Постанова
від 01.04.2015 по справі 922/3736/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" квітня 2015 р. Справа № 922/3736/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Могилєвкін Ю.О. , суддя Потапенко В.І. , суддя Плужник О.В.

при секретарі Крупі О.О.

позивача за первісним позовом - Щолокової Н.О., довіреність від 24.12.2014 р. № 08-11/4620/2-14;

відповідача за первісним позовом - Козачкової Л.О., довіреність від 12.05.2014 р. без номера.

третьої особи-не з'явився.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним позовом)-Харківської міської ради, м. Харків (вх. № 811 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 20 січня 2015 року у справі № 922/3736/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області, м. Харків

до Приватного підприємства "АвтоЛюкс+", смт. Високий Харківського району Харківської області

про внесення змін до договору

та зустрічним позовом Приватного підприємства "АвтоЛюкс+", смт. Високий Харківського району Харківської області

до Харківської міської ради, м. Харків

про залишення без змін пункту договору

ВСТАНОВИЛА:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Приватного підприємства "АвтоЛюкс+" про внесення змін до договору оренди землі від 28.04.2005р. № 6687/05 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, що наведена в позовній заяві.

Приватне підприємство "АвтоЛюкс+" подало зустрічний позов про залишення без змін п. 9 договору оренди землі від 28.04.2005р. за № 6687/05 щодо розміру орендної плати в місяць за земельні ділянки № 1 площею 0,0610 га, № 2 площею 0,0710 га та № 3 площею 0,0240 га, на період будівництва, до моменту здійснення будівництва стаціонарної АЗС та АГЗП, автомийкою та шиномонтажем (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації або закінчення строку дії договору) у м.Харків, вул. Академіка Проскури (район тролейбусного кола) Приватним підприємством "АвтоЛюкс+" , вивезення ґрунту із території орендованої земельної ділянки і прилеглої території (під'їзних шляхів) з метою приведення у належний для будівництва стан території орендованої земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Харківської області від 20 січня 2015 року у справі № 922/3736/14 (колегія суддів у складі:головуючий суддя Кухар Н.М., суддя Аюпова Р.М., суддя Шатерніков М.І.) у задоволенні первісного та зустрічного позовів відмовлено.

Харківська міська рада із вказаним рішенням не погодилась та подала на нього до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення і неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального права, просить це рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким первісний позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги Харківська міська рада зазначає на безпідставність висновку господарського суду першої інстанції про відсутність підстав для застосування при вирішенні даного спору виконаних Департаментом земельних відносин Харківської міської ради розрахунків орендної плати за землю з урахуванням наданих Управлінням Держземагенства у м. Харкові витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок від 17.10.2013 р. № № 437, 438, 439 , в яких застосовано коефіцієнт функціонального призначення для комерційного використання спірних земельних ділянок Кф-2,5.

При цьому апелянт вказує на те, що в обґрунтування зазначеного висновку господарський суд першої інстанції безпідставно послався на ненадання Харківською міською радою жодного доказу на підтвердження здійснення ПП «Автолюкс+» комерційної діяльності на спірній земельній ділянці, не здійснення обстеження цієї ділянки при складанні зазначеного витягу, а також на наявність наданих ПП «Автолюкс+» витягів на ці ж самі ділянки № № 2274/14, 2277/14, 2279/14 від 24.12.2014 р. із іншим визначенням коефіцієнту функціонального використання для будівництва Кф-0,5.

Апелянт зазначає, що земельну ділянку, яку орендує позивач за спірним договором позивачем обґрунтовано у відповідності до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва,архітектури та житлово-комунального господарства, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерствіі юстиції України за № 388/12262 віднесено до земель комерційного використання та застосовано коефіцієнт Кф-2,5 та вірно визначено нормативну грошову оцінку усієї земельної ділянки як збудованої.Чинні нормативно-правові акти не передбачають обстеження земельної ділянки під час оформлення витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Представник позивача за первісним позовом в судовому засіданні підтримує апеляційну скаргу.

Представник відповідача за первісним позовом у відзиві на апеляційну скаргу та в судовому засіданні проти її задоволення заперечує, просить оскаржуване рішення залишити без змін.

Від відповідача за первісним позовом надійшло клопотання (вх. № 4317 від 17.03.2015 р. ) про призначення по справі судової земельно-технічної експертизи, проведення якої доручити експертам Незалежного інституту судових експертиз (м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, 21, корп. З, офіс 7), на розгляд якої присить поставити наступні питання:

1) Який коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов, коефіцієнт розміру земельної ділянки та ставка річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) повинні бути застосовані при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 площею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031, наданої в оренду згідно з договором оренди землі від землі 28.04.2005 р. за № 6687/05, у разі якщо на земельних ділянках не здійснюється комерційна діяльність, земельні ділянки вільні від будівель та споруд, на земельних ділянках та прилеглої до них території знаходяться грунти землі, вивезені невідомими особами, а також відсутні під'їзні шляхи до орендованих земельних ділянок ?

2) Чи відповідає цільове призначення земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 площею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031, вказане у витягах технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 437, за № 438 та за № 439 від 17.10.2013р. (відповідно) п. 16 договору оренди землі від 28.04.2005 р. за № 6687/05 ?

3) Чи вірно визначена у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 437, за № 438, за № 439 від 17.10.2013р. економіко-планувальна зона земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 плошею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031 (відповідно), наданої в оренду згідно договору оренди землі від 28.04.2005 р. за № 6687/05 ?

4) Чи вірно визначені у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 437, за № 438, за № 439 від 17.10.2013р. локальні коефіцієнти на місцезнаходженні земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 площею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031 (відповідно), у межах економіко-планувальної зони ?

5) Чи вірно застосовані коефіцієнти Км2, КмЗ та Кф у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 437, за № 438, за № 439 від 17.10.2013р. ?

6) Чи вірно здійснено розрахунки розмірів орендної плати земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 площею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № З площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031, наданої в оренду згідно договору оренди землі від 28.04.2005 р. за № 6687/05 ?.

7) Яким є розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1 площею 0,0610 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 площею 0,0710 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 площею 0,0240 га за кадастровим номером 6310136600:12:025:0031, наданої в оренду згідно договору оренди землі від 28.04.2005 р. за № 6687/05 ?.

Клопотання обґрунтоване тим, що відповідач за первісним позовом не має спеціальних знань щодо встановлення правомірності розмірів нормативних грошових оцінок спірних земельних ділянок у наданих Харківською міською радою витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 17.10.2013 р. № № 437, 438, 439 та правомірності наданих Харківською міською радою розрахунків розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 р. № № 670/14, 671/14, 672/14.

Третя особа, яка належним чином повідомлена про час та місце судового засідання не скористалась своїм правом на участь в ньому

Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням Харківської міської ради від 06.10.2004 р. № 147/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" Приватному підприємству "АвтоЛюкс+" було надано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,1560 га по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола), у тому числі: ділянка № 1 площею 0,0610 га, ділянка № 2 площею 0,0710 га, ділянка № 3 площею 0,0240 га.

На підставі вищевказаного рішення між Харківською міською радою (позивачем) та Приватним підприємством "АвтоЛюкс+" (відповідачем) було укладено Договір оренди землі від 28.04.2005р., реєстраційний № 6687/05, який було зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі запису державної реєстрації договорів оренди землі (книга № 4).

Відповідно до п. 8 Договору, цей Договір укладено строком на період будівництва до 31.12.2006р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.06.2029 р.

У відповідності до п. 15 спірного Договору земельна ділянка відповідачу передана в оренду для будівництва стаціонарної АЗС з АГЗП, автомийкою та шиномонтажем (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації об'єкту, у тому числі ділянка № для обслуговування стаціонарної АЗС, ділянка № 2 для експлуатації автомийки та шиномонтажу, ділянка № 3 для обслуговування АГЗП.

Згідно з п. 5 вказаного Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1) земельна ділянка № 1 площею 0,0610 га: на період будівництва (згідно з довідкою № 319/05 від 07.02.2005р.) - 60329,00 грн.; на період експлуатації (згідно з довідкою № 320/05 від 07.02.2005р.) - 301644,00 грн.; 2) земельна ділянка № 2 площею 0,0710 га: на період будівництва (згідно з довідкою № 321/05 від 07.02.2005р.) - 70032,00 грн.; на період експлуатації (згідно з довідкою № 322/05 від 07.02.2005р.) - 350162,00 грн.; 3) земельна ділянка № 3 площею 0,0240 га: на період будівництва (згідно з довідкою № 317/05 від 07.02.2005р.) - 24042,00 грн.; на період експлуатації (згідно з довідкою № 318/05 від 07.02.2005р.) - 120212,00 грн.

Відповідно до п. 9 Договору оренди землі, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: 1) земельна ділянка №1 площею 0,0610 га: на період будівництва - 2005рік: 128,50 грн., 2006 рік: 189,18 грн.; на період експлуатації - 211,60 грн.; 2) земельна ділянка № 2 площею 0,0710 га: на період будівництва - 2005рік: 149,17 грн., 2006 рік: 219,61грн.; на період експлуатації - 2006рік: 865,78 грн., 2007року: 1254,75 грн.; 3) земельна ділянка № 3 площею 0,0240 га: на період будівництва - 2005рік: 61,96 грн., 2006рік: 91,22 грн.; на період експлуатації - 482,85 грн.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 28.04.2005р., орендарю передано земельну ділянку в оренду строком до 01.06.2029р., площею 0,1560 га для будівництва стаціонарної АЗС та АГЗП. Будівництво виконати до 31.12.2006р.

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б ) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;

в) внаслідок інфляції - щорічно;

г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р.

Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.

Зазначене рішення, згідно з його пунктом 2 вводиться в дію з моменту оприлюднення у встановленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Положенням п. 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 передбачено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. п. 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Згідно п. п. 3.1., 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Позивач просить внести зміни до договору оренди землі ділянки від 28.04.2005р. № 6687/05 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, що наведена в позовній заяві, посилаючись в обґрунтування позову на те, що у зв'язку із прийняттям вказаних рішень збільшилась вартість одного квадратного метру переданої відповідачу за цим договором земельної ділянки та її нормативна грошова оцінка, яка відповідно до пунктів 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та статті 13 Закону України «Про оренду змелі» використовується при визначенні розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому позивач вказує на те, що пунктами 2, 3. рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." та пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради № 960/12 від 29.12.2012 р. передбачено внесення змін до договорів оренди землі у зв'язку зі збільшенням нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, шляхом укладення додаткових угод.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради - одержано витяги з державного земельного кадастру про земельні ділянки;

- виконано розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності станом на 01.01.2013р.;

- одержано від Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області витяги № 437 від 17.10.2013р., № 438 від 17.10.2013р., № 439 від 17.10.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вищевказаних витягів з технічної документації Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було здійснено розрахунки розмірів орендної плати за спірні земельні ділянки:

Розмір орендної плати за земельну ділянку № 1, згідно з розрахунком № 670/14 від 18.11.2013р., на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 58543,21 грн., або в місяць - 4878,60 грн.; за земельну ділянку № 2, згідно з розрахунком № 671/14 від 18.11.2013р., на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 68727,37 грн., або в місяць - 5727,28 грн.; за земельну ділянку № 3, згідно з розрахунком № 672/14 від 18.11.2013р., на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 23231,8 грн., або в місяць - 1935,98 грн.

На підставі вказаних документів Департаментом було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 28.04.2005р. № 6687/05, який разом із листами-пропозиціями від 16.12.2013р. № 5238/0/225-13 та від 16.12.2013р. № 5278/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.

Вказані листи були одержані відповідачем, що підтверджується копією повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення.

З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМУ від 21.11.2012р. № 1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із значеного реєстру", Департаментом земельних відносин було запропоновано відповідачеві сплатити кошти:

- в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

- в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.

У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради ПП «Автолюкс+» направлено не було.

Господарський суд першої інстанції відмовив в задоволенні первісного позову, пославшись на те, що позовні вимоги Харківської міської ради не доведені належними доказами.

В обґрунтування вказаного висновку господарський суд першої інстанції послався на наступні підстави.

При формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.10.2013 р. № 437, 438, 439, на підставі яких було здійснено розрахунок орендної плати, Управлінням Держземагенства було визначено нормативну грошову оцінку усієї земельної ділянки, розташованої по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола), у тому числі земельні ділянки № 1, № 2, № 3, як забудованої, та за функцією використання віднесено до земель комерційного використання із застосуванням коефіцієнту Кф - 2.5, в той час як з наданих відповідачем доказів вбачається, що на спірній земельній ділянці будівництво об'єктів нерухомості на даний час не здійснюється, комерційна діяльність відповідачем не ведеться.

Так, відсутність будь-якої діяльності на спірній земельній ділянці підтверджується наступними доказами, наявними у матеріалах справи:

- копією Акту обстеження земельної ділянки по вул. Академіка Проскури (район тролейбусного кола) від 08.08.2014 р., проведеного головним спеціалістом відділу обстеження земельних ділянок Департаменту земельних відносин Харківської міської ради Мішуровим А.О., згідно якого земельна ділянка площею 0,1560 га по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола) вільна від будівель та споруд; будівництво не розпочато (арк. 200, том 1 справи);

- копією Акту № 2438/14 обстеження земельної ділянки по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола) від 27.10.2014р., проведеного заступником начальника відділу обстеження ділянок Департаменту земельних відносин Харківської міської ради Ткаченком Є.А., згідно якого зазначені земельні ділянки не огороджені, вільні від будівель і споруд (арк. 180, том 1 справи);

- копіями фотознімків спірної земельної ділянки (арк. 171, 172, 181 том 1 справи).

При цьому місцевий господарський суд зазначив, що вищевказані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки були складені без обстеження земельної ділянки.

Відповідачем за первісним позовом було надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола) від 24.12.2014р. за №№ 2274/14, 2277/14, 2279/14, згідно з якими цільовим призначенням земельних ділянок (кадастрові номери: 3610136600:12:025:0029, 6310136600:12:025:0030, 6310136600:12:025:0031) є "для будівництва ...", а не "для експлуатації ...", як визначено у витягах № 437, 438, 439 від 17.10.2013 р., на підставі яких було здійснено розрахунок орендної плати Департаментом земельних відносин Харківської міської ради.

У зв'язку з іншим визначенням цільового призначення земельної ділянки у вищевказаних витягах було встановлено коефіцієнт Кф - 0.5, внаслідок чого розмір нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок було встановлено у значно менших розмірах ніж у витягах Управління Держземагенства станом на жовтень 2013 року.

Пославшись на існування двох наведених вище витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку щодо кожної зі спірних земельних ділянок та на відсутність доказів здійснення на цій земельній ділянці будь-якої комерційної діяльності, господарський суд першої інстанції зазначив на відсутність підстав для застосування при вирішенні даного спору розрахунків орендної плати на землю, виконаних Департаментом земельних відносин Харківської міської ради, з урахуванням показників витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 17.10.2013 р. №№ 437, 438, 439 .

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи, враховуючи підстави та предмет позову, колегія суддів не погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про відмову в задоволенні первісних позовних вимог про винесення змін до договору оренди земельної ділянки шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору, в редакції, що запропонована позивачем в частині пунктів 2. 5, 9 договору, зважаючи на наступні підстави.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі-це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім. якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одніє із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 4.1 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як було наведено вище, сторони в пункті 13 Договору передбачили підстави зміни орендної плати після укладення договору

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Як було наведено вище, в пункті 13 договору сторони при його укладенні досягли згоди, що розмір орендної плати збільшується при зміні розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.

В п. 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п. п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п. п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п. п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ст. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

Згідно зі ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Отже, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

При цьому, як було наведено вище, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено п. 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Оскільки, виходячи з наведених вище норм чинного законодавства, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, та є базою оподаткування при визначенні розміру земельного податку, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати а саме: зміна розміру земельного податку, цін тарифів.

При цьому, колегія суддів наголошує, що, виходячи з наведених вище норм, прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", в якому роз"яснено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. та рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." є чинними, оскільки, не скасовані та не визнані недійсними у встановленому порядку , а отже відповідно до наведених вище подожень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення № 1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р." та від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", відповідно до яких розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, підготовку якої здійснює Департамент земельних відносин.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.

Частиною 1 статті 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 36 Господарського процесуального кодексу України письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Як зазначалось вище, підставами первісного позову визначено необхідність внесення змін до договору оренди землі щодо збільшення розміру орендної плати через зміну (збільшення) нормативної грошової оцінки землі), яка є основою для визначення орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Позивачем в обґрунтування зазначеного у спірній додатковій угоді розміру орендної плати надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 17.10.2013 р. № № 437, 438, 439, складені уповноваженим органом - Управлінням Держземагенства у м. Харкові (т. 1 а.с. 34-36) та складені на підставі даних, що містяться зазначених витягах розрахунки орендної плати за спірні земельні ділянки, виконані Департаментом земельних відносин Харківської міської ради (т. 1 а.с. 31-33).

При формуванні зазначених витягів з технічної документації Управлінням Держземагенства у м. Харкові було визначено нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок, розташованих по вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола), у тому числі земельні ділянки № 1, № 2, № 3 (кадастрові номери:3610136600:12:025:0029,6310136600:12:025:0030,6310136600:12:025:0031), як забудованих та за функцією використання віднесених до земель комерційного використання із застосуванням коефіцієнту Кф - 2.5,.

Натомість ПП «Автолюкс +» було надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку тих самих земельних ділянок від 24.12.2014р. за №№ 2274/14, 2277/14, 2279/14 ( т. 1 а.с. 2,3,4), згідно з якими функціональним використанням земельних ділянок є "для будівництва ...", а не "для експлуатації ...", як визначено у попередніх витягах від 17.10.2013 р. № 437, 438, 439 , на підставі яких Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було здійснено розрахунки розміру орендної плати.

Надаючи оцінку зазначеним письмовим доказам, колегія суддів не погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про те, що існування наведених вище різних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку одних і тих же земельних ділянок та відсутність доказів здійснення на цих земельних ділянках будь-якої комерційної діяльності свідчить про відсутність підстав для застосування при вирішенні даного спору розрахунків орендної плати на землю, виконаних Департаментом земельних відносин Харківської міської ради з урахуванням показників витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок від 17.10.2013 р.

№ № 437, 438, 439 Так, відповідно до частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного

призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

г) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

є) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та

іншого призначення.

Спірні земельні ділянки за основним цільовим призначенням відповідно витягів з державного земельного кадастру( т. 1 а.с. 27-29) відносяться до земель транспорту.

Класифікацію земель за функціональним призначенням передбачено додатком 1 «КОЕФІЦІЄНТИ, які характеризують функціональне використання земельної ділянки до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерствіі юстиції України за № 388/12262.

У вказаному Додатку здійснено класифікацію земель саме за функцією використання з метою визначення коефіцієнту функціонального використання (Кф), який застосовується при наданні даних та оформленні витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно із п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлова - комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. ба-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Таким чином, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. ба-зем, 6б-зем, 2-зем). Вказана інструкція визначає порядок замовлення заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. ба-зем, 6б-зем, 2-зем) на основі класифікації земель Стандартної статистичної класифікації землекористування ЄЕК, розробленої Статистичною комісією та Європейською економічною комісією ООН, та Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96, затвердженої і введеної в дію наказом Держстандарту України від 22 жовтня 1996 р. N 441. Вказана інструкція та додатки до неї визначають яким чином Управління Держземагентсва мають заповнювати річну форму державної статистичної звітності N 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна).

На виконання статті 12 Закону України "Про державну статистику" наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377 затверджено і введено в дію, починаючи зі звіту за 1998 рік, наступні форми державної статистичної звітності:

• № 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна);

• № ба-зем "Звіт про наявність зрошуваних земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами та угіддями" (річна);

• № бб-зем "Звіт про наявність осушених земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами та угіддями" (річна);

• № 2-зем "Звіт про землі, які перебувають у власності й користуванні" (піврічна).

Додатки до вказаної інструкції здійснюють класифікацію видів економічної діяльності на землях певної категорії видів економічної діяльності, за видами діяльності згідно Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96.

У графі 42 - дані про землі комерційного та іншого використання землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними

Включати потрібно землі за видами економічної діяльності, вказаними в додатку 3 ; частину земель, наданих юридичним та фізичним особам для підприємницької діяльності, зазначеної в цьому додатку, а також землі згідно з додатком 4, на яких проводиться підприємницька діяльність.

Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області надано до матеріалів справи довідку форми N 6-зем. щодо спірних земельних ділянок, яка була залучена до матеріалів справи (т. 2 а. с 45.) Вказана довідка підтверджує, що спірні земельні ділянки за функціональним використанням відноситься до земель комерційного використання.

Отже надані позивачем розрахунки орендної плати на землю, зроблені Департаментом земельних відносин Харківської міської ради, з урахуванням показників витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № № 437, 438, 439 від 17.10.2013 р. є належними доказами по справі.

Наянвність інших витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2274/14, № 2279/14; № 2277/14 від 24.12.2014, в яких зазначено функціональне використання земельної ділянки по вул. Академіка Проскури (район тролейбусного кола) «землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво» не спростовує правильність зазначених вище розрахунків, зважаючи на наступне.

Відповідно до п. 9 договору оренди землі розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: земельна ділянка № 1 площею 0,0610 га -на період будівництва:

2005рік: 128,50 гривень (сто двадцять вісім гривень п'ятдесят копійок);: 2006 рік: 189,1 8 гривень (сто вісімдесят дев'ять гривень вісімнадцять копійок):

- на період експлуатації:

1211,60 гривень одна тисяча двісті одинадцять гривень шістдесят копійок). земельна ділянка № 2 площею 0,0710 га

- на період будівництва:

2005рік: 149,17гривень (сто сорок дев'ять гривень сімнадцять копійок);

2006 рік: 219,61 гривень (двісті дев'ятнадцять гривень шістдесят одна

копійок);

- на період експлуатації:

2006рік: 865,78 гривень (вісімсот шістдесят п'ять гривень сімдесят вісім

копійок).

2007року: 1254,75 гривень (одна тисяча двісті п'ятдесят чотири гривні

сімдесят п'ять копійок);

земельна ділянка № 3 площею 0.0240 га

- на період будівництва:

2005рік: 61,96 гривень (шістдесят одна гривня дев'яносто шість копійок); 2006рік: 91,22 гривень (дев'яносто одна гривня двадцять дві копійки):

- на період експлуатації:

482,85 гривень (чотириста вісімдесят дві гривні вісімдесят п 'ять копійок).

Представником відповідача суду першої інстанціх було надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2274/14, № 2279/14; № 2277/14 від 24.12.2014 в яких зазначено, функціональне використання земельної ділянки по вул. Академіка Проскури (район тролейбусного кола) «землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво».

Однак вказані витяги надавалися Управлінням Держемагенства у м. Харкові на звернення представника відповідача з урахуванням майбутнього будівництва при наявності рішення сесії Харківської міської ради про продовження строків будівництва об'єкту відповідно до «Порядку надання земельних ділянок у м. Харкові у власність або користування» затвердженого рішенням 25 сесії Харківської міської ради від 03.07.2013 №1191/13.

Зважаючи на це, необхідною умовою для застосування коефіцієнту 0,5 є рішення сесії Харківської міської ради про продовження строку на будівництва на спірний земельної ділянки.

За відсутності такого рішення застосування коефіцієнту 0,5 є не можливим, оскільки це суперечить вимогам законодавства відповідно до ст. 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Відповідно до Порядку № 18/15/21/11 під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель. Згідно з п. 3.5 цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1 до таблиці 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Зокрема, при оцінюванні 1 м земельної ділянки населених пунктів ураховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (землі житлової забудови - 1,0, землі промисловості - 1,2, землі комерційного використання - 2,5 тощо). Для земель, зайнятих поточним будівництвом, та земель, відведених під майбутнє будівництво, такий коефіцієнт становить 0,5.

Орендар земельної ділянки зобов'язаний приступити до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі та рішення сесії Харківської міської ради (п. 31 Договору оренди землі).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі договір укладено строком на період будівництва до 31.12.2006 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.06.2029 року.

З матеріалів справи вбачається, що ПП»Автолюкс+» в порушення умов Договору, будівництво у термін до 31.12.2006 року та станом на даний час не здійснив.

На момент звернення до суду та на цей час рішення сесії Харківської міської ради про продовження строку на будівництва не має, тому витяги надані відповідачем до суду не можуть бути прийняти без підтвердження строків будівництва, які відповідно до договору оренди землі закінчилися 31.12.2006 року.

Натомість господарський суд першої інстанції не навів доводів та доказів на підтвердження неналежності наданих Харківською міською радою розрахунків орендної плати за спірні земельні ділянки, виконаних Департаментом земельних відносин Харківської міської рали на підставі чинного Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові» , затвердженого Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р., невідповідності цих розрахунків вихідним даним, зокрема довідки Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області форма N 6-зем. чи визначеному нормативно-правовими актами механізму їх здійснення.

Як було наведено вище, відповідачем за первісним позовом заявлено клопотання про призначення по справі судової земельно-технічної експертизи, яке обгрунтоване необхідністю у спеціальних знаннях для встановлення правомірності розмірів нормативних грошових оцінок спірних земельних ділянок у наданих Харківською міською радою витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок № № 437, 438, 439 від 17.10.2013 р. та правомірності наданих Харківською міською радою розрахунків розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності , грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 р.№ № 670/ 14, 671/14, 672/14.

Колегія суддів відхиляє зазначене клопотання з наступних підстав.

Відповідно до статті 41 Господарського процесуального кодексу України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу.

Учасники судового процесу мають право пропонувати господарському суду питання, які мають бути роз'яснені судовим експертом. Остаточне коло цих питань встановлюється господарським судом в ухвалі.

Проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України "Про судову експертизу". Особа, яка проводить судову експертизу (далі - судовий експерт) користується правами і несе обов'язки, зазначені у статті 31 цього Кодексу.

Виходячи із зазначеної норми, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші способи доказування.Зокрема, якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

Питання про призначення судової експертизи повинно вирішуватись лише після ґрунтовного вивчення справи і доводів сторін щодо необхідності такого призначення.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, яка викладена в пунктах 2 і 5 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року № 4 «Про деякі питання практики призначення судової експертизи».

Оскільки, як було наведено вище, надані Харківською міською радою витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок № № 437, 438, 439 від 17.10.2013 р. та розрахунки розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 р.№ № 670/14, 671/14, 672/14 разом із довідкою Управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області форма N 6-зем. є належними та допустимими доказами на підтвердження розмірів нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок та відповідних розмірів орендної плати, в даному випадку відсутня необхідність у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмету доказування у даній справі.

Отже первісні позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 5, 9 спірного договору оренди землі щодо нового розміру нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок та відповідного розміру орендної плати, які запропоновані в доданій до позовної заяви Додатковій угоді, є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Також колегія суддів вважає обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню первісні позовні вимоги про доповнення умов спірного договору пунктом 2 договору щодо кадастрових номерів земельних ділянок, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки. В матеріалах справи знаходиться витяги з Державного земельного кадастру, в яких зазначені кадастрові номери спірних земельних ділянок, а саме: 3610136600:12:025:0029; 6310136600:12:025:0030; 6310136600:12:025:0031 (а.с. 25-27).

Щодо первісних позовних вимог про внесення інших запропонованих позивачем змін до Договору оренди землі від 28.04.2005р. № 6687/05, колегія суддів зазначає наступне.

Так, додана до первісної позовної заяви додаткова угода містить положення щодо зміни до наступних пунктів договору оренди землі від 28.04.2005р. № 6687/05: пункту 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки; пункт 14 -зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 -зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції.

Вказані зміни до договору оренди землі від 28.04.2005р. № 6687/05 позивач за первісним позовом просить суд внести за відсутністю обґрунтування в первісній позовній заяві.

Тобто ці зміни не відносяться до підстав позову.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною зокрема в постановах: від 30.05.2011 р. у справі № 17/299-10; від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008; від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10; від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09); від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10; від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд; від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012 , а також правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною зокрема в постановах: від 01.10.2014 р. у справі № 922/529/14; від 15.01.2015 р. у справі № 922/1205/14; від 13.01.2015 р. № 922/2092/14.

Щодо зустрічних позовних вимог про залишення без змін п. 9 договору оренди землі від 28.04.2005р. за № 6687/05 щодо розміру орендної плати в місяць за земельні ділянки № 1 площею 0,0610 га, № 2 площею 0,0710 га та № 3 площею 0,0240 га, на період будівництва, до моменту здійснення будівництва стаціонарної АЗС та АГЗП, автомийкою та шиномонтажем (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації або закінчення строку дії договору) у м.Харків, вул.Академіка Проскури (район тролейбусного кола) Приватним підприємством "АвтоЛюкс+" , вивезення ґрунту із території орендованої земельної ділянки і прилеглої території (під'їзних шляхів) з метою приведення у належний для будівництва стан території орендованої земельної ділянки, колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про відмову в їх задоволенні,оскільки ці вимоги не відповідають способам захисту, встановленим ст. 20 Господарського кодексу України, ст. 16 Цивільного кодексу України, статтею 152 Земельного кодексу України та такий спосіб не встановлено договором сторін.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій Приватного підприємства «Автолюкс+» (відсутність будь-яких відповідей з боку ПП «Автолюкс+» на пропозицію Харківської міської ради щодо внесення змін до спірного договору за наявності обставин, які передбачені договором в якості підстав для внесення змін щодо розміру орендної плати) відповідно до абз. 3 ч. 1 статті 49 Господарського процесуального кодексу України на нього покладаються витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги.

Зважаючи на наведене, керуючись абз. 3 ч. 1 статті 49, статтями 99, 101, п. 4 статті 103, п. 4 ч. 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Харківської міської ради задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 20 січня 2015 року у справі № 922/3736/14 змінити.

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до Договору оренди землі від 28.04.2005 р. № 6687/05 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого « 28» квітня 2005 року за № 6687/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «АвтоЛюкс+» (Орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут, наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., договору оренди землі, зареєстрованого « 28» квітня 2005 року за № 6687/05 змінити, доповнити пункт 2. умовами і викласти у такій редакції:

« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки № 1 -6310136600:12:025:0029, земельної ділянки № 2 - 6310136600:12:025:0030, земельної ділянки № 3 -431013660:12:025:0031.»

« 5.-Нормативна грошова оцінка земельної ділянки № 1 відповідно до витягу з технічної документації № 437 від 17.10.2013 р. становить 696943 грн. (шістсот дев'яносто шість тисяч дев'ятсот сорок три гривні), земельної ділянки № 2 відповідно до витягу з технічної документації № 438 від 17.10.2013 р. становить 818183 грн. (вісімсот вісімнадцять тисяч сто вісімдесят три гривні), земельної ділянки № 3 відповідно до витягу з технічної документації № 439 від 17.10.2013 р. становить 276569 грн. (двісті сімдесят шість тисяч п'ятсот шістдесят дев'ять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку № 1 згідно з розрахунком № 670/14 від 18.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 58543,21 грн. (п'ятдесят вісім тисяч п'ятсот сорок три гривні 21 копійка), або в місяць - 4878,6 грн. (чотири тисячі вісімсот сімдесят вісім гривень 60 копійок); за земельну ділянку № 2 згідно з розрахунком № 671/14 від 18.11.2013 р. на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 68727,37 грн. (шістдесят вісім тисяч сімсот двадцять сім гривень 37 копійок), або в місяць - 5727,28 грн. п'ять тисяч сімсот двадцять сім гривень 28 копійок); за земельну ділянку № 3 згідно з розрахунком № 672/14 від 18.11.2013 р. на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 23231,8 грн. (двадцять три тисячі двісті тридцять одна гривня 80 копійок), або в місяць -1935,98 грн. (одна тисяча дев'ятсот тридцять п'ять гривень 98 копійок).».

Стягнути з Приватного підприємства "АвтоЛюкс+"(62459, Харківська область, Харківський район, смт. Високий, вул. Ощепкова, буд.44, код ЄДРПОУ -32948060) на користь Харківської міської ради (одержувач-Харківська міська рада, реєстраційний рахунок № 35417005032986 в ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011, код ЄДРПОУ 04059243) 1827 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги.

В решті первісних позовних вимог відмовити.

В зустрічному позові відмовити.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складено 02.04.15 р.

Головуючий суддя Могилєвкін Ю.О.

Суддя Потапенко В.І.

Суддя Плужник О.В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.04.2015
Оприлюднено07.04.2015
Номер документу43412508
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3736/14

Ухвала від 23.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

Ухвала від 17.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 15.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 05.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Постанова від 25.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Ухвала від 18.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Ухвала від 19.01.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 08.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Постанова від 01.04.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні