Постанова
від 20.03.2015 по справі 823/121/15
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2015 року справа № 823/121/15

м. Черкаси

10 год. 50 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Гараня С.М., суддів Паламара П.Г., Мишенка В.В.,

при секретарі - Дуженко С.А.,

за участю:

прокурора - Линдюка В.С.,

представника відповідача реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області Бондаренко С.С. - за довіреністю,

третьої особи - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом прокурора Катеринопільського району Черкаської області в інтересах держави в особі Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області до реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області Попович А.М., державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Сіволіна М.Ю., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Катеринопільська районна державна адміністрація Черкаської області, ОСОБА_2 про скасування рішення про державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду з позовом звернувся прокурор Катеринопільського району Черкаської області в інтересах держави в особі Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області, в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних просив:

- визнати незаконним рішення та дії державного реєстратора реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області Попович А.М. про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна - земельної ділянки водного фонду площею 7,4138га., кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, вартістю 495 241,84грн., яка знаходиться в адміністративних межах Киселівської сільської ради, в зв'язку з допущеною помилкою при визначенні форми власності та власника земельної ділянки;

- скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області Попович А.М. про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна - земельної ділянки водного фонду площею 7,4138га., кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, вартістю 495 241,84грн., яка знаходиться в адміністративних межах Киселівської сільської ради, в зв'язку з допущеною помилкою при визначенні форми власності та власника земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 13.01.2014 р. державним реєстратором РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М. здійснено державну реєстрацію права власності спірного об'єкту нерухомого майна за Катеринопільською РДА. Рішення державного реєстратора, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розмежування земель державної та комунальної власності» ч.2 ст.83 Земельного кодексу України викладено в новій редакції та зазначено, що в комунальній власності, зокрема перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності. Беручи до уваги, що спірна земельна ділянка у відповідності до довідок ГУ Держземагенства у Черкаській області та викопіровки місця розташування земельної ділянки розміщена у межах населеного пункту, а тому належить до земель саме комунальної, а не державної власності, власником якої є орган місцевого самоврядування на території якої знаходиться дана земельна ділянка, в даному випадку - Киселівська сільська рада Катеринопільського району Черкаської області, а не Катеринопільська РДА. Тим більше, що саме до повноважень сільських, селищних та міських рад за приписами ч.1 ст.122 Земельного кодексу України віднесено передачу земельних ділянок у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Прокурор до зали судового засідання прибув та підтримав вимоги позовної заяви, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, в повному обсязі.

Представник Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи до зали судового засідання не прибув.

Представник РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області проти задоволення вимог позовної заяви заперечив повністю з підстав викладених у запереченні та просив суд залишити його без задоволення. Додатково наголосив, що 13.01.2014 р. державним реєстратором РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М. на виконання вимог «Порядку взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб» протягом одного дня з дати прийняття заяви ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права оренди земельної ділянки), яка була подана разом з заявою про державну реєстрацію за Катеринопільською РДА спірної земельної ділянки у формі розпорядження Катеринопільської РДА від 16.08.2012 р. № 234 «Про поновлення договору оренди землі від 07.02.2006 р. з ПП ОСОБА_2, в межах населеного пункту, в адмінмежах Киселівської сільської ради» було забезпечено виготовлення електронних копій документів поданих для державної реєстрації прав та здійснено їх розміщення в бузі даних про реєстрацію заяв і запитів, а також за допомогою спеціального програмного забезпечення передано відповідну заяву на розгляд до Укрдержреєстру. В подальшому, державний реєстратор ДРС України Сіволін М.Ю. за наслідками розгляду документів наданих ОСОБА_2 прийняв рішення від 15.01.2014 р. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 9950895, яким за Катеринопільською РДА зареєстрував право власності на спірну земельну ділянку. З урахуванням вищевказаної обставини, на виконання п. 6 вказаного Порядку, державним реєстратором Попович А.М. було забезпечено внесення відповідного запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

З огляду на вказані обставини, представник РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області просив відмовити в задоволенні позовних вимог прокурора Катеринопільського району Черкаської області в інтересах держави в особі Киселівської сільської ради в повному обсязі.

Державний реєстратор РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М. до зали судового засідання не прибула, в запереченнях, наданих 06.02.2015 р. повністю підтримала правову позицію викладену в запереченнях представника РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області та просила в задоволенні адміністративного позову відмовити, як такого, що є безпідставним та необґрунтованим.

Державний реєстратор прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Сіволін М.Ю. в судове засідання не прибув. Листом від 24.02.2015 р. № 654/16-15-04 Державна реєстраційна служба України повідомила суд про неможливість забезпечити явку державного реєстратора, в зв'язку з тим, що у відповідності до наказу Укрдержреєстру від 15.05.2014 р. № 358/к, 16.05.2014 р. останній був звільнений з займаної посади.

Представник третьої особи - Катеринопільської РДА до зали судового засідання не прибув. В поясненнях по суті позовних вимог наданих 02.02.2015 р. просив розгляд справи проводити за його відсутності, на підставі наявних в ній матеріалів.

ОСОБА_2 до зали судового засідання прибув та просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову з підстав викладених в запереченнях РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області, а також державного РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Матеріалами справи встановлено, що на підставі постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 20.06.2012 р. у справі № 2а/2370/1756/2012 за позовом ПП ОСОБА_2 до Катеринопільської РДА про визнання незаконним та скасування розпорядження (а.с.40-43), Катеринопільською РДА було видано розпорядження № 234 від 16.08.2012 р. про поновлення з ПП ОСОБА_2 договору оренди землі від 07.02.2006 р. (державна реєстрація від 07.03.2006р. за № 08-06-787-00001) на земельну ділянку державної власності водного фонду загальнодержавного значення (ставок) загальною площею 7,4138 га, для рибогосподарських потреб на умовах оренди, терміном на 1 рік, в межах населеного пункту в адмінмежах Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області (а.с.26).

У відповідності до п.5 вказаного розпорядження, ПП ОСОБА_2 міг приступити до використання вищевказаної земельної ділянки після укладення договору оренди землі та його державної реєстрації.

В подальшому, 13.01.2014 р. ПП ОСОБА_2 звернувся до РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо реєстрації права оренди земельної ділянки водного фонду, кадастровий номер 7122283000:01:002:0003), зареєстрованою в базі даних заяв та запитів Державного реєстру речових прав за реєстраційним номером 4910415.

На виконання вимог абзацу 7 ч.1 ст.16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ПП ОСОБА_2 разом із зазначеною заявою було подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вказану земельну ділянку за Катеринопільською РДА, зареєстровану в базі даних заяв та запитів Державного реєстру речових прав за реєстраційним номером 4909435. Такою заявою в даному випадку було розпорядження Катеринопільської РДА № 234 від 16.08.2012 р., до якої також додавався витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за № НВ-7100414422013 (дата формування 04.07.2013 р.), наданого на запит Катеринопільської РДА, в якому значилось: кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, площа земельної ділянки 7,4138 га, цільове призначення - для рибогосподарчих потреб, місце розташування - Черкаська обл., Катеринопільський р-н., в адмінмежах Киселівської сільської ради, форма власності - державна (а.с.68).

13.01.2014 р. державним реєстратором РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М. на виконання вимог «Порядку взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб» протягом одного дня з дати прийняття заяви ОСОБА_2 було забезпечено виготовлення електронних копій документів поданих для державної реєстрації прав та здійснено їх розміщення в бузі даних про реєстрацію заяв і запитів, а також за допомогою спеціального програмного забезпечення передано відповідну заяву на розгляд до Укрдержреєстру.

В подальшому, державний реєстратор Державної реєстраційної служби України Сіволін М.Ю. за результатами розгляду заяви реєстраційний номер 4909435 прийняв рішення від 15.01.2014 р. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 9950895 (а.с.44), яким за Катериньпільською РДА зареєстрував право власності (форма власності - державна) на земельну ділянку за кадастровим номером 7122283000:01:002:0003.

З урахуванням вищевказаної обставини та на виконання п.6 вказаного Порядку, державним реєстратором Попович А.М. було забезпечено внесення відповідного запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (а.с.7).

17.01.2014 р. на адресу Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області надійшов витяг від РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області, в якому значилось, що власником земельної ділянки за кадастровим номером 7122283000:01:002:0003, площа 7,4138 га, місце розташування - Черкаська обл., Катеринопільський р-н., в адмінмежах Киселівської сільської ради є Катеринопільська РДА.

17.10.2014 р. Киселівська сільська рада звернулась до прокуратури Катеринопільського району Черкаської області для вжиття заходів представницького характеру щодо визнання рішення про державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна - земельної ділянки водного фонду площею 7,4138 за Катеринопільською РДА - незаконним, що в подальшому і стало підставою для звернення прокурора з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, колегія суддів виходить з наступного.

У відповідності до ст.14 Конституції України, право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно до закону.

Відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею в державі регулюються Земельним кодексом України (надалі - ЗК України).

До земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, що прямо передбачено ч.1 ст.18 ЗК України.

Положеннями ст.78 ЗК України передбачено, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

06.09.2012 р. прийнято Закон України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (надалі - Закон № 5245-VI). Вказаний закон набув чинності з 01.01.2013 р.

Пунктами 3-4 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 5245-VI визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади ; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів , крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» п.4 цього розділу. У державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу.

Таким чином, положеннями вищевказаного закону з 01.01.2013 р. чітко розмежовані земельні ділянки між сільськими, селищними, міськими радами, а також органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.

Беручи до уваги, що спірна земельна ділянка у відповідності до довідок ГУ Держземагенства у Черкаській області від 09.12.2014 р. № 2037 (а.с.10) та від 11.12.2014 р. № 2082 (а.с.9), а також викопіровки місця розташування земельної ділянки (а.с.11) розміщена у межах населеного пункту - с. Киселівка, Катеринопільського р-ну., Черкаської обл., а тому її власником та розпорядником є саме орган місцевого самоврядування на території якого знаходиться дана земельна ділянка, в даному випадку - Киселівська сільська рада Катеринопільського району Черкаської області, а не Катеринопільська РДА.

Вказана обставина підтверджується також листом Катеринопільської РДА від 03.07.2014 р. № 367/01-01-14 (а.с.22). Вказаним листом Киселівській сільській раді Катеринопільського р-ну Черкаської обл. запропоновано терміново вжити заходи для оформлення за собою права власності на земельну ділянку кадастровий номер 7122283000:01:002:0003.

Ця обставина, на думку суду, є фактичним визнанням позову з боку третьої особи, яка відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав є власником вказаної земельної ділянки на даний час.

Суд також зазначає, що у відповідності до ч.1 ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю, що прямо визначено ч.1 ст.83 ЗК України.

Згідно Закону № 5245-VI, ч.2 ст.83 Земельного кодексу України викладено в новій редакції та зазначено, що в комунальній власності, зокрема перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

З урахуванням вищевказаних норм чинного законодавства, а також встановлених обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що земельна ділянка кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, загальною площею 7,4138 га належить до земель саме комунальної власності.

Таким чином, суд встановив, що земельна ділянка кадастровий номер 7122283000:01:002:0003 належить до земель комунальної власності, власником та розпорядником якої є Киселівська сільська рада Катеринопільського р-ну Черкаської області, а тому рішення державних реєстраторів про переведення її під управління Катериньпільської РДА є протиправними.

Положеннями ч.1 ст.11 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.2 ст.11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Враховуючи викладені обставини справи суд, з метою відновлення порушеного права позивача, вважає за можливе вийти за межі позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби України Сіволіна М.Ю. від 15.01.2014 р. № 9950895 про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна земельної ділянки водного фонду площею 7,4138 га, кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, яка знаходиться в адміністративних межах Киселівської сільської ради Катеринопільського р-ну Черкаської обл. за Катеринопільською РДА, яке в даному випадку є первинним рішення в порушенні прав та інтересів позивача.

Беручи до уваги, що державний реєстратор РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М. прийняв рішення про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна земельної ділянки водного фонду площею 7,4138 га, кадастровий номер 7122283000:01:002:0003 саме на підставі рішення державного реєстратора реєстраційної служби України Сіволіна М.Ю. від 15.01.2014 р. № 9950895, яке визнано судом протиправним та скасовано, це також тягне за собою визнання такого рішення протиправним та є підставою для його скасування.

Натомість, на думку суду, позивачем жодним чином не спростовано законність дій державного реєстратора РС Катеринопільського РУЮ Черкаської області Попович А.М., які слати предметом оскарження в даному позові, оскільки вони на думку колегії суддів були вчинені у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також «Порядку взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб». Суд наголошує, що в даному випадку оскаржувані дії державного реєстратора Попович А.М. в повній мірі відповідали процедурі визначеної вищевказаними нормативно-правовими актами, а тому в цій частині позовних вимог позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Катеринопільського районного управління юстиції Черкаської області Попович А.М. про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна земельної ділянки водного фонду, площею 7,4138 га, кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, яка знаходиться в адміністративних межах Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області, від 13.01.2014 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби України Сіволіна М.Ю. про державну реєстрацію права власності об'єкту нерухомого майна земельної ділянки водного фонду, площею 7,4138 га, кадастровий номер 7122283000:01:002:0003, яка знаходиться в адміністративних межах Киселівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області, від 15.01.2014 р.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка підлягає поданню до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі. У разі застосування судом частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною 4 статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Головуючий С.М. Гарань

Судді П.Г. Паламар

В.В. Мишенко

постанова складена в повному обсязі 25.03.2015 р.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2015
Оприлюднено31.03.2015
Номер документу43269100
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/121/15

Ухвала від 11.02.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Постанова від 20.03.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 10.03.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 23.02.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 23.01.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні