-5/612 "Про деякі питання практики застосування статей 80 та 81 Господарського процесуального Кодексу України").
Як вбачається з матеріалів справи, головою Житомирської облдержадміністрації видано розпорядження від 26.02.2015 року №57 «Про відміну п.5 додатка 3 розпорядження голови облдержадміністрації від 18.12.2012 № 434 та розпорядження голови облдержадміністрації від 01.03.2013 № 62».
Беручи до уваги наведене, суд дійшов висновку про відсутність предмету спору у даній справі в частині скасування рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ "Волинська СЕС":
- №2604033 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га;
- №2616474 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,03 1 5 га;
- №2618437 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га.
Та зобов'язання ТОВ "Волинська СЕС" повернути Головному управлінню Держземагентства в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 55,0653 га, вартістю 6943734,33грн. (шість мільйонів дев'ятсот сорок три тисячі сімсот тридцять чотири гривні 33 коп.), які знаходяться на території Дубицької сільської ради Чуднівського району Житомирської області за межами населеного пункту з кадастровими номерами: 1825882400:04:000:0630, 1825882400:04:000:0631, 1825882400:04:000:0632.
Крім того, відповідно до ч.6 п.2.13. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013р. № 11 «Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними», у вирішенні питання про застосування передбачених законом наслідків недійсності правочину, який є оспорюваний (а не нікчемним), господарському суду слід виходити зі змісту позовних вимог. Якщо спір з приводу таких наслідків між сторонами відсутній, у господарського суду немає підстав зобов'язувати їх вчиняти дії, прямо передбачені законом, зокрема частиною першою статті 216 ЦК України, частиною другою статті 208 ГК України.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва -
В И Р І Ш И В:
Позов Заступника прокурора Житомирської області задовольнити частково.
Визнати недійсним розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 01.03.2013 № 62 яким внесено зміни у розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 18.12.2012 №434.
Визнати недійсними накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду:
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000309 від 29.08.2013;
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000308 від 29.08.2013;
- № ЖТ/1825882400:04:000/00000307 від 29.08.2013
Визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ТОВ "Волинська СЕС" терміном на 49 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на території Чуднівського району за межами Дубищенської сільської ради:
- №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га, вартістю 4796062,18 гривень;
- №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,0315 га, вартістю 1895472,15 гривень;
- №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га, вартістю 252200,00 гривень.
Провадження по справі в частині скасування рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ "Волинська СЕС": №2604033 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №7/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 38,0338 га; №2616474 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №8/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 15,03 1 5 га; №2618437 від 14.09.2013 про державну реєстрацію договору оренди землі №9/13 від 29.08.2013 на земельну ділянку площею 2,000 га. та зобов'язання Товариства обмеженою відповідальністю "Волинська СЕС" повернути Головному управлінню Держземагентства в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 55,0653 га, вартістю 6943734,33грн. (шість мільйонів дев'ятсот сорок три тисячі сімсот тридцять чотири гривні 33 коп.), які знаходяться на території Дубицької сільської ради Чуднівського району Житомирської області за межами населеного пункту з кадастровими номерами:1825882400:04:000:0630, 1825882400:04:000:0631, 1825882400:04:000:0632. припинити на підставі п. 1-1 ч. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 10.03.2015р.
Суддя Трофименко Т.Ю.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2015 |
Оприлюднено | 17.03.2015 |
Номер документу | 43054727 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Трофименко Т.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні