Постанова
від 16.03.2015 по справі 908/1210/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ "16" березня 2015 р.                                                                                  Справа № 908/1210/14   Колегія суддів у складі: головуючий суддя Могилєвкін Ю.О., суддя Пушай В.І.,                 суддя  Потапенко В.І. при секретарі Крупа О.О. за участю представників сторін: позивача - не з'явився відповідача -  не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№1078З/3) на рішення господарського суду Запорізької області від 03.06.14 у справі № 908/1210/14 за  позовом    Запорізької міської ради, м.Запоріжжя до  Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс", м.Запоріжжя про внесення змін до договору ВСТАНОВИЛА: В  грудні 2014 року Запорізька міська рада звернулась до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс" про зміну пункту 5 договору оренди землі від 07.12.2005р. за №040526100816, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс" площею 0,0742 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Іванова, для розташування тимчасової автомобільної газової заправної станції, виклавши його в такій редакції: " 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 571354 грн. 84 коп. (п'ятсот сімдесят одна тисяча триста п'ятдесят чотири грн. 84 коп.) в цінах 2013 року"; про зміну п. 9 договору, виклавши його в такій редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 34281 грн. 29 коп. (тридцять чотири тисячі двісті вісімдесят одна грн. 29 коп.) що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". 07.05.2014р. до суду від відповідача надійшло письмове клопотання про зупинення провадження у справі № 908/1210/14 до вирішення пов'язаною з нею справи №335/9749/13-а Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом за апеляційною скаргою ТОВ "Нафтогазпром Плюс" про визнання   протиправними та скасування рішень Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 та від 26.06.2012р. № 37. Суд першої інстанції відхилив зазначене клопотання, оскільки переглядаючи ухвалу Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя від 20.09.2013р. по справі № 335/9749/13-а(2-а/335/231/2013) про залишення адміністративного позову без розгляду Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд буде перевіряти законність і обґрунтованість винесення даної ухвали, станом на час розгляду справи № 908/1210/14, до предмету дослідження іншого суду (Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду) по справі № 335/9749/13-а(2-а/335/231/2013) не входить встановлення обставин, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі. Рішенням  господарського суду Запорізької області від 03.06.2014 року по справі №908/1210/14 ( суддя Боєва О.С.). позов задоволено, змінено  п. 5 договору оренди землі від 07.12.2005р., укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс" площею 0,0742 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Іванова, для розташування тимчасової автомобільної газової заправної станції, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від    07.12.2005р. за № 040526100816, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 571354 грн. 84 коп. (п'ятсот сімдесят одна тисяча триста п'ятдесят чотири грн. 84 коп.) в цінах 2013 року».; змінено п. 9 договору оренди, виклавши його в такій редакції:« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 34281 грн. 29 коп. (тридцять чотири тисячі двісті вісімдесят одна грн. 29 коп.) що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року». Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс" на користь Запорізької міської ради суму 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. витрат зі сплати судового збору. Відповідач з рішенням господарського суду не погоджується, вважає його прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права, надав апеляційну скаргу, в якій просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов  в повному обсязі. У апеляційній скарзі  зазначив, що суд безпідставно не зупинив провадження у справі до розгляду скарги по адміністративній справі Дніпропетровським  апеляційним адміністративним судом, вважає рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011р. та № 37 від 26.06.2012р. незаконними Позивач  вважає рішення суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. У відзиві  зазначив, що підстави для зупинення провадження у справі відсутні, рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011р. та № 37 від 26.06.2012р. не визнані недійсними та є обов'язковими для виконання. Представники сторін в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представників сторін за наявними у справі матеріалами. Судова колегія, повторно розглянувши справу, перевіривши законність та обґрунтованість рішення встановила, що 01.12.2005р. між Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтогазпром Плюс" (орендар, відповідач у справі) був укладений договір оренди землі, за умовами якого, орендодавець, відповідно до рішення двадцять другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 37/236 від 01.08.2005р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування тимчасової автомобільної газової заправної станції, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Іванова. Кадастровий номер 2310100000:07:032:0071 (п. 1 договру).Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.12.2005р. за № 040526100816. Договір укладено на десять років (п. 8 договору). У п.2, п. 3 договору  зазначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0742 га.; земельна ділянка вільна від забудови. Пунктом 19 договору передбачено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. 07.12.2005р. за актом прийому-передачі вказана земельна ділянка (кадастровий № 2310100000:07:032:0071) передана орендодавцем орендарю. У п. 5 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 280149 грн. 52 коп., в цінах 2005 року. Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 2801 грн. 50 коп., за календарний рік в цінах 2005 року. Додатковою угодою від 04.03.2010р. пункт 9 договору оренди землі було викладено в редакції: « 9. Орендна плата орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 14525 грн. 46 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010р. На підставі рішення сесії Запорізької міської ради від 19.11.2008р. № 6 «Про часткове звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки на 2009-2014 роки», рішення сесії Запорізької обласної ради від 27.11.2008р. № 7 «Про часткове звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки на 2009-2014 роки», орендна плата за 2010 рік вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6536грн. 46 коп.». Пунктом 11 договору (в редакції додаткової угоди від 15.12.2008р.) сторони визначили, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33219812500009 в управлінні        Держказначейства у Шевченківському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676911, код 13050200. У п. 12 договору (в редакції додаткової угоди від 15.12.2008р.) зазначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом. 03.03.2008р. Запорізькою міською радою на дев'ятнадцятої сесії п'ятого скликання прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто"; затвердити базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року (п.п. 1, 3, 7 рішення). Рішення Запорізької міської ради від 15.06.01 № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.08р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.п. 8, 9 рішення). 27.07.2011р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого розраховується розмір орендної плати за земельні ділянки. Рішенням двадцять третьої сесії шостого скликання Запорізької місткої ради від 26.06.2012р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "6", згідно з яким визначається розмір орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій. Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Згідно зі ст. 59 вказаного Закону, рада в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку. Суд першої інстанції зробив обґрунтований висновок, що прийняття Запорізькою міською радою рішення № 37 від 26.06.2012р. потребує, в свою чергу, внесення змін в договору оренди землі. Пунктом 32 договору сторони узгодили можливість зміни умов договору у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку. Суд першої інстанції правомірно встановив, що 28.08.2013р. Запорізька міська рада звернулась до відповідача з пропозицією (вих. № 01/02-32/02682) внести зміни до договору оренди землі від 07.12.2005р. за № 040526100816, до якої  додано розрахунок орендної плати за земельну ділянку на 2 аркушах та додатковий договір до договору оренди від 07.12.2005р. за № 040526100816 в 2-х примірниках. Відповідач, в свою чергу, підписаний примірник додаткового договору до договору оренди від 07.12.2005р. за № 040526100816 на адресу позивача не повернув. Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це        засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Статтею  21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки. Статтею ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих межах   населених   пунктів        незалежно        від        їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про        нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної        документації        з        нормативної грошової оцінки земель. Згідно витягу від 08.02.2013р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим № 2310100000:07:032:0071 нормативно грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою становить 770,02 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою площею 742 кв.м. становить 571354,84 грн. Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін. Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У    випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки         тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Пунктом 32 договору оренди сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку. Відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку. Суд першої інстанції зробив правомірний висновок, що  нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Розрахунок розміру орендної плати за користування вказаними земельними ділянками за договором оренди землі здійснено вірно та згідно з приписами чинного законодавства, а отже договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства, шляхом внесення до нього відповідних змін. Суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі як необґрунтоване  та  задовольнив позовні вимоги. Суд першої інстанції правомірно не прийняв до уваги  доводів відповідача про те, що        додатковий договір про внесення змін до договору оренди надійшов з печатками виконавчого комітету Запорізької міської ради, а отже сам позивач з пропозицією внести зміни до договору до відповідача не звертався, виходячи з наступного. Статтею 11 Закону України «Про місцеві самоврядування» передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами органи. Крім того, за приписами п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського        суду        з позовом про зміну умов договору. Пунктом 2.19.  Постанови визначено, що у разі прийняття        уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування        відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Суд першої інстанції правомірно встановив, що станом на час розгляду даної справи рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» у встановленому законом порядку не скасовано та невизнано недійсним, тобто є обов'язковим до виконання. Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень, що відповідачем не виконано. Таким чином, висновки викладені в рішенні господарського суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи, а мотиви відповідача  не можуть бути підставою для його скасування, керуючись ст.ст. 632,651,652 ЦК України,  Законом України «Про оренду землі», Законом України «Про оцінку земель», ст.ст. 101-105 ГПК України колегія суддів ПОСТАНОВИЛА: Апеляційну скаргу  залишити без задоволення Рішення господарського суду  Запорізької області від  03.06.2014 р. по справі №908/1210/14  залишити без змін. Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до касаційної інстанції: Вищого господарського суду України. Повний текст постанови складено   20.03.15 Головуючий суддя                                                                    Могилєвкін Ю.О. Суддя                                                                                           Пушай В.І.   Суддя                                                                                           Потапенко В.І.  

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.03.2015
Оприлюднено30.03.2015
Номер документу43246374
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1210/14

Ухвала від 17.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 15.04.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Постанова від 16.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Могилєвкін Ю.О.

Рішення від 03.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 24.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 10.04.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні