Постанова
від 27.03.2015 по справі 826/1797/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 Вн. № 1/47

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

(в порядку письмового провадження)

м. Київ

27 березня 2015 року 08:45 № 826/1797/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Клочкової Н.В., суддів Амельохіна В.В., Огурцова О.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Громадської організації "Всеукраїнське об'єднання "Незламність" до третя особа Секретаріату Кабінету Міністрів України Міністерство соціальної політики України про зобов'язання вчинити дії, В С Т А Н О В И В:

Громадська організація "Всеукраїнське об'єднання "Незламність" (далі - позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Секретаріату Кабінету Міністрів України (далі - відповідач), третя особа - Міністерство соціальної політики України про зобов'язання Секретаріат Кабінету Міністрів України відкликати з Міністерства соціальної політики України лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/2/2-14.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2015 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/1797/15.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2015 року закінчено підготовче провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду в складі колегії суддів.

03 березня 2015 року від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника громадської організації "Всеукраїнське об'єднання "Незламність", у зв'язку з чим, в судове засідання 19.03.2015 представник позивача не прибув.

Крім того, в судовому засіданні 19.03.2015 представники відповідача та третьої особи заявили клопотання про продовження розгляду справи без їх участі.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України, особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Враховуючи положення ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України, в судовому засіданні 19.03.2015 суд ухвалив перейти до розгляду справи в письмовому провадженні.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив.

Секретаріатом Кабінету Міністрів України було направлено лист до Міністерства соціальної політики України з додатками від 15.12.2014 № 17443/0/2-14, відповідно до якого було надіслано копію звернення громадської організації «Народний люстраційний центр», копію інформації Державної реєстраційної служби України про внесення змін до складу керівних органів ГО «ВО «НЕЗЛАМНІСТЬ» для врахування у роботі Громадської ради при Мінсоцполітики України та розгляду питання про необхідність внесення змін до наказу Міністерства № 746 від 08.10.2014 року (т. 1, арк. 7).

Позивач, не погоджуючись з даною дією звернувся до суду та просить в судовому порядку зобов'язати відповідача відкликати з Міністерства соціальної політики України даний лист Секретаріатом Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/0/2-14.

Спірні правовідносини врегульовано Конституцією України, Законом України "Про Кабінет Міністрів України", Законом України "Про державну службу", Положенням про Секретаріат Кабінету Міністрів України, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 №850, Положенням про Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики» затв. постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2013 № 949 тощо.

Згідно ч. 1 ст. 47 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" секретаріат Кабінету Міністрів України здійснює організаційне, експертно-аналітичне, правове, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності Кабінету Міністрів України.

Згідно ч. 2 ст. 47 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" секретаріат Кабінету Міністрів України забезпечує підготовку та проведення засідань Кабінету Міністрів України та діяльність Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, віце-прем'єр-міністрів України та міністрів України, які не очолюють міністерства. Секретаріат здійснює контроль за своєчасним поданням органами виконавчої влади проектів законів, проектів актів Кабінету Міністрів України, інших документів для підготовки їх до розгляду Кабінетом Міністрів України.

Секретаріат Кабінету Міністрів України забезпечує відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" розгляд та надання відповідей на запити, що надходять до Кабінету Міністрів України.

Згідно ч. 6 ст. 47 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" права, обов'язки і відповідальність державних службовців Секретаріату Кабінету Міністрів України визначаються законодавством про державну службу.

Згідно ч. 10 ст. 47 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" секретаріат Кабінету Міністрів України є юридичною особою і діє на підставі цього Закону та Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

В результаті направлення листа. який позивач просить в судовому порядку зобов'язати відповідача відкликати до відповідача надійшов лист від 12.01.2015 № 56/0/10-15/100 Міністерства соціальної політики України. в якому третя особа повідомила відповідача, що станом на 06.01.2015р. до Міністерства не надходило будь-яких пропозицій від Громадської ради щодо внесення змін до наказу № 746 від 08.10.2014 року. Крім того, Міністерство повідомило, що звернулося до Громадської ради з проханням висловити свою позицію щодо доцільності внесення змін до наказу відносно члена Громадської ради ОСОБА_4 (т. 1, арк. 79, 80).

Відтак, направлення даного спірного супровідного листа не призвело до негативних наслідків для позивача.

Крім цього, зі змісту даного листа вбачається, що по суті даний лист є супровідним листом, яким направлено копію звернення громадської організації «Народний люстраційний центр».

Так, з матеріалів справи вбачається, громадська організація «Народний люстраційний центр» листом від 17.10.2014 № 32/10 звернулася до Генерального прокурора України, Міністра внутрішніх справ України, Міністра соціальної політики України, Голови Служби безпеки України, Голови національного агентства України з питань державної служби та Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики (т. 1, арк. 50-52).

Відповідно до даного листа, громадська організація «Народний люстраційний центр» просила надати інформацію та провести перевірку законності державної реєстрації ГО «ВО «Незламність» та отримання нею прибутків, правомірність обрання державного службовця ОСОБА_4 до складу Громадської Ради при Міністерстві соціальної політики України та у разі виявлення порушень, вжити заходів реагування відповідно до чинного законодавства.

У зв'язку з чим, за резолюцією та дорученням Міністра Кабінету Міністрів України (далі-КМУ) О.Семарака від 14.11.2014 заступнику керівника апарату Урядового уповноваженого Сігріянській В.О., працівнику Секретаріату КМУ Жовнеру А.О. було доручено розглянути та подати пропозиції щодо викладеної у зверненні ГО «Народний люстраційний центр» інформації (т. 1, арк. 48).

На виконання даного доручення Міністра КМУ, листом від 19.11.2014 № 55-12/11 начальник управління Секретаріату Кабінету Міністрів України Жовнер А.О. звернувся до Державної реєстраційної служби України з проханням повідомити хто є засновником та керівником ГО «ВО «Незламність» (код ЄДРПОУ 39163489), чи вносилися зміни до реєстраційних документів впродовж 2014 року, якщо так, то зазначити, які саме та коли, чи надає юридична особа звітність до реєстраційних органів, крім того, в інформації просив зазначити дані щодо законності проведення державної реєстрації ГО «ВО «Незламність» тa видачі відповідного свідоцтва (т. 1, арк. 58).

Однак, позивач вважає, що лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/0/2-14 містить неформальну вказівку про необхідність виключення представника ГО «ВО «Незламність» зі складу Громадської ради при Мінсоцполітики, що суперечить Положенню про Секретаріат Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 №850.

Відтак, позивач не погоджується з позицією Секретаріату Кабінету Міністрів України, викладеної в листі від 15.12.2014 № 17443/0/2-14, а тому звернувся до суду.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до переконання про відмову у задоволенні позовних вимог виходячи з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 №850, Секретаріат Кабінету Міністрів України (далі - Секретаріат) є постійно діючим органом, що забезпечує діяльність Кабінету Міністрів України.

Секретаріат у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, Регламентом Кабінету Міністрів України, актами Кабінету Міністрів України, цим Положенням, а також наказами Міністра Кабінету Міністрів України.

Згідно п. 4 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, до складу Секретаріату входять:

керівництво Секретаріату - Міністр Кабінету Міністрів України, його перший заступник і заступники;

патронатні служби - Апарат Прем'єр-міністра України, патронатні служби Першого віце-прем'єр-міністра України, віце-прем'єр-міністрів України, Міністра Кабінету Міністрів України та міністра, який не очолює міністерство;

структурні підрозділи - департаменти, самостійні управління і відділи та інші підрозділи.

Відповідно до пп. 17 п. 6 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, Міністр Кабінету Міністрів України видає з питань, що належать до його компетенції, накази та дає відповідні доручення державним службовцям та іншим працівникам Секретаріату .

Згідно п. 16 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, структурні підрозділи Секретаріату забезпечують діяльність Кабінету Міністрів України, урядових комітетів з питань, що належать до їх компетенції, та виконують функції відповідно до цього Положення і положень про структурні підрозділи.

Відповідно до пп. 18, пп. 32 п. 17 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, структурні підрозділи Секретаріату відповідно до основних завдань, визначених цим Положенням, та з питань, що належать до їх компетенції: опрацьовують кореспонденцію , що надходить до Кабінету Міністрів України, та готують в установленому порядку за результатами її розгляду проекти доручень Прем'єр-міністра України та відповідних листів Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, віце-прем'єр-міністрів України, Міністра Кабінету Міністрів України та міністра, який не очолює міністерство; організовують в установленому порядку розгляд звернень органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян , підприємств, установ і організацій.

Згідно п. 3 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, Секретаріат у своїй діяльності взаємодіє в установленому порядку із Адміністрацією Президента України, Апаратом Верховної Ради України, Апаратом Ради національної безпеки і оборони України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями.

Відтак, з наведених правових норм Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України вбачається, що розгляд звернень об'єднань громадян здійснюють структурні підрозділи Секретаріату за дорученням Міністра Кабінету Міністрів України при взаємодії з іншими державними органами.

Як вбачається з матеріалів справи, громадська організація «Народний люстраційний центр» листом від 17.10.2014 № 32/10 звернулася до Генерального прокурора України, Міністра внутрішніх справ України, Міністра соціальної політики України, Голови Служби безпеки України, Голови національного агентства України з питань державної служби та Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики (т. 1, арк. 50-52).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики» від 04.12.2013 № 949, Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики (далі - Урядовий уповноважений) є посадовою особою, на яку покладається виконання завдань щодо формування та забезпечення реалізації державної антикорупційної політики в органах виконавчої влади.

Пунктом 4 Положення про Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики визначено, що до компетенції Урядового уповноваженого належить:

проведення системного аналізу статистичних даних та іншої інформації про факти корупційних правопорушень та здійснені заходи із запобігання і протидії корупції, зокрема такі, що вживаються центральними органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень з метою виявлення корупціогенних чинників і підготовки пропозицій щодо їх усунення;

забезпечення ефективної взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, їх територіальними органами, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, об'єднаннями громадян з питань реалізації державної антикорупційної політики, інформування громадськості про стан реалізації державної антикорупційної політики;

узагальнення інформації центральних та місцевих органів виконавчої влади про здійснення заходів з реалізації державної антикорупційної політики і подання узагальненої інформації Кабінетові Міністрів України для розгляду, відповідного реагування та оприлюднення;

подання Кабінетові Міністрів України інформації про виявлені факти, що свідчать про корупційні правопорушення;

ініціювання проведення перевірок у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, обласних, Київській та Севастопольській міській держадміністраціях, на державних підприємствах та підприємствах з часткою державної власності щодо дотримання законодавства та наявності в діях їх службових осіб корупціогенних чинників, щодо витрат бюджетних коштів та використання цільової (у тому числі технічної) міжнародної допомоги і з цією метою утворення комісій із залученням представників органів виконавчої влади;

Крім того, відповідно до п. 5 Положення про Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, Урядовий уповноважений має право звертатися в установленому порядку із запитами до центральних і місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та отримувати інформацію, необхідну для виконання покладених на Урядового уповноваженого завдань.

Як вбачається із заперечень відповідача, за змістом пунктів 1, 6 Положення про Апарат Урядового уповноваженого, затвердженого Міністром Кабінету Міністрів України О. Семераком 8 вересня 2014 року Апарат Урядового уповноваженого є самостійним структурним підрозділом Секретаріату Кабінету Міністрів України, який забезпечує діяльність Урядового уповноваженого та, серед іншого, проводить узагальнення та аналіз статистичних даних та іншої інформації про факти корупційних діянь та здійснені заходи із запобігання та протидії корупції, зокрема, про заходи, що вживаються органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень; бере участь у проведенні досліджень із проблем, пов'язаних з корупцією; здійснює розгляд звернень громадян, підприємств, установ та організацій, а також готує проекти листів до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій з питань, що належать до компетенції Урядового уповноваженого; виконує інші функції відповідно до доручень керівництва Кабінету Міністрів України та Секретаріату.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2014 р. № 157, Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики та Управління моніторингу корупціогенних чинників входять до структури Секретаріату Кабінету Міністрів України.

Пунктом 5 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України закріплено, що Секретаріатом керує Міністр Кабінету Міністрів України.

У зв'язку з чим, враховуючи, що Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики та Управління моніторингу корупціогенних чинників входять до структури Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністром Кабінету Міністрів України, відповідно до пп. 17 п. 6 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, було надано доручення заступнику керівника апарату Урядового уповноваженого Сігріянській В.О. та начальнику Управління моніторингу корупціогенних чинників Жовнеру А.О. розглянути та подати пропозиції щодо викладеної у зверненні ГО «Народний люстраційний центр» інформації.

Таким чином, судом було встановлено, що Управлінням моніторингу корупціогенних чинників саме на виконання доручення Міністра Кабінету Міністрів України , відповідно до п. 3, п. 5, пп. 17 п. 6 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України та з метою об'єктивного та неупередженого розгляду звернення ГО «Народний люстраційний центр» було направлено лист від 19.11.2014 № 55-12/11 до Державної реєстраційної служби України та підготовлено службову записку до заступника керівника апарату Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики Сігріянської В.О. із висновками та пропозиціями.

Зокрема, в службовій записці Управління моніторингу корупціогенних чинників було запропоновано заступнику керівника апарату Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики Сігріянській В.О. проінформувати Міністерство соціальної політики України про можливу необхідність внесення змін до наказу Міністерства № 746 від 08.10.2014, відповідно до п. 3 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України.

Відтак, з матеріалів справи вбачається, що Секретаріат Кабінету Міністрів України супровідним листом від 15.12.2014 № 17443/0/2-14 направив до Міністерства соціальної політики України матеріали розгляду звернення ГО «Народний люстраційний центр», а саме: було надіслано копію звернення громадської організації «Народний люстраційний центр», копію інформації Державної реєстраційної служби України.

Крім того, суд звертає увагу позивача, що супровідний лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/0/2-14 не містить вказівки Міністерству соціальної політики України виключити представника ГО «ВО «Незламність» зі складу Громадської ради при Мінсоцполітики, оскільки даним листом направлено результати розгляду звернення ГО «Народний люстраційний центр», матеріали якого саме і відправлялися до Міністерства соціальної політики України для врахування у роботі.

Більше того, суд звертає увагу позивача, що Міністерство соціальної політики України листом від 12.01.2015 № 56/0/10-15/100 повідомило Секретаріат Кабінету Міністрів України, що станом на 06.01.2015р. до Міністерства не надходило будь-яких пропозицій від Громадської ради щодо внесення змін до наказу № 746 від 08.10.2014 року.

Відтак, з наведеного вбачається про відсутність негативних наслідків для ГО «ВО «Незламність» на підставі листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/0/2-14.

Таким чином, враховуючи, що виключення представника ГО «ВО «Незламність» зі складу Громадської ради при Мінсоцполітики на підставі листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/0/2-14 не відбулося, суд дійшов висновку, що позивач хибно розтлумачив зміст вищенаведеного листа.

У зв'язку з чим, позовна вимога про зобов'язання Секретаріат Кабінету Міністрів України відкликати з Міністерства соціальної політики України лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 15.12.2014 № 17443/2/2-14 не підлягає задоволенню, оскільки відповідач діяв в межах наданих повноважень щодо виконання доручення Міністра Кабінету Міністрів України, а лист від 15.12.2014 № 17443/2/2-14 не містить ознак протиправності, відтак підстави для зобовзання відповідача вчинити певні дії, а саме відкликати власний супровідний лист в судовому порядку - відсутні.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а, відтак, такими, що не підлягають задоволенню.

Згідно частини 2 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.

В даному випадку відсутнє документальне підтвердження судових витрат відповідача, а тому вони стягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 69-71, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Відмовити у задоволенні позову громадської організації "Всеукраїнське об'єднання "Незламність" повністю.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, після закінчення строку на апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо постанова не оскаржена в апеляційному порядку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Головуючий суддя Н.В. Клочкова

Судді В.В. Амельохін

О.П. Огурцов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.03.2015
Оприлюднено01.04.2015
Номер документу43310316
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/1797/15

Постанова від 27.03.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 09.02.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні