cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.03.2015 р. Справа №917/293/15
За позовом Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094, адреса для листування: а/с 1800, м. Дніпропетровськ, 49027
до Товариств аз обмеженою відповідальністю "Крок - приватна служба охорони", вул. Незалежності, 19, м. Миргород, Полтавська область, 37600
про стягнення грошових коштів у розмірі 38 407,89 грн.,
Суддя Киричук О.А.
Представники сторін:
від позивача: Ребрик С. М., дов. № 8537-К-О від 17.11.2014 р.,
від відповідача: не з'явились.
Розглядається позовна заява про стягнення заборгованості за договором банківського обслуговування б/н від 04.04.2012 року в сумі 38 407,89 грн., з яких: 20 000 грн. - сума основного боргу, 10 662,95 грн. - проценти за користування кредитом, 5 404,94 грн. - пеня, 2 340,00 грн. - комісія за користування кредитом.
Позивач в обґрунтування позову вказує, що відповідач не виконав належним чином свої зобов'язання, внаслідок чого утворилась заборгованість.
В судове засідання 10.03.2015 р. позивачем через канцелярію суду надано письмові пояснення та копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відносно відповідача (вх. № 3257 від 10.03.2015 р.).
В судове засідання 26.03.2015 р. позивачем через канцелярію суду надано письмові пояснення (вх. № 4353 від 26.03.2015 р.).
Відповідач відзив на позов не надав, явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив.
Ухвали, що направлялися відповідачу за вказаною у позові та витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців адресою, повернулися до суду з відміткою пошти про закінчення строку зберігання.
відповідно до п. 3.9.1 Постанови Пленуму ВГС України від 26.12.2011 р. № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Керуючись ст. 75 ГПК України, суд вважає за можливе розглянути справу і вирішити спір за наявними у справі матеріалами.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд встановив:
як зазначає позивач та підтверджується матеріалами справи, 04.04.2012 р. товариством з обмеженою відповідальністю "Крок - приватна служба охорони" (далі - відповідач) було підписано заяву про відкриття поточного рахунку у Публічному акціонерному товаристві комерційний банк "Приватбанк" (далі - позивач, банк). Згідно заяви відповідач приєднався до "Умов та правил надання банківських послуг", Тарифів банку, що розміщені в мережі Інтернет. Разом із заявою про відкриття поточного рахунку відповідачем до банку подана картка із зразками підписів і відбитка печатки (копії заяви від 01.07.2011 р. та картки додані позивачем до пояснень за вх. № 4353 від 26.03.2015 р.) На підставі поданих відповідачем банку даних йому був відкритий поточний рахунок 26046060099485.
04.04.2012 р. відповідач, шляхом накладення електронно-цифрового підпису у системі інтернет-клієнт-банкінгу у Приват 24, через систему інтернет-клієнт-банкінгу приєднався до "Умов та правил надання банківських послуг", Тарифів банку, що розміщені в мережі Інтернет, які разом із заявою складають договір банківського обслуговування б/н від 04.04.2012р., відповідно до умов якого відповідачу було встановлено кредитний ліміт на поточний рахунок 26004060655667 в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта, що визначено та врегульовано "Умовами та правилами надання банківських послуг" (далі - Умови).
Як повідомляє позивач у поясненнях (вх. № 4353 від 26.03.2015 р.), для ідентифікації відповідача були використані дані 01.07.2011 р. (розділ 2. Зразки підписів та контактні дані) при відкритті поточного рахунку № 26046060099485, шляхом використання особистого цифрового підпису.
В засіданні 19.03.2015 р. представник позивача пояснив, що перед підписанням заяви від 04.04.2012 р. відповідач вніс особистий пароль для входу в інтернет-клієнт-банкінг Приват 24, після чого отримав СМС повідомлення з динамічним набором символів (цифр) на особистий мобільний телефон за номером, вказаним у заяві на відкриття рахунку від 01.07.2011 р. (розділ 2. Зразки підписів та контактні дані), яка підписана генеральним директором відповідача. Після внесення динамічного набору символів (цифр) відповідач отримав доступ до своєї сторінки в інтернет-клієнт-банкінгу Приват 24, а також можливість підписати заяву про встановлення кредитного ліміту на розрахунковий рахунок 26004060655667.
Згідно Умов і Правил надання банківських послуг, Банк за наявності вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту клієнта за рахунок кредитних коштів у межах ліміту, про розмір якого Банк повідомляє клієнту на свій вибір: або в письмовій формі., або через встановлені засоби електронного зв'язку банку та клієнта. Порядок, встановлення, зміни ліміту, погашення заборгованості та розмір відсоткової ставки за користування кредитним лімітом регламентується Умовами та Правилами надання банківських послуг і Тарифами банку, що розміщені в мережі інтернет на сайті www.privatbank.ua .
Реєстрація підтверджується паролем, який Банк направляє на верифікований мобільний телефон Клієнта. Доступ уповноваженої особи Клієнта, який реєструється в Приват24, до рахунків Клієнта, визначається по наданим Клієнтом в Банк документів, які підтверджують повноваження даної особи. У випадку відсутності у Клієнта верифікованого Банком мобільного телефону, Банк має право вимагати від Клієнта надання додаткової інформації для ідентифікації Клієнта.
Відповідальні особи платника, які уповноважені розпоряджатися рахунком і законно володіють особистим ключем (верифікованим мобільним телефоном), від свого імені накладають підпис (в т.ч. з допомогою CMC) під час створення електронного розрахункового документу.
Згідно п.3.6.6.1 Умов і Правил надання банківських послуг - Банк має право для різних цілей встановити контакт з Клієнтом, використовуючи відправку СМС-повідомлення на мобільний телефон Клієнта. Механізм отримання згоди від Клієнта наступний:
- Банк генерує ОТР-пароль і відправляє його Клієнту в тілі CMC-повідомлень з зазначенням інформації, яка буде йому надаватися;
- для підтвердження згоди, Клієнт передає отриманий ОТР-пароль у відповідь CMC-повідомленням або шляхом вводу цього паролю у відповідній графі використовуваного сервісу;
- у випадку збігу паролю з відправленим Клієнту, банк перевіряє номер мобільного телефону Клієнта, а саме: чи зареєстрований він в системі Приват24. У випадку, якщо номер телефону зареєстрований і співпадає з номером телефону клієнта, вважається, що Клієнт прийняв умови публічного договору, що розміщений у відповідному розділі діючих Умов і Правил, згідно яких Клієнту будуть надаватися затребувані ним послуги.
- Сторони визнають співпавший ОТР-пароль електронним підписом клієнта.
Відповідно до 3.6.11 Умов і Правил надання банківських послуг - відповідальність за відповідність власника ЕЦП і верифікованих телефонів особам, які вказані в карточках зі зразками підписів і відбитків печатки, несе Клієнт.
Згідно до п.3.6.15 УіП надання банківських послуг - дистанційне розпорядження вважається переданим клієнтом і прийнятим банком до виконання, якщо клієнт:
- для доступа до системи ввів правильне значення засобів ідентифікації;
- ввів код операції і всі параметри, які вимагає система;
- підтвердив це розпорядження.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про електронний цифровий підпис", електронний цифровий підпис за правом статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо: електронний цифровий підпис підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобі цифрового підпису.; під час перевірки використовувався посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення цифрового електронного підпису; особистий ключ підписувача відповідача відкритому ключу, зазначеному у сертифікаті. Електронний підпис не може бути визнаний недійсним, лише через те, що він має електронну форму або не ґрунтується на посиленому сертифікаті ключа.
В пункті 3.3 в Положенні про порядок емісії спеціальних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою Правління НБУ від 30.04.2010 р. № 223 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 06.07.2010 р. за № 474/7769 (далі - Положення №223), визначено, що кредитна лінія під операції зі спеціальними платіжними засобами відкривається банком і в межах установленого договором ліміту заборгованості або граничної суми кредитування. Строк дії кредитної лінії, яка відкривається, пд спеціальні платіжні засоби, встановлюється договором.
Банк має право здійснювати емісію спеціальних платіжних засобів у вигляді мобільного платіжного інструменту та обслуговування операцій з їх використанням, передбачених правилами платіжної системи, відповідно до умов договору та цього положення (п. 4.1 Положення №223).
Мобільно-платіжний інструмент може бути реалізований в апаратно-програмному середовищі мобільного телефону або в іншому бездротовому пристрої користувача (далі - мобільний пристрій, який обслуговує оператор телекомунікацій (п. 4.2 Положення №223).
Мобільні платежі здійснюються користувачами за банківськими рахунками (п. 4.3 Положення №223).
Емітент має право надавати користувачу змогу здійснювати мобільні платежі згідно з функціональними можливостями мобільних платіжним інструментів із використанням різних каналів телекомунікаційних мереж оператора, визначених правилами платіжних систем і договорами, і безконтактним способом (п. 4.4 Положення №223).
Користувачі мають право здійснювати операції із застосуванням мобільних платіжним інструментів відповідно до функціональних можливостей і технологічних особливостей мобільних пристроїв, правил платіжної системи (внутрішньобанківських правил), умов договору та вимог цього Положення. Користувачі мають право здійснювати операції з використанням мобільних платіжних інструментів у будь-якому місці їх обслуговування за наявності відповідного термінального обслуговування, якщо інше не встановлено договором (п. 4.6, п. 4,7 Положення №223).
Згідно п. 18.1 ст. 18 Закону № 2346-ІІІ електронний документ на переказ має однакову юридичну силу з паперовим документом . Електронний підпис є обов'язковим реквізитом електронного документа на переказ.
Відповідно до п. 3.3.1.1.16 Умов, при укладенні договорів і угод, чи вчиненні інших дій, що свідчать про приєднання клієнта до "Умов та правил надання банківських послуг" (або у формі "Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/ Інтернет клієнт-банк), або у формі обміну паперовій, або електронній інформації, або в будь-якій іншій формі) банк і клієнт допускають використання підписів клієнта у вигляді електронно-цифрового підпису та/або підтвердження через пароль, спрямований банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі клієнта з правом "першого" підпису. Підписання договорів і угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі.
Відповідно до ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно з ч.1, ч. 2 ст. 639 ЦК України, договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.
Тобто, укладений між сторонами у справі кредитний договір не суперечить чинному законодавству, укладений у письмовій формі, а своїм підписом в графі "Підпис" на заяві, що разом з Умовами складає кредитний договір, відповідач підтвердив свою згоду з умовами даного кредитного договору.
Відповідно до п. 3.2.1.1.1. Умов, кредитний ліміт на поточний рахунок накладається на поповнення обігових коштів та здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту банк повідомляє клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банка та клієнта.
Пунктом 3.2.1.1.3. Умов, кредит надається в обмін на зобов'язання клієнта щодо його повернення, сплаті процентів та винагороди.
Відповідно до п. 3.2.1.1.6 Умов, ліміт може бути змінений банком в односторонньому порядку передбаченому "Умовами і правилами надання банківських послуг", у разі зниження надходжень грошових коштів на поточний рахунок або настання інших факторів, передбаченими внутрішніми нормативними документами банку. підписавши угоду, клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна ліміту проводиться банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банка та клієнта.
Згідно з п. 3.2.1.1.8 Умов, проведення платежів клієнта у порядку обслуговування
кредитного ліміту, проводиться банком протягом 1 року з моменту підписання угоди про приєднання клієнта до "Умов і правил надання банківських послуг" (або у формі "заяви про відкриття поточного рахунку м та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системі клієнт- банк/інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-якій іншій формі - "Угоди").
Згідно договору банківського обслуговування б/н від 04.04.2012 р. відповідачу було встановлено кредитний ліміт на поточний рахунок 26004060655667 в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта, що визначено і врегульовано "Умовами та правилами надання банківських послуг", що підтверджується довідкою від 26.01.2015 р. вих. № 08.7.0.0.0/150126153536 (а. с. 45).
Як свідчить вказана довідка про розмір встановленого кредитного ліміту, відповідачу 04.04.201 5р. встановлено кредитний ліміт у розмірі 10 000,00 грн., 05.11.2012 р. - 20 000,00 грн., 01.03.2014 р. - 20 000,00 грн.
Пунктом 3.2.1.4. Умов затверджено порядок розрахунків, за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня клієнт виплачує проценти, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від строку користування кредитом (диференційована процентна ставка).
За період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнулення дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (надалі - "період, в який дебетове сальдо підлягає обнуленню"), розрахунок процентів здійснюється за процентною ставкою в розмірі, 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.
При не обнуленні дебетового сальдо з одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнуленню, протягом 90 днів з останньої дати періоду з якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, клієнт виплачує банку за користування кредитом проценти в розмірі 24,00% річних, починаючи з останньої дати періоду в яку дебетове сальдо підлягало обнуленню.
У випадку непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта щодо погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні Клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання клієнт сплачує банку відсотки за користування кредитом у розмірі 56 % річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання банківських послуг, клієнт сплачує банку пеню у розмірі подвійної ставки НБУ від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань. Під "непогашенням кредиту" мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня.
Розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається. Нарахування відсотків здійснюється в дату сплати.
При несплаті винагороди, відсотків у відповідні їм дати сплати, вони вважаються простроченими.
Відповідно до п. 3.2.1.2.3.4. Умов, банк має право при порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбаченого Умовами, змінити умови кредитування - вимагати від клієнта дострокового повернення кредиту сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.
Як зазначає позивач, Умови та Тарифи банку є такими, які були затверджені (актуалізовані) банком на момент ознайомлення з ними відповідачем та підписання договору, оскільки відповідні Умови є єдиними для всіх клієнтів банку.
На виконання умов договору позивач свої зобов'язання за договором виконав в повному обсязі, надавши відповідачу кредитний ліміт в розмірі 20 000,00 грн., що підтверджується поданими доказами
21.10.2014 р. позивач звернувся до відповідача з претензією вих. № 10221PLІWS057, яка залишена без задоволення.
Відповідач взяті на себе зобов'язання за договором не виконав, внаслідок чого у відповідача станом на 21.01.2015 р. утворилась заборгованість за кредитом в сумі 20 000,00 грн., тому вимога позивача про стягнення заборгованості є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Пунктом 3.2.1.6.1. Умов зазначено, що обслуговування кредитного ліміту на поточний рахунок Клієнта здійснюється з моменту подачі Клієнтом до Банку заяви на приєднання до "Умов та Правил надання банківських послуг" (або у формі "Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк, або у формі паперовій або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі) та / або з моменту надання Клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитної Ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами.
Відповідно до ч.1 ст.193 ГПК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.
Згідно ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ст. 530 ЦК України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
У відповідності до 3.2.1.5.1. Умов, при порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених Умовами п.п. 3.2.1.2.2.2., 3.2.1.4.1., 3.2.1.4.2, 3.2.1.4.3., термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.18.1.8. 3.18.2.2.3. 3.18.2.3.4. винагороди, передбаченого п.п. 3.2.1.2.2.2, 3.2.1.4.4.,3.2.4.4.5., 3.2.1.4.6.клієнт сплачує банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, клієнт сплачує банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.2.1.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні.
Згідно з п. 6 ст. 232 ГК України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня коли зобов'язання мало бути виконано. Відповідно до п.3.2.1.5.4. Умов нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язання, передбаченої п.3.2.1.0.5.1, 3.2.1.5.2., 3.2.1.5.3., здійснюється протягом 3 (трьох) років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.
В зв'язку з простроченням грошового зобов'язання, відповідачу нараховані: 10 662,95 грн. - заборгованість по процентам за користування кредитом за період з 01.09.2013 р. по 21.01.2015 р., 5 404,94 грн. - пеня за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором за період з 12.09.2013 р. по 21.01.2015 р. та 2.340,00 грн. - заборгованість по комісії за користування кредитом за період з 31.12.2013 р. по 21.01.2015 р.
Відповідачем не спростовані обставини на які посилається позивач. Доказів сплати коштів за банківське обслуговування по кредитному договору суду не надано, таким чином, вимоги позивача про стягнення 20 000,00 грн. - заборгованості за кредитом, 10 662,95 грн. - заборгованості по процентам за користування кредитом, 5 404,94 грн. - пені за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором та 2 340,00 грн. - заборгованості по комісії за користування кредитом є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судовий збір, згідно ст. 49 ГПК України, покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст.44, 49,75,82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок - приватна служба охорони (вул. Незалежності, 19, м. Миргород, Полтавська область, 37600, код ЄДРПОУ 35716939) на користь Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" (49094, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, буд. 50, (адреса для листування: м. Дніпропетровськ, а/с 1800), КОД ЄДРПОУ 14360570) 20 000,00 грн. - заборгованості за кредитом, 10 662,95 грн. - заборгованості по процентам за користування кредитом, 5 404,94 грн. - пені за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором, 2 340,00 грн. - заборгованості по комісії за користування кредитом та 1 827,00 грн. - витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено
Суддя О. А. Киричук
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2015 |
Оприлюднено | 06.04.2015 |
Номер документу | 43356630 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Киричук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні