cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" березня 2015 р. Справа № 922/4884/14
У складі колегії суддів: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Плахов О.В., суддя Шутенко І.А.
при секретарі Міракові Г.А.
за участю :
від позивача - Добреля О.В. (за довіреністю № 08-11/4697/2-14 від 24.12.2014р.);
від відповідача - Романаускас В. (за довіреністю від 04.02.2013р.),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ФОП Семакова В.Л. (вх. № 275 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 22.12.14 у справі № 922/4884/14
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
до ФОП Семакова Віталія Леонідовича , м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2014 року Харківська міська рада (надалі - позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Фізичної особи - підприємця Семакова Віталія Леонідовича, в якому просила суд внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 29.05.2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції, що викладена у прохальній частині позовної заяви. Витрати по оплаті судового збору позивач просить суд покласти на відповідача.
Позивач зазначив, що рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 29.05.2006 року № 640667100094, разом із листами - пропозиціями № 1185/0/30-13 від 12.12.2013 року та № 1197/0/30-13 від 13.12.2013, але відповідач додаткову угоду не підписав.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Рішенням господарського суду Харківської області від 22.12.2014р. у справі № 922/4884/14 (суддя Жельне С.Ч.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 29.05.2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого 29.05.2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ СЕМАКОВ ВІТАЛІЙ ЛЕОНІДОВИЧ (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "29" травня 2006 року за № 640667100094 змінити, доповнити пункт 2 і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137500:03:037:0003."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 784 від 24.09.2013 становить 1 663 176 грн. (один мільйон шістсот шістдесят три тисячі сто сімдесят шість гривень)
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 298/14 від 12.11.2013р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 93 137,86 грн. (дев'яносто три тисячі сто тридцять сім гривень вісімдесят шість копійок), або в місяць - 7 761,49 грн. (сім тисяч сімсот шістдесят одна гривня сорок дев'ять копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "29" травня 2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ
СЕМАКОВ ВІТАЛІЙ ЛЕОНІДОВИЧ
61145, м. Харків, вул. Космічна, буд. 4, кв. 98
код 1775600038
В особі громадянина
/підпис/ /ПІБ/
Стягнуто з Фізичної особи - підприємця Семакова Віталія Леонідовича (61145, м. Харків, вул. Космічна, буд. 4, кв. 98 код 1775600038) на користь Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) 1 218 грн. судового збору.
Суд вважав доведеною наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Господарський суд першої інстанції дійшов висновку про те, що вимоги щодо внесення до пункту 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки підлягають задоволенню, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки. В матеріалах справи знаходиться витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, в якому зазначений кадастровий номер спірної земельної ділянки, а саме 6310137500:02:037:0003.
Місцевий господарський суд вважав, що вимога про внесення змін до п. 5 спірного договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є правомірною, законною та такою, що підлягає задоволенню, зважаючи на те, що відповідно до п. 3.1., п. 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за № 1269/13 (далі - Порядок), зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
Оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору, то господарський суд Харківської області дійшов висновку про те, що вимога про внесення змін до п. 9 спірного договору щодо розміру орендної плати є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Стосовно відмови в задоволенні позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого від 29.05.2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції пунктів 13, 14, 28, то на думку суду першої інстанції вони є необґрунтованими.
Відповідач не погодився з прийнятим у справі рішенням та звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 22.12.2014р. у справі № 922/4884/14 та винести нове рішення, яким відмовити Харківській міській раді у задоволенні позову.
Заявник апеляційної скарги посилається на порушення місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права. Вказує на те, що до участі у справі не було залучено Департамент земельних відносин Харківської міської ради; помилково покладено на відповідача витрати по сплаті судового збору, хоча позов задоволено частково; проект додаткової угоди не містить підпису Директора юридичного департаменту міської ради, отже, на думку відповідача угода не пройшла відповідної перевірки.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 17.01.2015р. у справі № 922/4884/14 апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні 16.02.2015р.
Харківська міська рада (позивач) надіслала заперечення (вх. 2243 від 11.02.2015р.) на апеляційну скаргу, в яких вважає вимоги апеляційної скарги безпідставними, а оскаржуване рішення господарського суду першої інстанції таким, що відповідає вимогам закону та прийнятим при повному дослідженні обставин справи, наводить обгрунтування своєї позиції у справі.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 16.02.2015р. у справі № 922/4884/14 розгляд справи відкладено до 16.03.2015р.
В судовому засіданні 16.03.2015р. представник заявника апеляційної скарги (відповідача у справі) підтримав свою апеляційну скаргу та просив її задовольнити у повному обсязі.
В судовому засіданні 16.03.2015р. представник позивача вважає оскаржуване рішення господарського суду Харківської області таким, що відповідає вимогам закону та прийнятим при належному дослідженні обставин справи, просить залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї доводи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, заслухавши пояснення представників сторін та повторно розглянувши справу в порядку ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради від 24.11.2004 року № 191/04 "Про надання фізичним та юридичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (позивачем) та Фізичною особою - підприємцем Семаковим Віталієм Леонідовичем був укладений Договір оренди землі, зареєстрований 29.05.2006 року за № 640667100094 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого відповідачу в оренду строком до 01.09.2029 року надано земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,0891 га, яка знаходиться по вулиці Якіра, 96 в місті Харкові.
Згідно з п. 3 договору, на земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - житловий будинок, який належить орендарю на праві приватної власності.
В п. 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки
- на період реконструкції згідно з довідкою № 984/06 від 03.02.2006 року становить 161 488 грн.;
- на період експлуатації згідно з довідкою № 985/06 від 03.02.2006 року становить 807 439 грн.
Розмір орендної плати визначений сторонами у пункті 9 договору.
Згідно пункту 13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Згідно п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно із п. 2.19 постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 29.05.2006 року № 640667100094, разом із листами - пропозиціями № 1185/0/30-13 від 12.12.2013 року та № 1197/0/30-13 від 13.12.2013, але відповідач станом на момент розгляду справи у суді першої інстанції додаткову угоду не підписав.
Господарський суд Харківської області дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача внести зміни до спірного договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції позивача.
Судова колегія Харківського апеляційного господарського суду вважає правомірними такі висновки місцевого господарського суду зважаючи на таке.
У відповідності до ст. 649 ЦК України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
Враховуючи наведене, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що укладення договору оренди землі може відбуватися в судовому порядку (оскільки укладення договору наразі є обов'язковим в силу приписів чинного законодавства України). При цьому суд першої інстанції правомірно прийняв до уваги те, що позивачем додержаний встановлений досудовий порядок укладання договорів.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 654 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
На підставі ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст. 3 Закону України "Про оренду землі", об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі", встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки. Як вбачається з наявного в матеріалах справи витягу з Державного земельного кадастру спірна земельна ділянка має кадастровий номер 6310137500:02:037:0003.
Зважаючи на викладене, судова колегія підтримує висновок господарського суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог в частині внесення до п. 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки.
Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно зі статтею 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст.288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Згідно з ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
На підставі п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. за № 1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. Згідно п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.
Рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 затверджені "Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові", в яких визначені порядок та формула розрахунку орендної плати.
В матеріалах справи міститься наданий позивачем розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 р. № 298/14, який був складений у відповідності до Рішення сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 та, відповідно до якого, розмір орендної плати спірної земельної ділянки становить 5,6 % від нормативної грошової оцінки.
Таким чином, на думку судової колегії, рішення господарського суду Харківської області в частині задоволення позову щодо внесення змін до договору оренди в частині зміни розміру орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування ґрунтується на укладеному між сторонами договорі та вимогах закону.
Як вбачається з матеріалів справи додаткова угода містить положення щодо зміни до наступних пунктів договору оренди від 29.05.2006 року за № 640667100094: пункту 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки ; пункт 14 - зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 - зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції.
Судова колегія вважає, що господарський суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні позовних вимог в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції п.п. 13,14,28, враховуючи наступне.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в цій частині місцевий господарський суд зазначив, що вказані вимоги виходять за межі підстав позову. Так, у позовній заяві не міститься мотивування щодо внесення змін до вказаних пунктів договору оренди землі.
Крім того, судом першої інстанції правомірно зазначено, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Натомість в договорі оренди землі від 29.05.2006 року за № 640667100094 сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав перегляду орендної плати, сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки та права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Зазначені зміни до пунктів 13, 14, 28 спірного договору не передбачені чинним на час його укладення та на даний час Типовим договором оренди землі, який відповідно до ч. 2 статті 14 Закону України "Про оренду землі" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. № 220.
Судова колегія вважає безпідставними посилання заявника апеляційної скарги на те, що судом першої інстанції неправомірно стягнуто з нього 1218 грн. судового збору при тому, що позовні вимоги задоволені частково, зважаючи на таке.
Відповідно до положень статті 49 ГПК України, якщо спір виник внаслідок неправомірних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.
Згідно статті 188 ГК України сторона по договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона за договором, яка одержала пропозиції про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Оскільки відповідач не повідомив позивача про результати розгляду пропозицій про зміну договору у встановлений законом строк, це стало підставою звернення позивача до господарського суду з даним позовом. Тобто, спір виник з вини відповідача.
Отже, господарським судом правомірно з урахуванням положень статті 49 ГПК України стягнуто з відповідача судовий збір за розгляд позовної заяви.
Крім того, заявник апеляційної скарги ввважає, що господарським судом першої інстанції не залучено до участі у справі Департамент земельних відносин Харківської міської ради, що, на його думку є підставою для скасування оскаржуваного рішення.
Однак, судова колегія вважає помилковими такі висновки заявника апеляційної скарги, з урахуванням наступного.
Як вбачається зі спірного договору Сторонами за ним є Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) та ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ СЕМАКОВ ВІТАЛІЙ ЛЕОНІДОВИЧ (Орендар). Отже, Департамент земельних відносин Харківської міської ради не є стороною за спірним договором. Заявником апеляційної скарги не доведено, що спірним договором зачіпаються права та охоронювані законом інтереси Департаменту земельних відносин Харківської міської ради.
Таким чином, апеляційна скарга є необґрунтованою і не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення по даній справі. При прийнятті рішення місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, тому рішення господарського суду Харківської області від 22.12.2014 року по справі №922/4884/14 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Враховуючи, що апеляційний господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги, витрати апелянта по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст. ст. 32, 33, 44, 49, 91, 99, 101, п.1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ФОП Семакова В.Л. залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 22.12.14р. у справі № 922/4884/14 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до касаційної інстанції Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 17.03.2015р.
Головуючий суддя Здоровко Л.М.
Суддя Плахов О.В.
Суддя Шутенко І.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2015 |
Оприлюднено | 23.03.2015 |
Номер документу | 43139875 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Шутенко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні