Постанова
від 02.04.2015 по справі 813/6923/14
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 квітня 2015 року Справа № 813/6923/14

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючий суддя Грень Н. М.,

секретар судового засідання Кіщак К.В.,

представник позивача Гаразд Р.В.,

представник позивача Чайка Н.М.,

представник позивача Петришин І.М.,

представник відповідача Бойко Л.М.,

представник відповідача Гутінкевич М.М.,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Стрийської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Стрийської об'єднаної державної фінансової інспекції про визнання протиправними дій та скасування рішення суб'єкта владних повноважень, -

в с т а н о в и в :

Стрийська районна державна лікарня ветеринарної медицини звернулась із позовом до Стрийської об'єднаної державної фінансової інспекції про скасування на ст. 3 абз. 2 вимоги від 08.09.2014 р. за №22-15/759.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що фонд, з якого підлягає оплаті робота офіційних лікарів, законодавством не визначений, у зв'язку із чим вважає відсутнім порушення бюджетного законодавства.

В судових засіданнях представник позивача надав аналогічні пояснення.

Відповідач позов заперечив з мотивів, зазначених у запереченні. Посилається на те, що оплата праці офіційних лікарів, які надавали лише платні послуги, здійснювалась частково із загального, а частково із спеціального фонду державного бюджету. Це є порушенням вимог .3 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення напрямів використання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від .05.2002 №659 (втратила чинність 18.03.2011), п.4 ст.13 Бюджетного кодексу. Вказане вище призвело до незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат на оплату праці та відповідних нарахувань, які повинні проводитись за рахунок спеціального фонду на загальну суму 308916,61 грн, в тому числі на оплату праці на суму 227343,84 грн. та відповідних нарахувань на оплату праці на суму 81572,77 гривень.

Заслухавши представників сторін, розглянувши і дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що адміністративний позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Ревізією складання та затвердження штатних розписів встановлено, що за період з 01.07.2010 по 31.03.2014 у штатні розписи по загальному фонду державного бюджету внесено провідних лікарів ветеринарно-санітарної експертизи, яким надано повноваження офіційних лікарів, а саме: ОСОБА_6, який закріплений за ПП «Роман» та ПП «ЩІІН» за період з 01.07.2010 по 31.03.2014, ОСОБА_7. який закріплений за ПП «Агротем» за період з 01.07.2010 по 31.03.2014, ОСОБА_8, який закріплений за ПП «Феденків», ПП «ЩІІН», МСТ Стрийський РСС, ФГ «Улар» за період з 01.07.2010 по 01.04.2011, ОСОБА_9, який закріплений за ПП «Феденків», МСТ Стрийський РСС, CT «Ромен», ПП «Агротем» за період з 01.04.2011 по 31.03.2014.

У зв'язку із цим, скеровано вимогу від 08.09.2014 р. за №22-15/759, у якій, зокрема, зобов'язано забезпечити відшкодування незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат на оплату праці провідних лікарів ветеринарно-санітарної експертизи та відповідних нарахувань, які повинні проводитись за рахунок спеціального фонду державного бюджету.

Встановлено, що вищевказані офіційні лікарі закріплені за відповідними підприємствами на підставі внутрішніх наказів по Стрийській районній державній лікарні ветеринарної медицини та працюють відповідно до графіку роботи даних підприємств, з яким ознайомлені посадові особи ветлікарні.

Оплата праці цих лікарів проводиться на підставі табелів обліку робочого часу, які ведуться у Стрийській районній державній лікарні ветеринарної медицини (проставлено 8 годинний робочий день).

Підтвердженням надання платних ветеринарних послуг є укладені договори «Про надання ветеринарних послуг суб'єкту господарювання щодо забою тварин, переробки, зберігання, транспортування й реалізації продукції тваринного походження, що підлягає державному ветеринарному нагляду та контролю», які укладені між начальником районної державної лікарні ветеринарної медицини та керівниками підприємств. Пунктом п.2 Договорів передбачено направлення офіційних лікарів до суб'єкту господарювання, забезпечення відповідних умов праці, тобто надання у користування необхідні службових приміщень, обладнання, забезпечення спецодягом, реактивами тощо для виконання ними своїх функціональних обов'язків. Платні ветеринарні послуги лікарями ветеринарно-санітарної експертизи надавались згідно укладених договорів (в яких вказано номер реєстраційного рахунку на який зараховуються кошти), на підставі звітів «Про надання ветеринарних робіт (послуг) Стрийською РДЛВМ», складених ветеринарними лікарями, на підставі актів виконаних робіт та згідно амбулаторного журналу, який ведеться ветеринарними лікарями.

Ці провідні лікарі ветеринарно-санітарної експертизи, яким надано повноваження офіційних лікарів надавали лише платні послуги згідно функціональних повноважень та посадових інструкцій. Кошти від надання платних послуг зараховувались на реєстраційні рахунки спеціального фонду Стрийської районній державній лікарні ветеринарної медицини, відкриті в Стрийському УДКСУ у Львівській області. Обсяг отриманих власних надходжень за надані платні ветеринарні послуги протягом ревізійного періоду відображалися у формі 4-Ід „Звіт про надходження і використання коштів отриманих, як плата за послуги, що надаються бюджетними установами". За цей період лікарня ветмедицини отримала доходу від надання платних послуг провідними лікарями ветеринарно-санітарної експертизи Стрийської районної держаної лікарні ветеринарної медицини, які надавали платні послуги на вищевказаних підприємствах, на загальну суму 719020,25 гривень. Заробітна плата провідних лікарів ветеринарно - санітарної експертизи нараховувалась відповідно до актів виконаних робіт, які щомісячно складаються лікарнею ветмедицини і надаються підприємствам для перерахування коштів за надані послуги.

Проведеною ревізією встановлено часткове включення видатків на оплату праці щевказаних провідних лікарів ветеринарно-санітарної експертизи, яким надано вноваження офіційних лікарів за період з 01.07.2010 по 31.03.2014 до видатків загального фонду кошторису установи замість спеціального, що є порушенням вимог п. 3 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення напрямів використання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від .05.2002 №659 (втратила чинність 18.03.2011), п.4 ст.13 Бюджетного кодексу України, та пунктів 19, 20 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228.

Вказане вище, як зазначив відповідач, призвело до незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат на оплату праці та відповідних нарахувань, які повинні проводитись за рахунок спеціального фонду на загальну суму 308916,61 грн, в тому числі на оплату праці на суму 227343,84 грн. та відповідних нарахувань на оплату праці на суму 81572,77 гривень.

Зазначені фактичні обставини сторонами не заперечувались. Позивач посилається на відповідність своїх дій законодавству, яке не обмежує його право здійснювати покриття таких витрат лише за рахунок коштів спеціального фонду.

Згідно Положення про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року №499/2011, Державна фінансова інспекція України (надалі - Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

У відповідності до п.7 ч.1 ст.10 ЗУ "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Згідно пункту 19 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №228 від 28.02.2008 року в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних відносин, спеціальний фонд проекту кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до цього фонду та відповідними напрямами їх використання.

Розподіл видатків або надання кредитів з бюджету спеціального фонду проекту кошторису проводиться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень, запланованих на цю мету в зазначеному фонді.

Згідно з пунктом 20 вказаного Порядку в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, під час визначення обсягів видатків та/або надання кредитів з бюджету розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні враховувати об'єктивну потребу в коштах кожної установи, виходячи з її основних виробничих показників і контингентів, які встановлюються для установ (кількість класів, учнів у школах, ліжок у лікарнях, дітей у дошкільних закладах тощо), обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності, необхідності погашення дебіторської і кредиторської заборгованості та реалізації окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у плановому періоді.

Обов'язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, а також на господарське утримання установ. Під час визначення видатків у проектах кошторисів установи повинен забезпечуватися суворий режим економії коштів і матеріальних цінностей. До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності установи. Видатки на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень тощо, які не є першочерговими, можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат та відсутності заборгованості. При цьому видатки на заробітну плату з коштів спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що провадиться за рахунок цих коштів, із застосуванням встановлених законодавством норм, які використовуються установами аналогічного профілю.

У відповідності до пункту 23 зазначеного Порядку видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються у такій послідовності: за встановленими напрямами використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов'язань за спеціальним та загальним фондом кошторису та на проведення заходів, пов'язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

Таким чином покриття витрат, пов'язаних з організацією та наданням платних послуг, що надаються бюджетними установами здійснюється за рахунок спеціального фонду у випадку, якщо такі витрати пов'язані виключно з наданням таких послуг. Проте, це не свідчить про необхідність здійснення виплат із спеціального фонду у випадку, наприклад, надання таких послуг штатними працівниками установи, які виконують також і інші покладені на них посадові обов'язки, в межах норм робочого часу без їх перевищення.

Проте, діяльність Стрийської районної державної лікарні ветеринарної медицини не обмежується наданням лише платних послуг.

Даний структурний підрозділ діє на підставі Положення про Стрийську районну державну лікарню ветеринарної медицини, затвердженого наказом Начальника управління ветеринарної медицини в Стрийському районі № 23 від 29.09.2008 року.

Відповідно до п.11 вказаного Положення, фінансування, матеріально-технічне забезпечення лікарні та її структурних підрозділів здійснюється за рахунок коштів загального і спеціального фондів державного бюджету.

Відповідно до п. 4 Положення про Жовківську районну державну лікарню ветеринарної медицини, основними завданнями лікарні ветмедицини є:

- ветеринарне обслуговування тварин господарств усіх форм власності та фізичних осіб;

- охорона території району від занесення з території інших областей, районів або з карантинної зони збудників інфекційних хвороб тварин, а також недопущення їх розповсюдження за межі території району або карантинної зони;

- державний ветеринарно-санітарний контроль та нагляд за виробництвом доброякісної у ветеринарно-санітарному відношенні продукції тваринного походження, у тому числі перевірка документації, що якимось чином пов'язана з якістю та безпекою продукції тваринного і рослинного походження, здоров'ям тварин;

- реалізація заходів щодо додержання ветеринарно-санітарних вимог, установлених законодавством;

- профілактика і діагностика інфекційних, інвазійних та незаразних хвороб тварин і їх лікування;

- захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей;

- сприяння підвищенню кваліфікації спеціалістів ветеринарної медицини;

- впровадження в практику досягнень ветеринарної медицини.

Крім того, відповідно до пункту 5 вказаного Положення лікарня відповідно до покладених на неї завдань безпосередньо, а також через свої структурні підрозділи:

- здійснює заходи щодо профілактики, діагностики та ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних хвороб тварин та їх лікування;

- організовує реалізацію планів протиепізоотичних, лікувально-профілактичних, ветеринарно-санітарних заходів;

- оцінює епізоотичну ситуацію і здійснює заходи з профілактики і ліквідації заразних хвороб тварин, дератизації, дезінфекції тощо;

- проводить епізоотологічне розслідування кожного випадку появи нових вогнищ інфекційних і паразитарних захворювань, уживає ефективних заходів щодо їх ліквідації;

- робить розрахунки потреби імунобіологічних та інших ветеринарних препаратів;

- організовує і здійснює заходи з профілактики, діагностики, ліквідації інфекційних, інвазійних і незаразних захворювань тварин та їх лікування

- аналізує причини виникнення заразних хвороб, падежу тварин;

- організовує разом з органами та закладами МОЗ захист населення від хвороб, спільних для людей і тварин, та здійснює взаємообмін відповідною інформацією;

- разом з управлінням ветеринарної медицини в Стрийському районі та державною санітарно-епідеміологічною службою бере участь у розслідуванні випадків виникнення серед населення захворювань, спільних для людей і тварин;

- здійснює ветеринарно-санітарну експертизу продукції тваринного, а на ринках і рослинного походження;

- перевіряє якість та безпеку продукції тваринного походження на всіх стадіях виробництва;

- одержує інформацію, необхідну для встановлення епізоотичного стану, виявленя причин захворювання тварин і оцінки ветеринарно-санітарної якості та безпеки продукції тваринного походження;

- здійснює ветеринарне обслуговування тварин господарств усіх форм власності та фізичних осіб;

- веде облік хворих і загиблих тварин;

- бере участь у межах своєї компетенції у проведенні атестації робочих місць, спеціалістів ветеринарної медицини структурних підрозділів Лікарні;

- упроваджує у ветеринарну практику досягнення ветеринарної медицини;

- подає управлінню ветеринарної медицини в Стрийському районі відповідні висновки для органів страхування щодо захворювань тварин, унаслідок яких вони загинули або були вимушено вбиті;

- здійснює заходи щодо пропаганди ветеринарних знань серед власників тварин;

- видає ветеринарні документи;

- здійснює інші функції, необхідні для виконання покладених на неї завдань;

- веде державну статистичну звітність ветеринарної служби.

Отже, до функцій лікарні ветмедицини входять і інші види діяльності, які не є наданням платних послуг, тому і не можуть бути покриті за рахунок власних надходжень, тобто за рахунок спеціального фонду.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про ветеринарну медицину" серед основних завдань в галузі ветеринарної медицини не містяться надання платних послуг населенню та юридичним особам.

Згідно розділу 13 цього Закону фінансування та матеріально-технічне забезпечення державної служби ветеринарної медицини здійснюється за рахунок коштів загального та спеціального фонду Державного бюджету.

Спеціальний фонд Стрийська районна державна лікарня ветеринарної медицини формує за рахунок надходжень від оплати власниками тваринницької та рослинницької продукції платних послуг, які згідно постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.1992 року № 478 "Про перелік протиепізоотичних, лікувальних, лабораторно-діагностичних, радіологічних та інших ветеринарно-санітарних заходів, що проводяться органами державної ветеринарної медицини за рахунок відповідних та інших бюджетних коштів", дозволено надавати при виконанні основних завдань.

Вказаною Постановою КМУ затверджено перелік заходів, що проводяться органами державної ветеринарної медицини та джерела їх фінансування.

В Додатку 3 до Постанови № 478 наведено Перелік лабораторно-діагностичних досліджень при інфекційних та паразитарних захворюваннях тварин, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів.

Додатком 4 до зазначеної Постанови наведено перелік заходів ветеринарної медицини щодо запобігання і ліквідації хвороб тварин (крім зазначених у додатках № 1-3 до цієї постанови), лікування хворих тварин, лабораторних досліджень, ветеринарно-санітарна експертиза продуктів тваринництва і сировини та всіх видів продукції на ринках, які здійснюються за рахунок власників тварин і тваринницької продукції за плату згідно з тарифами.

Отже, працівники Стрийської районної державної лікарні ветеринарної медицини, згідно своїх службових обов'язків, зобов'язані проводити лабораторні дослідження, ветеринарно-санітарні експертизи продуктів тваринництва і сировини та всіх видів продукції на ринках, джерелами фінансування яких законодавчо передбачено як кошти власників тварин і тваринницької продукції, так і кошти державного бюджету за Переліком лабораторно-діагностичних досліджень при інфекційних та паразитарних захворюваннях тварин, затвердженого Постановою КМУ № 478.

При цьому, всі види лабораторних досліджень та ветеринарно-санітарних експертиз, які проводяться як за кошти власників тварин і тваринницької продукції, так і за кошти державного бюджету, проводяться одними і тими ж працівниками в їх робочий час.

Жодною правовою нормою не визначено обов'язку включення до видатків спеціального фонду витрат на виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ, які надають платні послуги. Постановою № 228 взагалі не передбачено, що до видатків бюджету спеціального фонду мають включатися видатки на виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ, що надають платні послуги. Також, чинне законодавство не передбачає здійснення виплати заробітної плати частково із загального фонду, а частково із спеціального фонду бюджету. Розподіл робочого часу працівника бюджетної установи на час, витрачений на надання послуг, та на час, витрачений для виконання інших обов'язків, законодавством не передбачений, та, як наслідок, є невірним здійснення погодинного розрахунку при виконанні працівниками бюджетних установ своїх обов'язків, поділяючи їх на надання послуг, які оплачуються фізичними та юридичними особами бюджетній установі, та які такими особами не оплачуються; так само є невірним і розподіл здійснення видатків на оплату праці таким працівникам із загального та спеціального фондів бюджету.

У зв'язку з наведеним, суд вважає, що джерелом оплати праці лікарів, які перебувають в трудових відносинах з позивачем, відповідно до штатного розкладу, повинні бути доходи загального фонду, а не спеціального фонду бюджету, а тому дана вимога Стрийської об'єднаної державної фінансової інспекції № 22-15/795 від 08.08.2014 року в частині є протиправною, а позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Оскільки позивачем документально підтверджено сплату судового збору в сумі 487,20 грн., такий відповідно до ст. 94 КАС України слід стягнути з Державного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 7-14, 17-20, 69-71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати вимогу Стрийської об'єднаної державної фінансової інспекції Державної фінансової інспекції у Львівській області від 08 серпня 2014 року № 22-15/795 «про усунення недоліків і порушень за наслідками ревізії» в частині щодо забезпечення відшкодування незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат на оплату праці провідних лікарів ветеринарно-санітарної експертизи та відповідних нарахувань, які повинні проводитись за рахунок спеціального фонду.

3. Стягнути з державного бюджету України на користь Стрийської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Львівська область, Стрийський район, с. Добряни; ІПН 00701793) 487 (чотириста вісімдесят сім) грн. 20 коп. судового збору.

Постанова може бути оскаржена, згідно зі ст. 186 КАС України, протягом 10 днів з дня її проголошення чи отримання копії постанови, шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили, згідно зі ст. 254 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Суддя Грень Н.М.

Повний текст постанови складено та підписано 07.04.2015 року.

Дата ухвалення рішення02.04.2015
Оприлюднено14.04.2015
Номер документу43471351
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/6923/14

Постанова від 02.04.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні