Рішення
від 05.03.2015 по справі 908/4472/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 24/148/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.03.2015 Справа № 908/4472/14

За позовом Заступника прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі органу , уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах :

позивач - Запорізька обласна державна адміністрація ( 69107 , м. Запоріжжя , проспект Леніна , 164 , код ЄДРПОУ 00022504).

до відповідача-1 - Головного управління Держземагенства у Запорізькій області ( 69059 , м. Запоріжжя , вулиця Парамонова ,15 ; код ЄДРПОУ 38461250).

відповідача -2 - Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» ( 69037 , м. Запоріжжя , вулиця Чубаря , 3 ; код ЄДРПОУ 35105863).

відповідача -3 - Відділу Держземагенства у Василівському районі Запорізької області (71600 , Запорізька область , Василівський район , м. Василівка , вулиця Театральна , будинок 1).

третя особа -1 , яка не заявляє сам остійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Степногірська селищна рада Василівського району Запорізької області ( 71611, Запорізька область , Василівський район ,смт. Степногірськ , вулиця Шкільна , будинок 24 , код ЄДРПОУ 25483063).

третя особа -2 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - П'ятихатська сільська рада Василівського району Запорізької області ( 71621 , Запорізька область , Василівський район , с. П'ятихатки , вулиця Леніна , будинок 26 , код ЄДРПОУ 25482885).

Про визнання незаконними та скасування пунктів наказу , визнання недійсним договору оренди землі та повернення земельної ділянки .

Суддя Азізбекян Т.А.

Представники:

Від прокуратури - Дядюшева К.Є. ( посвідчення № 023838 від 24.12.2013 р.).

Від позивача - Медвєдєва О.М. ( дов. № 08-41/3664 від 19.12.2014 р.).

Від відповідача-1 - Кісь Р.Б. ( дов. від 12.11.2014 р. № 56).

Від відповідача -2 - Колос Ю.В. ( дов. від 20.11.2014 р. ).

Від відповідача -3 - не прибув.

Від третьої особи -1 - Попова О.В. ( дов. від 16.02.2015 р. № 391).

Від третьої особи -2 - не прибув.

ВСТАНОВЛЕНО:

30.10.2014 р. на адресу Господарського суду Запорізької області від Заступника прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі органу : Запорізька обласна державна адміністрація ( код ЄДРПОУ 00022504) надійшла позовна заява № 05/2- 2552-14 з вимогами до відповідачів : 1. Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 38461250) ; 2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» ( код ЄДРПОУ 35105863) , про визнання незаконними та скасування пунктів 1,2,4,5 наказу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320855800:01:009/00000168 «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок» , визнання недійсним договору оренди землі від 31.01.2014 р. , укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області та ТОВ «Будівельник - 2007», зобов'язання ТОВ «Будівельник - 2007» ( код ЄДРПОУ 35105863) повернути на користь Запорізької обласної державної адміністрації ( код ЄДРПОУ 00022504) земельні ділянки ( повний перелік в позовній заяві , аркуші справи 9-10 , том 1).

Ухвалою від 30.10.2014 р. за поданими матеріалами порушено провадження № 24/148/14 , розгляд господарської справи № 908/4472/14 був призначений на 19.11.2014 р. о 15-00.

За поданими письмовими клопотаннями сторін , ухвалою від 19.11.2014 р. розгляд справи був відкладений на 22.12.2014 р. о 16-30.

Станом на 04.12.2014 р. від прокуратури надійшла письмова заява № 05/2-2552-14 про зміну предмету позову , якою заявник фактично вточнив позовні вимоги , просить суд : - визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП /2320855800:01:009/00000168 «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок» ; - визнати недійсним договір оренди землі від 31.01.2014 р. , укладений між Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області та ТОВ «Будівельник - 2007» на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320855800:01:009/00000168 «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок».

Заява судом прийнята .

За письмовим клопотанням сторони термін вирішення спору був продовжений на 15 днів .

Ухвалою від 22.12.2014 р. розгляд справи у відповідності до положень статті 77 Господарського процесуального кодексу України відкладений на 05.01.2015 р. о 10-00.

В судовому засіданні 05.01.2015 р. господарським судом в порядку статті 24 Господарського процесуального кодексу України в якості іншого відповідача ( відповідач-3) залучений Відділ Держземагенства у Василівському районі Запорізької області та відповідно до положень статті 27 Господарського процесуального кодексу України в якості третіх осіб : 1. Степногірська селищна рада Василівського району Запорізької області . 2. П'ятихатська сільська рада Василівського району Запорізької області.

Розгляд господарської справи був призначений на 18.02.2015 р. , а потім відкладений на 05.03.2015 р. о 15-15.

Представникам прокуратури, сторін та третіх осіб роз'яснені права та обов'язки передбачені положеннями Господарського процесуального кодексу України .

Відводів складу суду не заявлено .

Представники прокуратури , сторін та третіх осіб не наполягали на проведенні звукозапису судового процесу технічними засобами .

В судовому засіданні 05.03.2015 р. господарський суд відповідно до вимог статті 85 ГПК України оголосив вступну і резолютивну частини рішення .

Прокурор в обґрунтування позовних вимог посилається на наступні обставини . Прокуратурою області проведено перевірку щодо законності передачі в оренду ТОВ «Будівельник -2007» земельної ділянки на території П'ятихатської сільської ради Василівського району для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища. Встановлено , що розпорядженням Запорізької обласної державної адміністрації від 28.12.2012 р. № 67 ТОВ «Будівельник - 2007» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок орієнтовною площею 190 га за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення та 80 га за рахунок земель промисловості , транспорту, зв'язку , енергетики та оборони на території Василівського району для видобутку та переробки марганцевих руд зі зміною цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення та переведенням їх до категорії земель промисловості. У подальшому наказом Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320855800:01:009/00000168 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду із зміною цільового призначення, для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацього родовища ТОВ «Будівельник - 2007» на території П'ятихатської сільської ради Василівського району. Пунктом 2 вказаного наказу надано в оренду ТОВ «Будівельник - 2007» земельні ділянки загальною площею 6,17 га для розміщення та експлуатації основних , підсобних , допоміжних будівель та споруд підприємствами , що пов'язані з користуванням надрами , розташовані за межами населених пунктів за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності ( вид угідь - пасовища ,полезахисні смуги) , в тому числі : --земельну ділянку площею 0,0192 га ( кадастровий номер 2320985800:01:009:0008); земельну ділянку площею 0,0041 га ( кадастровий номер 2320985800:02:040:0052); - земельну ділянку площею 0,0009 га ( кадастровий номер 2320955700:03:036:0015); - земельну ділянку площею 0,0028 га ( кадастровий номер 2320985800:01:013:0011); - земельну ділянку площею 0,0021га( кадастровий номер 2320985800:01:017:0012);- земельну ділянку площею 0,0009 га (кадастровий номер 2320955700:03:033:0011);- земельну ділянку площею 0,0067 га (кадастровий номер 23209875800:02:045:0004); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:044:0005);- земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:044:0004); - земельну ділянку площею 0,0017 га (кадастровий номер 2320985900:02:045:0003) ; - земельну ділянку площею 0 ,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0011); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0012) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0013) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800 :02:021:0011) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0009) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:02:041:0010) ; - земельну ділянку площею 0, 0008 га (кадастровий номер 2320985800:02:042:0004); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:021:0015); 0 земельну ділянку площею 0, 0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0007); - земельну ділянку площею 0, 0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0006);- земельну ділянку площею 0,0017 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0005);- земельну ділянку площею 0,0014 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0006) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0010); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:021:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800: 02:021:0013); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:021:0012); - земельна ділянка площею 0,0009 га (кадастровий номер 2320985800:02:036:0005); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:01:042:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0009); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0008);- земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0007); - земельну ділянку площею 0,0040 га (кадастровий номер 2320985800:02:042:0005); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800 :01:042:0005) ; - земельна ділянка площею 5,9138 га (кадастровий номер 2320985800:03:013:0009); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:031:0007); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:031:0008) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:02:046:0002) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:046:0003); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:041:0004) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0009) ;- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0006); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0007) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0003);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0005);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:04:0002); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0008);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:040:0004); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:01:0442:0004);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0002);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:01:001:0023);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0001);- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:002:0003);- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:002:0002).Пункт 3 наказу Головного Управління Держземагенства у Запорізькій області передбачає зміну цільового призначення земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості ,транспорту , зв'язку , енергетики ,оборони та іншого призначення. Відповідно до статті 207 Земельного кодексу України ТОВ «Будівельник - 2007» сплачено втрати сільськогосподарського виробництва . На підставі вказаного наказу Головного управління Держземагенства в області 31.01.2014 р. з ТОВ «Будівельник - 2007» укладено договір оренди землі строком до 28.01.2030. За висновками прокуратури наказ Головного управління Держземагентсва у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320855800:01:009/00000168 прийнято у порушення статей 20,122 Земельного кодексу України. За поясненнями представника прокуратури , приймаючи наказ від 30.01.2014 р. № ЗП/2320855800:01:009:/00000168 Головне управління Держземагенства в Запорізькій області здійснило одразу дві розпорядчі дії щодо земельних ділянок на території П'ятихатської сільської ради - змінено цільове призначення із земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості,транспорту ,зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення та передало ці землі в оренду ТОВ «Будівельник - 2007». За висновком прокуратури , передавши в оренду ТОВ «Будівельник - 2007» земельні ділянки , що належать до категорії земель промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення , Головне управління Держземагенства у Запорізькій області вийшло за межі повноважень , визначений статтею 122 Земельного кодексу України , адже розпорядження землями цієї категорії здійснюють обласні державні адміністрації. Статтею 20 Земельного кодексу України передбачено , що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Прокурор вказує , оскільки статтею 122 Земельного кодексу України чітко визначено повноваження обласних державних адміністрацій на розпорядження землями промисловості , транспорту , зв'язку ,енергетики , оборони та іншого призначення , Головне управління Держземагенства у Запорізькій області не мало достатніх повноважень підписувати договір оренди земельної ділянки з ТОВ «Будівельник - 2007» від 31.01.2014 р. Прокурор вказує , що оскільки договір оренди землі від 31.01.2013 р. між Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області та ТОВ «Будівельник - 2007» укладено на підставі наказу , прийнятого з порушенням вимог статей 20, 122 Земельного кодексу України , він підлягає визнанню недійсним на підставі статті 215 Цивільного кодексу України. Просить позовні вимоги задовольнити .

Позивач надав суду наступні пояснення. Розпорядженням голови облдержадміністрації від 28.12.2012 р. № 674 «Про надання ТОВ «Будівельник - 2007» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища» було вирішено припинити право постійного користування земельними ділянками загальною площею 137,2 га на території Василівського району , відповідно до Державного акту на право постійного користування землею № 000088 , зареєстрованому 06.05.1993 р. за № 261 , Таврійському дослідно - промисловому гірничозбагачувальному комбінату , у зв'язку з його ліквідацією , та надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» , яке одержало спеціальний дозвіл на користування надрами ( № 5124 від 28 січня 2010 р.) , дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду , орієнтовною загальною площею 270 га , з низ 190 га за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення та 80 га за рахунок земель запасу промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення на території Степногірської селищної ради та П'ятихатської сільської ради Василівського району за межами населених пунктів для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища зі зміною цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення і переведенням їх до категорії земель промисловості , транспорту ,зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення . За поясненнями представника позивача , після видання вказаного розпорядження з інших питань щодо користування зазначеними ділянками ТОВ «Будівельник - 2007» до обласної державної адміністрації не зверталося , при проведенні прокурорської перевірки з питань надання зазначених ділянок в користування , обласна державна адміністрація не залучалася , про факт проведення перевірки обласній державній адміністрації стало відомо з поданого позову. Позовні вимоги в редакції заяви прокуратури про зміну предмету позову від 04.12.2014 р. № 05/2-2552-14 , підтримує.

Відповідач -1 проти заявленого позову заперечує , посилаючись на наступні обставини . Відповідно до змін до Положення про Головне управління Держземагенства у Запорізькій області , які є невід'ємною частиною Положення , затверджених наказом Держземагенства України від 01.03.2013 р. № 76 , Положення доповнено підпунктами 4.32 - 4.34 наступного змісту : « 4.32. Передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області». Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-УІ від 06.09.2012 р. , який набув чинності 01.01.2013 р. , частини 4 статті 122 Земельного кодексу викладена у наступній редакції : «центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності , крім випадків , визначених частиною восьмою цієї статті , у власність або користування для всіх потреб». За висновками відповідача -1 , з 01.01.2013 р. повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності наділено Державне агентство земельних ресурсів України та його територіальні органи. Відповідач -1 пояснив , що наказом Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320985800:01:009/00000168 : - затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ «Будівельник - 2007» земельних ділянок в оренду зі зміною цільового призначення для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища на території П'ятихатської сільської ради Василівського району ; - надано в оренду ТОВ «Будівельник - 2007» земельні ділянки загальною площею 6 , 1786 га для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами , що пов'язані з користуванням надрами ( 11.01) на строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 28.01.2010 р. № 5124 , розташовані за межами населених пунктів на території П'ятихатської сільської ради Василівського району за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності ( види угідь - пасовища , площа 4,7995 га ; полезахисна смуга , площа 1,3791 га) , в тому числі земельні ділянки ( повний перелік наведений на аркушах справи 85-88 , том 1) ; - змінено цільове призначення земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення ,тощо. 31.01.2014 р. між Головним управлінням Держземагенства України у Запорізькій області та ТОВ «Будівельник - 2007» було укладено договір оренди землі , за яким земельні ділянки були надані в оренду ТОВ «Будівельник - 2007». Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Відповідач-2 заперечує проти заявленого позову з огляду на такі обставини . Надання земельної ділянки державної власності у користування з одночасною зміною її цільового призначення здійснюється шляхом прийняття органом виконавчої влади рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у оренду зі зміненим цільовим призначенням. З 01.01.2013 р. повноваженнями передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в оренду наділене Держземагенство України та його територіальні органи . Відповідач -2 вказує , що з оспорюваного прокурором наказу Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320985800:01:009/00000168 «Про затвердження документації із землеустрою земельних ділянок та передачі в оренду земельних ділянок» вбачається , що вказаним наказом від 30.01.2014 р. відповідач-1 надав в оренду землі сільськогосподарського призначення - земельні ділянки , розташовані за межами населених пунктів на території П'ятихатської сільської ради Василівського району за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності , види угідь - пасовища , полезахисні смуги ( п. 2 наказу) , а не землі промисловості , як вказав прокурор у позовній заяві, та змінив цільове призначення земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення.

Відповідач -3 заперечує проти заявленого прокуратурою позову , посилаючись на обставини викладені у письмовому відзиві на позов від 18.02.2015 р.

Треті особи -1,2 проти заявленого позову заперечують у повному обсязі .

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників прокуратури ,сторін та третіх осіб , суд -

В С Т А Н О В И В :

З матеріалів господарської справи слідує , що 28.12.2012 р. Запорізькою обласною державною адміністрацією в особі голови обласної державної адміністрації прийнято розпорядження № 674 «Про надання ТОВ «Будівельник - 2007» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища» , яким вирішено : 1. Припинити право постійного користування земельною ділянками загальною площею 137,2 га на території Василівського району , відповідно до Державного акту на право постійного користування землею № 000088 , зареєстрованому 06.05.1993 р. за № 261 , Таврійському дослідно - промисловому гірничозбагачувальному комбінату , у зв'язку з його ліквідацією. 2. Надати товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» , яке одержало спеціальний дозвіл на користування надрами ( № 5124 від 28.01.2010 р.) , дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду , орієнтовною загальною площею 270 га , з них 190 га за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення та 80 га за рахунок земель запасу промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення на території Степногірської селищної ради та П'ятихатської сільської ради Василівського району за межами населених пунктів для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища зі зміною цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення і переведенням їх до категорії земель промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення.3. Товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» : - до затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища , отримати Акт про надання гірничого відводу ; - передбачити кошти на відшкодування витрат сільськогосподарського виробництва , які будуть завдані внаслідок вилучення сільськогосподарських угідь для потреб , не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом.

30.01.2014 р. Головним управлінням Держземагенством у Запорізькій області сформований наказ № ЗП/2320985800:01:009/00000168 «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок» , яким затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду зі зміною цільового призначення , для видобутку та переробки марганцевих руд Велико - Токмацького родовища товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» на території П'ятихатської сільської ради Василівського району та надані в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник - 2007» земельні ділянки загальною площею 6, 1786 га для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами ( 11.01) на строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 28.01.2010 р. № 5124 , розташовані за межами населених пунктів на території П'ятихатської сільської ради Василівського району за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності ( види угідь - пасовища ( площа 4,7995 га) ; полезахисні смуги ( площа 1,3791 га) , в тому числі : земельну ділянку площею 0,0192 га ( кадастровий номер 2320985800:01:009:0008); - земельну ділянку площею 0,0041 га ( кадастровий номер 2320985800:02:040:0052); - земельну ділянку площею 0,0009 га (кадастровий номер 2320955700:03:036:0015); - земельну ділянку площею 0,0028 га (кадастровий номер 2320985800:01:013:0011); - земельну ділянку площею 0,0021 га (кадастровий номер 2320985800:01:017:0012);- земельну ділянку площею 0,0009 га (кадастровий номер 2320955700:03:033:0011);- земельну ділянку площею 0,0067 га (кадастровий номер 23209875800:02:045:0004); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:044:0005);- земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:044:0004); - земельну ділянку площею 0,0017 га (кадастровий номер 2320985900:02:045:0003) ; - земельну ділянку площею 0 ,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0011); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0012) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0013) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800 :02:021:0011) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0009) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:02:041:0010) ; - земельну ділянку площею 0, 0008 га (кадастровий номер 2320985800:02:042:0004); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:021:0015); 0 земельну ділянку площею 0, 0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0007); - земельну ділянку площею 0, 0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0006);- земельну ділянку площею 0,0017 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0005);- земельну ділянку площею 0,0014 га (кадастровий номер 2320985800:02:045:0006) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0010); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:021:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800: 02:021:0013); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:021:0012); - земельна ділянка площею 0,0009 га (кадастровий номер 2320985800:02:036:0005); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:01:042:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0009); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0008);- земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0007); - земельну ділянку площею 0,0040 га (кадастровий номер 2320985800:02:042:0005); - земельну ділянку площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800 :01:042:0005) ; - земельна ділянка площею 5,9138 га (кадастровий номер 2320985800:03:013:0009); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:031:0007); - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:02:031:0008) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га (кадастровий номер 23209858000:02:046:0002) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:046:0003); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:02:041:0004) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0009) ;- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0006); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0007) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0003);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:02:041:0005);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:04:0002); - земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:043:0008);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:040:0004); - земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:01:0442:0004);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0002);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 23209858000:01:001:0023);- земельна ділянка площею 0,0080 га (кадастровий номер 2320985800:01:042:0001);- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:002:0003);- земельна ділянка площею 0,0016 га (кадастровий номер 2320985800:01:002:0002).

Відповідно до пунктів 3-5.4 наказу визначено : - змінити цільове призначення земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості , транспортування , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення ; - начальнику відділу Держземагенства у Василівському районі укласти на підставі довіреності договір оренди землі ; - зобов'язати ТОВ «Будівельник - 2007» : - укласти договір оренди на земельні ділянки ; - в двомісячний термін з моменту реєстрації цього наказу відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва , спричинені вилученням сільськогосподарських угідь ; приступити до використання земельними ділянками після : - встановлення їх меж в натурі ( на місцевості) ; - здійснення державної реєстрації права оренди у Державному реєстрі речових прав ; - відшкодування збитків у відповідності до вимог статті 157 Земельного кодексу України .

Наказом передбачений обов'язок ТОВ «Будівельник - 2007» використовувати земельні ділянки за цільовим призначенням з дотриманням вимог статей 96,103,168 Земельного кодексу України та інших нормативно - правових актів .

31.01.2014 р. між Головним управлінням Держземагенства України у Запорізькій області ( орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельник- 2007» ( орендар) підписаний договір оренди землі , відповідно до предмету якого орендодавець надає , а орендар приймає , в строкове платне користування земельні ділянки розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами , що пов'язані з користуванням надрами , які знаходяться на території П'ятихатської сільської ради Василівського району Запорізької області за межами населеного пункту.

За умовами пункту 2 договору , в оренду передаються наступні земельні ділянки (об'єкт оренди) : земельну ділянку площею 0,0192 га ( кадастровий номер 2320985800:01:009:0008); - земельну ділянку площею 0,0041 га ( кадастровий номер 2320985800:02:040:0052); - земельну ділянку площею 0,0009 га ( кадастровий номер 2320955700:03:036:0015); - земельну ділянку площею 0,0028 га ( кадастровий номер 2320985800:01:013:0011); - земельну ділянку площею 0,0021 га ( кадастровий номер 2320985800:01:017:0012);- земельну ділянку площею 0,0009 га ( кадастровий номер 2320955700:03:033:0011);- земельну ділянку площею 0,0067 га ( кадастровий номер 23209875800:02:045:0004); - земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:02:044:0005);- земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:044:0004); - земельну ділянку площею 0,0017 га ( кадастровий номер 2320985900:02:045:0003) ; - земельну ділянку площею 0 ,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0011); - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0012) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0013) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800 :02:021:0011) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:041:0009) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 23209858000:02:041:0010) ; - земельну ділянку площею 0, 0008 га ( кадастровий номер 2320985800:02:042:0004); - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 23209858000:02:021:0015); 0 земельну ділянку площею 0, 0016 га ( кадастровий номер 2320985800:02:045:0007); - земельну ділянку площею 0, 0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0006);- земельну ділянку площею 0,0017 га ( кадастровий номер 2320985800:02:045:0005);- земельну ділянку площею 0,0014 га ( кадастровий номер 2320985800:02:045:0006) ; - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0010); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:021:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800: 02:021:0013); - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 23209858000:02:021:0012); - земельна ділянка площею 0,0009 га ( кадастровий номер 2320985800:02:036:0005); - земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 23209858000:01:042:0014); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0009); - земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0008);- земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0007); - земельну ділянку площею 0,0040 га ( кадастровий номер 2320985800:02:042:0005); - земельну ділянку площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800 :01:042:0005) ; - земельна ділянка площею 5,9138 га ( кадастровий номер 2320985800:03:013:0009); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:031:0007); - земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:02:031:0008) ; - земельну ділянку площею 0,0016 га ( кадастровий номер 23209858000:02:046:0002) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:046:0003); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 23209858000:02:041:0004) ; - земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:043:0009) ;- земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:043:0006); - земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:043:0007) ; - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:041:0003);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:02:041:0005);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:04:0002); - земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:043:0008);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:040:0004); - земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 23209858000:01:0442:0004);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0002);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 23209858000:01:001:0023);- земельна ділянка площею 0,0080 га ( кадастровий номер 2320985800:01:042:0001);- земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:002:0003);- земельна ділянка площею 0,0016 га ( кадастровий номер 2320985800:01:002:0002), за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності ( види угідь - пасовища , площа 4 ,7995 га) ; - полезахисні смуги ( площа 1,3791 га).

Пунктом 5 договору оренди землі передбачено , що станом на час укладення договору оренди нормативну грошову оцінку земельних ділянок не проведено . Нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря протягом одного року з моменту державної реєстрації права користування земельними ділянками із поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування.

Середній розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Запорізькій області з урахуванням коефіцієнта індексації станом на 2014 р. з розрахунку за 1 га площі ріллі - 22 577 , 95 грн.

Сторони за договором дійшли згоди , що оскільки земельні ділянки надаються для потреб , пов'язаних з користуванням надрами , відповідно до отриманих спеціальних дозволів від 28.01.2014 р. № 5124 і № 5125 строком дії 20 років , кінцевий термін дії договору встановлюється - 28.01.2030 р. Після закінчення строку , на який було укладено договір оренди землі , орендар має переважне право поновити його на новий строк . У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії цього договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Договором передбачено , що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Після набрання чинності рішенням відповідного органу місцевого самоврядування , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок , визначення розміру орендної плати , що вноситься орендарем за цим договором , здійснюється за даними нормативної грошової оцінки .

Відповідно до положень пунктів 17-19 договору оренди землі земельні ділянки передаються в оренду для будівництва , розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами , що пов'язані з видобуванням і переробкою корисних копалин та іншим користуванням надрами. За основним цільовим призначенням земельні ділянки відносяться до наступної категорії : землі промисловості , транспорту , зв'язку , енергетики , оборони та іншого призначення .

Сторони за договором оренди землі погодили , що передача земельних ділянок в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення . Підставою розроблення проекту відведення земельних ділянок є розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 28.12.2012 р. № 674. Організація розроблення проекту відведення земельних ділянок і витрати , пов'язані з цим , покладаються на орендаря. Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджений наказом Головного управління Держземагенства у Запорізькій області від 30.01.2014 р. № ЗП/2320985800:01:009/00000168.

Сторонами за договором оренди землі складений акт приймання - передачі об'єкта оренди ( земельних ділянок) від 31.01.2014 р. , розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності , грошова оцінка яких не проведена , станом на 2014 р., акт визначення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) від 31.01.2014 р.

Також , до матеріалів справи наданий висновок Головного управління Держземагенства у Запорізькій області в особі відділу Держземагенства у Василівському районі Запорізької області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Оцінивши надані сторонами документальні докази , суд вважає заявлені позовні вимоги такими , що не підлягають задоволенню .

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України. Статтею 2 Земельного Кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель. Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1, 2 ст.20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

06.09.2012р. прийнятий Закон України №5245-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 01.01.2013р.

Згідно частин 4, 5 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, який діє з 01.01.2013р.), центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Частиною 1 ст.123 Земельного кодексу України закріплено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

За змістом ч.10 ст.123 Земельного кодексу України, рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

- надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Згідно ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Частиною 1 ст.22 Земельного кодексу України надається визначення земель сільськогосподарського призначення.

Між тим, статтею 23 Земельного кодексу України, зокрема ч. 1 цієї статті визначено, що землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання, проте ч.3 ст.23 Земельного кодексу України передбачена можливість надання для будівництва промислових підприємств, об'єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, магістральних трубопроводі, а також для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, несільськогосподарських угідь або сільськогосподарських угідь гіршої якості.

Вищевказані положення передбачають правову можливість надання сільськогосподарських угідь для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва.

Надання сільськогосподарських угідь для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва передбачає необхідність зміни цільового призначення земельної ділянки з категорії земель сільськогосподарського призначення на іншу категорію земель, зокрема в даному випадку, на категорію земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення.

Механізм встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок пов'язаний із компетенцією органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями державної та комунальної власності. Дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення декларує лише можливість відведення бажаної земельної ділянки зі зміною її цільового призначення за умови подальшої перевірки такої можливості відповідними компетентними контролюючими органами та надання ними позитивних висновків з цього приводу. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нових земельних ділянок. Таким чином, зміна цільового призначення земельної ділянки шляхом прийняття рішення про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у розумінні положень земельного законодавства - неможлива.

Отже, з аналізу вказаних вище положень земельного законодавства вбачається, що реалізація права суб'єкта господарювання на отримання у користування (оренду) земельної ділянки зі зміною цільового призначення знаходиться у прямій залежності від прийняття компетентним державним органом відповідного рішення, при цьому, передумовою для прийняття такого рішення є розробка зацікавленою стороною проекту відведення земельної ділянки та подальше його погодження з усіма контролюючими органами визначеними земельним законодавством.

Згідно з п.1 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", затвердженого Указом Президента України №445 від 08.04.2011р., Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Відповідно до п.п.6 1 п.4 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.

Відповідно до п.1 "Положення про Головне управління Держземагентства в області", затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 30.05.2012р. №258, Головне управління Держземагентства в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.

Пунктом 4.32 п.4 "Положення про Головне управління Держземагентства в області" передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.

Відповідно до п.4.32 "Положення про Головне управління Держземагентства у Запорізькій області", затвердженого наказом Держземагентства від 21.09.2012р. №442, з урахуванням внесених змін наказом від 01.03.2013р. №76, відповідач-1 відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.

Аналіз чинного земельного законодавства свідчить про те, що на час передачі за оскаржуваним наказом від 30.01.2014р. та договором оренди землі від 31.01.2014р. земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами (тобто для всіх потреб), відповідач-1 діяв у відповідності зі своїми повноваженнями, які передбачені ст.ст. 20, 122, 123, 124 Земельного кодексу України, "Положенням про Державне агентство земельних ресурсів України", "Положення про Головне управління Держземагентства в області", "Положенням про Головне управління Держземагентства у Запорізькій області".

За змістом ст.ст. 317, 318, 319 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна. Суб'єктами права власності є Український народ та інші учасники цивільних відносин, визначені статтею 2 цього Кодексу. Усі суб'єкти права власності є рівними перед законом. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

В силу ст.324 ЦК України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Отже, в силу наведених норм цивільного законодавства, право на розпорядження спірними земельними ділянками належить саме Головному управлінню Держземагентства у Запорізькій області, як уповноваженому органу, право власності за яким зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

З матеріалів справи також вбачається, що згідно пояснювальної записки до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок землекористувачу ТОВ "Будівельник-2007", розробленого ТОВ "Стіхія" в 2012р., земельні ділянки , що проектуються до відведення в оренду, входять до складу земель запасу сільськогосподарського призначення у віданні П'ятихатської сільської ради, що підтверджується вихідною земельно-кадастровою інформацією. Склад угідь - пасовища. Відповідно до класифікації видів цільового призначення земельні ділянки віднесені до "земель запасу". Код виду цільового призначення - 16.00.

При відведенні земельних ділянок в оренду землі сільськогосподарського призначення будуть переведені до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Відповідно до класифікації видів цільового призначення земель земельні ділянки будуть віднесені до земель "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами". Код КВЦПЗ - 11.01.

Оскаржуваним наказом відповідача-1 від 30.01.2014р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду зі зміною цільового призначення, для видобутку та переробки марганцевих руд Велико-Токмацького родовища відповідачу-2 на території П'ятихатської сільської ради Василівського району.

Вищевказаний проект землеустрою пройшов позитивну державну землевпорядну експертизу, що підтверджується висновком Відділу Держземагентства у Василівському районі Запорізької області за грудень 2013р., згідно якого Відділ погоджує проект землеустрою щодо земельної ділянки ТОВ "Будівельник-2007" для видобутку та переробки марганцевих руд Велико-Токмацького родовища, розташованих на території П'ятихатської сільської ради Василівського району.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковим для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

В даному випадку, позитивні висновки державної землевпорядної експертизи не були скасовані, а тому були обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення, оскільки саме ці документи є офіційними документами, які підтверджують дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень, відповідність передбачених документацією і матеріалам заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель.

За частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси.

Згідно зі статтею 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу; зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін та погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства, права та обов'язки, про набуття, зміну чи припинення яких домовились учасники правочину, особи, визначені учасниками правочину; вказівка закону на відповідний обсяг цивільної дієздатності, що вчиняє правочин, стосується як обсягу дієздатності особи - учасника правочину, так і особи, наділеної повноваженнями діяти від імені учасника правочину. Відповідно до змісту частини 3 статті 215 Цивільного кодексу України оспорювати правочин можуть його сторони або заінтересована особа, відтак за наслідками визнання правочину недійсним повинно відбуватися відновлення порушеного права чи охоронюваного законом інтересу позивача.

Таким чином, вирішуючи спір про визнання недійсним правового акта індивідуальної дії та укладеного відповідно до нього правочину, господарський суд повинен встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує можливість такого визнання та настання відповідних наслідків: наявність порушеного права чи інтересу, відповідність змісту вимогам закону, додержання встановленої форми правочину, правоздатність сторін, у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Водночас розгляд справи повинен відбуватись з додержанням принципів диспозитивності та змагальності учасників судового процесу, передбачених статтею 129 Конституції України та статтею 43 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до підстав та предмету позову.

Зі змісту позову вбачається, що його подано у зв'язку з наявністю спору між органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати функції з володіння, користування і розпорядження землею як об'єктом права власності Українського народу від його імені щодо повноважень у даних спірних правовідносинах. Водночас, позовна заява та додані на обґрунтування позову документи не містять доводів та не зазначають доказів того, в чому полягає шкода, завдана спірним наказом та укладеним договором оренди. Натомість, відповідно до вимог ст. 207 Земельного кодексу України ТОВ "Будівельник - 2007" було сплачено втрати сільськогосподарського виробництва.

Більше того, в порушення ст. 1, ч.2 ст. 21 ГПК України позов не містить обгрунтування факту порушення права (або охоронюваного законом інтересу) Запорізької обласної державної адміністрації - позивача у справі, за захистом якого подано позов до господарського суду.

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З урахуванням викладеного , у позові слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 49, 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог відмовити.

Суддя Т.А. Азізбекян

Рішення виготовлено у повному обсязі та підписано 18.03.2015 р.

Дата ухвалення рішення05.03.2015
Оприлюднено25.03.2015
Номер документу43183819
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4472/14

Постанова від 26.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 19.11.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 18.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 05.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 13.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Ухвала від 30.06.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Ухвала від 27.05.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Рішення від 05.03.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні