Рішення
від 16.03.2015 по справі 914/380/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.03.2015 р. Справа № 914/380/15

За позовом:Прокурора м. Борислава в інтересах держави в особі Бориславської міської ради, Львівська обл., м. Борислав; до відповідача:Публічного акціонерного товариства «Укрнафта», м. Київ; про:внесення змін в договір оренди землі № 04.10.439.00127 від 04.10.2010р. Суддя - Крупник Р.В. Секретар - Яслик Н.М. Представники сторін: від прокуратури:Леонтьєва Н.Т. - прокурор; від позивача:Сащук М.М. - представник (довіреність №3-21/258 від 05.02.2015р.); від відповідача:не з'явився.

Прокурору та представнику позивача роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 29 ГПК України. Заяв про відвід судді та здійснення технічної фіксації судового засідання не надходило.

СУТЬ СПОРУ:

06.02.2015р. на розгляд господарського суду Львівської області поступила позовна заява прокурора м. Борислава в інтересах держави в особі Бориславської міської ради (надалі - Позивач) до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (надалі - Відповідач) про внесення змін в договір оренди землі № 04.10.439.00127 від 04.10.2010р.

Ухвалою господарського суду від 09.02.2015р. порушено провадження по справі, її розгляд призначено на 16.03.2015р.

Прокурор в судове засідання 16.03.2015р. з'явився, заявлені прокуратурою позовні вимоги підтримав, просив суд позов задоволити повністю.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що проведеною перевіркою прокуратурою м. Борислава у Бориславській міській раді було встановлено порушення дотримання договірних зобов'язань зі сторони ПАТ «Укрнафта». Зокрема, зазначає, що 04.10.2010р. між позивачем та ВАТ «Укрнафта» від імені якого діяла структурна одиниця НГВУ «Бориславнафтогаз» було укладено Договір оренди землі, відповідно до якого, орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,0399 га для обслуговування свердловини №418 НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта», яка знаходиться на території Бориславської ради Львівської області. Нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на момент укладення Договору становила 19589,00 грн. Рішенням Бориславської міської ради №373 від 23.09.2011р. затверджено нормативно-грошову оцінку земель м. Борислава. Крім цього, рішенням Бориславської міської ради №420 від 17.11.2012р. було внесено доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі, згідно яких ставка орендної плати за земельну ділянку складає 12% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі. У зв'язку із збільшенням нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки та відповідно орендної плати за земельну ділянку, позивач направив на адресу відповідача повідомлення про зміну річної орендної плати за орендовану земельну ділянку та пропозицію щодо укладення Додаткової угоди до Договору оренди землі. Листом від 07.12.2012р. вих. №04-146 відповідач погодився внести зміни до договору, при умові, що ставка орендної плати складатиме 3%. У зв'язку з тим, що в добровільному порядку Додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди відповідач не підписав, прокурор просить суд внести зміни до Договору оренди землі № 04.10.439.00127 від 04.10.2010р., виклавши їх в редакції, зазначеній в прохальній частині позовної заяви.

Представник позивача в судове засідання 16.03.2015р. з'явився, заявлені прокурором позовні вимоги підтримав, просив суд позов задоволити повністю з підстав, викладених у позовній заяві. На виконання вимог ухвали суду подав клопотання з долученими до нього документами, які вимагалися судом.

Представник відповідача в судове засідання 16.03.2015р. не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про час, дату та місце судового розгляду. Через канцелярію суду подав відзив на позовну заяву з додатками, в якому зазначає, що умовами Договору оренди землі №04.10.439.00127 від 04.10.2010р., сторони погодили розмір орендної плати за земельну ділянку, а також підстави для її перегляду. Однак, такої підстави як затвердження органом місцевого самоврядування нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки умовами Договору не передбачено, а будь - які зміни до нього можуть бути внесені виключно за взаємною згодою сторін такого Договору. Відтак, просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

04.10.2010р. між Бориславською міською радою (надалі - Позивач) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (правонаступником якого являється ПАТ «Укрнафта») (надалі - Відповідач) від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» (надалі - НГВУ «Бориславнафтогаз») було укладено Договір оренди землі №04.10.439.00127 (надалі - Договір). Вказаний Договір зареєстрований в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 24.12.2010р. за №04.10.439.00127.

Відповідно до п.п. 1-3 Договору, орендодавець (позивач) на підставі рішення Бориславської міської ради Львівської області від 25.02.2010р. за №1107 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку для обслуговування свердловини №418 НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта», яка знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0399 гектара, земель промислового призначення. На земельній ділянці розміщені об'єкт нерухомого майна НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта» свердловина №419 НГВУ «Бориславнафтогаз» ВАТ «Укрнафта», а також інші об'єкти інфраструктури: трубопроводи, ЛЕП (лінії електропередач).

Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, але при цьому, орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки орендодавцю, згідно чинного законодавства (п. 8 Договору).

Пунктом 20 Договору визначено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 7-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 04.10.2010р.

Пунктом 5, 9 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 19589,00 грн. Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 06.03.2008р. №568 становить 3% від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 48,97 грн., щомісячними платежами на відповідний розрахунковий рахунок.

Положеннями п. 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Судом встановлено, що на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Борислава Львівської області, рішення постійної депутатської комісії з питань охорони навколишнього природного середовища, регулювання земельних відносин, будівництва та архітектури від 10.08.2011р. №37/2, Бориславською міською радою 23.09.2011р. прийнято рішення №373 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава», згідно пункту 2 якого дія грошової оцінки земель м. Борислава вводиться в дію з 01.01.2012р.

Крім цього, 17.11.2011р. Бориславською міською радою прийнято рішення №420, відповідно до п. 1 якого вирішено внести доповнення до п.п. 2.4., п. 2 «Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі» і встановити ставку орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтової галузі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки.

У Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на якій розташована свердловина №418 станом на 01.02.2012р., складає 44638,32 грн.

Судом встановлено, що із запровадженням нової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, збільшилася орендна плата за користування такою ділянкою, яка становить 5356,60 грн. на рік.

У зв'язку з цим, Бориславською міською радою на адресу відповідача скеровано вимогу-повідомлення (№3-21/3255 від 14.12.2012р.), якою останнього було повідомлено про затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок та зміни розміру орендної плати за користування ділянками (оскільки в користуванні відповідача знаходилася не лише дана земельна ділянка), а також запропоновано підписати відповідні додаткові угоди до договорів оренди відповідних додатків до Договору.

Листом від 07.12.2012р. №04-146 відповідач надав згоду на внесення змін до Договору, за умови встановлення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були. Як пояснив представник позивача, орендна плата сплачувалася орендарем в розмірі, який був визначений Договором на момент його укладення.

Станом на день розгляду справи судом, зміни (у формі додатків, додаткових угод до Договору, тощо) щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та орендної плати за користування такою ділянкою, відповідачем не підписані.

Встановивши наведені обставини справи, суд вважає позовні вимоги про внесення змін до Договору такими, що підлягають до задоволення повністю, виходячи з наступного.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України).

Згідно положень ст. 21 ЗУ «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 14.125 ст. 14 Податкового кодексу України зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Приписами п.п. 271.1., 271.1.1. ст. 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктом 287.1. ст. 287 ПК України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5. - 288.5.2 ПК України).

Суд відмічає, що встановлені ст. 288 ПК України та відповідно п.п. 2.4., п. 2 «Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі» є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Крім цього, п. 2.19. Постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В пункті 36 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 ЗУ «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, з метою приведення положень Договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, ПК України, повідомляв відповідача про необхідність підписання відповідних змін, однак, як було встановлено в судовому засіданні, домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку, сторонам Договору досягнути не вдалося.

З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.

Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішенням КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, рішення Бориславської міської ради від 23.09.2011р. №373 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава» набрало чинності, у встановленому законом порядку скасовано не було, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Щодо звернення з позовом до господарського суду прокурора міста Борислава, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 121 Конституції України, на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до господарського суду в інтересах держави передбачено п. 6 ст. 20 ЗУ «Про прокуратуру».

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК країни господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Пунктом 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99р. № 3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурори та їх заступники подають до арбітражного суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності.

Держава зацікавлена в належній поведінці суб'єктів цивільних правовідносин, які вона закріпила в законах та інших нормативно-правових актах. Натомість, невнесення відповідачем змін до Договору в частині розміру орендної плати, призводить до несвоєчасної та неповної сплати орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває в користуванні відповідача.

Оскільки, позов був заявлений прокурором в інтересах Бориславської міської ради, судовий збір відповідно до положень ст. 49 ГПК України слід стягнути з відповідача в дохід державного бюджету України в розмірі 1218,00 грн.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 4-3, 12, 29, 33, 34, 43, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка, 42; код ЄДРПОУ 22402093) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» Договору оренди землі № 04.10.439.00127 від 04 жовтня 2010 р., зареєстрованого 24.12.2010р. в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за № 04.10.439.00127, шляхом викладення пункту 5 Договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 44638,32 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року №654».

3. Внести зміни до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка, 42; код ЄДРПОУ 22402093) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління «Бориславнафтогаз» Договору оренди землі № 04.10.439.00127 від 04 жовтня 2010 р., зареєстрованого 24.12.2010р. в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за № 04.10.439.00127, шляхом викладення пункту 9 Договору в наступній редакції: «Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року №420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 5356,60 грн. в рік (п'ять тисяч триста п'ятдесят шість гривень 60 копійок), або 446,38 грн. (чотириста сорок шість гривень 38 копійок) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада».

4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) в дохід Державного бюджету України 1218,00 грн. судового збору.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст. 116 ГПК України.

6. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 ГПК України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст.ст. 91-93 ГПК України.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 20.03.2015 р.

Суддя Крупник Р.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення16.03.2015
Оприлюднено26.03.2015
Номер документу43201541
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/380/15

Постанова від 08.07.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 23.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 09.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 06.05.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 02.04.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 16.03.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні