ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
24 березня 2015 рокусправа № П/811/2629/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Чепурнова Д.В.
суддів: Сафронової С.В. Поплавського В.Ю.
за участю секретаря судового засідання: Олійник Р.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Державного реєстратора реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчини Сергія Миколайовича
на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2014 року у справі за адміністративним позовом Селянського фермерського господарства «ОСОБА_3» до Державного реєстратора реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчини Сергія Миколайовича про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
СФГ «ОСОБА_3» звернулося з вищевказаним позовом до суду, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 14344100 від 10 липня 2014 року; визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 14544165 від 18 липня 2014 року; зобов'язати відповідача вчинити дії щодо проведення державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки на земельну ділянку (кадастровий номер: 3521980700:02:000:9015), що розташована на території Богданівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області та державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки за Додатковою угодою про поновлення на новий строк договору оренди від 10.12.2008 року, зареєстрованого Долинським реєстраційним відділом КРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі по земельних ресурсах» 23.12.2008 року за номером: 040837000016, укладеною 23 червня 2014 р. між Головним управлінням Держземагентства у Кіровоградській області від імені якого діє заступник начальника відділу Держземагентства у Долинському районі Шестакова В.І. на підставі довіреності Головного управління №31-11-0.1-3483/2-14 від 20.06.2014 року (орендодавцем) та СФГ «ОСОБА_3» в особі голови ОСОБА_3 (орендарем).
Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2014 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №14344100 від 10 липня 2014 року, прийняте державним реєстратором Реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчиною Сергієм Миколайовичем. Визнано протиправним та скасовано рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №14544165 від 18 липня 2014 року, прийняте державним реєстратором Реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчиною Сергієм Миколайовичем. Зобов'язано державного реєстратора Реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчину Сергія Миколайовича розглянути заяву уповноваженої особи Селянського фермерського господарства «ОСОБА_3» від 07 липня 2014 року за реєстраційним номером 7278109 щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із зазначеним рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права та невірне встановлення обставин справи просить скасувати постанову суду першої інстанції та, прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволені позовних вимог в повному обсязі.
В письмових запереченнях на апеляційну скаргу СФГ «ОСОБА_3» просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін постанову суду першої інстанції.
В судове засідання апеляційної інстанції сторони не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, клопотань про розгляд справи за їх участі до суду не надходило, а тому відповідно до ст. 41 КАС України фіксування судового засідання не здійснюється.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 10.12.2008 р. між Долинською районною державною адміністрацією Кіровоградської області (Орендодавець) та СФГ «ОСОБА_3» (Орендар) було укладено договір оренди землі, у відповідності до предмету якого Орендодавець на підставі розпорядження №131-р від 19 лютого 2008 року надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Богданівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 44,93 га (а.с.15-18). Даний договір зареєстрований у Долинському реєстраційному відділі КРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомітеті по земельних ресурсах» в Долинському районі 23.12.2008 року за №040837000016.
23.06.2014 р. між Головним управлінням Держземагентства у Кіровоградській області від імені якого діє заступник начальника відділу Держземагентства у Долинському районі Шестакова Вікторія Іванівна на підставі довіреності Головного управління №31-11-0.1-3483/2-14 від 20.06.2014 року (орендодавцем) та СФГ «ОСОБА_3» в особі голови ОСОБА_3 (орендарем) було укладено Додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки від 10 грудня 2008 року, зареєстрованого Долинським реєстраційним відділом КРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі по земельних ресурсах» 23 грудня 2008 року за №040837000016. Підписанням додаткової угоди сторони погодили внести зніми до договору оренди землі від 10 грудня 2008 р., яким СФГ «ОСОБА_3» у строкове платне користування було передано земельну ділянку державної власності с/г призначення загальною площею 44,9312 га ріллі, що розташована на території Богданівської сільради Долинського р-ну Кіровоградської обл. кадастровий номер: 3521980700:02:000:9015. Орендодавець та орендар дійшли згоди щодо поновлення договору оренди терміном на 5 років, збільшення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою до 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з наступною щорічною індексацією та здійснення передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки за згодою сторін. Інші умови раніше укладеного договору оренди земельної ділянки залишилися незмінними.
07 липня 2014 року уповноваженим представником позивача подано до Реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області заву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за Додатковою угодою про поновлення на новий строк договору оренди землі від 10 грудня 2008 року, зареєстрованого у ДП «Центр ДЗК при Держкомземі по земельних ресурсах» в Долинському районі 23 грудня 2008 року за № 040837000016. Дана заява зареєстрована за номером 7278109, до якої додано договір оренди землі від 10.12.2008р., додаткова угода від 23.06.2014р., довіреність та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
10 липня 2014 року відповідачем було прийнято рішення №14344100 про зупинення розгляду заяви ОСОБА_4 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, мотивовано тим, що позивачем не в повному обсязі надано документи, необхідні для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, визначених Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013р. №868, рішення про поновлення договору. Такоож зазначено, що відповідно до ст.33 ч.4 Закону України «Про оренду землі» при поновленні договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності) та ч.8 додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку, а строк дії договору 5 років сплив 23.12.2013 року в той час як угода про поновлення договору підписана 23 червня 2014 року, що не відповідає вимогам встановленим законодавством.
18 липня 2014 р. відповідачем прийнято рішення №14544165 про відмову в державній реєстрації, так як заявником не усунуто обставин, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з ч.1 та ч.5 ст.6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Законом, який регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).
Відповідно до ч.4 ст.3 Закону №1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов, якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Абзацом 3 пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» від 11 лютого 2010 року №1878-VІ визначено, що до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.
Як встановлено судом першої інстанції реєстрація договору оренди землі від 10.12.2008р. між позивачем (орендар) та Долинською районною державною адміністрацією (орендодавець) проводилась територіальними органами Держкомзему відповідно до Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 року №174, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2003 р. №641/7962.
Підпунктом 2 частини другої ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державний реєстратор: приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Згідно з ч.1 ст.15 Закону №1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до ст.22 Закону №1952-IV у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами, державний реєстратор у строк, встановлений частинами п'ятою, сьомою і восьмою статті 15 цього Закону для розгляду заявлених прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмово повідомляє про це заявника. Якщо заявник протягом п'яти робочих днів після отримання письмового повідомлення виконав вимоги державного реєстратора, загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. №868 (далі - Порядок №868).
Відповідно до п.15 Порядку №868 під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; 5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Відповідно до п.16 Порядку №868 у разі подання документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав, не в повному обсязі державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.
Приймаючи рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень відповідач виходив з того, що під час розгляду заяви від 07.07.14 р. реєстраційний №7278109 встановлено відсутність у повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, визначених Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. №868, рішення про поновлення договору.
Підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень стало те, що відповідно до ст.33 ч.4 Закону України «Про оренду землі» при поновленні договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності) та ч.8 додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку, а строк дії договору 5 років сплив 23.12.2013 року в той час як угода про поновлення договору підписана 23 червня 2014 року, що не відповідає вимогам встановленим законодавством.
Позивачем разом із заявою про державну реєстрацію прав було подано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку - кадастровий номер 3521980700:02:000:9015, у розділі «Відомості про право власності» зазначено - Долинська районна державна адміністрація, «Відомості про оренду» - СФГ «ОСОБА_3».
Згідно з ч.1 ст.33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
При цьому, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із, зокрема, уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). (ч.6 ст.33 Закону України «Про оренду землі»).
Таким чином, після закінчення строку договору оренди він може бути продовжений на такий самий строк, на який цей договір укладався, за умови, якщо проти цього не заперечує Орендодавець. При цьому такі заперечення мають бути висловлені ним як до закінчення терміну дії договору оренди, так і протягом одного місяця після закінчення цього строку.
Відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Даними органами є Держземагентство України та його територіальні органи, відповідно до чинного законодавства України та Указу Президента України «Про Державне агентство земельних ресурсів України» від 08.04.2011 року №445/2011.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що укладення додаткової угоди від 23 червня 2014 р. без попереднього прийняття Головним управлінням Держземагентства у Кіровоградській області (орендодавцем) рішення про внесення змін до договору оренди, не суперечить вищезазначеним правовим нормам. Крім того будь-яких заперечень щодо укладеної додаткової угоди у сторін не виникало.
Враховуючи викладене суд першої інстанції прийшов до обґрунтованих висновків, про протиправність рішення від 10 липня 2014 року №14344100 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та як наслідок його скасування.
Враховуючи, протиправність рішення відповідача від 10.07.2014 р. № 14344100 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, суд першої інстанції вірно визнав протиправним та скасував рішення від 18 липня 2014 року №14544165 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду першої інстанції не спростовують а тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Приймаючи до уваги те, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду доводами апеляційної скарги не спростовані, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги.
Керуючись п.1 ч.1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державного реєстратора реєстраційної служби Долинського районного управління юстиції Кіровоградської області Кравчини Сергія Миколайовича - залишити без задоволення.
Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2015 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Головуючий: Д.В. Чепурнов
Суддя: С.В. Сафронова
Суддя: В.Ю. Поплавський
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2015 |
Оприлюднено | 31.03.2015 |
Номер документу | 43270393 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні