Постанова
від 10.04.2015 по справі 825/507/15-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 квітня 2015 року Чернігів Справа № 825/507/15

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді - Д'якова В.І.,

за участю секретаря - Воєдило Л.П.,

представника відповідача - Блохіни Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чернігові справу за адміністративним позовом управління Пенсійного фонду України в Талалаївському районі Чернігівської області до Приватного сільськогосподарського підприємства «Лан» про стягнення суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, -

В С Т А Н О В И В:

Управління Пенсійного фонду України в Талалаївському районі Чернігівської області (далі - УПФУ в Талалаївському районі, позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства «Лан» (далі - ПСП «Лан») про стягнення витрат на виплату і доставку пенсій, призначених за пунктами «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», за період з 01 січня 2015 року по 01 лютого 2015 року, в сумі 1973,98 грн.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідача зареєстровано в УПФУ в Талалаївському районі як страхувальника, який сплачує внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на загальних підставах і згідно розрахунку управління, сума заборгованості відповідача по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій становить 1973,98 грн. та відповідачем в добровільному порядку не сплачена.

Представник УПФУ в Талалаївському районі у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на те, що в позовній заяві вказано, що громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 отримують пенсію на пільгових умовах за списком № 2 відповідно до п. «б» статті 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення», що не відповідає дійсності. Також представник зазначила, що відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій вказаним особам мають покривається підприємствами, де вони працювали пропорційно стажу роботи, з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Представник вказала, що позивачем не надано суду доказів отримання ПСП «Лан» розрахунку чи іншої вимоги, що інформувало б підприємство про наявне зобов'язання, що свідчать про порушення порядку узгодженості розрахунку, передбаченого Інструкцією, а також управлінням не надано доказів понесених фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що має відшкодувати підприємство.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що ПСП «Лан» (код ЄДРПОУ 32191588) перебуває на обліку в УПФУ в Талалаївському районі з 27.03.2003 за №20.03.234, як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на загальних підставах.

Як вбачається з матеріалів справи, у ПСП «Лан» працювали громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, яким була призначена пільгова пенсія на підставі пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення».

Пунктами «б»- «з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» визначено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі; жінки, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів, - після досягнення 50 років і при загальному стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 15 років на зазначеній роботі; жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування; жінки, зайняті протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років; робітниці текстильного виробництва, зайняті на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затверджуваним у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років; жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України; водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи 25 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 12 років 6 місяців; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи 20 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 10 років.

Статтею 1 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) визначено, що страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №400/97-ВР) платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є, зокрема, суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.

Абзацом 4 пункту 1статті 2 Закону №400/97-ВР передбачено, що для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28.12.2014 № 71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи». Так, зокрема, внесено зміни до Податкового кодексу України, а саме з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено фіксований сільськогосподарський податок. Вказаним Законом сільськогосподарські товаровиробники віднесені до четвертої групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Таким чином, платники єдиного податку відшкодовують Пенсійному фонду України фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, на загальних підставах.

Згідно з пунктом 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: 1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення». При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначено в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (далі - Інструкція).

Згідно пункту 6.1 розділу 6 Інструкції, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в розмірах - для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Згідно пунктів 6.4-6.5 розділу 6 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій. Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.

Згідно пункту 6.8 розділу 6 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

На виконання вимог чинного законодавства позивачем було надіслано ПСП «Лан» розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 2015 року, який був отриманий відповідачем 09.02.2015, що підтверджується копією зворотного повідомлення, наявного в матеріалах справи (а.с.10, 11).

Згідно даного розрахунку розмір заборгованості ПСП «Лан» по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій, за період з 01 січня 2015 року по 01 лютого 2015 року, становить 1973,98 грн.

В судовому засіданні встановлено та не заперечувалось представником відповідача, що станом на день розгляду справи, вищевказаний розрахунок відповідачем оскаржений не був.

Також представником позивача були надані суду довідки №82, №83, №84 від 02.04.2015, що свідчать про фактичну виплату пільгових пенсій громадянам ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, за січень-березень 2015 року (а.с.58, 59, 60).

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покривається цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

При цьому, стаж роботи на останньому підприємстві враховується в повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

При визначенні частки сплати окремого підприємства стаж ураховується в місяцях (шляхом переведення років у місяці).

Так, згідно матеріалів пенсійної справи, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, пільгова пенсія призначена з 09.05.2013 (протокол № 2/80 від 13.08.2013) (а.с.19) на підставі п. «в» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», як такому що має загальний страховий стаж на момент призначення пенсії 35 років 1 місяць 12 днів, з яких трактористом - машиністом, безпосередньо зайнятого у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства 21 рік 6 місяців.

Для визначення частки плати враховується стаж роботи на підприємствах. Таким чином, розподіл пільгового стажу в процентному відношенні в залежності від залікового стажу становить: Агрофірма «Обрій ЛТД» - при заліковому стажі роботи 1 рік 15 днів сплачує 5,21%; ПСП «Лан» - при заліковому стажі роботи 7 місяців 2 дні сплачує 2,94%; Товариство з обмеженою відповідальністю «Україна» - при заліковому стажі роботи 18 років 4 місяці 13 днів сплачує 91,85%.

Таким чином, частки плати по підприємствах для ОСОБА_4 обчислено пропорційно до стажу його роботи.

Що стосується суми витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах ОСОБА_2 та ОСОБА_3, суд зазначає наступне.

Згідно п. «ж» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про призначення пенсії на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей» від 16.05.1992 №244, жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро або більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 працювали у ПСП «Лан».

Матеріалами справи також підтверджується, що вказані особи мають п'ять і більше дітей (а.с.67-81).

При цьому, вони, як матері, що виховали п'ятеро і більше дітей та працювали у сільськогосподарському виробництві, набули права на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до п. «ж» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Відповідно до п.6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Отже, принцип пропорційності, визначений у п.6.2 Інструкції ґрунтується саме на основі спеціального трудового стажу, який необхідний для призначення пільгової пенсії.

Для призначення пенсії ОСОБА_2 та ОСОБА_3 стаж з попередніх підприємств, як і тривалість стажу на останньому місці роботи не мають жодного правового значення, оскільки вирішальним фактором є сам факт роботи у сільськогосподарському виробництві.

Отже, ПСП «Лан» має відшкодовувати сто відсотків від фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, виплачених на користь ОСОБА_2 та ОСОБА_3

Таким чином, місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах становить 1973,98 грн., що відповідає ціні позову.

Крім того, суд зазначає, що предметом спору у даній справі є відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, а не встановлення факту правомірності призначення пенсії (або правильності обрахунку розміру пенсії) на пільгових умовах особам, зазначених в розрахунку позивача.

Відповідач не позбавлений права оскаржити рішення або дії суб'єкта владних повноважень, у тому числі ті, які пов'язані з призначенням пільгових пенсій, якщо вважає, що його права та інтереси були ними порушені.

Отже, підтвердження факту понесення позивачем витрат на виплату та доставку пільгових пенсій кореспондується з обов'язком відповідача відшкодувати такі витрати.

Таким чином, відповідач фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, за період з 01 січня 2015 року по 01 лютого 2015 року до теперішнього часу не сплатив, у зв'язку з чим утворилась заборгованість перед позивачем у розмірі 1973,98 грн.

Відповідачем не надано жодних належних доказів щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, як і доказів, що спростовують викладені в позовній заяві обставини.

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Беручи до уваги те, що заявлену до стягнення суму в розмірі 1973,98 грн. відповідач у встановлені строки до бюджету не сплатив, наявність у нього вказаної заборгованості підтверджується матеріалами справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та доцільність задоволення позову в повному обсязі відповідно до заявлених вимог.

Оскільки, спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача-суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведення судових експертиз, судові витрати (судовий збір) згідно частини 4 статті 94 КАС України стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства «Лан» (17240, Чернігівська обл., Талалаївський р-н, с. Болотниця, вул. Миру, 20Б, код ЄДРПОУ 32191588) на користь управління Пенсійного фонду України в Талалаївському районі Чернігівської області (17200, Чернігівська обл., смт. Талалаївка, вул. Леніна, 5, код ЄДРПОУ 14255324, р/р 25600303102490 в ЧОУ ПАТ «Ощадбанк України», МФО 383553) заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з 01.01.2015 по 01.02.2015, в сумі 1973 (одна тисяча дев'ятсот сімдесят три) грн. 98 коп.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення .

Суддя підпис В.І. Д'яков

З оригіналом згідно

Суддя: В.І. Д'яков

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2015
Оприлюднено17.04.2015
Номер документу43551719
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/507/15-а

Постанова від 08.04.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Д'яков В.І.

Постанова від 10.04.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Д'яков В.І.

Ухвала від 10.03.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Д'яков В.І.

Ухвала від 23.02.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Д'яков В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні