Справа №
2-а-185/2008 р.
ПОСТАНОВА
Іменем України
18
грудня 2008 року
м. Пирятин
колегія суддів
Пирятинського районного суду Полтавської області у складі:
головуючої - судді Корсун О.М.
суддів: Сімонової С.Г., Педяша С.І.,
при секретарі - Лимар К.І.
з участю позивача ОСОБА_1. (фізичної особи),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні
суду адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 до Головного управління праці та соціального захисту населення
Полтавської обласної державної адміністрації, Головного управління Державного
Казначейства України у Полтавській області, Міністерства фінансів України,
Міністерства праці та соціальної політики України, Центру по нарахуванню та
здійсненню соціальних виплат у Полтавській області про стягнення недоплаченої
щорічної грошової допомоги учаснику бойових дій,
встановив:
Позивач ОСОБА_1 в травні
2008 року звернувся до суду з позовом до Головного управління праці та
соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації,
Головного управління Державного Казначейства України у Полтавській області,
Міністерства фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики
України, Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській
області про стягнення недоплаченої щорічної грошової допомоги учаснику бойових
дій.
У судовому засіданні позивач зменшив позовні
вимоги і просить стягнути з відповідачів і зобов'язати їх виплатити йому
недоплачену щорічну разову грошову
допомогу учаснику бойових дій за 2007 рік в розмірі 1770,30 грн., при цьому
пояснив, що він має статус ветерана війни - учасника бойових дій, кожний рік до
5 травня йому повинна виплачуватися одноразово грошова допомога в розмірі п'яти
мінімальних пенсій за віком, але всупереч вимогам закону допомога виплачувалася
в менших розмірах. Про порушення свого права він дізнався з рішення
Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007, яким визнано
неконституційними положення статей 44 Закону України «Про державний бюджет
України на 2007 рік», які зупинили дію соціальних пільг громадянам.
Представники відповідачів Головного управління праці та
соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації,
Головного управління Державного Казначейства України у Полтавській області,
Міністерства фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики
України, Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській
області у судове засідання не з'явилися.
У відповідності до ст.ст.122,128 КАС України суд
розглядає справу у відсутності неприбувших сторін.
Представник відповідача - Головного управління праці та
соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації
надав суду письмові пояснення де прохав розглянути справу без участі їхнього представника, копію
постанови направити їм для відома,
відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1. за
безпідставністю з тих підстав, що
мінімальна пенсія за віком, яка встановлена Законом України «Про
загальнообов'язкове пенсійне страхування» №1058-ІV від 09.07.2003 року із змінами та доповненнями внесеними
згідно із Законами №2291- ІV та номер 2505- ІV від 25.03.2005 року,
це пенсії, виплата яких здійснюється за рахунок коштів Пенсійного фонду
України. Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ) 03.01.2002 року прийнято
постанову №1 «Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим
категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів
Державного бюджету». Пункт 2 зазначеної
постанови зазначає, що розрахунок підвищень, передбачених законом України «Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» провадиться виходячи з
розміру 19,91 грн. при підвищенні розміру пенсій, призначених відповідно до
Закону України «Про пенсійне забезпечення», які були врегульовані постановами
КМУ від 13.03.2002 року №279, від 15.04.2003 року №544, визначалось, що
збільшення мінімального розміру пенсій не застосовується для визначення
розмірів надбавок, підвищень та інших
доплат до пенсій. Виплата щорічної разової грошової допомоги ОСОБА_1. у 2003-2007 роках проводилась на підставі
списків, які були надані Полтавським обласним військовим комісаріатом, в яких
зазначена категорія ветерана війни - отримувача допомоги та зазначений чіткий
розмір допомоги, який визначений Законом про Державний бюджет на відповідний
рік. Відповідно до ст.95 Конституції України
виключно Законом України про Державний бюджет України визначаються будь-які
видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове призначення цих
видатків. Закон «Про Державний бюджет України» є правовим актом, зміст якого
чітко зумовлений поняттям бюджету, як плану формування та використання
фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються
органами державної влади та органами місцевого самоврядування протягом
бюджетного періоду. Такий Закон затверджує повноваження органів державної влади
здійснювати виконання Державного бюджету України протягом бюджетного періоду.
Відповідно до ст.22 Бюджетного кодексу України, головними розпорядниками
бюджетних коштів є Міністерства України. Згідно п.1 постанови КМУ від
18.02.2004 року №177 «Про забезпечення щорічної виплати разової грошової
допомоги, передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту», Міністерство фінансів України і Державне Казначейство
України забезпечують щороку виділення коштів Міністерству праці та соціальної
політики України для виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом
України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у
розмірах, встановлених Законом про Державний бюджет на відповідний рік, і для
подальшого перерахування їх місцевим органам праці та соціального захисту
населення. Центр має цільові рахунки, по яких проводиться фінансування поточних
бюджетних програм та не являється головним розпорядником бюджетних коштів.
Представник відповідача - Головного управління Державного
Казначейства України у Полтавській області направив суду письмові пояснення де
прохав, розглянути справу по суті в
сукупності поданих доказів сторін, застосувати до позовних вимог строки
позовної давності, розглянути справу без участі їхнього представника, а рішення
по справі направити на їхню адресу. Вважає, що позивач має право звернутися з
позовом до суду щодо виплати грошової допомоги лише за 2007 рік. При цьому,
вказав, відповідно до наказу Головного Управління Державного Казначейства
України у Полтавській області №18-к від 10.10.2006 року «Про створення
відокремлених структурних підрозділів без статусу юридичної особи» створено
відокремлений структурний підрозділ Головного управління Державного
Казначейства України у Полтавській області без статусу юридичної особи -
Управління державного казначейства у Пирятинському районі. Головне управління є
державним органом та самостійною юридичною особою. Відповідно до покладених на
органи Державного казначейства обов'язків, здійснює функції обліку наповнення
доходної та правильним направленням видаткової частини Державного бюджету
України за кодами бюджетної класифікації згідно чинного законодавства. Позивач
не взяв до уваги, що в Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту» були внесені зміни згідно із Законами України «Про
Державний бюджет України на 2005 рік», «Про Державний бюджет України на 2006
рік» та «Про Державний бюджет України на 2007 рік». Виплата грошової допомоги
для учасників бойових дій потребує фінансування за рахунок коштів Державного
бюджету України, його обсяги не можуть визначатися будь-яким іншим законом крім
Закону про Державний бюджет України. До того ж при визначенні таких обсягів
повинні враховуватися вимоги ст.95 Конституції
України щодо справедливого та неупередженого розподілу суспільного
багатства між громадянами і територіальними громадами та збалансованості
бюджету України, тобто усі суспільні потреби, які тягнуть за собою видатки з
Державного бюджету України мають бути задоволені виходячи з фінансових
можливостей держави. Відповідно до ч.2 ст.95 Конституції України, виключно Законом України про
Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні
потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Виплату разової грошової
допомоги до 5 травня в розмірах передбачених ст.ст.12-16 Закону України «Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» здійснюють органи
праці та соціального захисті населення через відділення зв'язку або через
установи банків (шляхом перерахуваня на особовий рахунок отримувача) пенсіонера
- за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх
проживання чи одержання грошового утримання. Головним розпорядником коштів, які
надходять до органів праці та соціального захисту населення на місцях є
Міністерство праці та соціальної політики України. Головне управління
Державного Казначейства України у Полтавській області в даному випадку тільки
обслуговує рахунки розпорядника нижчого рівня - Головного управління праці та
соціального захисту населення, а не розпоряджаються його коштами.
Представник відповідача - Міністерства фінансів України,
направив до суду письмові заперечення, в якому просить в позові до Міністерства
фінансів України відмовити з аналогічних підстав наведених представниками
відповідачів Головного управління праці та соціального захисту населення
Полтавської обласної державної адміністрації та Головного управління Державного
Казначейства України у Полтавській області, справу розглянути без їхнього
представника та направити копію рішення на їх адресу. Крім цього, вказав, що
головним розпорядником коштів для виплати разової грошової допомоги,
передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту» є Міністерство праці та соціальної політики
України, якому на ці цілі в Державному
бюджеті України на 2008 рік передбачено
402 995,6 тис. гривень. Міністерство фінансів України є центральним органом
виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується КМУ і
основним його завданням є розроблення проекту Державного бюджету України.
Міністерство фінансів України не здійснює виплат щорічної разової грошової
допомоги, передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту», тому позовні вимоги до Міністерства фінансів України не
ґрунтуються на нормах чинного законодавства і задоволенню не підлягають. КМУ
прийняв постанову «Про забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги,
передбаченої ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»
від 18.02.2004 року №177, якою встановив, що щороку до 10 квітня виділення
коштів Міністерству праці та соціальної політики України для виплати разової
грошової допомоги передбаченої ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту», здійснюються у розмірах, встановлених Законом України про
Державний бюджет на відповідний рік, шляхом подальшого їх перерахування
місцевим органам праці та соціального захисту населення. У 2007 році на момент
виплати позивачу разової грошової допомоги ветеранам війни були чинними ст.29
та п.13.ст.71 ЗУ «Про Державний бюджет України
на 2007 рік». Позивач пропустив строк звернення до суду з вимогою
стягнути на його користь суму недоплаченої щорічної разової грошової допомоги
учасникам бойових дій за 1999-2007 роки. Адміністративний позов може бути
подано в межах строку звернення до адміністративного суду, позивач пропустив
строк звернення до суду, Міністерство
фінансів України наполягає на застосуванні судом зазначеної норми при вирішенні
спору.
Представники відповідачів - Міністерства праці та
соціальної політики України та Центру по нарахуванню
та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області в судове засідання не з'явилися, своїм право
на подання заперечення проти позову не скористалися.
Судом встановлено, що позивач має статус ветерана війни -
учасника бойових дій (а.с.4).
Відповідно до вимог ч.5 ст.12 Закону України «Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачено, що до 5 травня
щорічно виплачується разова грошова допомога ветеранам війни - учасникам
бойових дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.
У 2007 років позивач отримав щорічну грошову
допомогу у розмірі 280,00 грн.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року
№6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) визнані неконституційними
положення ст.29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», яким
встановлено, що у 2007 році виплата щорічної разової грошової допомоги
відповідно до Закону №3551-12 здійснюється у розмірі 280 грн. для учасників
бойових дій та п. 13 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на
2007 рік», яким зупинилася дія ч.5 ст. 12 Закону №3551-12 щодо визначення
розміру щорічної разової грошової допомоги.
Відповідно до ч.3 ст. 22 Конституції України встановлено,
що прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається
звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Проаналізувавши вище наведене рішення Конституційного
Суду України, ч.3 ст. 22
Конституції України, та враховуючи те, що право на отримання разової грошової
допомоги, передбаченої Законом №3551-12 не залежить від розміру доходів
отримувача чи наявності фінансування з
бюджету, а має безумовний характер, суд приходить до висновку про правомірність
вимог позивача стосовно виплати йому допомоги за 2007 рік, оскільки Верховна
Рада України приймаючи закон про державний бюджет на 2007 рік, знову обмежує
соціальне право громадян, закріплене Законом №3551-12, на отримання разової грошової
допомоги до 5 травня при наявності рішень Конституційного Суду України з
аналогічних питань.
Таким
чином позивач недоотримав у 2007 році (410,06грн.Ч5)-280грн.=1770,30 грн.
Реалізація позивачем права на отримання допомоги, передбаченої
Законом №3551-12 не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань.
Відповідно до ст.17-1 Закону №3551-12 встановлено, що
виплата грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених ст.ст.12-16
цього Закону, здійснюється органами праці та соціального захисту населення
через відділення зв'язку або через установи банку.
Згідно з Порядком касового виконання державного бюджету
за видатками, затвердженим наказом Державного казначейства України від
22.01.2201 року №3, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.02.2001
року за №104/5295, Порядком обслуговування державного бюджету за видатками,
затвердженим наказом Державного казначейства України від 25.05.2004 року №89,
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.06.2004 року за №3716/9315,
виділення коштів з державного бюджету здійснюється шляхом перерахування
органами Державного казначейства на основі затверджених для цього кошторисів
видатків бюджетних установ. Асигнування, що передбачаються кошторисами,
надаються головним розпорядникам бюджетних коштів, які здійснюють безпосередній
розподіл коштів між відповідними установами.
Відповідно до п.1 постанови КМУ від 18.02.2004 року №177
«Про забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги, передбаченої
Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»
передбачено, що Міністерство фінансів України і Державне Казначейство України
забезпечують щороку до 10 квітня виділення коштів Міністерству праці та
соціальної політики України для виплати разової грошової допомоги, передбаченої
Законом №3551-12 у розмірах, установлених законом про державний бюджет на
відповідний рік, і для подальшого перерахування їх місцевим органам праці та
соціального захисту населення.
У відповідності до п. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України
головним розпорядником коштів для виплати разової грошової допомоги є
Міністерство праці та соціальної політики України.
Строк звернення до суду позивачем не пропущений, оскільки позивач вказує, що
дізнався про порушення свого права з рішення Конституційного Суду України від
09.07.2007 року. Таким чином, строк звернення до суду у позивача починається з
09.07.2007 року, він звернувся до суду в травні 2008 року, а тому строк
звернення до суду про стягнення недоплаченої допомоги за 2007 рік не пропущений.
Аналізуючи фактичні обставини справи та вимоги
діючого законодавства, суд приходить до висновку про задоволення позову.
У справі відсутні судові витрати, а тому їх розподіл у
відповідності до ст.
94 КАС України судом не проводиться.
Керуючись
ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України,
суд -
постановив:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Зобов'язати Міністерство фінансів України виділити та
перерахувати через Міністерство праці та соціальної політики України,
Головному управлінню праці та
соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації для
виплати ОСОБА_1недоплачену щорічну разову грошову допомогу за 2007 рік у розмірі
1770,30 грн.
Зобов'язати Головне управління праці та соціального
захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1одержані для виплати на його ім'я кошти
недоплаченої щорічної разової грошової допомоги за 2007 рік у розмірі
1770,30 грн.
На постанову може бути подана заява про
апеляційне оскарження до Харківського апеляційного адміністративного суду через
Пирятинський районний суд протягом 10 днів із дня проголошення постанови та
апеляційна скарга протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне
оскарження.
Головуюча
суддя
Судді
Суд | Пирятинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2008 |
Оприлюднено | 17.08.2009 |
Номер документу | 4339293 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Березнегуватський районний суд Миколаївської області
Молчанов О.Г.
Адміністративне
Пирятинський районний суд Полтавської області
Корсун О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні