ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" березня 2015 р.Справа № 922/864/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Доленчука Д.О.
при секретарі судового засідання Івахненко І.Г.
розглянувши справу
за первісним позовом Прокурора Комінтернівського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків 3-я особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м. Харків про та зустрічним позовом до про внесення змін до договору оренди землі Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м. Харків Харківської міської ради, м. Харків зменшення розміру орендної плати за участю :
прокурора - Зливка К.О. за посвідченням № 013773 від 06.12.2012 р.
представника Харківської міської ради - Багліков В.С. за довіреністю № 08-11/4678/2-14 від 24.12.2014 р.
представника Департаменту земельних відносин Харківської міської ради - Багліков В.С. за довіреністю № 27/0/225-15 від 06.01.2015 р.
представника відповідача - ОСОБА_3 за довіреністю № 2085 від 20.07.2013р.
ВСТАНОВИВ:
В провадженні господарського суду Харківської області знаходиться справа № 922/864/15 за первісним позовом Прокурора Комінтернівського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, 3-я особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі від 27.04.2006 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філій ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі в редакції зазначеної у первісному позові, та зустрічним позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Харківської міської ради про зменшення до суми 405,75 грн. розміру орендної плати, який повинен сплачуватись відповідно до договору оренди землі від 27.04.2006 р., укладеного між Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 та Харківською міською радою, зареєстрованого у Харківській регіональній філій ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 27.04.2006 р. за № 440667100060.
В обґрунтування первісного позову прокурор вказував, що рішеннями Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р.", від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р." та рішенням № 960/12 "Про затвердження порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові", змінено базову вартість 1 кв.м земель м. Харкова та запроваджено новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками. У зв'язку з цим, відповідачу скеровувався лист з проханням внести зміни до спірного договору оренди шляхом підписання додаткової угоди, однак останнім такі вимоги залишені без задоволення. При цьому, прокурор посилався на приписи статей 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пункт 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193 Господарського кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель".
Представник відповідача за первісним позовом, через канцелярію господарського суду 03.03.2015 р. за вх.№ 8230, надав відзив на первісну позовну заяву, який судом долучений до матеріалів справи. Згідно відзиву представник відповідача за первісним позовом просив суд відмовити прокурору в задоволенні первісного позову у повному обсязі.
В обґрунтування зустрічного позову позивач за зустрічним позовом вказував, що враховуючи обсяг фактично можливого використання орендарем відповідної земельної ділянки до (15%) є всі підстави для зменшення згідно ч.4 ст.762 ЦК України, ч.2 ст. 36 Закону України "Про оренду землі" вказаного розміру орендної плати до рівня 405,75 грн.
18.03.2015 р. судом розгляд справи було відкладено на 26.03.2015 р. о 12:20.
Прокурор, представники сторін та Департаменту земельних відносин Харківської міської ради до початку судового засідання надали заяву про розгляд справи без застосування технічних засобів фіксації судового процесу (вх. № 12038 від 26.03.2015 р.). Дана заява не суперечить чинному законодавству, інтересам сторін, тому приймається судом та підлягає задоволенню.
Представник Харківської міської ради, через канцелярію господарського суду 26.03.2015 р. за вх.№ 12026, надав відзив на зустрічну позовну заяву, який судом долучений до матеріалів справи. Згідно відзиву представник Харківської міської ради просив суд відмовити у задоволенні зустрічної позовної заяви.
Представник Департаменту земельних відносин Харківської міської ради, через канцелярію господарського суду 26.03.2015 р. за вх.№ 12025, надав письмові пояснення по справі, які судом долучені до матеріалів справи.
Прокурор, через канцелярію господарського суду 04.03.2015 р. за вх.№ 8385, надав заяву про уточнення позовних вимог за первісним позовом, яка судом долучена до матеріалів справи.
Також, прокурор, через канцелярію господарського суду 24.03.2015 р. за вх.№ 11650, надав заяву про зменшення позовних вимог за первісним позовом, яка судом долучена до матеріалів справи.
Згідно заяви про зменшення позовних вимог за первісним позовом прокурор просив суд внести зміни до договору оренди землі від 27.04.2006 р. шляхом визнання додаткової угоди про зміну до вказаного договору оренди землі укладеною у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі
зареєстрованого "27" квітня 2006 року за № 440667100060
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"26" лютого 2014 р.
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 2, 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого 27.04.2006 р. за № 440667100060 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136900:03:008:0002"
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 58 від 08.11.2013 становить 6963012 грн.
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 851/14 від 22.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 389928,67 грн., або в місяць - 32494,06 грн."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "27" квітня 2006 року за № 440667100060 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Представник Харківської міської ради у судовому засіданні проти заяви прокурора про зменшення позовних вимог за первісним позовом не заперечував.
Враховуючи положення ст.ст. 22, 29 ГПК України господарський суд вважав за необхідне прийняти до розгляду заяву прокурора про зменшення позовних вимог за первісним позовом та розглядати первісний позов по справі з урахуванням цієї заяви.
Враховуючи прийняти до розгляду заяви прокурора про зменшення позовних вимог за первісним позовом господарський суд вважав за необхідне відмовити прокурору в прийнятті до розгляду заяви про уточнення позовних вимог за первісним позовом.
Прокурор, представник Харківської міської ради та Департаменту земельних відносин Харківської міської ради у судовому засіданні підтримали позовні вимоги за первісним позовом, проти задоволення зустрічного позову заперечували.
Представник Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 у судовому засіданні підтримав позовні вимоги за зустрічним позовом, проти задоволення первісного позову заперечував.
Беручи до уваги, що відповідно до ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, та те, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, представників сторін та Департаменту земельних відносин Харківської міської ради, встановив наступне.
27 квітня 2006 року на підставі рішення Харківської міської ради від 06.07.2005 р. № 121/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" та рішення Харківської міської ради від 23.12.2005 р. № 255/05 "Про внесення змін до рішень сесій Харківської міської ради" між Харківською міською радою (орендодавцем) та СПДФО ОСОБА_1 (орендарем) був укладений договір оренди землі, який був зареєстрований "27" квітня 2006 року за № 440667100060 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель, відповідно до умов якого відповідачу було передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Ковтуна.
Відповідно до п. 2 договору оренди землі, в оренду передавалася земельна ділянка загальною площею 0,3439 га.
В п. 5 договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою № 300/06 від 31.01.2006 року становить 471804,00 грн., на період експлуатації згідно з довідкою № 301/06 від 31.01.2006 року становить 754887,00 грн.
У відповідності до п. 8 договору оренди землі його було укладено строком: на період будівництва до 01.07.2007 р., але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації, на період експлуатації до 01.07.2030 р.
Згідно з п.9 договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- на період будівництва:
2006 рік: 1521,17 грн.;
з 2007 року:2870,14 грн.;
- на період експлуатації:
з 01.07.2007 року: 2705,01 грн.
В п. 13 договору оренди землі сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Згідно з рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12 від 19.12.2012 року, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінювалася базова вартість 1 кв. м земель м. Харкова, запроваджувався порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками та був передбачений порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно з п. 2. 1 та п. 2. 2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03 липня 2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації" з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01. 2013 рік", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 зазначено Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяг № 58 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3439 кв. м. по вул. Ковтуна у м. Харкові склала 6963012, 00 грн.;
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 р., № 851/14, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 3439 кв. м. по вул. Ковтуна у м. Харкові складав: в рік - 389928,67 грн.; в місяць - 32494,06 грн.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено відповідний лист-пропозиція від 19.12.2013 року № 1444/0/30-13 про зміну договору оренди земельної ділянки та лист - пропозиція від 19.12.2013 року № 1418/0/30-13 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди землі, яким було запропоновано відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Листом - пропозицією від 19.12.2013 року № 1444/0/30-13 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було направлено відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною її розміру, з пропозицією повернути у двадцятиденний для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
Дослідженням змісту витягу № 58 від 08.11.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3439 кв.м. по вул. Ковтуна у м. Харкові, судом встановлено, що зазначений витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснений з порушенням.
Так, складання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регулюється Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. №18/15/21/11, Законом України "Про оцінку земель", Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. №213 " Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів".
При розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2940 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Ковтуна, кадастровий номер 6310136900:03:008:0002, яку орендує відповідач, застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2,5 та визначено, що під забудовою на цій земельній ділянці знаходиться 3439 кв.м., що в свою чергу вплинуло на величину нормативно грошової оцінки та призвело до помилковості та незаконності визначення такої величини нормативно грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.
При цьому у даному витягу було зазначено цільове призначення даної земельної ділянки - для експлуатації підземного гаражу на 48 автомобілів.
Відповідно до п. 3.5 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N788/3228 відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Прокурором та позивачем за первісним позовом на підтвердження правомірності розрахунку нормативної грошової оцінки не було надано до суду форму №6-зем, № 6а-зем, №6б-зем, 2-зем.
Додатком 1 Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р № 18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", встановлено виключний перелік кодів розділу КВЕД та склад категорій земель віднесених до категорії земель за функціональним використанням до земель "Комерційного використання", для яких встановлено значення коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2.5.
Відповідно до таблиці коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21 /11 до земель "Житлової забудови" застосовується коефіцієнт - 1.
Отже, при здійсненні розрахунку нормативно грошової оцінки землі безпідставно віднесено земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови (п.1 договору оренди землі) площею 0,3439 га у м. Харкові, вул. Ковтуна, яку орендує відповідач за первісним позовом, до категорії земель за функціональним використанням "Комерційне використання". А відтак, розрахунок величини нормативно грошової оцінки земельної ділянки у м. Харкові, вул. Ковтуна з застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 2.5, є необґрунтованим.
Крім того, суд зазначає, що у п.2 договору оренди землі не зазначено про те, що спірна земельна ділянка, яку орендує відповідач за первісним позовом, повністю забудована, а в матеріалах справи відсутні докази того, що підземний гараж повністю займає площу земельної ділянки 0,3439 га.
Проте, у витягу № 58 від 08.11.2013 р. з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки зазначено, що вся площа 3439 кв.м. знаходиться під забудовою.
Також, суд зазначає, що не можна погодитися з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якого проведена станом на 01.01.2013 р. № 851/14, оскільки в ньому було зазначено про те, що дана земельна ділянка взагалі відноситься до категорії земель - землі транспорту, та в ньому був зазначено про прийняття для розрахунку розміру орендної плати проценту у розмірі 5,6 від нормативної грошової оцінки, що не підтверджується матеріалами справи.
Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
У відповідності до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковими.
Відповідно ч. 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов'язки виконуються в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства; особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.
Відповідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України та ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Згідно ч.2 ст. 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.
З огляду на вищевикладене та враховуючи те, що позовні вимоги за первісним позовом щодо зміни нормативної грошової оцінки та орендної плати не підтверджуються матеріалами справи, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги за первісним позовом є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Щодо зустрічного позову суд зазначає наступне.
Пунктом 3 договору оренди було передбачено, що на земельній ділянці знаходиться об'єкт незавершеного будівництва "Підземний гараж на 48 автомобілів", який належить орендодавцю на підставі договору № 843 купівлі - продажу від 28.12.2001 р.
Згідно п.15 договору оренди земельна ділянка передавалася в оренду для завершення будівництва підземного гаражу на 48 автомобілів, але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації, та для експлуатації.
Проте, жодних обмежень, що земельна ділянка буде використовуватися орендарем не в повному обсязі, в договорі оренди землі не було передбачено.
Крім того, з наданого до суду позивачем за зустрічним позовом фотозвіту не вбачається того, що надана йому земельна ділянка за договором оренди використовується ним на 15%.
За таких обставин господарський суд прийшов до висновку, що вимоги позивача за зустрічним позовом не підтверджуються відповідними доказами, у зв'язку з чим дані вимоги позивача за зустрічним позовом є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Приймаючи до уваги те, що первісний позов по справі не підлягає задоволенню, господарський суд відповідно до ст. 49 ГПК України вважав за необхідне витрати по сплаті судового збору за первісним позовом покласти на прокурора. Однак, у відповідності до положень ст. 5 Закону України "Про судовий збір" прокурор звільняється від сплати судового збору.
Враховуючи те, що зустрічний позов по справі теж не підлягає задоволенню, а позивач за зустрічним позовом звільнений від сплати судового збору, витрати по сплаті судового збору за зустрічним позовом не підлягають покладенню на позивача за зустрічним позовом.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 19, 129 Конституції України, ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 1, 13 "Про оцінку земель", ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 14, 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 4, 12, 22, 29, 32, 33, 34, 43, 49, 60, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні первісного позову відмовити повністю.
В задоволенні зустрічного позову відмовити повністю.
Повне рішення складено 31.03.2015 р.
Суддя Д.О. Доленчук
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2015 |
Оприлюднено | 03.04.2015 |
Номер документу | 43336279 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Доленчук Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні