Рішення
від 07.04.2015 по справі 927/179/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07 квітня 2015 року справа №927/179/15

за позовом: прокурора Чернігівського району ,

вул. Коцюбинського, 57, м. Чернігів, 14000, в інтересах держави

в особі позивача:Головного управління Держземагентства у Чернігівській області,

пр. Миру, 14, м. Чернігів, 14000,

до відповідача: фермерського господарства „Квюс-Агро",

вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська

область, 15550,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

Чернігівська районна державна адміністрація,

вул. Шевченка, 48, м. Чернігів, 14000,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

Левковицька сільська рада,

вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська

область, 15550,

про стягнення 201 954,26 грн. шкоди.

Суддя Блохіна Ж.В.

Представники сторін:

від позивача: Залога О.В . - завідувач сектору запобігання та протидії корупції, довіреність №22-25-.12-5679/2-14 від 18.08.2014 року,

від відповідача: Радченко О.О., довіреність від 26.02.2015 року,

від третьої особи (Чернігівської РДА): Чигир І.І. - головний спеціаліст відділу, довіреність №02-13/481 від 20.03.2015 року,

від третьої особи (Левковицької сільської ради): не з'явився,

за участю: Савицького І.Ю. - прокурора прокуратури Чернігівського району, посвідчення №027137 від 01.07.2014 року.

В судовому засіданні 07.04.2015р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Чернігівського району в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держземагентства у Чернігівській області подано позов до фермерського господарства "Квюс-Агро", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Чернігівської районної державної адміністрації та Левковицької сільської ради, про стягнення 201954,26 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.

Присутні в судовому засіданні прокурор та позивач підтримують позовні вимоги і просять позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач позовних вимог не визнає, представник, присутній у судовому засіданні, просить у позові відмовити повністю, посилаючись, зокрема, на безпідставність пред'явленого позову, оскільки до повноважень ГУ Держземагентства у Чернігівській області взагалі не віднесено отримання відшкодування шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок. Також представник пояснив, що відсутність на час проведення перевірки правовстановлюючих документів на землю, мала місце від незалежних від відповідача причин.

Представник третьої особи Чернігівської районної державної адміністрації, присутній в судовому засіданні, вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Представник третьої особи Левковицької сільської ради в судове засідання не з'явився. Левковицька сільська рада надіслала на адресу суду листа №64 від 18.03.2015 року з проханням розглянути справу буз участі їх представника.

Розглянувши подані матеріали, вислухавши пояснення учасників процесу, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи по суті, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

Розпорядженням Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області №226 від 10 травня 2011 року „Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства" вирішено надати громадянину Яковенку С.М. дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду строком на 5 років орієнтовною площею: 50,00 га ріллі за рахунок земель резервного фонду для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради, 49,00 га ріллі за рахунок земель запасу для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради, 14,5 га ріллі за рахунок земель запасу (землі історико-культурного призначення) для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради та 27,5 га ріллі за рахунок земель запасу (землі історико-культурного призначення) для ведення фермерського господарства на території Левковицької сільської ради.

Розпорядженням Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області №731 від 02 листопада 2012 року „Про надання дозволу на оформлення технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право оренди на земельні ділянки" вирішено надати фермерському господарству „Квюс-Агро" дозвіл на оформлення технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право оренди на земельні ділянки загальною площею 143,48 га ріллі, за рахунок невитребуваних земельних ділянок (паїв) колишнього КСП ім. Комка строком на 10 років, але не більше, ніж на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Левковицької сільської ради, з них в розрізі наступних порядкових номерів та площ не витребуваних земельних ділянок (паїв): №438 - 2,17 га, №441 - 3,57 га, №430 - 3,78 га, №443 - 3,97 га, №444 - 3,97 га, № 445 - 3,97 га, №446 - 3,97 га, №447 - 3,97 га, №448 - 3,97 га, №449 - 3,97 га, №450 - 3,97 га, №451 - 3,97 га, № 452 - 3,97 га, №453 - 3,97 га, №454 - 3,97 га, №455 - 3,97 га, №456 - 2,86 га, №457 - 2,66 га, №491 - 3,97 га, №492 - 3,97 га, №493 - 4,42 га, №496 - 3,97 га, №497 - 3,97 га, №498 - 3,97 га, №499 - 3,97 га, №500 - 3,97 га, №501 - 3,55 га, №502 - 3,15 га, №503 - 3,54 га, №504 - 3,06 га, №505 - 3,05 га, №507 - 2,95 га, №508 - 3,25 га, №509 - 3,83 га, №510 - 4,12 га, №517 - 3,40 га, №528 - 2,99 га, №569 - 4,09 га, №594 - 3,64 га.

21.05.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області направлено на адресу відповідача листа за №04.02-06/592 з повідомленням про проведення планової перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства у строк з 02 червня до 29 червня 2014 року, а 29.05.2014 року видано наказ №465 про проведення планової перевірки ФГ „Квюс-Агро" з терміном проведення з 02 по 29 червня 2014 року та видано направлення на проведення планової перевірки від 29.05.2014 року № 440 заступнику начальника управління, начальнику відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель - старшому державному інспектору відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Дерев'янко І.М. та головному спеціалісту відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель - державному інспектору сільського господарства Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькій В.І.

16 червня 2014 року вищевказаними особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області за участю старшого оперуповноваженого в ОВС УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Кирієнко Ю.І., в присутності голови фермерського господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М. проведено обстеження земельних ділянок, які розташовані на території Левковицької сільської ради, за результатами яких складені акти обстеження.

Як вбачається з акту №56, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 54,9856 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" використовує 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: пай №438 - площею 1,7324 га, пай №441 - площею 2,4287 га, пай №430 - площею 3,3941 га, пай №443 - площею 3,9650 га, пай №444 - площею 3,9142 га, пай № 445 - площею 3,8449 га, пай №446 - площею 3,6700 га, пай №447 - площею 3,3200 га, пай №448 - площею 3,8982 га, пай №449 - площею 3,5332 га, пай №450 - площею 3,9168 га, пай №451 - площею 3,9475 га, пай № 452 - площею 3,9178 га, пай №453 - площею 3,9700 га, пай №454 - площею 2,8161 га, пай №455 - площею 2,7167 га (місце розташування див. Додаток №1, №1а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка Сергія Миколайовича самовільно зайнято 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України. План-схема земельної ділянки на окремих аркушах, додатки №1, №1а.

Як вбачається з акту №57, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 19,5612 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" використовує 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, а саме: пай №501 - площею 2,6174 га, пай №502 - площею 2,5418 га, пай №503 - площею 2,1008 га, пай №504 - площею 3,0571 га, пай №505 - площею 3,0486 га, пай № 507 - площею 2,9464 га, пай №508 - площею 3,2491 га (місце розташування Додаток №2, №2а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С. М. самовільно зайнято 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №58, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 61,4708 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (землі резервного фонду). Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 61,4708 га (місце розташування Додаток №2, №3а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 61,4708 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №59, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 10,5883 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (землі резервного фонду). Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимим житом) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 10,5883 га, (місце розташування Додаток №3, №4а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю.

Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 10,5883 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №60, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 1,3904 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (землі запасу). Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 1,3904 га, (місце розташування Додаток №4, №5а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 1,3904 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №61, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 40,6169 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (землі запасу). Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 40,6169 га, (місце розташування Додаток №4, №5а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 40,6169 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №62, площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 12,2230 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі історико-культурного призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, (місце розташування Додаток №5, №6а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту №63 площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити), становить 3,1147 га. Форма власності - державна. Категорія земель - землі історико-культурного призначення. Цільове призначення земель - для вирощування сільськогосподарських культур. На момент обстеження земельної ділянки правовстановлюючі документи відсутні.

В результаті обстеження встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, (місце розташування Додаток №2, №2а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи вищенаведене, фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Копі всіх вищенаведених актів отримав голова господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М., що підтверджується підписом останнього на зворотному боці всіх актів.

20 червня 2014 року вищевказаними особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області проведено планову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства фермерським господарством „Квюс-Агро" при використанні земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, про що складено акт перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163.

На час проведення перевірки встановлено, що згідно даних управління Держземагентства у Чернігівському районі за ФГ „Квюс-Агро" по статистичній звітності форми 6-зем обліковуються 550,9344 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Левковицької сільської ради Чернігівського району та 58,6449 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Михайло-Коцюбинської селищної ради. Крім того, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №22859451 від 11.06.2014 року ФГ „Квюс-Агро", в особі голови господарства Яковенка С.М. укладено договори оренди з власниками земельних ділянок по Левковицькій сільській раді загальною площею 125,2195 га, по Михайло-Коцюбинській селищній раді - загальною площею 58,6449 га. На час проведення перевірки на місцевості встановлено, що фермерське господарство „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: пай №438 - площею 1,7324 га, пай №441 - площею 2,4287 га, пай №430 - площею 3,3941 га, пай №443 - площею 3,9650 га, пай №444 - площею 3,9142 га, пай № 445 - площею 3,8449 га, пай №446 - площею 3,6700 га, пай №447 - площею 3,3200 га, пай №448 - площею 3,8982 га, пай №449 - площею 3,5332 га, пай №450 - площею 3,9168 га, пай №451 - площею 3,9475 га, пай № 452 - площею 3,9178 га, пай №453 - площею 3,9700 га, пай №454 - площею 2,8161 га, пай №455 - площею 2,7167 га (місце розташування Додаток №1, №1а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Крім того, фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, а саме: пай №501 - площею 2,6174 га, пай №502 - площею 2,5418 га, пай №503 - площею 2,1008 га, пай №504 - площею 3,0571 га, пай №505 - площею 3,0486 га, пай № 507 - площею 2,9464 га, пай №508 - площею 3,2491 га (місце розташування Додаток №2, №2а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 61,4708 га (місце розташування Додаток №2, №3а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимим житом) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 10,5883 га (місце розташування Додаток №3, №4а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Також фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 1,3904 га, (місце розташування Додаток №4, №5а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 40,6169 га (місце розташування Додаток №4, №5а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Крім того, фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га, (місце розташування Додаток №5, №6а) та використовує для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га, (місце розташування Додаток №2, №2а) без оформлення правовстановлюючих документів на землю.

В акті перевірки зазначено, що згідно ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними - є самовільним зайняттям земельної ділянки. Враховуючи вищенаведене, перевіряючи дійшли висновку про те, що фермерським господарством „Квюс-Агро" в особі голови господарства Яковенка С. М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району самовільно зайнято: 23 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 74,5468 га, земельні ділянки державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 72,0591 га, земельні ділянки державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 42,0073 га, землі історико-культурного призначення загальною площею 15,3377 га, що є порушенням вимог ст. 125, ст. 126 Земельного кодексу України.

В акті перевірки зазначено, що частиною 4 ст. 22 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва повинні використовуватися відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель. На час проведення перевірки фермерське господарство „Квюс-Агро" на території Левковицької сільської ради та Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 1099,27 га без розробленого та відповідно не затвердженого проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь, що є порушенням вимог частини 4 ст. 22 Земельного кодексу України.

Примірник акту отримав голова фермерського господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М., про що свідчить його підпис. Акт отримано без зауважень та заперечень.

До актів обстеження земельних ділянок та акту перевірки складено план-схеми земельних ділянок, самовільно зайнятих відповідачем, та копія інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо суб'єкта.

Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області видано голові фермерського господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М. приписи за Реєстраційними №000200 від 20.06.2014 року, №000201 від 20.06.2014 року та №000218 від 20.06.2014 року, якими приписано у 30-ти денний термін з дня отримання припису усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району.

Приписи отримав особисто голова фермерського господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М. 26.06.2014 року, про що свідчать його підписи на зворотному боці кожного припису.

Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. складено відносно Яковенка С.М. - голови фермерського господарства „Квюс-Агро" протоколи про адміністративне правопорушення №000089 від 26.06.2014 року та №000090 від 26.06.2014 року.

Згідно запису в протоколах про адміністративне правопорушення Яковенко С.М. - голова фермерського господарства „Квюс-Агро" на розгляді справи про адміністративне правопорушення був присутній особисто.

Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. винесено постанови про закриття справи №000082 від 26.06.2014 року та №000083 від 26.06.2014 року, згідно яких під час розгляду справ були встановлені такі обставини, що підпадають під дію пункту 1 статті 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення: відсутність події і складу адміністративного правопорушення. При розгляді справ зроблено висновок, що в порушеннях є ознаки злочинів, відповідальність за які передбачена частинами 1, 2 статті 197-1 Кримінального кодексу України, в зв'язку з чим справи про адміністративні правопорушення постановлено закрити, а матеріали справи постановлено передати до УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області.

Копії даних постанов отримав особисто Яковенко С.М. 26.06.2014 року, про що свідчать підписи останнього на зворотному боці постанов.

Головним спеціалістом Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007р., складені розрахунки розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, а саме: за 23 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 74,5468 га шкода нарахована в сумі 55060,71 грн .; за земельні ділянки державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 72,0591 га шкода нарахована в сумі 53223,28 грн. ; за земельні ділянки державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 42,0073 га шкода нарахована в сумі 31026,84 грн. ; за землі історико-культурного призначення загальною площею 15,3377 га на території Левковицької сільської ради Чернігівського району, які використовуються для вирощування сільськогосподарських культур, шкода нарахована в сумі 62643,43 грн. Загальна сума шкоди становить 201954,26 грн.

Дані розрахунки отримав голова фермерського господарства „Квюс-Агро" Яковенко С.М. 26.06.2014 року, що підтверджується його підписом на зворотному боці кожного акту.

28 липня 2014 року Чернігівським окружним адміністративним судом винесено постанову у справі за адміністративним позовом фермерського господарства „Квюс-Агро" до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області про визнання дій посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо порядку отримання інформації про місце розташування та площі земельних ділянок - протиправними; визнання протиправними та скасування приписів Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо усунення порушень законодавства у земельній сфері №000200 від 20.06.2014 року, припису №000201 від 20.06.2014 року, припису №000218 від 20.06.2014 року - незаконними, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено. Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року апеляційна скарга фермерського господарства „Квюс-Агро" залишена без задоволення, а постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року залишена без змін.

Господарський суд, вирішуючи даний спір, дійшов висновку про те, що позовні вимоги про стягнення 201954,26 грн. шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

В статті 13 Конституції України зазначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

В статті 14 Конституції України зазначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Відповідно до ч. 2 даної статті право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами (далі - інспекційні органи) відповідно до статей 15-2 та 188 Земельного кодексу України, статей 5, 6, 9, 10 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель", статей 18-1 та 19 Закону України „Про охорону земель", пунктів 4, 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 459, пунктів 4, 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року № 770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за № z1541-11.

Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року N963-IV в редакції, чинній на момент проведення перевірки, державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до ст. 9 вищевказаного Закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства , затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132 , зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № n0116500-13 (надалі-Порядок планування), визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.

Як вбачається з доказів, які містяться в матеріалах справи, перевірка дотримання вимог земельного законодавства ФГ „Квюс-Агро" при використанні земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області проведена у відповідності до норм Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Порядку планування.

Відповідно до ч. 3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Як вбачається з постанови Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року у справі № 825/2242/14, порушеної за позовом фермерського господарства „Квюс-Агро" до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області про визнання дії посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо порядку отримання інформації про місце розташування та площі земельних ділянок - протиправними; про визнання протиправними та скасування приписів Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо усунення порушень законодавства у земельній сфері №000200 від 20.06.2014, №000201 від 20.06.2014 та №000218 від 20.06.2014 як незаконних, яка (постанова) набрала законної сили 25.11.2014 року (ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.07.2014 року залишена без змін), в задоволенні адміністративного позову фермерського господарства „Квюс-Агро" відмовлено в повному обсязі. При цьому судом встановлені наступні обставини.

Під час складання акту було дотримано вимоги щодо його змісту та порядку складання, а саме: у акті наявні відомості про місцезнаходження суб'єкта господарювання, місце розташування земельних ділянок, їх площу згідно з документацією та фактичну площу, яка використовується; фактичний стан використання земельних ділянок; суть порушення з посиланням на акти чинного законодавства (детальний опис). Також у акті зазначений вичерпний перелік питань, що підлягали перевірці. Форма акту перевірки повністю відповідає Додатку до Наказу. До акту додаються плани-схеми земельних ділянок. Перевірка проводилась за участю старшого оперуповноваженого в ОВС УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Кирієнка Ю.І. та голови ФГ „Квюс-Агро". Заповнено графу ІV „Перелік питань для контролю дій перевіряючи" щодо контролю за діями перевіряючого. Посадова особа суб'єкту господарювання погодилася з правомірністю дій під час проведення перевірки. Акт перевірки ФГ „Квюс-Агро" підписаний, ним надані пояснення щодо проведеного планового заходу, жодних зауважень або заперечень не надано.

Також відповідно до п.5.9. Порядку планування складено акти обстеження земельних ділянок від 16.06.2014 з №56 по №63 в кількості 8 шт. У актах обстеження додатково зазначена інформація щодо категорії земель (землі сільськогосподарського призначення (землі резервного фонду), землі історико-культурного призначення) та її цільового призначення (вирощування сільськогосподарських культур) відповідно до п.п. 2.1, 2.2 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України „Про затвердження Порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства" від 19.02.2013 №104 (надалі - Порядок оформлення приписів) та ч.,ч. 7 та 8 ст. 7 ЗУ №877-V винесено приписи від 06.12.2013 року №000200, №000201, №000218, якими зобов'язано у 30-ти денний термін усунути виявлені порушення земельного законодавства. У цих же приписах міститься вимога про обов'язкове їх виконання та попереджено про відповідальність за ст.188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення в разі такого невиконання. Складання припису є обов'язком інспектора відповідно до наданих повноважень.

Також адміністративним судом встановлено, що здійснюючи перевірку ФГ „Квюс-Агро", співробітники Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області діяли в своєму праві і жодних порушень чинного законодавства не вчиняли.

Розрахунок розміру шкоди відповідає нормам Методики розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою КМУ від 25.07.2007 № 963 .

У постанові адміністративного суду також зазначено, що інспектором Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області з дотриманням підстав, передбачених нормативними актами, правомірно здійснено розрахунок розміру шкоди. Розмір заподіяної шкоди був визначений в сумі 201954,26 грн. Розрахунки в кількості 4 шт. Яковенко С.М. отримав 26 червня 2014 року, про що свідчить підпис особи.

Керуючись ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, суд приймає до уваги обставини, встановлені постановою Чернігівського окружного адміністративного суду у вищевказаній адміністративній справі, що набрала законної сили.

Вирішуючи спір щодо стягнення шкоди, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок громадянам та юридичним особам, а також порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі".

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою; право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що матеріалами справи підтверджується факт самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок, шляхом використання на території Левковицької сільської ради Чернігівського району: 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га ; 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га ; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 61,4708 га ; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимим житом) земельну ділянку державної власності (землі резервного фонду Левковицької сільської ради) загальною площею 10,5883 га ; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковицької сільської ради) загальною площею 1,3904 га; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) земельну ділянку державної власності (землі запасу Левковичської сільської ради) загальною площею 40,6169 га; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) землі історико-культурного призначення загальною площею 12,2230 га ; для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) землі історико-культурного призначення загальною площею 3,1147 га без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Згідно п.„б" ч.1 ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок.

Відповідно ч.ч.1,2, п.„б", п.п.„б, ґ " ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відшкодування заподіяних збитків.

Згідно ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 3.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17 травня 2011 року „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 „Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Матеріалами справи підтверджується факт вчинення відповідачем правопорушення у вигляді самовільного зайняття земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а саме: актами обстеження земельних ділянок №56 від 16.06.2014 року, №57 від 16.06.2014 року, №58 від 16.06.2014 року №59 від 16.06.2014 року, №60 від 16.06.2014 року, №61 від 16.06.2014 року, №62 від 16.06.2014 року та №63 від 16.06.2014 року, актом перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163 від 20.06.2014 року, приписами з вимогами усунення порушень земельного законодавства №000200 від 20.06.2014 року, №000201 від 20.06.2014 року та №000218 від 20.06.2014 року, протоколами про адміністративне правопорушення №000089 від 26.06.2014 року та №000090 від 26.06.2014 року, постановами про закриття справ №000082 від 26.06.2014 року та №000083 від 26.06.2014 року.

Матеріалами даної справи підтверджується порушення відповідачем прав позивача, тому порушене право підлягає захисту.

На підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 N963, контролюючим органом здійснено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття ФГ „Квюс-Агро" земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.

Згідно розрахунків загальний розмір шкоди становить 201954,26 грн.

Відповідно до пункту „б" ч.1 ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.

Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року №5245-VІ внесено ряд змін до земельного законодавства, в тому числі і до Земельного кодексу України. Відповідно до цих змін (ч. 4 ст. 122 ЗК України) з 01.01.2013 року центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Тобто, з 01.01.2013 року Головне управління Держземагентства у Чернігівській області набуло повноважень вчиняти дії щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.

Стаття 19 Конституції України чітко встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У своїй діяльності Головне управління Держземагентства у Чернігівській області керується Конституцією України, законами України та Положеннями про Головне управління Держземагентства у Чернігівській області.

Зокрема, підпункти 4.29, 4.33 пункту 4 Положення про Головне управління Держземагентства у Чернігівській області, затверджене наказом Держземагентства України від 14.06.2013 року №267, визначають, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області; звертається з позовами до суду за захистом своїх прав та з питань порушення вимог законодавства.

Отже, Головне управління Держземагентства у Чернігівській області є належним позивачем в частині стягнення шкоди, завданої фермерським господарством „Квюс-Агро" самовільним зайняттям земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення, а саме: землі резерву та землі запасу.

За таких обставин, шкода завдана відповідачем шляхом самовільного зайняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення (землі резерву та землі запасу) в сумі 84250,12 грн. правомірно заявлена прокурором Чернігівського району в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Чернігівській області.

Згідно статті 13 Закону України „Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" чітко визначається, що нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власниками земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведення розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Отже, з 2013 року Головне управління Держземагентства у Чернігівській області набуло повноважень вчиняти дії щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, але виключно державної власності, до яких невитребувані земельні частки (паї) не належать.

За таких обставин, прокурором безпідставно заявлено позовні вимоги в інтересах держави в особі саме Головного управління Держземагентства у Чернігівській області в частині стягнення шкоди в сумі 55060,71 грн., завданої фермерським господарством „Квюс-Агро" шляхом самовільного зайняття земельних ділянок площею 74,5468 га, що складають невитребувані земельні частки (паї), оскільки Головне управління Держземагентства у Чернігівській області не є органом, уповноважений державою здійснювати такі функції у спірних відносинах.

Вирішуючи спір в частині стягнення шкоди в сумі 62643,43 грн., спричиненої відповідачем самовільним зайняттям земельних ділянок історико-культурного призначення площею 15,3377 га, суд враховує наступне.

Згідно зі ст.53 Земельного кодексу України, чинного на момент проведення перевірки до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Частиною першою статті 13 Закону України „Про охорону культурної спадщини" від 8 червня 2000 року № 1805-ІІІ (далі - Закон № 1805) визначено, що об'єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам'ятки. Порядок визначення категорій пам'яток встановлюється Кабінетом Міністрів України. Із занесенням до Реєстру на об'єкт культурної спадщини, на всі його складові елементи, що становлять предмет його охорони, поширюється правовий статус пам'ятки.

Отже, об'єкт нерухомого майна набуває правового статусу пам'ятки тільки із занесенням до Реєстру.

Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону № 1805 передбачено, що об'єкти, включені до списків (переліків) пам'яток історії та культури відповідно до Закону УРСР № 3600, визнаються пам'ятками відповідно до цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1760, прийнятою на виконання Закону № 1805, затверджено Порядок визначення категорій пам'яток для занесення об'єктів культурної спадщини до Реєстру.

16 грудня 2004 року прийнято Закон України „Про внесення змін до Закону України „Про охорону культурної спадщини" №2245-ІV (далі - Закон №2245), відповідно до пункту 4 Прикінцевих положень якого об'єкти, включені до списків (переліків) пам'яток історії та культури республіканського чи місцевого значення відповідно до Закону УРСР №3600, до вирішення питання про їх включення (виключення) до Реєстру вважаються пам'ятками відповідно національного чи місцевого значення.

Відповідно до пункту 5 Прикінцевих положень Закону №2245 Кабінет Міністрів України був зобов'язаний протягом шести місяців з дня опублікування цього Закону внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції про приведення Законів України у відповідність із цим Законом та забезпечити прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на його виконання.

Упродовж шестимісячного строку, визначеного Законом №2245, Кабінет Міністрів України не подав на розгляд Верховної Ради України законопроектів (пропозицій) про приведення законів України у відповідність із зазначеними Законами щодо включення чи невключення об'єктів до списків (переліків) пам'яток історії та культури згідно із Законом УРСР №3600 і до Реєстру нерухомих пам'яток України.

Дані висновки суду повністю відповідають висновкам, викладеним в постанові Верховного Суду України від 9 вересня 2014 року по справі №5011-48/950-2012, яке в силу положень ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

Крім того, згідно ст.1 Закону України "Про охорону археологічної спадщини" від 18 березня 2004 року N1626-IV, пам'ятка археології (далі - археологічна пам'ятка) - археологічний об'єкт національного або місцевого значення, занесений до Державного реєстру нерухомих пам'яток України.

Прокурор не надав належних доказів того, що станом саме на момент проведення перевірки на спірних земельних ділянках площею 15,3377га, знаходилися пам'ятки культурної спадщини, зокрема археологічні пам'ятки.

Разом з тим, як зазначено вище, згідно зі ст.53 Земельного кодексу України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані саме пам'ятки культурної спадщини.

Тобто, у суду відсутні підстави вважати спірні земельні ділянки землями історико-культурного призначення саме з підстави знаходження на них пам'яток культурної спадщини.

На підставі викладеного, суд вважає, що прокурором, Позивачем та Третьою особою не доведений факт неправомірних дій Відповідача у вигляді самовільного зайняття земельних ділянок саме історико-культурного призначення і факт заподіяння ним шкоди державі самовільним зайняття земельних ділянок саме історико-культурного призначення.

Разом з тим, розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, складений із застосуванням Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, здійснений виходячи з того, що дані земельні ділянки є саме землями історико-культурного призначення з застосуванням відповідних коефіцієнтів та показників.

З урахуванням викладеного, дані розрахунки не можуть бути прийняті судом в якості достовірних та достатніх доказів розміру завданої шкоди.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково в сумі 84250,12 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.

Заперечення відповідача при цьому не приймаються судом до уваги, як такі, що не підтверджені належними і допустимими доказами на спростування фактів самовільного використання відповідачем земельних ділянок; в зв'язку з відсутністю доказів на підтвердження отримання правовстановлюючих документів на земельні ділянки, доказів причини відсутності таких документів, доказів вжиття відповідачем заходів до оформлення права на земельні ділянки.

Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход державного бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Відтак, судовий збір підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 35, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з фермерського господарства „Квюс-Агро" (вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, р/р 2604339213 в АТ „РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ" у м. Києві, МФО 380805, ідентифікаційний код 36805961) до державного бюджету (одержувач: УК у Чернігівському районі/Чернігівський район/24062200, р/р 31119168700522, МФО 583592, код ЄДРПОУ 38053813) 84250,12 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з фермерського господарства „Квюс-Агро" (вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, р/р 2604339213 в АТ „РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ" у м. Києві, МФО 380805, ідентифікаційний код 36805961) до державного бюджету (р/р 31217206783002, отримувач - УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, МФО 853592, ідентифікаційний код 38054398, Банк - ГУДКСУ у Чернігівській області, призначення платежу: „Судовий збір, код 03500068 пункт 2.1", код бюджетної класифікації 22030001) 1827,00 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

4. Відмовити в решті позову.

Повне рішення складено 10.04.2015 року.

Суддя Ж.В. Блохіна

.

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення07.04.2015
Оприлюднено17.04.2015
Номер документу43554503
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/179/15

Ухвала від 25.03.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Блохiна Ж.В.

Ухвала від 24.02.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Блохiна Ж.В.

Ухвала від 11.03.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Блохiна Ж.В.

Ухвала від 28.05.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 27.05.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 21.05.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Рішення від 07.04.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Блохiна Ж.В.

Ухвала від 08.04.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Блохiна Ж.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні