cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 березня 2015 р. Справа № 923/336/15
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену
за позовом Прокурора Новотроїцького району Херсонської області в інтересах держави в особі : позивача-1: Сивашівської сільської ради Новотроїцького району, Херсонської області ;
позивача -2 : Головного управління Держземагенства у Херсонській області м. Херсон
Третя особа на стороні позивача: Новотроїцька райдержадміністрація, смт. Новотроїцьке, Новотроїцький район, Херсонська область
до Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Агрофірма «Тепло-Огарьовське», с. Заозерне, Новотроїцький район, Херсонська область, код ЄДРПОУ 05306726
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
за участю: - Бичкова О.О.- прокурор відділу прокуратури Херсонської області посв. № 031930 від 02.02.2015р.
представників сторін:
від позивача-1: не з'явились
від позивача-2: Попкова Ю.П. дов. № 32-21-0.4-152/2-15 від 12.01.2015р.
від відповідача: не з'явились
від третьої особи: не з'явились
в с т а н о в и в:
Прокурор Новотроїцького району Херсонської області в інтересах держави в особі Позивача-1 : Сивашівської сільської ради Новотроїцького району, Херсонської області; Позивача -2 : Головного управління Держземагенства у Херсонській області, м. Херсон, Третьої особи на стороні позивача : Новотроїцька райдержадміністрація, смт. Новотроїцьке, Новотроїцький район, Херсонська область звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом до Відповідача - Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Агрофірма «Тепло-Огарьовське», с. Заозерне, Новотроїцький район, Херсонська область та просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 07 вересня 2000 року, укладеного між Сивашівською сільською радою та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Агрофірмою «Теплоогарьовське», зареєстрованого у Сивашівській сільській раді, про що здійснено запис від 20 вересня 2000 за № 8, виклавши пункт 4.1 договору в наступній редакції: « пункт 4.1. орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 -х відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а після проведення нормативної грошової оцінки - 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Позовні вимоги прокурор мотивує наступним.
Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Відповідно до ст. 123 Конституції України організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», підставою для представництва інтересів держави в суді є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Відповідно до статті 37 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам районів, їх першим заступникам і заступникам.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, яке знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.
Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок.
Відповідно до положень ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Згідно Постанови ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. « Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.
Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177,181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
Згідно положень ст.ст. 13,14,140,142, 143 Конституції України, ст. ст. 2, 8, 48, 133, 148,152,197,283 ГК України, ст.ст. 80,84,123,124,127,128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок і громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів, купівлі-продажу, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючі відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. У таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Спори у справах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 Господарського процесуального кодексу України, підвідомчі господарським судам.
Зазначені обставини та положення законодавства зумовлюють необхідність звернення прокурора до суду.
Відповідно до п.1.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року в редакції Постанови № 8 від 29.05.2013 року, у вирішенні спорів, що виникають у зв'язку з укладенням, зміною, розірванням, виконанням, припиненням договорів оренди земельних ділянок, інших договорів щодо користування земельними ділянками, у тому числі про стягнення заборгованості з орендної плати за договорами користування земельною ділянкою, господарським судам слід виходити з правил виключної підсудності, встановлених частиною дев'ятою статті 16 ГПК, а якщо відповідачем у справі є орган, зазначений у частині п'ятій цієї статті, то така справа підлягає розгляду в господарському суді міста Києва. Оскільки об'єкт оренди за спірним договором - земельна ділянка площею 298,9 га ріллі-богар та 135,6 га пасовищ розташована на території Сивашівської сільської ради Новотроїцького району Херсонської області, прокурором заявлено позов до господарського суду Херсонської області.
Прокуратурою району встановлено, що між Сивашівською сільською радою в особі сільського голови Зеленського В. А. (далі-орендодавець) та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Агрофірмою «Теплоогарьовське», в особі засновника Чумаченка І.А. (далі-орендар), відповідно до рішення сесії Сивашівської сільської ради від 28.02.2000р. № 52 укладено договір оренди земельної ділянки площею 298,9 га богарної ріллі та 135,6 га пасовищ, яка знаходиться в адміністративних межах Сивашівської сільської ради. Договір зареєстровано у Сивашівській сільській раді, про що здійснено запис від 20 вересня 2000 за № 8. Договір укладено строком на 5 років.
Пунктом 4.1 зазначеного договору визначено, що сума орендної плати земельної ділянки складає: 40 грн. за 1 га ріллі, тобто - 59 780 грн. за весь період оренди, та 23,98 грн. за 1 га пасовищ, тобто - 16 258,44 грн., тобто всього - 76 038,44 грн. \
07.06.2006р. між Новотроїцькою районною державною адміністрацією в особі голови Охоцького І.Л. (орендодавець) та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Агрофірмою «Теплоогарьовське», в особі засновника Чумаченка І.А. (орендар), укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки площею 298,9 га богарної ріллі та 135,6 га пасовищ. Додаткову угоду зареєстровано у Новотроїцькому райвідділі Херсонської регіональної філії «Центру ДЗК», про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 23 жовтня 2007р. за № 000772700017.-
Пунктом 1 додаткової угоди передбачено, що сторони погодились продовжити термін дії договору оренди на земельну ділянку площею 298,9 га богарної ріллі та 135,6 га пасовищ терміном на 49 років з орендною платою в розмірі: за ріллю-богар - у розмірі земельного податку, за поліпшені пасовища - 10 грн. за 1 га протягом перших п'яти років оренди та наступні 44 роки - 1,5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки по Сивашівській сільській раді.
Згідно пункту 2 додаткової угоди до договору оренди, зареєстрованого Сивашівською сільською радою 20.09.2000р. за № 8, розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї зі сторін один раз на рік в порядку, встановленому законом.
На час передачі земельної ділянки в оренду нормативно грошову оцінку землі, не проведено.
Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Держземагентство України оприлюднює показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей, пасовищ) у середньому по Україні та в розрізі регіонів України за період 1995 - 2013 років.
Оприлюднені показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь є базою для визначення розміру земельного податку, фіксованого сільськогосподарського податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, втрат сільськогосподарського виробництва, мінімального розміру орендної плати за земельну частку (пай), державного мита при зміні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом.
Нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.07.1995р. була проведена відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213. В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель покладено рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної у 1988 році
За результатами її проведення отримані значення нормативної грошової оцінки 1 гектара угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей та пасовищ) у цілому по Україні, Автономній Республіці Крим і областях, адміністративних районах та сільськогосподарських підприємствах.
Відповідно до Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014р. №1166-УІІ, який набрав чинності 01.04.2014, внесено зміни до Податкового кодексу України.
Так, згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати, що для земель сільськогосподарського призначення становить не менше 3 % відсотків від розміру нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, та на даний час орендна плата за спірним договором не відповідає вимогам чинного законодавства.
Таким чином, в разі проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за спірним договором, розмір орендної плати у відповідності до чинного законодавства становитиме 3% від нормативної грошової оцінки.
Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п. 2.18 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (Із змінами, внесеними згідно з Постановою Вищого господарського суду № 14 від 26.12.2011) вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України , відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Оскільки отримувачем коштів зі сплати орендної плати за вказаним договором оренди земельної ділянки є місцевий бюджет Сивашівської сільської ради, у зв'язку з визначенням в договорі оренди розміру орендної плати менше законодавчо встановленого, існує ризик недоотримання місцевим бюджетом значної суми орендної плати, що є підставою для звернення прокурора до суду. Прокурор просить внести зміни до договору оренди землі від 07 вересня 2000 року, укладеного між Сивашівською сільською радою та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Агрофірмою «Теплоогарьовське», зареєстрованого у Сивашівській сільській раді, про що здійснено запис від 20 вересня 2000р. за № 8, виклавши пункт 4.1 договору в наступній редакції: «пункт 4.1. орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а після проведення нормативної грошової оцінки - 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»
До початку судового засідання прокурором і представником позивача-2 подано письмове клопотання про незастосування технічних засобів фіксації судового процесу, у зв'язку з чим судове засідання проводиться без їх застосування.
Суддею відкрито судове засідання, оголошено склад суду та справа, яка розглядається, після чого перевірена явка представників сторін. До суду не з'явились представники позивача-1, третьої особи, відповідача з невідомих суду причин. Сторони належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, ухвала про порушення справи направлена сторонам рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.
Судом роз'яснено прокурору і представнику позивача-2 положення статті 20 ГПК України, щодо права на заяву відводу складу суду. Відводів суду прокурором і представником позивача-2 не заявлено.
У судовому засіданні прокурор підтримав позов з підстав викладених у позовній заяві, просить суд його задовольнити та надав письмові пояснення на виконання ухвали суду від 04.03.2015р. про порушення справи.
Представник позивача-2 підтримала позов та просить суд його задовольнити.
Відповідачем надано відзив по суті позову, відповідно до якого відповідач проти позову не заперечує та зазначає, що ПОСП Агрофірма "Тепло - Огарьовське" самостійно, стало сплачувати Орендодавцю з 1 квітня 2014р. орендну плату за оренду 298,9га багарної ріллі та 135, 6 га пасовищ в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї землі.
Крім того відповідач просить суд розглянути справу без участі представника підприємства.
Заслухавши прокурора та представника позивача-2, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає наявних у справі матеріалів достатніми для винесення рішення у справі, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Податковим кодексом України, який набув чинності з 01.01.2011 року, (ст. 289) встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Суд зазначає, що згідно приписів пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати:
а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва. обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;
б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом:
в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Розділом 4 договору оренди землі сторонами погоджено шляхом взаємного волевиявлення сторін розмір орендної плати за використання земельної ділянки .
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ст. 638 ЦК України розмір орендної плати є істотною умовою договору, яка визначена законом та є необхідною для договорів даного виду.
Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати ( розділ 4 договору).
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2013 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" при вирішенні спорів про внесення змін до договору зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За таких обставин вимоги прокурора та позивачів щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд,
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 07 вересня 2000 року, укладеного між Сивашівською сільською радою та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Агрофірмою «Тепло-Огарьовське», зареєстрованого у Сивашівській сільській раді, про що здійснено запис від 20 вересня 2000 за № 8, виклавши пункт 4.1 договору в наступній редакції: пункт 4.1." орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а після проведення нормативної грошової оцінки - 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
3. Стягнути з Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Агрофірма "Тепло-Огарьовське" ( місцезнаходження 75360, с. Заозерне, Новотроїцький район, вул. Центральна, буд.42, Херсонська область , код ЄДРПОУ 05306726 ) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять) гривень 00 копійок, призначення платежу - судовий збір, код 03500045.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення
складено і підписано 25.03.2015 р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2015 |
Оприлюднено | 30.03.2015 |
Номер документу | 43265774 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні