ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
19 лютого 2015 рокусправа № 804/9881/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Кругового О.О.
суддів: Дадим Ю.М. Уханенка С.А.
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2014 року у справі №804/9881/14 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Будопт" до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Будопт" звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, в якому просило:
- визнати протиправними дії Відповідача по проведенню перевірки, на підставі якої складено Акт від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209 "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "ТД "Будопт" (код за ЄДРПОУ 38959209) з питань дотримання вимог податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів за період з 01.03.2014 року по 31.03.2014 року;
- зобов'язати Відповідача вчинити певні дії, щодо вилучення з аналітичної системи податковий блок "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" інформацію про результати перевірки Позивача оформленої актом від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209;
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що відповідачем в супереч вимог норм податкового законодавства було протиправно здійснено дії по проведенню зустрічної звірки, оскільки ним зокрема не було повідомлено Позивача про її проведення, та не надано право на надання первинних документів. Крім того, Відповідач на підставі зазначених актів, здійснив у податковій базі данних корегування показників податкової звітності, що суперечить вимогам чинного законодавства.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2014 року адміністративний позов було задоволено частково. Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області вчинити дії щодо вилучення з аналітичної системи Податковий Блок "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" інформацію про результати перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний будинок "Будопт" (код ЄДРПОУ - 38959209), оформленої актом перевірки від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209.
Державна податкова інспекція у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову, та винести нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Також, заявник апеляційної скарги зазначив, що відпрацювання діяльності означеного підприємства здійснено в межах повноважень визначених податковим кодексом України та відповідно його наслідком є Акт перевірки, який за своїм змістом не є рішенням суб'єкта владних повноважень. Крім того, Позивачем не було надано до суду жодних підтверджень здійснення коригувань його податкових показників.
Сторони, які були належним чином повідомлені про час та місце проведення розгляду справи, в судове засідання не з'явились, у зв'язку з чим відповідно до ч. 1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового процесу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 07.07.2014 року посадовою особою Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області було складено Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "ТД "Будопт" (код за ЄДРПОУ 38959209) з питань дотримання вимог податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів за період з 01.03.2014 року по 31.03.2014 року.
В акті було зроблено висновок, про неможливість підтвердження реальності здійснення господарських відносин із контрагентами-продавцями: ТОВ "Арт-Платінум" (код ЄДРПОУ - 38598434), ТОВ "Зірка-21" (код ЄДРПОУ - 37665111), ТОВ "Востокімпорт" (код ЄДРПОУ - 38311119), ТОВ "Авто Гудс Керідж" (код ЄДРПОУ - 37305664), ПП "Софт Імпорт" (код ЄДРПОУ - 38438284), ТОВ "Тритон-Сантехпласт" (код ЄДРПОУ - 34391536), ТОВ "Профі Лістінг Ком" (код ЄДРПОУ - 38119418) ТОВ "ІКБ "Мир-2012" (код ЄДРПОУ - 38292479), ПП "Нестком" (код ЄДРПОУ - 38787337), їх вид, обсяг, та розрахунки за період з 01.03.2014 року по 31.03.2014 року. Також перевіркою документально не було підтверджено реальність здійснення господарських відносин із контрагентами-покупцями ПП "Жаклін" (код ЄДРПОУ - 32286449), ТОВ "Агро-Овен" (код ЄДРПОУ - 25522107), ТОВ "СТМ Днепр" (код ЄДРПОУ - 38676606), ТОВ "Інгвард-Трейд" (код ЄДРПОУ - 37619641), ПВКП "Конус" (код ЄДРПОУ - 31705855), ТОВ "Кімет-Трейд" (код ЄДРПОУ - 33821048), ТОВ "ТСП" (код ЄДОРПОУ - 38461456), ТОВ "Запоріжоптторг" (код ЄДРПОУ - 38520292), ТОВ "СП МДМ" (код ЄДРПОУ - 20490986), ТОВ "Спектр-Аналітикс" (код ЄДРПОУ - 38415398), ТОВ "Завод Техносплав" (код ЄДРПОУ - 35366563), ТОВ "БК "Українська Будівельна Гільдія" (код ЄДРПОУ - 37866779), ТОВ "Альфа-Гермес" (код ЄДРПОУ - 38610105), ТОВ "Максус Україна" (код ЄДРПОУ - 35586997), ТОВ "Парко-Україна" (код ЄДРПОУ - 37578108), ТОВ Фірма "Скорпіон-РП" (код ЄДРПОУ - 23317544), їх вид, обсяг, та розрахунки за період з 01.03.2014 року по 31.03.2014 року.
На підставі висновків зазначеного Акту, Відповідачем було здійснено коригування в аналітичній системі податковий блок "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" показників податкової звітності Позивача.
Правомірність дій податкового органу по проведенню зустрічної звірки та коригування показників податкової звітності є предметом спору, переданого на вирішення суду.
Вирішуючи спір між сторонами та частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що сам по собі процес здійснення дій по проведенню звірки/перевірки або намагань провести звірку, складання відповідного акту за результатами таких дій податковим органом не можуть бути визнані протиправними. Проте, здійснення коригувань податкової звітності в податковій базі даних на підставі висновків акту перевірки без винесення податкового повідомлення рішення не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, що свідчить про необхідність визнання їх протиправними.
Суд апеляційної інстанції погоджується з зазначеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до п. 73.5. статті 73 Податкового кодексу України визначено, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
У відповідності з п. 4, п. 6, Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року N 1232, за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора).
Відповідно до п.7 Порядку, за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи має уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
Зміст наведених правових приписів вказує на те, що за наслідками проведення зустрічної звірки відповідним податковим органом складається довідка про зустрічну звірку.
Водночас, пунктом 4.4. Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 року № 236 визначено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 3).
Як свідчать матеріали справи, податковим органом було складено акт про неможливість проведення зустрічної звірки, з обґрунтуванням недійсності вчинених ТОВ "Торгівельний будинок "Будопт" правочинів з його контрагентами.
Натомість, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що з аналізу положень додатку 3 до Методичних рекомендацій в зразку "Акт про неможливість проведення зустрічної звірки" не передбачено викладення інформації про реальність господарських операцій та укладених угод та складеної за їх наслідками податкової звітності платника податків, що свідчить про необгрунтованість дій податкового органу стосовно дослідження та оцінки в Акті від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209 реальності здійснення господарських операцій.
З зазначеного вбачається, що Відповідачем не була належним чином дотримана процедура по проведенню зустрічної звірки.
Водночас, згідно з п. 1 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Нормативно-правовий акт - це офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для їх суб'єктів. Правовий акт індивідуальної дії породжує права й обов'язки тільки в того суб'єкта (чи визначеного цим актом певного кола суб'єктів), якому (яким) його адресовано.
Обов'язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення.
Акт про неможливість проведення зустрічної звірки від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209 безпосередньо не породжує для платника податків настання будь-яких юридичних наслідків та не впливає на його права та обов'язки, тобто не є нормативним актом або правовим актом індивідуальної дії, отже не є рішенням в розумінні процесуального законодавства.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо відсутності підстав для задоволення вимог Позивача в частині визнання протиправними дій Відповідача по проведенню зустрічної звірки.
Щодо правомірності внесення коригувань до електронної бази даних Податковий блок "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", то суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Вирішуючи спір між сторонами та частково задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Відповідач при здійсненні коригувань податкової звітності Позивача не діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
Суд апеляційної інстанції погоджується з зазначеною позицією суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 54 Податкового кодексу України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо, зокрема: дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
При цьому статтею 58 Податкового кодексу України передбачено, що у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
У відповідності з Порядком ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів" затвердженого Наказом Міністерство доходів і зборів України, від 05.12.2013, № 765 облік податків, зборів та єдиного внеску ведеться підрозділами Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників (далі - Міжрегіональне ГУ), спеціалізованих державних податкових інспекцій з обслуговування великих платників (далі - СДПІ), державних податкових інспекцій в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об'єднаних державних податкових інспекцій (далі - ДПІ) відповідно до функціональних повноважень. З метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску територіальними органами Міндоходів відкриваються інтегровані картки платників за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися платниками, а для обліку сум передоплати - за кожним платником. Форми інтегрованих карток платника мають лицьовий та зворотний боки. Зворотній бік інтегрованої картки відображає стан розрахунків платника (суми нарахованого та сплаченого платежів, пені, штрафних (фінансових) санкцій, процентів за користування розстроченням (відстроченням) грошових зобов'язань (податкового боргу), суми податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, надміру та/або помилково сплачені, заявлені до відшкодування тощо) за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами, операції, що проводяться з коштами передоплати. На лицьовому боці інтегрованої картки відображається додаткова інформація щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та передоплатою.
Наведені положення законодавства дають підставу для висновку про наявність у платника податків матеріально-правового інтересу в тому, щоб дані карток особових рахунків правильно відображали фактичний стан платежів до бюджету.
Крім того, відповідно до Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом ДПА України від 31.12.2008 року № 827 за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою. Обробка та занесення інформації до електронних баз виконується підрозділом ведення та захисту податкової звітності, у разі відсутності зазначеного підрозділу - підрозділами, на які покладено цю функцію. За відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником податків, несуть відповідальність підрозділи ведення та захисту податкової звітності.
Отже, з наведених нормативних актів вбачається, що обов'язок платника податків подати декларацію з ПДВ узгоджується з обов'язком податкового органу прийняти таку декларацію та, при відсутності зауважень до її оформлення, відобразити показники цієї декларації у відповідних базах податкової звітності.
Таким чином, показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків, які відображаються в Деталізованій базі співставлення, формуються на підставі показників, поданих таким платником податків податкових декларацій і повинні їм відповідати.
Самостійна зміна відповідачем в Деталізованій базі співставлення показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача на підставі Акт про неможливість проведення зустрічної звірки від 07.07.2014 року №746/22-02/38959209, без прийняття податкового повідомлення-рішення та без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання декларацій (розрахунків) порушує права та інтереси позивача, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.
Невідповідність показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, що задекларовані позивачем у деклараціях з ПДВ, показникам з централізованої бази даних податкової звітності, має безпосередній вплив на права та інтереси позивача, оскільки така невідповідність може мати для позивача негативні наслідки, як то: погіршення його ділової репутації, як належного платника податків, відмова його контрагентів від подальших господарських відносин з позивачем з метою уникнення негативних податкових наслідків для себе від таких операцій, тощо.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, щодо протиправності дій Відповідача пов'язаних з виключенням з аналітичної системи податковий блок "Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" задекларованих платником податків показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2014 року була прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що свідчить про відсутність підстав для її скасування.
Керуючись ст.195, ст.196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, ст.205, ст.206 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2014 року у справі №804/9881/14- залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий: О.О. Круговий
Суддя: Ю.М. Дадим
Суддя: С.А. Уханенко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2015 |
Оприлюднено | 25.03.2015 |
Номер документу | 43185412 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні