Ухвала
від 01.04.2015 по справі 802/4227/14-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/4227/14-а

Головуючий у 1-й інстанції: Дончик В.В.

Суддя-доповідач: Загороднюк А.Г.

01 квітня 2015 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Загороднюка А.Г.

суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,

представника позивача : Свиридова В.Ф.

представника відповідача : Марусич Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Немирівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління державної фіскальної служби у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року у справі за адміністративним позовом голови фермерського господарства "Елітсад" Брезденюка В.А. до Немирівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасувати наказу,

В С Т А Н О В И В :

постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року адміністративний позов задоволено .

Не погодившись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нову постанову про відмову в задоволені позову. В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування всіх обставин справи що призвело до неправильного її вирішення.

Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги, у зв'язку з чим просив залишити її без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено з матеріалів справи та судом І інстанції, 23 липня 2014 року Немирівська ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області звернулася із запитом № 2134/10/22-204 про надання інформації та її документального підтвердження до ФГ "Елітсад".

На підставі п.п.20.1.2, п.п. 20.1.4, п.п.20.1.42 п.20.1 ст. 20; п.п.72.1.1 п.72.1 ст. 72 та п.п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України податковий орган просив надати інформацію та її документальне підтвердження наступного порядку:

- вказати площу власних та/або орендованих земельних угідь станом на 31 грудня 2013 року та 30 червня 2014 року з посиланням на документальні підстави щодо права власності (оренди) на землю (№ дата державного акту, № дата договору оренди та реквізити орендодавця);

- залишкову вартість основних фондів що перебувають на балансі підприємства станом на 01 січня 2014 року та на 30 червня 2014 року;

- повний перелік орендованих основних засобів станом на 01 січня 2014 року та на 30 червня 2014 року з зображенням № та дати укладених договорів оренди та повного найменування орендодавця;

- кількість працюючих та середню заробітну плату по підприємству станом на останнє число звітного кварталу починаючи з 01 січня 2014 року по 30 червня 2014 року;

- копії звітів № 4-СГ, №29-СГ за 2013 та 2014 роки поданих до управління статистики району;

- зазначити окремо дані щодо с/г культур, які були списані з різних підстав з відображенням підстави яка слугувала їх списанню;

- обсяг продукції придбаної у населення за готівкові кошти (найменування продукції, кількість, ПІП фізичної особи продавця продукції з зазначенням ідентифікаційного коду, або № та дати видачі паспорту) суму коштів виплачених з каси підприємства за придбану продукцію;

- відобразити повний перелік послуг які надавались Вашим підприємством стороннім організаціям з зазначенням найменування послуги, період в якому вона надавалась, повна вартість наданої послуги та до складу якої декларації з ПДВ було включено суму зобов'язань по наданим послугам;

- навести перелік основних постачальників продукції (назва, код за ЄДРПОУ, період, сума, вид продукції);

- навести перелік основних покупців продукції (назва, код за ЄДРПОУ, період, сума, вид продукції)

- зазначити кількість тварин та тварин на відгодівлі в разі їх наявності станом на 01 січня 2014 року та на 30 червня 2014 року;

- відобразити повну назву та код ЄДРПОУ покупця ВРХ та тварин на відгодівлі з відображенням періоду в якому була така реалізація, та вартості в розрахунку на 1 кг живої ваги в розрізі худоби (бички, корови, свині, коні);

- відобразити повну назву та код ЄДРПОУ покупця молока, та окремо зазначити: вартість 1 л молока та динаміку її зміни; умови поставки; порядок оплати за поставлену молочну сировину та ВРХ;

- навести перелік ХПП та елеваторів на яких здійснювалось (здійснюється) зберігання сільгосппродукції та відобразити вартість послуг по зберіганню, по сушці в розрахунку на 1т;

- повну собівартість 1 т продукції за 2013 рік по кожному виду окремо;

- форма розрахунку з пайовиками за надані в оренду земельні частки (паї) грошова або натуральна;

- стан розрахунків з пайовиками на 01.07.2014 року (загальна сума Дт або Кт заборгованості) (а. с. 35).

На виконання зазначеного запиту ФГ "Елітсад" надано до Немирівської ОДПІ лист від 14 серпня 2014 року № 01 разом з копіями статистичних звітів форми №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2014 року", № 29-сг "Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів та винограду на 1 грудня 2013 року" та відомості про оренду земельних паїв. В листі повідомлялось:

- площа земельних угідь які рахуються за господарством становить: на 31 грудня 2013 року - 31.3328 га в тому числі земельні частки (паї) - 31.3328 га (договори оренди з пайовиками); на 30 червня 2014 року - 31.3328 га в тому числі земельні частки (паї) - 31.3328 га (договори оренди з пайовиками);

- залишкова вартість основних фондів що перебувають на балансі підприємства становить: на 01 січня 2014 року - 0 грн., на 30 червня 2014 року - 0 грн.;

- орендованих основних засобів станом: на 01 січня 2014 року - немає, на 30 червня 2014 року - немає;

- кількість працюючих та середня заробітна плата становить:

на 01 січня 2014 року - 1 чол. - 1218.00 грн.

на 31 березня 2014 року - 1 чол. - 1218.00 грн.

на 30 червня 2014 року - 1 чол. - 1218.00 грн.

- копії звітів № 4 -СГ річна, № 29 - СГ річна додаються;

- в 2014 році сільськогосподарські культури не списувались;

- за готівкові кошти у населення продукція в 2014 році не придбавалася;

- послуги стороннім організаціям в 2014 році не надавалися;

- основні постачальники продукції в 2014 році були: продукція станом на 01 липня 2014 року не придбавалася;

- основні покупці продукції в 2014 році були: продукція станом на 01 липня 2014 року не продавалася;

- тваринництвом господарство не займається;

- сільськогосподарська продукція в 2014 році на ХПП та елеваторах не зберігалась та не сушилась;

- повна собівартість 1 тонни продукції за 2013 рік становить: яблука -1005 грн. за 1 тонну;

- очікувана собівартість 1 тонни продукції за 2014 рік: яблука - 1312 грн. за 1 тонну;

- розрахунки з пайовиками за надані в оренду земельні частки (паї) проводиться в грошовій формі;

- станом на 01 липня 2014 року пайовикам за надані в оренду земельні частки (паї) орендна плата ще не виплачувалась. Орендна плата за 2014 рік буде виплачена до 31 грудня поточного року згідно умов договору (а.с. 36).

17 жовтня 2014 року заступником начальника відділу податкового аудиту подано начальнику Немирівської ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області службову записку, в якій зазначалось, що в ході проведення операції "Урожай" податковим органом здійснено аналіз податкової звітності та наявної податкової інформації щодо ФГ "Елітсад" за наслідками проведення якого встановлено можливість незаконного використання платником податків спрощеної системи оподаткування - фіксованого сільськогосподарського податку. Зазначалось, що отримана від платника податків відповідь на запит від 23 липня 2014 року не дає пояснення та документального підтвердження щодо можливості заявленою платником податків чисельністю працівників та балансовою вартістю основних фондів (включаючи орендовані) достатньою для здійснення господарської діяльності, а надані платником податків копії статистичної звітності не підтверджують факт здійснення діяльності. Надана платником податків відповідь не спростувала попередньо з'ясовані контролюючим органом факти та дані.

У зв'язку з викладеним, у службовій записці просилось, у відповідності до пп. 75.1.1 ст. 75, пп. 78.1.1 ст.78, пп.82.2 ст.82 ПК України, погодити призначення документальної позапланової перевірки ФГ "Елітсад" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 вересня 2011 року по 31 серпня 2014 року в термін з 20.10.2014 року з залученням працівників відділу доходів і зборів фізичних осіб та відділу погашення заборгованостей (а.с. 69).

17 жовтня 2014 року Немирівською ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області видано наказ № 421 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ "Елітсад" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 вересня 2011 року по 31 серпня 2014 року, терміном 5 робочих днів з 20 жовтня 2014 року, відповідно до пп. 75.1.1, 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України, на підставі доповідної записки заступника начальника відділу податкового аудиту Лісевич Р.А. від 17 жовтня 2014 року (а.с. 5).

Задовольняючи позовні вимоги суд І інстанції виходив з наступного.

Згідно з п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом.

Підпунктом 21.1.1 п.21.1 ст.21 ПК України посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Відповідно до п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.

Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, вичерпний перелік яких визначено у п.78.1 ст.78 ПК України.

Зокрема, згідно пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 ПК України, за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про інформацію" податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Згідно п. 73.3 ст. 73 ПК України, органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби;

2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;

4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної;

5) у разі проведення зустрічної звірки;

6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.

08 серпня 2014 року податковим органом вручено голові ФГ «Елітсад» Брезденюку В.А. запит Немирівської ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області від 23.07.2014 року №2134/10/22-204.

Як стверджує відповідач, в своїх письмових запереченнях, підставою для направлення письмового запиту платнику податків слугувала отримана податкова інформація про відсутність в ФГ "Елітсад" основних засобів, найманих працівників для здійснення господарської діяльності, наявність значної кредиторської та дебіторської заборгованості та значне використання електроенергії при відсутності основних засобів. Аналіз наявної податкової інформації надав можливість поставити під сумнів законність використання ФГ "Елітсад" спрощеної системи оподаткування - фіксованого сільськогосподарського податку, в зв'язку з чим на підприємство було направлено запит.

Проте, надісланий податковим органом запит має містити інформацію про виявлені факти щодо можливих порушень податкового законодавства та чіткий перелік порушень, які слід підтвердити, за умови що ці порушення вчинені платником податків - адресатом запиту, що податковим органом не виконано.

Крім того, відповідач надіслав позивачу запит з вимогами надіслати такий обсяг інформації, який значно перевищує межі вказаних податковим органом фактів можливих порушень податкового законодавства ФГ "Елітсад".

Тобто, запит Немирівської ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області від 23 липня 2014 року №2134/10/22-204 виходить за межі переліку можливих порушень вказаних самим податковим органом. Запитувана Немирівською ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області інформація у ФГ "Елітсад"є значно більшого обсягу.

Колегія суддів звертає увагу на зміст ч. 1 ст. 6 Господарського кодексу України, згідно якої загальними принципами господарювання в Україні є заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

Колегія суддів погоджується з висновком суду І інстанції, що вказаний податковий запит містить лише посилання на положення п.п.20.1.2, п.п. 20.1.4, п.п.20.1.42 п.20.1 ст. 20; п.п.72.1.1 п.72.1 ст. 72 та п.п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, але в даному запиті не вказані підстави для його направлення, виключний перелік яких наведений в абз. 3 п. 73.3 ст. 73 ПК України, та не наведені обставини, що викликали необхідність направлення такого запиту.

Таким чином, вказаний запит оформлений неналежним чином, зміст запиту не містить викладення жодних фактів порушення ФГ "Елітсад" вимог податкового чи іншого законодавства, з огляду на що не відповідає вимогам чинного податкового законодавства.

Відповідно до пп. 75.1.1, 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп.78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п.82.2 ст. 82 ПК України Немирівська ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області прийняла оскаржуваний наказ № 421 від 17 жовтня 2014 року, яким вирішила провести документальну позапланову виїзну перевірку ФГ "Елітсад" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 вересня 2011 по 31 серпня 2014 року, терміном 5 робочих днів з 20 жовтня 2014 року. Підставою призначення перевірки податковий орган у оскаржуваному наказі вказав доповідну записку заступника начальника відділу податкового аудиту Лісевич Р.А. від 17 жовтня 2014 року, в якій вказано, що надана платником податків відповідь не спростувала попередньо з'ясовані контролюючим органом факти та дані.

Приймаючи вказаний наказ про проведення перевірки, відповідач не зазначив, ненадання яких документів або письмових пояснень на письмовий запит податкового органу стало підставою призначення перевірки, обмежившись при цьому лише посиланням на доповідну записку.

Як вбачається з аналізу вищевказаних норм, наявність визначених у п.78.1 ст.78 ПК України обставин є підставою для здійснення позапланової перевірки. При цьому відповідач при винесені оскаржуваного наказу посилається на положення пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 ПК України.

За наслідками отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Колегія суддів звертає увагу на те, що ФГ "Елітсад" надало лист-відповідь на податковий запит з документальним підтвердженням, однак, податковий орган не аргументувавши, які письмові пояснення або документи не надані позивачем, зробив висновок, що відповідь платника податку не спростувала попередньо з'ясовані контролюючим органом факти та дані, та виніс оскаржуваний наказ про призначення позапланової перевірки.

Суд вважає, що прийняття наказу про проведення перевірки є владним повноваженням податкового органу із здійснення податкового контролю та не може бути обмежене (п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.78.4 ст.78 ПК України). Проте, і не може порушувати права та законні інтереси платників податків.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду І інстанції, що наказ Немирівської ОДПІ ГУ Міндоходів у Вінницькій області № 421 від 17 жовтня 2014 року про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ "Елітсад" є протиправним та підлягає скасуванню.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Відповідно до статті 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

апеляційну скаргу Немирівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління державної фіскальної служби у Вінницькій області залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року - без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.

Ухвала суду складена в повному обсязі 03 квітня 2015 року.

Головуючий Загороднюк А.Г.

Судді Драчук Т. О.

Полотнянко Ю.П.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2015
Оприлюднено10.04.2015
Номер документу43442614
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/4227/14-а

Ухвала від 19.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 12.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 05.01.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 16.03.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 28.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 01.04.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 16.03.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Постанова від 24.02.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 15.12.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні