Рішення
від 07.04.2015 по справі 923/301/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 квітня 2015 р. Справа № 923/301/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Ковтун В.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Херсон

до Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, с. Василівка, Каховський район, Херсонської області

про зобов'язання виконати рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.03.2014р. № 8-р/к

за участю представників сторін:

від позивача - Андрюк А.М. представник, дов. № 8-3183 від 20.01.2015р.;

від відповідача - не прибув.

Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (позивач) звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом до Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області про зобов'язання виконати рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.03.2014р. № 8-р/к.

Позовні вимоги обґрунтовані положеннями ст. 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", ст. 17, п. 7 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", п. 3 ч. 1 ст. 12, ст. ст. 15, 22, 28, 54, 56, 57 ГПК України.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач своїм правом на судовий захист та участь представника в судовому засіданні не скористався, в засідання суду двічі не з'являвся, відзив на позов і витребувані судом документи не надав, про причини неявки суд не повідомив. Будь-яких письмових заяв і клопотань на день розгляду справи від відповідача щодо відкладення розгляду справи до суду не надійшло. Подальше ж відкладення розгляду справи призведе до затягування судового процесу і є порушенням приписів статті 22 ГПК України, зокрема, стосовно обов'язку сторін добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони.

Ухвалу про порушення провадження по справі надіслану судом на адресу відповідача він отримав, що підтверджено його підписом на поштовому повідомленні. (а.с. 22).

Таким чином, відповідач про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Справа розглядається у відповідності до ст.75 ГПК України за наявними матеріалами.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

в с т а н о в и в:

Статтею 6 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" встановлено, що Антимонопольний комітет України, його територіальні відділення становлять систему органів Антимонопольного комітету України (ч. 5 ст. 6 цього Закону).

Відповідно до абз. 1 п. 1 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України 23.02.2001 р. №32-р, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 р. за № 291/5482 (надалі - Положення про територіальне відділення), Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України є органом у системі органів Антимонопольного комітету України, утвореним для реалізації завдань, покладених на Комітет Законом України "Про Антимонопольний комітет України", іншими актами законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно зі ст. 12-1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" відділення утворює адміністративну колегію територіального відділення Антимонопольного комітету України яка має право приймати розпорядження та рішення, надавати попередні висновки від власного імені відповідно до своєї компетенції (ст. 14 цього Закону).

Розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції здійснюється адміністративною колегією територіального відділення, відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції та Регламенту про адміністративні колегії територіального відділення Антимонопольного комітету України (абз. 2 п. 11 Положення про територіальне відділення).

За результатами розгляду матеріалів справи №51/1-13 адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було прийнято рішення від 31.03.2014 р. №8-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (рішення адмінколегії №8-р/к), яким дії Василівської сільської ради Каховського району (надалі - Відповідач; Василівська сільська рада) визнано такими, що порушують приписи встановлені ст. 17, п. 7 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та зобов'язано їх припинити до 1 липня 2014 року.

Копія Рішення адмінколегії №8-р/к із супровідним листом від 31.03.2014 р. №5-2/574 в установленому законом порядку вручена відповідачу 03.04.2014 р., що підтверджується рекомендованим повідомленням Херсонської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" про вручення поштового відправлення за №7302201298352. Також, Позивачем надсилалося листа від 20.11.2014 р. №5-2/2250 "Про стан виконання рішення", яким просив Василівську сільську раду у строк до 30.11.2014 р. надати докази, які свідчать про виконання Рішення адмінколегії №8-р/к. (а. с. 12-14).

Однак відповідачем не надано позивачу матеріалів, які б свідчили про виконання Василівською сільською радою Рішення адмінколегії №8-р/к або його оскарження у судовому порядку.

Василівська сільська рада, згідно зі ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідальну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження органу місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно зі статтями 28 та 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських рад належить: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати житлово-комунальних послуг, управління об'єктами житлово-комунального господарства, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг, згідно статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до цього закону.

Матеріалами справи встановлено, що послуги з водопостачання в територіальних межах Василівської сільської ради, зокрема: у с. Василівка, с. Софіївка та с. Комишанка надає Василівське сільське комунальне підприємство "Вікторія" (СКП "Вікторія") (ідентифікаційний код - 37315987), що створено згідно з рішенням Василівської сільської ради від 22.12.2010 № 25. Основним видом діяльності СКП "Вікторія" є, зокрема водозабезпечення населених пунктів сільської ради, що включає експлуатацію систем водопостачання. Майно підприємства належить до комунальної власності територіальної громади Василівської сільської ради.

СКП «Вікторія» протягом 2011-2013 року та на теперішній час займає монопольне становище на ринку водопостачання у межах закріплених за ним органом місцевого самоврядування на праві господарського відання мереж у с. Василівка, с. Софіївка та с. Комишанка Каховського району з часткою 100 відсотків.

Василівською сільською радою протягом 2011 - 2013 років було прийнято два рішення, а саме: від 11.04.2011 № 59 та від 17.05.2012 №129 "Про затвердження тарифів Василівського СКП "Вікторія", а саме:

- від 11.04.2011 № 59, яким затверджено тариф на послугу з водопостачання для жителів с. Василівка, с. Софіївка, с. Комишанка в розмірі 3,60 грн./куб.м (а. с. 15);

- від 17.05.2012 №129, яким затверджено тарифи на послугу з водопостачання для жителів с. Василівка, с. Софіївка, с. Комишанка в розмірі 5,40 грн/куб.м. При цьому, згідно з пунктом 1.2. цього рішення, для водокористувачів, в яких встановлено лічильники води, вартість послуги з водопостачання складає 3,60 грн/куб.м (а. с. 16).

Судом досліджено, що рішення відповідача від 17.05. 2012 р. № 129, яким встановлено тарифи на послугу з водопостачання без врахування вимог ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869.

На запит територіального відділення відповідачем був наданий розрахунок собівартості послуги з водопостачання на 2011 рік, згідно якого собівартість послуги становить 3,60 грн/куб.м. При цьому, наданий розрахунок не скріплено печаткою та підписом посадових осіб підприємства.

Інших розрахунків, які б підтверджували собівартість тарифу у розмірі 5,40 грн/куб.м., не надано.

Отже, рішенням Василівської сільської ради від 17.05.2012 №129 для однієї категорії споживачів - "населення" встановлено різну вартість послуги з водопостачання, а саме: 5,40 грн. та 3,60 грн. за 1 куб. м води, що суперечить приписам Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення (надалі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, яким визначено єдиний підхід до формування тарифів на житлово-комунальні послуги.

Порядком не передбачено проведення окремого розрахунку тарифів на водопостачання для водокористувачів, в яких встановлено лічильники води.

Згідно з пунктами 12, 15 Порядку, розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення проводяться шляхом ділення суми річних планованих витрат повної собівартості та річного планованого прибутку на планований річний обсяг централізованого водопостачання та водовідведення, визначений річними планами. Планування витрат здійснюється із застосуванням нормативного методу на підставі державних і галузевих нормативів використання матеріальних та паливно-енергетичних ресурсів, норм з оплати праці, нормативів витрат з управління та обслуговування виробництва.

Відповідно до пункту 2 статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Як зазначено в пункті 3 статті 31 цього Закону, органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Сільська рада зобов'язана дотримуватися при затвердженні тарифів на послугу з водопостачання принципу економічної обґрунтованості та не допускати можливості затвердження економічно необґрунтованого тарифу, виходячи з приписів п. 2 ч. 2 ст. 7, ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Відсутність належного контролю за встановленням тарифів на комунальні послуги на економічно обґрунтованому рівні призвела до прийняття Василівською сільською радою рішення від 17.05.2012 року № 129, яким встановлено різні тарифи на послуги з водопостачання для однієї категорії споживачів - "населення". Внаслідок цього, виробник послуги СКП "Вікторія" отримав можливість для вчинення протиправних дій шляхом застосування завищеного тарифу на послуги з водопостачання для споживачів, які не мають приладів обліку спожитої води.

Рішенням адмінколегії №8-р/к такі дії Василівської сільської ради визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 7 ст. 50, ст. 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді створення умов для вчинення СКП "Вікторія" порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Щодо порушення порядку встановлення відповідачем тарифів на послугу з водопостачання, запровадженими рішенням сільради від 11.04.2011 № 59 суд зазначає, що відповідно до п. 1 рішення Василівської сільської ради від 11.04.2011 № 59 "Про затвердження тарифів Василівського СКП "Вікторія" тариф на послугу з водопостачання введено в дію з 1 квітня 2011 року, тоді як частиною п'ятою ст. 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що у разі зміни вартості житлово-комунальних послуг виконавець/виробник не пізніше ніж за 30 днів (в редакції Закону, що була чинною на момент введення в дію тарифу у 2011 році) повідомляє про це споживача з визначенням причин зміни вартості та наданням відповідних обґрунтувань з посиланням на погодження відповідних органів.

Відповідач встановив та ввів в дію тарифи на послуги з водопостачання всупереч вимогам чинного законодавства України, зокрема, Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Як зазначено у Рішенні адмінколегії №8-р/к застосування СКП "Вікторія" тарифів на водопостачання з 1 квітня 2011 року, відповідно до рішення Василівської сільської ради від 11.04.2011 № 59, без повідомлення споживачів у визначений законом термін про зміну тарифів, може призвести до порушення ним, як виробником житлово-комунальних послуг, законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 2 ст. 50, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з водопостачання, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

Рішенням адмінколегії №8-р/к дії Василівської сільської ради, яка не дотримуючись положень чинного законодавства України та не виконуючи належним чином своїх обов'язків в межах наданих їй повноважень, своїм рішенням від 11.04.2011 № 59 "Про затвердження тарифів Василівського СКП "Вікторія", встановила тарифи на послугу з водопостачання без врахування вимог частини п'ятої ст. 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", визнані як такі, що порушують законодавство про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 7 ст. 50, ст. 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді створення умов для вчинення СКП "Вікторія" порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Щодо порушення порядку встановлення відповідачем тарифів на послугу з водопостачання, запровадженими рішенням сільради від 17.05.2012 № 129, судом встановлено, що відповідно до п. 1 рішення Василевської сільської ради від 17.05.2012 № 129 "Про затвердження тарифів Василівського СКП "Вікторія" тарифи на послугу з водопостачання введено в дію з 1 травня 2012 року, тоді як частиною п'ятою статті 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що у разі зміни вартості житлово-комунальних послуг виконавець/виробник не пізніше ніж за 15 днів повідомляє про це споживача з визначенням причин зміни вартості та наданням відповідних обґрунтувань з посиланням на погодження відповідних органів.

З огляду на наведене, Василівська сільська рада встановила та ввела в дію тарифи на послугу з водопостачання всупереч вимогам чинного законодавства.

Застосування СКП "Вікторія" тарифів на водопостачання з 1 травня 2012 року, відповідно до рішення Василівської сільської ради від 17.05.2012 № 129, без повідомлення споживачів у визначений законом термін про зміну тарифів, може призвести до порушення ним, як виробником житлово-комунальних послуг, законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 2 ст. 50, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з водопостачання, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

Рішенням адмінколегії №8-р/к дії Василівської сільської ради визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого п. 7 ст. 50, ст. 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді створення умов для вчинення СКП "Вікторія" порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно зі ст. 11 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу. Громадські слухання у сфері житлово-комунальних послуг проводяться в порядку, визначеному статутом територіальної громади. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

За інформацією Василівської сільської ради від 16.04.2013 № 327/02-26 (вх. від 18.04.2013 № 501-37/1), нею у 2011-2012 роках не проводились громадські слухання щодо зміни цін (тарифів) на послугу з водопостачання у с. Василівка, с. Софіївка, с. Комишанка Каховського району, обов'язковість проведення яких передбачено вимогами статті 11 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Також Василівська сільська рада повідомила територіальному відділенню, що нею не приймалися рішення про порядок введення в дію тарифів на житлово-комунальні послуги, про порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих слухань щодо зміни цін на ці послуги. СКП "Вікторія" з письмовим зверненням до сільської ради щодо встановлення тарифів на послугу з водопостачання не зверталось.

З огляду на наведене, Василівська сільська рада встановила та ввела в дію тарифи на послугу з водопостачання всупереч вимогам ст. 11 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" без проведення громадських слухань.

Отже, внаслідок прийняття Василівською сільською радою рішень від 11.04.2011 р. № 59 та 17.05.2012 р. № 129, щодо встановлення тарифів на послугу з водопостачання без проведення громадських слухань, виробник послуги СКП "Вікторія" отримав можливість введення в дію тарифів без врахування пропозицій, які могли бути надані представниками територіальної громади, у разі виникнення розбіжностей при встановленні вартості цих тарифів, як це визначено законодавством.

Рішенням адмінколегії №8-р/к дії відповідача визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 7 ст. 50, ст. 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді створення умов для вчинення СКП "Вікторія" порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Рішення адмінколегії №8-р/к відповідачем не оскаржувалось, з дня його одержання сплив 2-х місячний строк, тому, відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" цей строк не може бути відновлено.

За змістом ч. 3 ст. 15 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється.

Відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України є обов'язковими до виконання. Невиконання рішення органів Антимонопольного комітету України або їх виконання в неповному обсязі є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 4 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Враховуючи викладене, суд констатує, що відповідач не виконав рішення антимонопольного комітету, у зв'язку з чим позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" Антимонопольний комітет та його територіальні відділення звільняються від сплати судового збору у справах, що вирішуються на підставі законодавства про захист економічної конкуренції та законодавства здійснення державних закупівель.

Згідно з ст. 49 ГПК України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход Держбюджету України.

З огляду на викладене, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Зобов'язати Василівську сільську раду Каховського району Херсонської області (74820, с. Василівка, Каховський район, Херсонська область, вул. Карла Маркса, 28, код ЄДРПОУ 26433015) виконати рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 47, код ЄДРПОУ 21292403) від 31.03.2014р. № 8-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

3. Стягнути з Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області (74820, с. Василівка, Каховський район, Херсонська область, вул. Карла Маркса, 28, код ЄДРПОУ 26433015) в доход Державного бюджету України на р/р №31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 37959779 одержувач УДКСУ у місті Херсоні. Призначення платежу: судовий збір код 03500045 - 1218 грн. 00 коп. - витрат зі сплати судового збору.

Стягувач Каховська ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області 74800, м. Каховка, Херсонська область, вул. Кірова, 13.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 08.04.2015р.

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення07.04.2015
Оприлюднено15.04.2015
Номер документу43504429
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/301/15

Рішення від 07.04.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні